ECONOMIE 13 Boeit nu uw zonvaKaivne! SoLmaRTours Ruzie LVMH en Hermès resulteert Hans Anders op mogelijk in boete van 10 miljoen vingers getikt Detailhandel speelt nu nog een bijrol in beleid krimpregio's. Kijk voor ons volledige aanbod van auto-, vlieg- en busvakanties op www.solmar.nl iLoemenmvienai Beste prijs GaRantie* Beste prijs, goede reis! THAILAND www.solmar.nl 0495-588740 ZATERDAG 1 JUNI 2013 Winkel houdt dorp leefbaar door Frank Balkenende TERNEUZEN - De detailhandel vormt een sleutelrol in het leef baar houden van krimpgebieden zoals Zeeuws-Vlaanderen, maar is nog steeds een ondergeschoven kindje bij beleidsmakers. Dat is een belangrijke conclusie uit het onderzoek 'Detailhandel en leefbaarheid - Aanpak detail handel als strategie in krimp- en anticipeergebieden'. Het onder zoek, dat deze week werd gepre senteerd op een landelijke confe rentie in Utrecht, is uitgevoerd door Droogh Trommelen en Part ners (DTNP) in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Za ken en Koninkrijksrelaties (BZK). Vitale winkelgebieden zijn sterk bepalend voor het woon- en leef klimaat voor inwoners en het ves tigingsmilieu voor overige bedrij ven. Detailhandel kan dan ook een sleutelpositie vervullen bij de aanpak van leefbaarheid jn gebie den met een teruglopende bevol king. In een krimpende winkel- markt met steeds meer leegstand zijn ingrijpende keuzes noodzake lijk. De overheid kan onderne mers en de leefbaarheid stimule ren met een goed doordacht ruim telijk ordeningsbeleid. Tot nu toe speelt de detailhandel een bijrol in het beleid voor krimpgebieden. De overheid concentreert zich vooral op zorg en onderwijs. Het onderzoeksbureau heeft twee Zeeuwse gebieden onder de loep genomen: Schouwen-Duiveland en Zeeuws-Vlaanderen. Aan de noordkant van Zeeland is tot 2040 nauwelijks krimp. In Zeeuws-Vlaanderen zakt het inwonertal van 106.200 nu naar 91.800 in 2040. In het krimpbe- leid zal rekening moeten worden gehouden met de gevolgen voor de detailhandel, die ook onder druk staat door een laag consu mentenvertrouwen en concurren tie van webwinkels. Zeeuws-Vlaanderen telt nu 840 winkels. Daarvan staan er 180 leeg, ofwel 40.000 vierkante me ter vloeroppervlak. De leegstand ligt met 13 procent drie procent boven het landelijk gemiddelde. De detailhandel in de regio is goed voor vijfduizend banen. infographic Donja Odijk bron Locatus foto ANP MaLGRaT,i MaRgBPyy HoTeL' MonTePLaYa £oRecEB HoTeL' DeLFin Vertrek op 1910112013 MaLcnaT, pe M: -kriCB HoTeL1 InDaLoi Pauw Mmm KROATIË Vertrek op 24 juni 2013 Gelegen aan de boulevard van Malgrat op ca. 50m van het strand. 10 oen HP €249.- Gelegen op een schiereiland lOOm van strand en ca. 3krn van Porec. lODGn HP SPANJE EXCURSIE Taue Vertrek op 20 juni 2013 Vertrek op 2 juli 2013 Top hotel op ca. lOGm van het strand van San ta Susanna. Prachtige reis naar het noord westen van Italië met o.a. een 8oen HP €549,- Vlucht Rottenfam-Cimna, iml transfer bezoek aan Monaco. 8 oen HP €475. LoKaLe RGISLeiDIRG Bus reizen Auto reizen Vlieg reizen Verre reizen Steden reizen 0180-457 803 - g of ga naar uw ANVR reisbureau WWW«Cl6JOnC|intrd«nl/thdlldnCl PARIJS - Luxebedrijf LVMH, be kend van Louis Vuitton, moet een boete krijgen van 10 miljoen euro omdat het bedrijf zich niet heeft gehouden aan de beursregels toen een belang werd opgebouwd in de Franse rivaal Hermès. Dat raadt de Franse beurstoezichthou der AMF aan. De aanbeveling werd gedaan bij een hoorzitting in Parijs. Later zal door een sanctiecommissie een definitief besluit worden geno men. Hermès klaagde zijn Franse rivaal vorig jaar aan uit onvrede over de manier waarop LVMH in het ge niep een belang heeft opgebouwd in het bedrijf. Volgens Hermès was daarbij spra ke van illegale transacties en prijs- manipulatie. LVMH ontkent de beschuldigingen en stelt dat het oneerlijk is behandeld tijdens het onderzoek. LVMH bezit nu 22,6 procent van de aandelen Hermès. De eigena ren van Hermès vrezen een vijan dige overname door het grotere LVMH en hebben daarom al in 2011 een beschermingsconstructie opgezet. BRUSSEL - Een Belgische reclame campagne van de Nederlandse op ticienketen Hans Anders is mislei dend. De uitingen in de reclame zijn niet controleerbaar, kleine rend en bovendien schaden ze het imago van zelfstandige brillen makers. Dat concludeerde de zogenoemde Jury voor Ethische Praktijken in zake reclame (JEP). Deze instan tie is vergelijkbaar met de Neder landse Reclame Code Commissie. Hans Anders moet de spot aanpas sen of terugtrekken. De onderne ming kan nog in beroep gaan. w»*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 13