Eigen paleis voor Nederland dankzij Zeeuws bouwbedrijf 32 CULTUUR 'Passage' Marinus Boezem blijvende herinnering aan manifestatie Facade Meer agendanieuws vindt u op Zeeland moet trots zijn op wat Lorenzo Benedetti op de Biënnale van Venetië heeft gepresteerd, vinden kunstkenners. AGENDA 'We moeten door Rolf Bosboom VENETIË - De opening van het Ne derlandse paviljoen op de Biënna le van Venetië, woensdag door mi nister Jet Bussemaker, trok inter nationale belangstelling. Curator Lorenzo Benedetti, directeur van De Vleeshal in Middelburg, oogst te waardering voor zijn presenta tie van het werk van Mark Man ders. Ook diverse (oud-)beken- den uit de Zeeuwse kunstwereld zijn deze week in Venetië. Zij zijn eveneens opgetogen over wat Be nedetti tot stand heeft gebracht. Valentijn Byvanck, oud-direc teur Zeeuws Museum en Natio naal Historisch Museum, nu di recteur Marres, Centre for Con temporary Culture (Maastricht), tevens voorzitter Stichting Beel dende Kunst Middelburg: „Ik ben heel erg onder de indruk. Ik heb hier veel tentoonstellingen gezien, maar deze expositie is een van de weinige keren dat ik dit pa viljoen er goed vind uitzien. Het is een ongelooflijk lastige ruimte om in te programmeren. Je moet heel precies bekijken wat waar kan staan. Dat is nu heel goed ge daan. Of Zeeland hiervan de vruchten plukt? Het zou natuurlijk hebben geholpen als Zeeland een beetje had meegedaan met de promotie, maar ik zie hier niemand van de Zeeuwse gemeenten, geen burge meester van Middelburg, geen commissaris van de koning. Dat maakt enorm verschil. De politiek laat het totaal afweten, terwijl dit zó'n wereldpodium is. Ik denk toch dat de Zeeuwen niet begrijpen hoe belangrijk De Vlees hal is en hoe goed Lorenzo is. Ze denken alleen: wat kost het een hoop geld, die kunst. Voor een deel is dit paviljoen juist een in vestering van het Rijk in Zeeland, maar dan moet je er wel bij zijn." Kathrin Ginsberg, directeur CBK Zeeland, centrum voor beel dende kunst: „Voor Zeeland en zeker voor Mid delburg en De Vleeshal is dit fan tastisch, want het zet toch een vi sitekaartje neer. En als je de reac ties ziet van de mensen, daar straalt een enorme passie en bele ving uit. Dat laat zien wat beel dende kunst met mensen kan doen. De tentoonstelling is intro vert, maar komt enorm binnen. Je moet er even de tijd voor nemen en op je in laten werken, maar het is sterk werk en zonder effectbe jag. Het is heerlijk om dat te erva ren. Het werk zelf doet ertoe en niet de vluchtigheid, niet de sen satie of het effect. Ik denk dat Lorenzo zich hiermee enorm profileert en het kan niet anders dan dat dit voor hem een grote boost betekent." Jan van Munster en zijn partner bij het werk Mind Study van Mark Man ders: „Ik kan alleen maar jaloers zijn." Lorenzo koesteren' Lex ter Braak, oud-directeur De Vleeshal, tegenwoordig direc teur Jan van Eyck Academie in Maastricht: „Het Nederlandse paviljoen is bril jant, ongelooflijk goed. Het is mooi om het werk van Mark Man ders op deze schaal bij elkaar te zien, met dat wonderschone licht. En dan het werk zelf: je denkt te begrijpen wat je ziet en tegelijk gaat het raadsel contouren krij gen, omdat je helemaal niet weet wat je ziet, wat het betekent. Het is zó niet-logisch wat je ziet en toch presenteert het zich alsof het niet anders kan zijn. Het is ook fantastisch dat Lorenzo de curator is. Hij wordt al lang ge volgd door de media, waarmee niet alleen Middelburg maar ook Zeeland in beeld is. Dit is het te rugverdienen van wat jarenlang in De Vleeshal geïnvesteerd is door zowel de provincie als de stad. Dat bewijst eens temeer hoe belangrijk die plek is. Daar wordt wel eens aan getwijfeld, maar als je dit ziet, dan weet je dat je daar voorlopig niet meer aan hoeft te twijfelen. Ik zou, als ik Zeeland was, zuinig zijn op hem. Hij is een man met het juiste hart en de juiste gevoeligheid voor kunst." Jan van Munster, vooraanstaand kunstenaar uit Oost-Souburg: „Dit is ongelooflijk. Ik heb nog weinig gezien op de Biënnale, maar ik kan me niet voorstellen dat er een ander paviljoen is die dit kan evenaren. Dit is aan de ene kant zo Hollands maar ook weer zo dwars en eigenzinnig. Het explodeert, zoals de minister zei. En dat in slow motion. Wat wil je nog meer? Ik kan alleen maar jaloers zijn. We moeten als Zeeland Lorenzo koesteren, blij zijn dat we zo'n be langrijke man in De Vleeshal heb ben. Dat is een internationaal in- Ook het Zeeuwse zakenleven is betrokken bij de Biënnale in Vene tië. Dankzij het bedrijf Schelde- bouw BV uit Middelburg kan de Zeeuwse delegatie dezer dagen be schikken over een eigen 'paleis': het Palazzo Giustinian Lolin. Daar werd gisterochtend een rondeta- feldiscussie gehouden tussen Ne derlandse en Italiaanse kunste naars en curatoren. Gisteravond was er een groot feest voor het Ne derlandse smaldeel. Scheldebouw, dat vorig jaar al de Zeeuwse kunstmanifestatie Faca de ondersteunde en eerder projec ten met de Middelburgse kunste naar Piet Dieleman heeft gedaan, stituut. Als ik in het buitenland 'De Vleeshal' noem, dan weet ie dereen meteen waar ik het over heb. Dat is de grote kracht ervan. Het is heel jammer dat het zo wei nig wordt gedragen in Zeeland. Dat de Kabinetten zelfs nu drei gen te verdwijnen, is een groot verlies voor de provincie. Laten we ons best doen om die te be houden en hopen dat we ook Lo renzo nog een tijdje in ons mid den mogen hebben." is onderdeel van de Permasteelisa Group. Het hoofdkantoor staat in Vittorio Veneto, vlak bij Venetië. „Lorenzo Benedetti vroeg mij of ik kon helpen bij het vinden van een paleis in Venetië", zegt Middel burger Bert van de Linde, alge meen technisch directeur van de Permasteelisa Group. „Dat kwam goed uit, want wij hebben de reno vatie van een van de paleizen aan de Canal Grande gedaan. Als tegen prestatie mogen we dat zeven jaar gebruiken voor promotie, vergade ringen en het uitnodigen van ar chitecten. Zo is het, heel toevallig, gekomen dat we het paleis be schikbaar hebben kunnen stellen. 1 Lorenzo Benedetti (links) geeft minister Jet Bussemaker uitleg over het werk van Mark Manders (rechts). w onze website. MIDDELBURC - Met aankoop van kunstwerk Passage van Marinus Boezem behoudt Middelburg een herinnering van de architectuur manifestatie Facade 2012. De aan koop was mogelijk dankzij ge meente en Rabobank. De installa tie bestaat uit 25 hardstenen pla quettes met namen van overleden prominente personen die hun spi rituele sporen in Middelburg heb ben achter gelaten. De arduinen plaquettes liggen vanonder de Koepoort uitwaaierend in de be strating richting de binnenstad. Marinus Boezem woont en werkt al bijna 40 jaar in Middelburg. Vol gens het Centrum voor Beelden de Kunst (CBK) Zeeland geldt de aankoop van Passage ook als een ode aan wat hij aan Middelburg heeft gegeven. Het CBK draagt de installatie vrijdag 7 juni om 16.30 uur over aan de gemeente. Ook wordt dan een publicatie over dit kunstwerk gepresenteerd. VRIJDAG 31 MEI OP PAD Burgh-Haamstede Vrijwilligers wassen auto's ten bate van jongerenproject in Bosnië. Gereformeer de kerk Platboslaan, 18.30 uur. Middelburg Leescafé 'Venster op de wereld'vier kante kilometer in Dreischor, Zeeuwse Bibliotheek, 16.00 uur Poortvliet PJZ partyweekend, veiling in de schuur, Schuur aan Bitterhoekseweg, 19.30 uur. PODIUM Goes Benefietconcert Stichting Alle kinde ren naar school, Grote Kerk, 19.30 uur Muziektheater Cruise naar La- tijns-Amerika, leerlingen Ostrea Lyceum, De Mythe, 20.00 uur Hulst Vestrock Junior, met o.a. Gers Pardoel, MainStreet, Nielson, The Partysquad, Ralf Mackenbach, André Kuipers, Freek Vonk, Eiland buitenvest, 15.00-21.00 uur Middelburg Jubileumconcert 15 jaar VOL-koren, Abdijplein, 19.45 uur Cd-presentatie 'Heaven Knows', sin ger-songwriter Inge, 't Spiegeltheater, Middelburg, 20.00 uur Musical Solo y Acepto door leerlingen Nehalennia, Schouwburg, 20.00 uur Zapp4& Spinvis: 'De onverklaarbare reis', De Spot, 21.00 uur Scherpenisse Buitenconcert door Muziekvereniging Euterpe uit Sint-Maartensdijk, Brasserie de Zeester op Gorishoek, 19.30 uur Vlissingen Cabaret/kleinkunst De Bende van Beu- ving, mmv koor Sea Sound Singers, Arsenaaltheater, 20.15 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 32