Aandacht voor de V-snaar voorkomt irritant gepiep ramNt'a"e"s AUTO 15 Ondanks de trend naar kleine re motoren, laten fabrikanten ook nog graag het achterste van hun technische tong zien. Zie de Renault Mégane CT220. VRIJDAG 31 MEI 2013 door Willem de Volder Het geluid gaat vaak door merg en been. Zeker de automonteur steekt het liefst direct de handen uit de mouwen als een V-snaa*r (genoemd naar oorspronkelijke V-vorm) dit piepende geluid maakt. Hij weet immers wat door een goed functionerende V-snaar wordt aangedreven: wa terpomp, dynamo, stuurbekrach- tigings- of aircopomp of beide. Het irritante geluid ontstaat vooral bij stationair draaiende motor of bij iets gasgeven, wan neer de dynamo volledig wordt RENAULT MÉGANE GT220 belast. Die moet op dat moment stroom leveren aan alle elektri sche componenten. Bovendien moet de accu geladen worden. De dynamo wordt daardoor zwaarder belast en de V-snaar slipt door en gaat piepen. Op het moment dat er meer gas wordt gegeven, loopt de dynamo lich ter en slipt niet meer door. De V-snaar is een aandrijfriem, die door de krukas van de motor via een poelie wordt aangedre ven. Met één of meerdere span- rollen wordt de snaar op span ning gehouden. Door de hoge, continue belasting en het aan slijtage onderhevige materiaal kan een V-snaar scheuren of uit drogen. Wat rest, is vervanging van het onderdeel. Vooral niet uitstellen; als de snaar breekt, vallen stuurbekrachtiging en/of airconditioner en soms de koe ling (bij klassiekers) uit. Bij (grote) onderhoudsbeurten staat de V-snaar standaard op de controlelijst. Automonteurs kun nen beoordelen of vervanging nodig is. In een aantal gevallen worden ook de spanrol en de ge- leiderol vervangen. Een kromme poelie kan ook de oorzaak zijn van het piepende geluid. De V- snaar mag niet te strak gespan nen staan, want daardoor kan schade aan de motor aangericht, worden Blijkt na controle dat de snaar goed is gemonteerd en de conditie acceptabel is, maar dat het gepiep aanhoudt, dan rest invetten. Oudere auto's zijn nog letterlijk voorzien van een V-snaar. Nieuwe auto's beschikken over een multi- riem. De werking is hetzelfde, maar een multiriem is breder, plat ter en heeft meer ribbels. Een multiriem kan meer kracht over brengen, wat noodzakelijk is vöor moderne auto's. Die verbruiken meer stroom door de toename van (ondersteunende) elektronica. Op www.carsom.nl staan meer tips en feiten over auto-onderhoud. Meeste voorkomende kleuren personenauto's in Nederland: 1 Grijs 2.616.051 2 Zwart 1.759.903 3 Blauw 1.523.401 4 Rood 688.270 5 Groen 573.712 6 440.513 7 Beige 124.836 8 Bruin 119.491 9 109.556 10 Paars 47.347 Bron: VWE Trendweb BMW en Pininfarina slaan eenmalig de handen ineen De BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé is het resultaat van een een malige samenwerking tussen twee be drijven met een rijke traditie in de autowereld: BMW en Pininfarina. Het conceptmodel werd onthuld op het Concorso d'Eleganza Villa d'Este in Italië. Straalt de BMW Gran Coupé al de nodige klasse uit, Pininfarina bleek voor BMW een ideale partner om het design van de auto naar een nog hoger niveau te brengen. Audi koppelt prijzen aan de A3 Limousine De prijzen van de Audi A3 Limousine beginnen bij 28.500 euro voor de 1.4 TFSI benzinemotor (125 pk). Voor de andere benzinemodellen moet 29.300 euro (1.4 TFSI/140 pk) en 34.190 euro (1.8 TFSI S-Tronic/ 180 pk) worden neergelegd. Voorals nog komt er één dieselversie beschik baar, vanaf 32.300 euro. Dat betreft de 2.0 TDI (150 pk). De levering van de A3 Limousine gaat in september van start. JÊ Audi A3 met 'kont', foto Automedia Renault Twin'Run: een snelle stadsauto met brede schouders De Renault Twin'Run is niet alleen een snelle stadsauto, maar ook een eerbetoon aan de Renault 5 Turbo en de Clio V6. Het model is qua carrosse rie een driedeursversie van de hippe concept Twin'Z. De onderhuidse tech niek met V6 (320 pk) komt uit de Mégane Trophy circuitrac'er. De con- ceptcar geeft met korte overhangen en brede schouders een beeld van de volgende generatie Twingo. Jeep rust Grand Cherokee uit met oersterke motoren Jeep levert de Grand Cherokee met nieuwe blokken met veel vermogen. Aan de basis staat een 3.6 liter V6 (286 pk/340 Nm). Dieselen kan met de 3.0 V6 (250 pk/570 Nm), die met Fiat is ontwikkeld en ook door Mase- rati toegepast wordt. Ook levert Jeep de Grand Cherokee met een 5.2 liter Hemi V8 (352 pk/520 Nm) en een 6.4 liter variant (468 pk/624 Nm). De vanafprijs bedraagt 65.990 euro. Zeker in de specifieke Renault Sport-kleur Bleu Malte heeft de Mégane GT220 een extra dikke uitstraling, foto Automedia Voor snelle huisvaders door Tony Vos De Renault Mégane was afge lopen jaar het bestverkoch te model op de Nederland se markt. En dat alleen van wege een dieselversie die binnen de normen valt van 14 procent bij telling. Met kleine aanpassingen voldoet dit model ook dit jaar aan de aangescherpte norm, dus rij den de volgeladen vrachtauto's af en aan. Maar Renault heeft binnen de Mégane-lijn méér te bieden. Aan de andere kant van het spectrum staat de R.S. (Renault Sport) met een 265 pk sterke 2.0 liter turbomotor, die in coupévorm zeer hoog scoort onder de hot hatches. Maar je zal maar een gezin hebben en toch een auto met een zeer spor tieve inslag willen, dan wordt de spoeling dun. Renault levert van de Mégane Estate de 2.0 liter turbo, die tot een vermogen gaat van 190 pk en 300 Nm koppel levert. Deze motor gaat samen met de GT-uitvoe- ring, die eveneens door Renault Sport op niveau is gebracht voor wat betreft de af stemming van het onderstel. TXissen de R.S. en GT bestaat een 'gat' van 75 pk en daar past deze Estate GT220 keurig in. Het getal in de typenaam geeft al het vermogen weer en met een koppel van 340 Nm komt deze vlotte huisvader behoorlijk dicht bij de snelste uit de stal. Die 2.0 liter turbo behoort nog tot de weini ge benzinemotoren binnen het merk die vanaf de eerste schroef in eigen huis zijn ontwikkeld. Alle nieuwe motoren komen in beginsel van Nissan, terwijl Renault zich juist op de dieselontwikkeling concen treert. Na het starten klinkt er uit de uitlaat een aantrekkelijke brom, die nooit overheer send wordt. De motor beschikt over boven gemiddelde souplesse en sprint in 7,6 se conden naar de 100 kilometer per uur. De topsnelheid bedraagt 240. De afstemming van het GT-onderstel sluit goed bij deze cijfers aan. De auto laat zich keurig door snel ingestuurde bochten lood sen en heeft bij hoge snelheden rechtuit een prima stabiliteit. Of de kinderen in hun zitjes op de achterbank dit echter we ten te waarderen, valt te betwijfelen. Op de snelweg valt er over het comfort niet te klagen. Dat hadden we ook al opge merkt tijdens een eerdere kennismaking met de 2.0 liter turbomotor. De krachtbron is ondanks zijn forse prestaties bovendien niet overdreven dorstig is. Met de GT220 wordt gemakkelijk tegen de 1 op 11 gere den, zonder dat daarbij offers van de be stuurder worden verwacht. De inrichting is op niveau, met goed aan sluitende stoelen en een dashboard met een analoge snelheidsmeter. Die leest veel makkelijker af dan het normale Mégane- dashboard met digitale vermelding. Op de middenconsole draagt de GT220 een type plaatje met daarop het serienummer, be doeld om de exclusiviteit aan te geven. Veel berijders van de 14 procent-dieseluit voering kijken ongetwijfeld likkebaardend naar de enkele GT220 die ze in het verkeer voorbij zien snellen. En dan is de prijs van al dat lekkers ook nog eens zeer redelijk: 33.990 euro. Dat is 3.000 euro meer dan de 190 pk-versie, 67 euro per pk! RENAULT EN ZIJN CONCURRENTEN Renault Mégane Estate Bagageruimte 486-1.600 liter, gewicht 1.363 kg. Benzine 2.0 liter 220 pk. Vanaf 20.990 euro, GT220 33.990 euro. Ford Focus Wagon Bagageruimte 490-1.516 liter, gewicht 1.310 kg. Benzine 2.0 liter 250 pk. Vanaf 21.375 euro, ST 35.410 euro. Opel Astra Sports Tourer Bagageruimte 500-1.550 liter, gewicht 1.375 kg. Benzine 1.6 liter 170 pk. Vanaf 20.445 euro, 1.6 Turbo Sport 29.545 euro. Skoda Octavia Combi Bagageruimte 610-1.740 liter, gewicht 1.237 kg. Benzine 1.8 liter 180 pk. Vanaf 34.290 euro, 1.8 TSI El. Bus. 32.990 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15