Aandacht voor de V-snaar voorkomt irritant gepiep ramNt'a"e"s
AUTO 15
Ondanks de trend naar kleine
re motoren, laten fabrikanten
ook nog graag het achterste
van hun technische tong zien.
Zie de Renault Mégane CT220.
VRIJDAG 31 MEI 2013
door Willem de Volder
Het geluid gaat vaak door
merg en been. Zeker de
automonteur steekt het
liefst direct de handen
uit de mouwen als een V-snaa*r
(genoemd naar oorspronkelijke
V-vorm) dit piepende geluid
maakt. Hij weet immers wat
door een goed functionerende
V-snaar wordt aangedreven: wa
terpomp, dynamo, stuurbekrach-
tigings- of aircopomp of beide.
Het irritante geluid ontstaat
vooral bij stationair draaiende
motor of bij iets gasgeven, wan
neer de dynamo volledig wordt
RENAULT MÉGANE GT220
belast. Die moet op dat moment
stroom leveren aan alle elektri
sche componenten. Bovendien
moet de accu geladen worden.
De dynamo wordt daardoor
zwaarder belast en de V-snaar
slipt door en gaat piepen. Op het
moment dat er meer gas wordt
gegeven, loopt de dynamo lich
ter en slipt niet meer door.
De V-snaar is een aandrijfriem,
die door de krukas van de motor
via een poelie wordt aangedre
ven. Met één of meerdere span-
rollen wordt de snaar op span
ning gehouden. Door de hoge,
continue belasting en het aan
slijtage onderhevige materiaal
kan een V-snaar scheuren of uit
drogen. Wat rest, is vervanging
van het onderdeel. Vooral niet
uitstellen; als de snaar breekt,
vallen stuurbekrachtiging en/of
airconditioner en soms de koe
ling (bij klassiekers) uit.
Bij (grote) onderhoudsbeurten
staat de V-snaar standaard op de
controlelijst. Automonteurs kun
nen beoordelen of vervanging
nodig is. In een aantal gevallen
worden ook de spanrol en de ge-
leiderol vervangen. Een kromme
poelie kan ook de oorzaak zijn
van het piepende geluid. De V-
snaar mag niet te strak gespan
nen staan, want daardoor kan
schade aan de motor aangericht,
worden Blijkt na controle dat de
snaar goed is gemonteerd en de
conditie acceptabel is, maar dat het
gepiep aanhoudt, dan rest invetten.
Oudere auto's zijn nog letterlijk
voorzien van een V-snaar. Nieuwe
auto's beschikken over een multi-
riem. De werking is hetzelfde,
maar een multiriem is breder, plat
ter en heeft meer ribbels. Een
multiriem kan meer kracht over
brengen, wat noodzakelijk is vöor
moderne auto's. Die verbruiken
meer stroom door de toename van
(ondersteunende) elektronica.
Op www.carsom.nl staan meer tips
en feiten over auto-onderhoud.
Meeste voorkomende kleuren
personenauto's in Nederland:
1
Grijs
2.616.051
2
Zwart
1.759.903
3
Blauw
1.523.401
4
Rood
688.270
5
Groen
573.712
6
440.513
7
Beige
124.836
8
Bruin
119.491
9
109.556
10
Paars
47.347
Bron: VWE Trendweb
BMW en Pininfarina slaan
eenmalig de handen ineen
De BMW Pininfarina Gran Lusso
Coupé is het resultaat van een een
malige samenwerking tussen twee be
drijven met een rijke traditie in de
autowereld: BMW en Pininfarina.
Het conceptmodel werd onthuld op
het Concorso d'Eleganza Villa d'Este
in Italië. Straalt de BMW Gran Coupé
al de nodige klasse uit, Pininfarina
bleek voor BMW een ideale partner
om het design van de auto naar een
nog hoger niveau te brengen.
Audi koppelt prijzen
aan de A3 Limousine
De prijzen van de Audi A3 Limousine
beginnen bij 28.500 euro voor de
1.4 TFSI benzinemotor (125 pk).
Voor de andere benzinemodellen
moet 29.300 euro (1.4 TFSI/140 pk)
en 34.190 euro (1.8 TFSI S-Tronic/
180 pk) worden neergelegd. Voorals
nog komt er één dieselversie beschik
baar, vanaf 32.300 euro. Dat betreft
de 2.0 TDI (150 pk). De levering van
de A3 Limousine gaat in september
van start.
JÊ Audi A3 met 'kont', foto Automedia
Renault Twin'Run: een snelle
stadsauto met brede schouders
De Renault Twin'Run is niet alleen
een snelle stadsauto, maar ook een
eerbetoon aan de Renault 5 Turbo en
de Clio V6. Het model is qua carrosse
rie een driedeursversie van de hippe
concept Twin'Z. De onderhuidse tech
niek met V6 (320 pk) komt uit de
Mégane Trophy circuitrac'er. De con-
ceptcar geeft met korte overhangen
en brede schouders een beeld van de
volgende generatie Twingo.
Jeep rust Grand Cherokee
uit met oersterke motoren
Jeep levert de Grand Cherokee met
nieuwe blokken met veel vermogen.
Aan de basis staat een 3.6 liter V6
(286 pk/340 Nm). Dieselen kan met
de 3.0 V6 (250 pk/570 Nm), die met
Fiat is ontwikkeld en ook door Mase-
rati toegepast wordt. Ook levert Jeep
de Grand Cherokee met een 5.2 liter
Hemi V8 (352 pk/520 Nm) en een
6.4 liter variant (468 pk/624 Nm).
De vanafprijs bedraagt 65.990 euro.
Zeker in de specifieke Renault Sport-kleur Bleu Malte heeft de Mégane GT220 een extra dikke uitstraling, foto Automedia
Voor snelle huisvaders
door Tony Vos
De Renault Mégane was afge
lopen jaar het bestverkoch
te model op de Nederland
se markt. En dat alleen van
wege een dieselversie die
binnen de normen valt van
14 procent bij telling. Met
kleine aanpassingen voldoet dit model ook
dit jaar aan de aangescherpte norm, dus rij
den de volgeladen vrachtauto's af en aan.
Maar Renault heeft binnen de Mégane-lijn
méér te bieden. Aan de andere kant van
het spectrum staat de R.S. (Renault Sport)
met een 265 pk sterke 2.0 liter turbomotor,
die in coupévorm zeer hoog scoort onder
de hot hatches. Maar je zal maar een gezin
hebben en toch een auto met een zeer spor
tieve inslag willen, dan wordt de spoeling
dun. Renault levert van de Mégane Estate
de 2.0 liter turbo, die tot een vermogen
gaat van 190 pk en 300 Nm koppel levert.
Deze motor gaat samen met de GT-uitvoe-
ring, die eveneens door Renault Sport op
niveau is gebracht voor wat betreft de af
stemming van het onderstel. TXissen de
R.S. en GT bestaat een 'gat' van 75 pk en
daar past deze Estate GT220 keurig in. Het
getal in de typenaam geeft al het vermogen
weer en met een koppel van 340 Nm komt
deze vlotte huisvader behoorlijk dicht bij
de snelste uit de stal.
Die 2.0 liter turbo behoort nog tot de weini
ge benzinemotoren binnen het merk die
vanaf de eerste schroef in eigen huis zijn
ontwikkeld. Alle nieuwe motoren komen
in beginsel van Nissan, terwijl Renault
zich juist op de dieselontwikkeling concen
treert.
Na het starten klinkt er uit de uitlaat een
aantrekkelijke brom, die nooit overheer
send wordt. De motor beschikt over boven
gemiddelde souplesse en sprint in 7,6 se
conden naar de 100 kilometer per uur. De
topsnelheid bedraagt 240.
De afstemming van het GT-onderstel sluit
goed bij deze cijfers aan. De auto laat zich
keurig door snel ingestuurde bochten lood
sen en heeft bij hoge snelheden rechtuit
een prima stabiliteit. Of de kinderen in
hun zitjes op de achterbank dit echter we
ten te waarderen, valt te betwijfelen.
Op de snelweg valt er over het comfort
niet te klagen. Dat hadden we ook al opge
merkt tijdens een eerdere kennismaking
met de 2.0 liter turbomotor. De krachtbron
is ondanks zijn forse prestaties bovendien
niet overdreven dorstig is. Met de GT220
wordt gemakkelijk tegen de 1 op 11 gere
den, zonder dat daarbij offers van de be
stuurder worden verwacht.
De inrichting is op niveau, met goed aan
sluitende stoelen en een dashboard met
een analoge snelheidsmeter. Die leest veel
makkelijker af dan het normale Mégane-
dashboard met digitale vermelding. Op de
middenconsole draagt de GT220 een type
plaatje met daarop het serienummer, be
doeld om de exclusiviteit aan te geven.
Veel berijders van de 14 procent-dieseluit
voering kijken ongetwijfeld likkebaardend
naar de enkele GT220 die ze in het verkeer
voorbij zien snellen. En dan is de prijs van
al dat lekkers ook nog eens zeer redelijk:
33.990 euro. Dat is 3.000 euro meer dan de
190 pk-versie, 67 euro per pk!
RENAULT EN ZIJN CONCURRENTEN
Renault Mégane Estate
Bagageruimte 486-1.600 liter, gewicht
1.363 kg. Benzine 2.0 liter 220 pk. Vanaf
20.990 euro, GT220 33.990 euro.
Ford Focus Wagon
Bagageruimte 490-1.516 liter, gewicht
1.310 kg. Benzine 2.0 liter 250 pk. Vanaf
21.375 euro, ST 35.410 euro.
Opel Astra Sports Tourer
Bagageruimte 500-1.550 liter, gewicht
1.375 kg. Benzine 1.6 liter 170 pk. Vanaf
20.445 euro, 1.6 Turbo Sport 29.545 euro.
Skoda Octavia Combi
Bagageruimte 610-1.740 liter, gewicht
1.237 kg. Benzine 1.8 liter 180 pk. Vanaf
34.290 euro, 1.8 TSI El. Bus. 32.990 euro.