DDoS-aanval nog steeds mysterie voor recherche en banken ECONOMIE 13 MUZIEKVERKOOP Spotify en Google veroveren de groeiende streaming muziekmarkt, maar winst levert dat nog niet op. Nog meer mensen worden zo op allerlei manieren afhankelijk van Google Als we vinden dat banken niet mogen falen, moeten we beter op hen letten Internet is gemaakt om te communiceren, niet om veilig te zijn VRIJDAG 31 MEI 2013 Streamingtaart nog niet op door Jelte Posthumus AMSTERDAM - Waarom zou een muziekliefhebber nog cd's kopen terwijl hij voor to euro per maand onbeperkt naar muziek kan luiste ren? Dat is de gedachte achter abonnementen op streaming mu ziek, waarmee bedrijven als Spoti fy, Deezer en Google honderddui zenden nummers via internet rechtstreeks naar onze huiska mers brengen. Allemaal willen zij een graantje meepikken van deze snelgroeien de markt. Toch lukt het zelfs marktleider Spotify nog steeds niet om winst te maken. Vroeg of laat zullen de abonnementsprij zen dus wel omhoog gaan, zo is de verwachting. „Maar de abonnementen verschil len nauwelijks van elkaar", vertelt Hans Handgraaf, die al jarenlang de website digimuziek.nl onder houdt. Daarop vergelijkt hij de verschillende aanbieders, die voor een vast maandbedrag van hoog uit ïo euro onbeperkte toegang bieden tot de muziek van duizen den artiesten. Daarvoor betalen zij royalties aan de platenmaat schappijen. „Maar tenzij je een enorme fan van een band als Pink Floyd bent en echt al hun muziek wilt beluis teren, maakt het niet veel uit of je nu klant wordt bij Deezer of bij Wouter de Vries, docent dienstenmarketing Spotify", aldus Handgraaf. Vol gens hem hebben platenmaat schappijen in Nederland vorig jaar al meer verdiend aan streaming muziek dan aan de po pulaire downloadwinkel iT\ines van Apple. Niet voor niets heeft na Google ook Apple nu plannen voor een streaming muziekdienst. Wereldwijd marktleider Spotify heeft in Nederland, drie jaar na de introductie in mei 2010, inmid dels naar schatting enkele hon derdduizenden abonnees. Vol gens cijfers van de branchevereni ging van de muziekindustrie NVPI, zijn de totale bestedingen op het gebied van streaming in Ne derland toegenomen van 8,9 mil joen euro in 2011 tot 29,6 miljoen vorig jaar. Maar lucratief is deze snelgroeien de markt vooralsnog alleen voor de platenmaatschappijen. Terwijl Spotify eind 2012 wereldwijd zo'n 5 miljoen betalende gebruikers had, draait het bedrijf tot op he den verlies. Google, dat deze markt in de Vere nigde Staten nu betreedt met Google All Access, brengt abon nees daarvoor slechts 9,99 dollar per maand in rekening. Terwijl Google bekend staat als een zeer innovatief bedrijf, sluit zij niet al leen wat betreft het abonnements bedrag naadloos aan bij de be staande aanbieders. Het ziet er naar uit dat ook de aangeboden diensten niet fundamenteel afwij ken van wat Spotify en anderen al aanbieden. Volgens Wouter de Vries, univer sitair docent dienstenmarketing aan de Vrije Universiteit Amster dam; is dat niet zo vreemd. „Zo'n groeimarkt kenmerkt zich vaak eerst door een strijd om de klant aantallen. De 'taart' wordt groter en groter, producenten hoeven zich daardoor niet echt te onder scheiden om klanten te trekken. Dat gebeurt pas als de markt echt tientallen miljoenen dollars. Eind vorig jaar moest er dan ook een enorme kapitaalinjectie van een groep investeerders, van 100 mil joen dollar, aan te pas komen om het bedrijf weer enige tijd lucht te geven. Dergelijke cijfers zullen nieuwko mer Google echter weinig schrik baren, vermoedt De Vries. „Die illustratie Jos Diender DPd heeft namelijk een groter belang, wat ik klanteigenaarschap noem. Google biedt een steeds breder pakket van diensten aan, van de bekende zoekmachine en e-mail- diensten tot YouTube en nu dus streaming muziekdiensten. Nog meer mensen worden zo op aller lei manieren afhankelijk van Google." verzadigd raakt." Het veroveren van de markt vinden de bedrijven volgens De Vries op korte termijn waarschijnlijk belangrijker dan winst maken. Spotify is naar verluidt zo'n 70 tot 90 procent van de omzet kwijt aan royalties. En de personeelskos ten van het snelgroeiende bedrijf namen de afgelopen jaren toe met door Michel Reijns DEN HAAG - Ruim een maand na een serie DDoS-aanvallen op ban ken en een aantal bedrijven heeft het Nationaal Cyber Security Cen trum (NCSC) nog geen idee wie er achter zit. De aanvallen waren zo wel uit Nederland als uit het bui tenland afkomstig. Duidelijk is wel dat er geen gege vens of geld gestolen zijn, en vol gens Wil van Gemert van NCSC zijn er geen signalen dat met de DDoS-aanvallen criminele daden zijn voorbereid. Van Gemert ver moedt dat de aanvallen voortko men uit afkeer van het financiële systeem, activisme of simpelweg plezier vanwege het hacken. Bij een DDoS-aanval wordt - met de inzet van veel computers - een grote hoeveelheid informatie naar de servers van een bank of bedrijf gestuurd waardoor die overbelast raken. Het betalingsverkeer bij banken kan daardoor worden plat gelegd. Het overkwam vorige maand met name ING, maar ook onder meer Rabobank en SNS. Tijdens een gesprek gisteren in de Tweede Kamer over online be talingsverkeer lieten de banken Hoogleraar informatica Verhoef weten dat ze nog dagelijks te ma ken hebben met DDoS-aanvallen, maar dat klanten daar hoege naamd niets meer van merken. Peter lacobs, bij ING verantwoor delijk voor de informatievoorzie ning, erkende dat de bank begin april nog onvoldoende voorbereid was op de DDoS-aanvallen. In middels weten banken zich beter te verweren, maar niemand durft nieuwe problemen helemaal uit te sluiten. „Internet is gemaakt Rechercheur Philips om te communiceren, niet om vei lig te zijn", was gisteren de ont nuchterende conclusie van Inge Philips van het cyberrecherche team binnen de Nationale Politie. De Consumentenbond drong aan op het ruimhartig compenseren van klanten als zij door storingen geen betalingen kunnen doen of ontvangen. Detailhandel Neder land bepleitte een backup-sys- teem waarop banken in noodsi tuaties kunnen terugvallen, zoals dat in België in gebruik is. Rechercheur Philips constateerde dat banken na de aanvallen te lang gewacht hebben met het doen van aangifte. Daarnaast kre gen rechercheurs geen toegang tot de banksystemen. Banken op hun beurt vroegen om een grotere inzet van politie en Openbaar Ministerie bij de aan pak van fraude met internetban- kieren. Banken leveren fraudege vallen vaak panklaar aan, maar za ken blijven vervolgens liggen. Bij fraude via internetbankieren worden jaarlijks de rekeningen van duizenden consumenten aan gevallen. Vorig jaar is voor bijna 35 miljoen euro in de handen van criminelen terechtgekomen. Hoogleraar informatica Chris Ver hoef waarschuwde dat meer toe zicht op banken nodig is, zeker omdat ze vaker it-werkzaamhe- den naar India verplaatsen en in eigen land grote ontslagrondes doen. „Als we vinden dat banken niet mogen falen, dan moeten we beter op hen letten."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 13