Grens van kunst en werkelijkheid UIT 9 SCHOUW I I III II Koenraad Dedobbeleer richtte in De Vleeshal een 'gezellige' expositie in. Frank Halmans laat met zijn installatie in De Bewaerschole bezoekers naden ken over 'tijdelijkheid'. DONDERDAG 30 MEI 2013 Wie weet waar Zeeuws meisje woont komt uit bij Zuinig op de aarde Lucht stuurt beweging in plastic dorp en camper in de Boogerd Work in progress bij de WESTERSCHOUWEN Van 15 t/m 23 juni Volg op www.kunstschouw.nl en het Kunstschouw Magazine T/m 9/6. deWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Do. t/m zo. 13 -17 u. Ook met Diana Ramaekers, Rob Moonen. T/m 29/6. Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes. Do. t/m za. 12.00 -17.00 uur en op afspraak. T/m 30/6. Mon Capitaine, Kinderdijk 56, Middelburg. Zo. 13.00-17.00 uur. Opening 2/6,14.00 uur. T/m 4/8. Hofstede Galerie Lijn 3, Pro- vincialeweg 1, Geersdijk. Do. t/m zo. 11.00 - 17.00 uur en op afspraak. Verwondering over de schepping in Vlissingen 'In den beginne' is de eerste tentoon stelling uit een reeks, gebaseerd op het scheppingsverhaal. Geen Bijbelil lustratie, maar soms nieuwe beleving van hemel en aarde, licht en leven, tijd en ruimte. Met ruimte voor fanta sie. Zo toont Jeroen Kuster een leger van buitenaardse wezens die zo uit een horror SF-film zijn gestapt. g 1 'View Indicator 9' biedt terug- en vooruitblik Axel Reusch is één van de acht kun stenaars op 'View Indicator 9'. Hij neemt een eenvoudig voorwerp als start voor een compositie. Hij plakt stukken af en brengt - zonder spoor van kwaststreken- kleur aan op zo'n afgebakend vlak. Hij bouwt composi ties op uit lagen verf en hars, speelt subtiel met vorm, kleur en ruimte. Jan Verhaeghe stelt het vluchtige aan de kaak Jan Verhaeghe maakt vaak gebruik van bestaand fotomateriaal, waaron der kunstreproducties. Hij combi neert ze met tekst en stelt zo het op pervlakkige en het vluchtige van het waarnemen aan de kaak, vooral in het kijken naar kunst. Gedreven vorm van cultuur- en maatschappijkritiek, tegelijk ingetogen en provocerend. Geschilderde miniaturen en monumentale beelden Speciaal voor deze tentoonstelling schilderden 13 kunstenaars een serie miniaturen. Neeltje Meerman bijvoor beeld combineert dromerig verfijnde voorstellingen met sieraden in dezelf de sfeer. In de beeldentuin tientallen sculpturen, geïnspireerd op mens en natuur. Opening 1/6,15.00 u., in aan wezigheid van meeste kunstenaars. installatie. Een flink deel van de eigentijd se kunst lijkt sindsdien zo op dagelijkse dingen dat je als toeschouwer de vraag stelt 'is dit kunst?'. Over die vraag naden ken betekent stilstaan bij de relatie van kunst met de alledaagse werkelijkheid. Dat kan iets toevoegen aan ons beeld ervan. Ik neem u mee naar twee tentoonstellingen waar dat aan de orde is. Koenraad Dedobbeleer (Brussel, 1975) ont wierp een groot buizenframe dat een ruim te in de ruimte markeert. Het doet mij den ken aan een vereenvoudigde versie van go tische gewelfribben die het plafond van de Vleeshal structuur geven. Óp twee plaat sen is in het buizenframe een wat meer or ganisch gevormd en hoger buizenbouwsel geplaatst. Het zicht op de ruimte is deels verborgen door een buitenproportioneel, zwartgebeitst 'kamerscherm'. E n er staat bij de entree ook een driebollige buxus in een bak. Op de vloer en aan de wand is ver der een allegaartje aan objecten te zien. Een deel is kruk, tafel of bank, een deel oogt als minimalistische sculptuur. Er han gen ook wat al dan niet ingelijste prints en reproducties met abstracte patronen of tekst. Er staat zelfs iets wat op een kachel tje lijkt, maar de schoorsteenpijp is veel te groot voor het kleine gelpotje dat eronder staat. Alles heeft een lange titel in het En gels. Het scherm heet bijvoorbeeld Too Quick to Disniiss Aesthetic Autonomy as Re trograde. Met dat soort titels kom ik niet ver en ik besluit dan ook om ze - net als het geheel - luchtig op te vatten: als een iro nisch commentaar op artistieke pretenties. Zoals de tentoonstelling als geheel het mid den houdt tussen een typische eigentijdse kunstexpositie, de Contacta en een mo dern ingerichte entreehal van een openba re instelling met een jolige directeur meu bilair. Dat alles binnen de (nep)historische settting van een na de oorlog herbouwde laatgotische overdekte markt. Er is veel te zien, wat prettig is. Maar wat vertelt Dedob beleer me eigenlijk? Dat onderscheid tus sen kunst en dagelijkse werkelijkheid vaak niet bestaat? Dat het maar net is hoe je er naar kijkt? Dat je op uiteenlopende manie ren visuele ervaringen teweeg kunt breng en? Dat lukt hem prima. Maar ik vind dat allemaal te weinig om mijn blik op kunst en werkelijkeid écht te prikkelen. Laat ik het dus een gezellige expositie noemen. Dan is de stap niet ver - mentaal dan - naar de tentoonstelling die Frank Halmans (Heerlen, 1963) in de Bewaerschole heeft ingericht. Hij exposeerde onlangs ander werk in Galerie van den Berge, die voor de ze gelegenheid met de Bewaarschole heeft samengewerkt. In zijn werk staat het huis centraal. De plek waar je geacht wordt je thuis te voelen. Halmans spreekt dat niet tegen, maar zet er - speels weliswaar - het perspectief van tijdelijkheid naast, in de geest van de Bijbelfrase: „Want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren". Stof is al les wat er op den duur van ons resteert. En van onze herinneringen blijft al helemaal niets over. Halmans laat lange haren dwa len door triplex schaalmodellen van flats. De bewoners zijn verdwenen, hun haar herinnert nog aan wie ze waren. Stof blijft, zoals Halmans speels laat zien in een trans parante kast met een trap die aan twee kan ten treden heeft. De kast wentelt als zand loper om zijn as. Stof in de kast dwarrelt dan steeds door die ruimte. Ander werk verwijst naar het gevoel van vervreemding dat je in een huis kunt krijgen, alsof het een eigen leven heeft- Schitterend in hun eenvoud zijn drie ouderwetse wekkers die je met hun achterkant droevig aankijken. En de uitgebrande koekoeksklokken ver geet ik ook niet snel. Zolang ik er nog ben. Vleeshal, Markt, Middelburg. Di. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur. Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh Haamstede. Wo. t/m zo. 14.00 - 17.00 uur. Bei de t/m 23/6. Koenraad Dedobbeleer (1975, Brussel), ontwierp voor De Vleeshal in Middelburg een groot buizenframe dat een ruimte in de ruimte markeert. Werk Frank Halmans in De Bewaerschole. nventieve kunstenaars hebben vanaf het begin van de 20e eeuw het aan zicht van de beeldende kunst sterk verbreed. Eeuwen lang bestond dat uit schilderijen, tekeningen en gra fiek naast beelden in hout, steen en brons. Marcel Duchamp introduceer de dagelijkse voorwerpen als kunstwerk, Pi casso de assemblage, de constructivisten en de Bauhauskunstenaars gingen eigen tijdse materialen als staal en kunststof ge bruiken en Kurt Schwitters bouwde kunst waar je in kon lopen, als voorloper van de Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 49