Grens van kunst en werkelijkheid
UIT 9
SCHOUW
I
I
III
II
Koenraad Dedobbeleer richtte
in De Vleeshal een 'gezellige'
expositie in. Frank Halmans
laat met zijn installatie in De
Bewaerschole bezoekers naden
ken over 'tijdelijkheid'.
DONDERDAG 30 MEI 2013
Wie weet waar
Zeeuws meisje woont
komt uit bij
Zuinig op de aarde
Lucht stuurt beweging
in plastic dorp en
camper in de Boogerd
Work in progress bij de
WESTERSCHOUWEN
Van 15 t/m 23 juni
Volg op www.kunstschouw.nl
en het Kunstschouw Magazine
T/m 9/6. deWillem3, Oranjestraat 4,
Vlissingen. Do. t/m zo. 13 -17 u. Ook
met Diana Ramaekers, Rob Moonen.
T/m 29/6. Galerie van den Berge,
Westwal 45, Goes. Do. t/m za. 12.00
-17.00 uur en op afspraak.
T/m 30/6. Mon Capitaine, Kinderdijk
56, Middelburg. Zo. 13.00-17.00 uur.
Opening 2/6,14.00 uur.
T/m 4/8. Hofstede Galerie Lijn 3, Pro-
vincialeweg 1, Geersdijk. Do. t/m zo.
11.00 - 17.00 uur en op afspraak.
Verwondering over de
schepping in Vlissingen
'In den beginne' is de eerste tentoon
stelling uit een reeks, gebaseerd op
het scheppingsverhaal. Geen Bijbelil
lustratie, maar soms nieuwe beleving
van hemel en aarde, licht en leven,
tijd en ruimte. Met ruimte voor fanta
sie. Zo toont Jeroen Kuster een leger
van buitenaardse wezens die zo uit
een horror SF-film zijn gestapt.
g
1
'View Indicator 9' biedt
terug- en vooruitblik
Axel Reusch is één van de acht kun
stenaars op 'View Indicator 9'. Hij
neemt een eenvoudig voorwerp als
start voor een compositie. Hij plakt
stukken af en brengt - zonder spoor
van kwaststreken- kleur aan op zo'n
afgebakend vlak. Hij bouwt composi
ties op uit lagen verf en hars, speelt
subtiel met vorm, kleur en ruimte.
Jan Verhaeghe stelt het
vluchtige aan de kaak
Jan Verhaeghe maakt vaak gebruik
van bestaand fotomateriaal, waaron
der kunstreproducties. Hij combi
neert ze met tekst en stelt zo het op
pervlakkige en het vluchtige van het
waarnemen aan de kaak, vooral in
het kijken naar kunst. Gedreven vorm
van cultuur- en maatschappijkritiek,
tegelijk ingetogen en provocerend.
Geschilderde miniaturen en
monumentale beelden
Speciaal voor deze tentoonstelling
schilderden 13 kunstenaars een serie
miniaturen. Neeltje Meerman bijvoor
beeld combineert dromerig verfijnde
voorstellingen met sieraden in dezelf
de sfeer. In de beeldentuin tientallen
sculpturen, geïnspireerd op mens en
natuur. Opening 1/6,15.00 u., in aan
wezigheid van meeste kunstenaars.
installatie. Een flink deel van de eigentijd
se kunst lijkt sindsdien zo op dagelijkse
dingen dat je als toeschouwer de vraag
stelt 'is dit kunst?'. Over die vraag naden
ken betekent stilstaan bij de relatie van
kunst met de alledaagse werkelijkheid. Dat
kan iets toevoegen aan ons beeld ervan. Ik
neem u mee naar twee tentoonstellingen
waar dat aan de orde is.
Koenraad Dedobbeleer (Brussel, 1975) ont
wierp een groot buizenframe dat een ruim
te in de ruimte markeert. Het doet mij den
ken aan een vereenvoudigde versie van go
tische gewelfribben die het plafond van de
Vleeshal structuur geven. Óp twee plaat
sen is in het buizenframe een wat meer or
ganisch gevormd en hoger buizenbouwsel
geplaatst. Het zicht op de ruimte is deels
verborgen door een buitenproportioneel,
zwartgebeitst 'kamerscherm'. E n er staat
bij de entree ook een driebollige buxus in
een bak. Op de vloer en aan de wand is ver
der een allegaartje aan objecten te zien.
Een deel is kruk, tafel of bank, een deel
oogt als minimalistische sculptuur. Er han
gen ook wat al dan niet ingelijste prints en
reproducties met abstracte patronen of
tekst. Er staat zelfs iets wat op een kachel
tje lijkt, maar de schoorsteenpijp is veel te
groot voor het kleine gelpotje dat eronder
staat. Alles heeft een lange titel in het En
gels. Het scherm heet bijvoorbeeld Too
Quick to Disniiss Aesthetic Autonomy as Re
trograde. Met dat soort titels kom ik niet
ver en ik besluit dan ook om ze - net als
het geheel - luchtig op te vatten: als een iro
nisch commentaar op artistieke pretenties.
Zoals de tentoonstelling als geheel het mid
den houdt tussen een typische eigentijdse
kunstexpositie, de Contacta en een mo
dern ingerichte entreehal van een openba
re instelling met een jolige directeur meu
bilair. Dat alles binnen de (nep)historische
settting van een na de oorlog herbouwde
laatgotische overdekte markt. Er is veel te
zien, wat prettig is. Maar wat vertelt Dedob
beleer me eigenlijk? Dat onderscheid tus
sen kunst en dagelijkse werkelijkheid vaak
niet bestaat? Dat het maar net is hoe je er
naar kijkt? Dat je op uiteenlopende manie
ren visuele ervaringen teweeg kunt breng
en? Dat lukt hem prima. Maar ik vind dat
allemaal te weinig om mijn blik op kunst
en werkelijkeid écht te prikkelen. Laat ik
het dus een gezellige expositie noemen.
Dan is de stap niet ver - mentaal dan - naar
de tentoonstelling die Frank Halmans
(Heerlen, 1963) in de Bewaerschole heeft
ingericht. Hij exposeerde onlangs ander
werk in Galerie van den Berge, die voor de
ze gelegenheid met de Bewaarschole heeft
samengewerkt. In zijn werk staat het huis
centraal. De plek waar je geacht wordt je
thuis te voelen. Halmans spreekt dat niet
tegen, maar zet er - speels weliswaar - het
perspectief van tijdelijkheid naast, in de
geest van de Bijbelfrase: „Want stof zijt gij
en tot stof zult gij wederkeren". Stof is al
les wat er op den duur van ons resteert. En
van onze herinneringen blijft al helemaal
niets over. Halmans laat lange haren dwa
len door triplex schaalmodellen van flats.
De bewoners zijn verdwenen, hun haar
herinnert nog aan wie ze waren. Stof blijft,
zoals Halmans speels laat zien in een trans
parante kast met een trap die aan twee kan
ten treden heeft. De kast wentelt als zand
loper om zijn as. Stof in de kast dwarrelt
dan steeds door die ruimte. Ander werk
verwijst naar het gevoel van vervreemding
dat je in een huis kunt krijgen, alsof het
een eigen leven heeft- Schitterend in hun
eenvoud zijn drie ouderwetse wekkers die
je met hun achterkant droevig aankijken.
En de uitgebrande koekoeksklokken ver
geet ik ook niet snel. Zolang ik er nog ben.
Vleeshal, Markt, Middelburg. Di. t/m zo. 13.00 -
17.00 uur. Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh
Haamstede. Wo. t/m zo. 14.00 - 17.00 uur. Bei
de t/m 23/6.
Koenraad Dedobbeleer (1975, Brussel), ontwierp voor De Vleeshal in Middelburg een groot buizenframe dat een ruimte in de ruimte markeert. Werk Frank Halmans in De Bewaerschole.
nventieve kunstenaars hebben vanaf
het begin van de 20e eeuw het aan
zicht van de beeldende kunst sterk
verbreed. Eeuwen lang bestond dat
uit schilderijen, tekeningen en gra
fiek naast beelden in hout, steen en
brons. Marcel Duchamp introduceer
de dagelijkse voorwerpen als kunstwerk, Pi
casso de assemblage, de constructivisten
en de Bauhauskunstenaars gingen eigen
tijdse materialen als staal en kunststof ge
bruiken en Kurt Schwitters bouwde kunst
waar je in kon lopen, als voorloper van de
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.