'Formule 1 van het zeilen' komt langs in Bruinisse Van Cemert verrast PETER VAN DE WEGE 34 SPORT Kans op deze Fantastique Maroc stool! Alleen nerveus voor prijsuitreiking door Aector Dooms ZUIDDORPE - Peter van de Wege heeft dit jaar zijn zinnen gezet op de Nederlandse titel in de rally cross. De 46-jarige rallyrijder uit Zuiddorpe heeft al een stap in die richting gezet met het winnen van de eerste twee rallycrossen op het Eurocircuit in Valkens- waard. „Als het nu niet lukt, dan zeker volgend jaar. Nederlands kampioen worden blijft mijn gro te doel." De Zuiddorpenaar klopte dit jaar al de titelverdedigers uit Neder land en België, die tot zijn groot ste concurrenten behoren. Hij ein digde het laatste decennia stee vast in de top drie van het NK ral lycross in de klasse Super 1600. Van de Wege doet er alles aan om zoveel mogelijk rendement uit zijn Toyota Yaris te halen. „Ik doe zelf het onderhoud van de motor, versnelling en de ophanging. Ik zorg voor de bandenspanning en kijk of ik de vering en de schok- brekers moet aanpassen. Begelei ders mogen alleen de banden ver wisselen. Ik noteer alles wat ik doe, want ik ben verantwoorde lijk." De enige Zeeuws-Vlaamse rally- crosser kende dit jaar een fantas tische seizoenstart. „Alles is top in orde. De motor is super. Ik ben de finale twee keer vanuit pole po sition gestart. De leiderspositie heb ik niet meer afgestaan. De start is ontzettend belangrijk." Peter van de Wege kwam al op achtjarige leeftijd in aanraking met de rallycross door zijn drie oudere broers. Zij reden zo'n der tig jaar geleden wedstrijden op het crossterrein van het waterto rencircuit in Axel, het huidige golfcircuit. Bram van de Wege Peter van de Wege sleutelt aan zijn auto. foto Peter Nicolai reed ook regelmatig in Valkens- waard. „Toen ik achttien jaar werd, reed ik mijn eerste cross met een Simca 1000. Ik werd der de op het NK." Na twee jaar stop te hij plotseling. „Ik heb daarna nog twee jaar aan motorcrossen gedaan." In 2003 keerde hij terug in de rallysport door Michel Ko- lijn, die hem vroeg mee te gaan naar een Belgische rallycross. In 2004 kocht hij de Toyota Yaris. Er worden op het één kilometer lange parkoers in Valkenswaard (het mekka van de rallycross in Nederland) snelheden van 130-140 kilometer per uur ge haald. Dat lijkt niet spectaculair, maar is het wel. „De Toyota accele reert uitstekend. Binnen 4.5 secon de gaat de auto van nul tot hon derd kilometer per uur. Ik neem geen overdreven risico's. Het is de kunst om het remmen in de boch ten zo lang mogelijk uit te stel len", vertelt hij op de boerderij. Deze tak van de autosport is nog veiliger geworden. „De schade bij een crash treft alleen de auto, die een rolkooi heeft. Ook dragen we dezelfde helmen als een Formule i-coureur. Die zijn zeer veilig. Het. is een handsystem. Een prima be scherming. Je kunt de nek niet breken." Van de Wege rijdt normaliter tien wedstrijden per jaar. Voor dit sei zoen heeft hij vanwege het finan ciële budget dit aantal terugge schroefd naar zeven. „Ik heb ge twijfeld om door te gaan. Ik pro beer de kosten laag te houden. Het is lastig om meer sponsors te krijgen. Ik heb het geluk dat ik al les zelf kan doen en d^t ik bij een autoschadebedrijf werk", verze kert de monteur van Rida & Selekta in Terneuzen. Een handicap vindt hij dat het merk Toyota geen affiniteit heeft met de rallycross, zoals bij de Franse en Duitse merken wel het geval is. Voor het bouwen van de auto heeft hij onderdelen nodig uit de fabrieken van Toyota uit Amerika. De enige in de wereld. „Ik teken zelf alles op maat uit. Zo laat ik tandwielen voor de versnel lingsbak bouwen. En zuigers voor de motor krijg ik dankzij sponsor Wiseco." Ook in Zeeuws-Vlaanderen wordt hij geholpen. Zo maken Martijn en Jeroen Ferket de op- hangingsdelen en maakt Marcel Mastenbroek het inlaatspruitstuk. Verder is de keuze van de banden heel belangrijk. „Je moet de buien radar goed in de gaten houden. Vorig jaar startte ik op de laatste plek voor een finale. Iedereen reed met droge banden. Ik had banden voor nat weer erop ge legd. Net voor de finale begon het te regenen. Dus werd ik eerste." De aanschaf van banden is duur. „Ik heb tien banden voor droog weer gekocht, die 250 euro per stuk kosten en vier banden bij nat weer voor 300 euro per stuk." De volgende wedstrijden voor het NK staan gepland op 16 juni en medio juli. Daarna doet Van de Wege mee aan een sterk bezette EK-wedstrijd in Valkenswaard. In Maasmechelen in België sluit hij met twee wedstrijden, die meetel len voor het NK, het seizoen af. Hopelijk met een kampioen schap. Van de Wege: „Ik ben nooit gespannen voor een wed strijd, maar wel nerveus als ik naar de prijsuitreiking moet." Dat laatste heeft hij er graag voor over. door Roeland van Vliet BRUINISSE - Op het Grevelingen- meer bij Bruinisse wordt vrijdag, za terdag en zondag de Dutch Grand Prix voor 18 foot skiffs gevaren. Je zou kunnen zeggen dat de For mule 1 van het zeilen langskomt in Zeeland", vertelt medeorganisator Daan Lammers. In 2012 stond 'Bruinisse' voor het eerst op de internationale wed strijdkalender voor de skiffs van zo'n zes meter lang. Toen waren de reacties van de zeilteams lo vend. De mond-tot-mondreclame deed vervolgens z'n werk en nu zijn er twee keer zo veel inschrij vingen. De deelnemers komen uit heel Europa. De 'i8footer' is een lichte boot (slechts 150 kilo) van carbon. In verhouding heeft hij veel zeil- oppervlak. „Evenveel als een door snee boot van twaalf meter", do ceert Lammers. „Daardoor kun je ook heel hoge snelheden halen. Je moet niet opkijken van skiffs die 50 a 60 kilometer per uur gaan." De zeilboten liggen al gauw erg schuin. De driekoppige beman ning hangt en staat dan in de rek ken aan de zijkant van de boot om tegenwicht te bieden. „Het wordt een mooi schouwspel", ver zekert Lammers. Bij de Dutch Grand Prix hebben ze juist ook aan de toeschouwers gedacht. De wedstrijden moeten ook voor de volgers aantrekkelijk zijn. Daarom zijn de races dicht bij de wal en vaart er een pontje tussen de oever en het startschip. .Lammers: „We maken de races ook niet ingewikkeld. De boten varen rondjes, waardoor de wed strijden overzichtelijk zijn voor iedereen." De eerste race is vrijdag om 13.00 uur, de achtste en laatste zondag middag. Daarna is in de Jachtha ven Bruinisse de prijsuitreiking. Streep onderstaande woorden door in het diagram. De overgebleven letters vormen de oplossing. CINEAC FANAAT HAKKEL HEUVEL INEEN KININE KITSCH LIEDEN LIEVIG PITCH SCHOTS SCHRIJF SNATER TITEL TURVEN ZIJVLAK s K G 1 Z F L 1 E D E N c 1 N 1 IJ E A P N N K T H T U R V E N N 1 E 1 T 0 S H U L E S N A T E R T C E P A C 1 N E A C N S H H A K K E L 0 T T H Meer puzzelen of weten wie er heeft gewonnen? Ga naar www.kteintjesmorkt.nl en klik op Puzzelsite! 9 Weekprijs: maak kans op deze Fantastique Maroc stool van PTMD collection® t.w.v. 54,95. De'Fantastique Maroc Stool'van het merk PTMD Collection® is een echte kleurrijke eyecatcher in uw woning. Het krukje is gemaakt van hout en stof en heeft de afmeting 22 x 40 x 40 cm. Kijk voor meer info op www.ptmd.nl Zo doet u mee! Los de prijspuzzel op. Spreek uw oplossing t/m zondag 2 juni in door te bellen naar 0909-5010325 (60 ct. per gesprek). Prijswinnaars krijgen automatisch bericht. door Lianne Meerman SAS VAN GENT - Tijdens het Zeeuws kampioenschap zwemmen is Kalle van Gemert de verrassende winnaar geworden op de 1500 meter vrije slag. De zwemmer van DZK was in Sas van Gent als derde geplaatst, maar een goed opgebouwde race bracht hem dinsdagavond de zege. Tot ïooo meter lag Van Gemert nog op de derde plaats, achter An- gelo de Meyer (De Bruinvis) en Ro bin Nahon (Bevelanders). Een ver snelling zorgde ervoor dat hij hen nog voorbij ging en als eerste aan tikte in 18.59,20 minuten. De Meyer werd tweede aan, Nahon derde. Op de 800 vrij waren Laura van Sabben (Schelde) en Simone de Rijcke (ZCK) in een gevecht voor de overwinning. Tot over de helft van de race bleven ze naast elkaar zwemmen, waarna Van Sabben geleidelijk het gat groter maakte. Ze won in 10.16,73. De Rijcke finishte acht seconden later. Car men de Ridder (Bruinvis) werd met Zeeuws record D25+ (10.54,08) derde.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 34