'Formule 1 van het zeilen' komt langs in Bruinisse
Van Cemert verrast
PETER VAN DE WEGE
34 SPORT
Kans op deze Fantastique Maroc stool!
Alleen nerveus voor prijsuitreiking
door Aector Dooms
ZUIDDORPE - Peter van de Wege
heeft dit jaar zijn zinnen gezet op
de Nederlandse titel in de rally
cross. De 46-jarige rallyrijder uit
Zuiddorpe heeft al een stap in die
richting gezet met het winnen
van de eerste twee rallycrossen
op het Eurocircuit in Valkens-
waard. „Als het nu niet lukt, dan
zeker volgend jaar. Nederlands
kampioen worden blijft mijn gro
te doel."
De Zuiddorpenaar klopte dit jaar
al de titelverdedigers uit Neder
land en België, die tot zijn groot
ste concurrenten behoren. Hij ein
digde het laatste decennia stee
vast in de top drie van het NK ral
lycross in de klasse Super 1600.
Van de Wege doet er alles aan om
zoveel mogelijk rendement uit
zijn Toyota Yaris te halen. „Ik doe
zelf het onderhoud van de motor,
versnelling en de ophanging. Ik
zorg voor de bandenspanning en
kijk of ik de vering en de schok-
brekers moet aanpassen. Begelei
ders mogen alleen de banden ver
wisselen. Ik noteer alles wat ik
doe, want ik ben verantwoorde
lijk."
De enige Zeeuws-Vlaamse rally-
crosser kende dit jaar een fantas
tische seizoenstart. „Alles is top
in orde. De motor is super. Ik ben
de finale twee keer vanuit pole po
sition gestart. De leiderspositie
heb ik niet meer afgestaan. De
start is ontzettend belangrijk."
Peter van de Wege kwam al op
achtjarige leeftijd in aanraking
met de rallycross door zijn drie
oudere broers. Zij reden zo'n der
tig jaar geleden wedstrijden op
het crossterrein van het waterto
rencircuit in Axel, het huidige
golfcircuit. Bram van de Wege
Peter van de Wege sleutelt aan zijn auto. foto Peter Nicolai
reed ook regelmatig in Valkens-
waard. „Toen ik achttien jaar
werd, reed ik mijn eerste cross
met een Simca 1000. Ik werd der
de op het NK." Na twee jaar stop
te hij plotseling. „Ik heb daarna
nog twee jaar aan motorcrossen
gedaan." In 2003 keerde hij terug
in de rallysport door Michel Ko-
lijn, die hem vroeg mee te gaan
naar een Belgische rallycross. In
2004 kocht hij de Toyota Yaris.
Er worden op het één kilometer
lange parkoers in Valkenswaard
(het mekka van de rallycross in
Nederland) snelheden van
130-140 kilometer per uur ge
haald. Dat lijkt niet spectaculair,
maar is het wel. „De Toyota accele
reert uitstekend. Binnen 4.5 secon
de gaat de auto van nul tot hon
derd kilometer per uur. Ik neem
geen overdreven risico's. Het is de
kunst om het remmen in de boch
ten zo lang mogelijk uit te stel
len", vertelt hij op de boerderij.
Deze tak van de autosport is nog
veiliger geworden. „De schade bij
een crash treft alleen de auto, die
een rolkooi heeft. Ook dragen we
dezelfde helmen als een Formule
i-coureur. Die zijn zeer veilig. Het.
is een handsystem. Een prima be
scherming. Je kunt de nek niet
breken."
Van de Wege rijdt normaliter tien
wedstrijden per jaar. Voor dit sei
zoen heeft hij vanwege het finan
ciële budget dit aantal terugge
schroefd naar zeven. „Ik heb ge
twijfeld om door te gaan. Ik pro
beer de kosten laag te houden.
Het is lastig om meer sponsors te
krijgen. Ik heb het geluk dat ik al
les zelf kan doen en d^t ik bij een
autoschadebedrijf werk", verze
kert de monteur van Rida &
Selekta in Terneuzen.
Een handicap vindt hij dat het
merk Toyota geen affiniteit heeft
met de rallycross, zoals bij de
Franse en Duitse merken wel het
geval is. Voor het bouwen van de
auto heeft hij onderdelen nodig
uit de fabrieken van Toyota uit
Amerika. De enige in de wereld.
„Ik teken zelf alles op maat uit. Zo
laat ik tandwielen voor de versnel
lingsbak bouwen. En zuigers voor
de motor krijg ik dankzij sponsor
Wiseco."
Ook in Zeeuws-Vlaanderen
wordt hij geholpen. Zo maken
Martijn en Jeroen Ferket de op-
hangingsdelen en maakt Marcel
Mastenbroek het inlaatspruitstuk.
Verder is de keuze van de banden
heel belangrijk. „Je moet de buien
radar goed in de gaten houden.
Vorig jaar startte ik op de laatste
plek voor een finale. Iedereen
reed met droge banden. Ik had
banden voor nat weer erop ge
legd. Net voor de finale begon het
te regenen. Dus werd ik eerste."
De aanschaf van banden is duur.
„Ik heb tien banden voor droog
weer gekocht, die 250 euro per
stuk kosten en vier banden bij
nat weer voor 300 euro per stuk."
De volgende wedstrijden voor het
NK staan gepland op 16 juni en
medio juli. Daarna doet Van de
Wege mee aan een sterk bezette
EK-wedstrijd in Valkenswaard. In
Maasmechelen in België sluit hij
met twee wedstrijden, die meetel
len voor het NK, het seizoen af.
Hopelijk met een kampioen
schap. Van de Wege: „Ik ben
nooit gespannen voor een wed
strijd, maar wel nerveus als ik
naar de prijsuitreiking moet." Dat
laatste heeft hij er graag voor
over.
door Roeland van Vliet
BRUINISSE - Op het Grevelingen-
meer bij Bruinisse wordt vrijdag, za
terdag en zondag de Dutch Grand
Prix voor 18 foot skiffs gevaren.
Je zou kunnen zeggen dat de For
mule 1 van het zeilen langskomt in
Zeeland", vertelt medeorganisator
Daan Lammers.
In 2012 stond 'Bruinisse' voor het
eerst op de internationale wed
strijdkalender voor de skiffs van
zo'n zes meter lang. Toen waren
de reacties van de zeilteams lo
vend. De mond-tot-mondreclame
deed vervolgens z'n werk en nu
zijn er twee keer zo veel inschrij
vingen. De deelnemers komen uit
heel Europa.
De 'i8footer' is een lichte boot
(slechts 150 kilo) van carbon. In
verhouding heeft hij veel zeil-
oppervlak. „Evenveel als een door
snee boot van twaalf meter", do
ceert Lammers. „Daardoor kun je
ook heel hoge snelheden halen.
Je moet niet opkijken van skiffs
die 50 a 60 kilometer per uur
gaan."
De zeilboten liggen al gauw erg
schuin. De driekoppige beman
ning hangt en staat dan in de rek
ken aan de zijkant van de boot
om tegenwicht te bieden. „Het
wordt een mooi schouwspel", ver
zekert Lammers.
Bij de Dutch Grand Prix hebben
ze juist ook aan de toeschouwers
gedacht. De wedstrijden moeten
ook voor de volgers aantrekkelijk
zijn. Daarom zijn de races dicht
bij de wal en vaart er een pontje
tussen de oever en het startschip.
.Lammers: „We maken de races
ook niet ingewikkeld. De boten
varen rondjes, waardoor de wed
strijden overzichtelijk zijn voor
iedereen."
De eerste race is vrijdag om 13.00
uur, de achtste en laatste zondag
middag. Daarna is in de Jachtha
ven Bruinisse de prijsuitreiking.
Streep onderstaande woorden door in het diagram.
De overgebleven letters vormen de oplossing.
CINEAC
FANAAT
HAKKEL
HEUVEL
INEEN
KININE
KITSCH
LIEDEN
LIEVIG
PITCH
SCHOTS
SCHRIJF
SNATER
TITEL
TURVEN
ZIJVLAK
s
K
G
1
Z
F
L
1
E
D
E
N
c
1
N
1
IJ
E
A
P
N
N
K
T
H
T
U
R
V
E
N
N
1
E
1
T
0
S
H
U
L
E
S
N
A
T
E
R
T
C
E
P
A
C
1
N
E
A
C
N
S
H
H
A
K
K
E
L
0
T
T
H
Meer puzzelen of weten wie er heeft gewonnen? Ga naar www.kteintjesmorkt.nl en klik op Puzzelsite! 9
Weekprijs: maak kans op deze Fantastique Maroc
stool van PTMD collection® t.w.v. 54,95.
De'Fantastique Maroc Stool'van het merk PTMD Collection®
is een echte kleurrijke eyecatcher in uw woning. Het krukje is
gemaakt van hout en stof en heeft de afmeting 22 x 40 x 40
cm. Kijk voor meer info op www.ptmd.nl
Zo doet u mee! Los de prijspuzzel op. Spreek uw oplossing
t/m zondag 2 juni in door te bellen naar 0909-5010325
(60 ct. per gesprek). Prijswinnaars krijgen automatisch bericht.
door Lianne Meerman
SAS VAN GENT - Tijdens het Zeeuws
kampioenschap zwemmen is Kalle
van Gemert de verrassende winnaar
geworden op de 1500 meter vrije
slag. De zwemmer van DZK was in
Sas van Gent als derde geplaatst,
maar een goed opgebouwde race
bracht hem dinsdagavond de zege.
Tot ïooo meter lag Van Gemert
nog op de derde plaats, achter An-
gelo de Meyer (De Bruinvis) en Ro
bin Nahon (Bevelanders). Een ver
snelling zorgde ervoor dat hij hen
nog voorbij ging en als eerste aan
tikte in 18.59,20 minuten. De
Meyer werd tweede aan, Nahon
derde.
Op de 800 vrij waren Laura van
Sabben (Schelde) en Simone de
Rijcke (ZCK) in een gevecht voor
de overwinning. Tot over de helft
van de race bleven ze naast elkaar
zwemmen, waarna Van Sabben
geleidelijk het gat groter maakte.
Ze won in 10.16,73. De Rijcke
finishte acht seconden later. Car
men de Ridder (Bruinvis) werd
met Zeeuws record D25+
(10.54,08) derde.