ZEELAND 29
DONDERDAG 30 MEI 2013
druk op de sociale waarde van kunst. „Het is
tijd om dat verzet te laten varen en ons te rich
ten op de kracht van kunst en cultuur in de
breedste zin: artistiek, economisch én sociaal.
Zeker in deze zware tijden van crisis hebben
we creatieve denkers en innovatieve kunste
naars nodig. Het is mijn ambitie om de kracht
van cultuur zichtbaar te maken."
„We hebben veel om trots op te zijn", verze
kert Bussemaker, terwijl ze een blik werpt op
Benedetti en Manders. Met kunstenaars kan
Nederland zich internationaal profileren. „Zij
zijn het gezicht waarmee we ons over de gren
zen heen presenteren en we moeten daar be
ter gebruik van maken." De minister kondig
de daarom aan extra te willen investeren in de
internationale ontwikkeling van opkomende,
talentrijke kunstenaars."
Dan gaat, net op het moment dat de zon door
het Venetiaanse wolkendek breekt, eindelijk
de deur open. Er openbaart zich een ruimte
die onmiddellijk bekoort. Wit, marmeren
vloer, bijzondere hoeken, verfijnde lichtval.
Verspreid over de ruimte staan, deels aan het
oog onttrokken, diverse werken van Manders.
Overdadig noch onderdanig, maar volledig in
balans met Rietvelds ruimte.
Room with Broken Sentence, luidt de titel van
de presentatie. De tentoonstelling omvat ele
menten uit Manders' eerdere werk, maar ook
nieuwe ontwikkelingen uit diens bijzondere
oeuvre. Toch is niet zichtbaar wat 'oud' en
'nieuw' is. Daarvoor is het werk te tijdloos en
het oeuvre, opgebouwd vanuit een in de jaren
tachtig getekend grondplan, te organisch.
uit de kunstwereld, kunstcritici, museumdi
recteuren, verzamelaars - en iedereen is heel
enthousiast. We wisten dat het een heel mooi
project was, we hebben heel hard gewerkt de
afgelopen maanden en het resultaat is er ook
naar. Het voelt heel speciaal dat iets waarvan
we zelf overtuigd waren dat het heel goed
was, ook zo wordt opgepakt."
En weg is hij. Op weg naar de volgende ver
plichting rond de opening. Het paviljoen
baadt inmiddels in de zon. Even voelt het als
of het Zeeuwse licht Venetië doet schitteren.
Bi Bezoekers bekij
ken het werk
Mind Study van
kunstenaar Mark
Manders (links).
Curator Lorenzo
Benedetti bij het
zelfde werk van
Manders (rechts
boven). Het Ne
derlandse pavil
joen in Venetië
(rechtsonder),
foto's ANP
Bas Czerwinski
In het oog springt onder meer Mind Study,
een tafel waarop een eenbenig beeld dankzij
een ingenieuze constructie balanceert. Man
ders noemt het zelf'een driedimensionaal ge
dicht, samengesteld uit slechts enkele woor
den'.
Het absolute meesterstuk is echter Working Ta
ble, dat hij speciaal voor deze tentoonstelling
maakte. Het is een indrukwekkende, meters
hoge sculptuur waarbij een enorm hoofd
wordt samengedrukt door onder meer grote
planken. Het geheel staat op drie werktafels,
waaraan ook werkelijk kan worden gezeten.
Alsof het work in progress is.
Voor de deur van het paviljoen vormt zich on
derwijl een lange rij. Bezoekers worden mond
jesmaat toegelaten, zodat het wérk optimaal
kan worden ervaren. 'Indrukwekkend', zo
luidt de eerste, collectieve recensie. Loren
zo Benedetti schudt talloze handen, om
helst oude bekenden, neemt vele com
plimenten dankbaar in ontvangst.
„Dit is een heel bijzondere dag", zegt
hij, als de drukte heel even luwt. „Het
is echt een groot succes. Het gaat hier
om een gespecialiseerd publiek - mensen
Kunstenaar Mark Manders
(rechts) in gesprek met
collega Mariene Dumas en
curator Lorenzo Benedetti
(links).
foto ANP Bas Czerwinski
1
juni t/m 24 novem-
motion
De Biënnale van Venetië is van
ber geopend voor publiek.