ZEELAND 29 DONDERDAG 30 MEI 2013 druk op de sociale waarde van kunst. „Het is tijd om dat verzet te laten varen en ons te rich ten op de kracht van kunst en cultuur in de breedste zin: artistiek, economisch én sociaal. Zeker in deze zware tijden van crisis hebben we creatieve denkers en innovatieve kunste naars nodig. Het is mijn ambitie om de kracht van cultuur zichtbaar te maken." „We hebben veel om trots op te zijn", verze kert Bussemaker, terwijl ze een blik werpt op Benedetti en Manders. Met kunstenaars kan Nederland zich internationaal profileren. „Zij zijn het gezicht waarmee we ons over de gren zen heen presenteren en we moeten daar be ter gebruik van maken." De minister kondig de daarom aan extra te willen investeren in de internationale ontwikkeling van opkomende, talentrijke kunstenaars." Dan gaat, net op het moment dat de zon door het Venetiaanse wolkendek breekt, eindelijk de deur open. Er openbaart zich een ruimte die onmiddellijk bekoort. Wit, marmeren vloer, bijzondere hoeken, verfijnde lichtval. Verspreid over de ruimte staan, deels aan het oog onttrokken, diverse werken van Manders. Overdadig noch onderdanig, maar volledig in balans met Rietvelds ruimte. Room with Broken Sentence, luidt de titel van de presentatie. De tentoonstelling omvat ele menten uit Manders' eerdere werk, maar ook nieuwe ontwikkelingen uit diens bijzondere oeuvre. Toch is niet zichtbaar wat 'oud' en 'nieuw' is. Daarvoor is het werk te tijdloos en het oeuvre, opgebouwd vanuit een in de jaren tachtig getekend grondplan, te organisch. uit de kunstwereld, kunstcritici, museumdi recteuren, verzamelaars - en iedereen is heel enthousiast. We wisten dat het een heel mooi project was, we hebben heel hard gewerkt de afgelopen maanden en het resultaat is er ook naar. Het voelt heel speciaal dat iets waarvan we zelf overtuigd waren dat het heel goed was, ook zo wordt opgepakt." En weg is hij. Op weg naar de volgende ver plichting rond de opening. Het paviljoen baadt inmiddels in de zon. Even voelt het als of het Zeeuwse licht Venetië doet schitteren. Bi Bezoekers bekij ken het werk Mind Study van kunstenaar Mark Manders (links). Curator Lorenzo Benedetti bij het zelfde werk van Manders (rechts boven). Het Ne derlandse pavil joen in Venetië (rechtsonder), foto's ANP Bas Czerwinski In het oog springt onder meer Mind Study, een tafel waarop een eenbenig beeld dankzij een ingenieuze constructie balanceert. Man ders noemt het zelf'een driedimensionaal ge dicht, samengesteld uit slechts enkele woor den'. Het absolute meesterstuk is echter Working Ta ble, dat hij speciaal voor deze tentoonstelling maakte. Het is een indrukwekkende, meters hoge sculptuur waarbij een enorm hoofd wordt samengedrukt door onder meer grote planken. Het geheel staat op drie werktafels, waaraan ook werkelijk kan worden gezeten. Alsof het work in progress is. Voor de deur van het paviljoen vormt zich on derwijl een lange rij. Bezoekers worden mond jesmaat toegelaten, zodat het wérk optimaal kan worden ervaren. 'Indrukwekkend', zo luidt de eerste, collectieve recensie. Loren zo Benedetti schudt talloze handen, om helst oude bekenden, neemt vele com plimenten dankbaar in ontvangst. „Dit is een heel bijzondere dag", zegt hij, als de drukte heel even luwt. „Het is echt een groot succes. Het gaat hier om een gespecialiseerd publiek - mensen Kunstenaar Mark Manders (rechts) in gesprek met collega Mariene Dumas en curator Lorenzo Benedetti (links). foto ANP Bas Czerwinski 1 juni t/m 24 novem- motion De Biënnale van Venetië is van ber geopend voor publiek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 29