_lU_ 28 ZEELAND BIENNALE VENETIË Lorenzo Benedetti, directeur van De Vleeshal in Middelburg, weet de ogen van de mondiale kunstwereld op zich gericht bij de Biënnale van Venetië. Het voelt heel speciaal dat iets waarvan we zelf overtuigd waren dat het heel goed was, ook zo wordt opgepakt Een explosie in slow door Rolf Bosboom Zijn ze nou nóg niet klaar? Het is woensdagochtend tien uur. Over een uur komt minister Jet Busse- maker de Nederlandse inzending van de Biënnale van Venetië ope nen, maar de ramen van het nationale pavil joen - zestig jaar geleden ontworpen door Ger- rit Rietveld - zijn dichtgeplakt met oude kran ten. Alsof er binnen nog volop wordt gewerkt om alles op tijd af te krijgen. Niets is echter wat het lijkt bij Mark Manders (1968), de kunstenaar met wie curator Loren zo Benedetti (1972) samen door het Mond riaan Fonds is geselecteerd om Nederland te vertegenwoordigen op een van de grootste en belangrijkste manifestaties op het gebied van hedendaagse kunst. De kranten op de ramen zijn nep, door Manders zelf gemaakt. Ze scher men de buitenwereld af van dat wat hij bin nen toont. De teksten bestaan uit willekeurige Engelse woorden en zijn dus zonder beteke nis. Er is geen enkele verwijzing meer naar een tijd of een plaats. Er is alleen het hier en nu. In de Giardini, het stadspark aan de oostkant van Venetië en het hart van de Biënnale, heb ben dertig landen een eigen paviljoen. Olanda heeft met het Rietveldgebouw zonder meer een van de mooiste. Het is bovendien strate gisch gelegen: nabij de ingang en naast het Centrale Paviljoen. Maar het is niet alleen het gebouw dat de aan dacht trekt dezer dagen, als iedereen die er in de kunstwereld toe doet - of meent te doen - alvast een kijkje mag nemen. Het zoemt, het gonst in Venetië. Nederland heeft, precies hon derd jaar nadat het voor het eerst deelnam aan de Biënnale, ditmaal werkelijk iets bijzonders in huis, bezweren mensen die het kunnen we ten. Het is nu al, samen met Italië, de gunste ling van de bezoekers. Om elf uur is het dan ook druk met genodig den en andere belangstellenden voor het bor des van het paviljoen. Als Birgit Donker, direc teur van het Mondriaan Fonds, hen welkom heet en zegt dat zij, vóór alles, Mark Manders en Lorenzo Benedetti wil 'bedanken en prij zen', barst er spontaan een uitbundig applaus los, inclusief instemmende kreten. „Zij hebben een uitzonderlijke prestatie gele verd", zegt Donker. „Mark en Lorenzo hebben een tentoonstelling gemaakt die bijzonder aan spreekt, een visueel gedicht. Ik denk dat dit een perfect voorbeeld is van het hoge niveau van de hedendaagse kunst in Nederland mo menteel." Benedetti en Manders, die zoveel uiterlijke ge lijkenissen vertonen dat het broers hadden kunnen zijn, luisteren bescheiden naar de zang. Benedetti, zoon van een Italiaanse vader en een Nederlandse moeder, neemt even het woord. „Marks werk past perfect in deze archi tectuur. Het is bijna alsof het paviljoen voor hem is gebouwd", verklaart hij de keuze voor Manders. „1\vintig jaar van zijn werk komt hier heel intens samen." Minister Jet Bussemaker, die vlak voor de offi ciële opening al even is rondgeleid, noemt het werk van Manders 'zeer fascinerend'. „Het is expressief, krachtig en vol spanning. Of zoals de kunstenaar zelf zegt: een explosie in slow motion. Een zeer treffende omschrijving. Het is werk dat verrast, ontroert en vragen op roept, zoals alle goede kunst doet." De bewindsvrouw memoreert dat Nederland zich in het verleden heeft afgezet tegen de na- Lorenzo Benedetti

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 28