SCHOENENREUS BOEKEN 15 I Overschatting Dreiging De schrijfster Cecelia Ahern geldt als de uit vindster van de chicklit. Eerlijk gezegd vindt ze die term helemaal niks. „Ik schrijf niet alleen voor vrouwen, maar voor iedereen." Ik wil dat mijn personages leren. Ik wil kunnen voelen. Dat is het leven, toch? mm DONDERDAG 30 MEI 2013 JEUGDBOEKEN KORT Kleine kinderen overschatten zichzelf vaak. Ook Pien heeft daar behoorlijk last van. Als groot mens van een jaar of twee is ze heus in staat om zelf brood te smeren, zich aan te kleden, haar haren te kammen of over straat te lopen zonder bij het handje te worden gehouden. Alle hulp van haar moeder wijst ze af. Toch is er nog iets waarbij Pien wél hulp nodig heeft: opruimen. Een kin derlijk verhaaltje, vooral geschikt voor voorleesouders die tussen de fraaie illustraties door zelf ook nog wat weten te verzinnen. Judith Koppens - Pien kan het zelf. Standaard Uitgeverij, 9,95 euro. Van af 2 jaar. Fantasy voor kinderen is weer he lemaal in. Nieuwe schrijvers stor ten zich op deze markt. Ellen van Velzen is zo'n nieuwe auteur. Vooral haar rijke fantasie, com pensatie voor een wat minder vlotte vertelstijl, geeft een hoop volle start. Zij schrijft over een dorpje dat wordt beschermd door honderden vliegers van twee vlie geraars: een oude en een jonge. De oude wordt te zwak en gaat hoofdpersoon lani opleiden als zijn vervanger. Daardoor veran dert het leven van de jongen dras tisch. Hij raakt geïsoleerd van zijn vrienden. Zijn zware opleiding speelt zich af tegen een dreigend decor van angstaanjagende geluiden uit het donkere woud. Er is een heftige aanval van alle boze geesten no dig om Jani's dorpsgenoten te doen beseffen dat die vliegers méér zijn dan iets dat er nu een maal altijd is geweest. En dus ook dat de vliegeraars geen zonderlin gen zijn. Ellen van Velzen - Jonge Vlieger. Lem- niscaat, 14,95 euro. Vanaf 10 jaar. 'Verhalen moeten je raken' door Marjon Kok Het regent in Dublin. Cecelia Ahern maakt excuses, alsof zij er iets aan kan doen. Nog meer ver ontschuldigingen. Haar kantoor, met uitzicht op zee, is nog een beetje kaal. Ze heeft het net be trokken, vandaar. Cecelia Ahern (31) maakt de beroerde weersom standigheden goed met thee, ap pelbeignets, chocolademuffins en cake. Sinds Ahern tien jaar geleden tot haar eigen verbazing een hit scoor de met P.S. I love you, komt ze ie der jaar met een nieuw boek. Dat ze met P.S. I love you meteen de toon zette voor het nieuw genre 'chicklit' frustreert haar nog steeds. „Chicks, een naar woord. Zó denigrerend. Alsof mijn boe ken alleen door shoppende mei den kunnen worden gelezen." Ze kan zich boos maken over die term chicklit. „Ik schrijf. Ik doe niet aan marketing, maar mijn uit geverijen mikken op vrouwen. Daarmee schrijf ik nog niet voor vrouwen. Ik schrijf voor iedereen. Ik weet best dat ik geen literatuur schrijf. Maar denk je nou echt dat dat om commerciële redenen is? Ik doe wat ik het beste kan. Daar mee spreek ik een grote groep mensen aan. Als ik zo kon schrij ven dat ik de Booker Prize kon winnen, nam ik op de koop toe dat ik minder publiek had." In Ierland en Engeland verschij nen haar boeken steevast in no vember, vlak voor de kerst. Hon derd namen, haar jongste roman, is net verschenen in de Nederlandse vertaling. „Mooie om slag", vindt ze. „Heel an ders dan de Engelse ver sie." Ze loopt naar haar kast en pakt een gebon- 1 den versie van One hundred names. „Net als of het is ingepakt in ca- deaupapier." Dat werkt, zegt ze. „Mensen geven mijn boeken graag weg onder de kerstboom." P.S. I love you is in 49 landen uitgebracht. De teller staat nu op 15 mil- f5 Cecelia Ahern duikt naar eigen zeg gen meer de diepte in dan haar genre chicklit doet vermoeden. foto Graham Keogh joen verkochte exemplaren. Dat maakt van Cecelia Ahern interna tionaal een begrip. „Terwijl ik steeds weer anders schrijf', zegt ze. Makkelijk had ze een tweede P.S. kunnen schrijven, beaamt ze. Geen denken aan. „Ik wil zelf ge raakt worden door mijn verhalen. Dat lukt niet als ik steeds een truc je moet herhalen." Ze prijst zich gelukkig dat haar boeken - hoe verschillend ook - steeds op nieuw aanslaan. In P.S. verliest een jonge vrouw haar grote liefde aan een hersentu mor. Net als ze denkt dat ze niet meer verder kan, krijgt ze een bundel brieven die haar man voor haar heeft geschreven. Hij geeft haar daarin iedere maand een op dracht, waardoor ze weer verder kan met leven. Honderd namen gaat over de jour naliste Kitty die een sportleraar ten onrechte publiekelijk heeft be schuldigd van misbruik van zijn leerlingen. Op het moment dat zij verwikkeld is in rechtszaken, haar tv-zender grote bedragen aan schadevergoeding moet betalen en Kitty wordt bedreigd en be smeurd, overlijdt haar hoofdredac teur en vriendin Con- stance. Kitty krijgt van Ép haar een lijst met hon- derd namen en de op dracht het verhaal te schrijven dat Constan ce nooit meer zal kun- f nen maken. Op haar v speurtocht naar dat ver haal komt Kitty zich- zelf behoorlijk tegen. Het idee voor Honderd K namen viel Cecelia Ahern in toen ze met een half oog naar televi sie keek. „Ik hoorde actrice Jenni fer Lawrence vertellen over de film waarin ze de hoofdrol zou spelen. One hundred names, ving ik op. Ineens kreeg ik dat beeld: een lijst met honderd namen die een verband zouden hebben. Maar welk?" Ze schatert. „Toen ik het interview verder bekeek, bleek het om The hunger games te gaan." Opluchting. „Kon ik ge woon gaan schrijven; het idee van de honderd namen bestond nog niet." Veel viel samen voor Cecelia Ahern in haar jongste roman. Uit het notitieblok waarin ze al haar ideeën bewaart, kon ze zes karak ters gebruiken waar ze al tijden dolgraag over had willen schrij ven. „Dit idee, samen met de men sen uit mijn boekje. Zo simpel ei genlijk. Maar het voelde als eure ka. Ik heb nog nooit zo snel ge schreven. Het voelde alsof ik alle karakters al kende." De hoofdpersoon had ook detecti ve kunnen zijn, zegt ze. Maar ze koos voor de journalistiek. „Die wereld ken ik. Ik heb de school voor journalistiek gedaan." Ze be sloot al snel dat het goed was voor het verhaal om Kitty de erg ste fout te laten maken die een journalist maken kan. „Iemand publiekelijk onterecht aan de schandpaal nagelen. Kitty moet zichzelf aan een grondig onder zoek onderwerpen: wie ben ik ge worden dat ik dit heb kunnen doen? En hoe kom ik uit deze si tuatie?" Worstelen met schuldgevoel, er van verlost worden, sterker verder gaan; Cecelia Ahern schrijft graag over mensen die een strijd door maken. „Ik wil ontwikkeling. Ik wil dat mijn personages leren. Ik wil kunnen voelen. Dat is het le ven, toch?." Ze is jong, dus krijgt ze vaak de vraag hoe ze zich kan inleven in boekenfiguren die al zoveel ach ter de kiezen hebben. „Ik observeer mensen, altijd. Ik ben een spons, neem alles op. En als ik het nodig heb, kijk ik in mijn eigen hoofd, vraag ik me af wat ik zou doen als ik het persona ge was." Cecelia Ahern Wat ze heel goed weet, is wat journaliste Kitty de sportleraar heeft aangedaan door hem te be schuldigen van misbruik. De va der van Cecelia, Bertie .Ahern, was premier van Ierland van 1997 tot 2008. Ze werd in die tijd inten sief gevolgd door de roddelpers. „Las ik dat ik me wild had gedra gen op een feestje, terwijl ik op dat moment niet eens in het land was!" Cecelia Ahern - Honderd namén. Vert. Martine Jellema. Prometheus, 15 euro. Maat36-42 #0#^ Leren voetbed en voering Maat 36-41 #0 KRKEMSTOa Maat 36-41 Diverse kleuren Maat 36-41 Kom naar de winkel voor meer Budget Deals! Maat 36-41 Diverse kleuren Maat 36-41 Maat 36-42 #0 Maat 36-42 Maat37-42 Maat36-41 0 Koop ook online www.schoenenreus.nl nï 9^2013

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15