SCHOENENREUS
BOEKEN 15
I
Overschatting
Dreiging
De schrijfster Cecelia
Ahern geldt als de uit
vindster van de chicklit.
Eerlijk gezegd vindt ze
die term helemaal niks.
„Ik schrijf niet alleen
voor vrouwen, maar
voor iedereen."
Ik wil dat mijn
personages leren.
Ik wil kunnen
voelen. Dat is het
leven, toch?
mm
DONDERDAG 30 MEI 2013
JEUGDBOEKEN KORT
Kleine kinderen overschatten
zichzelf vaak. Ook Pien heeft daar
behoorlijk last van. Als groot
mens van een jaar of twee is ze
heus in staat om zelf brood te
smeren, zich aan te kleden, haar
haren te kammen of over straat te
lopen zonder bij het handje te
worden gehouden. Alle hulp van
haar moeder wijst ze af. Toch is
er nog iets waarbij Pien wél hulp
nodig heeft: opruimen. Een kin
derlijk verhaaltje, vooral geschikt
voor voorleesouders die tussen
de fraaie illustraties door zelf ook
nog wat weten te verzinnen.
Judith Koppens - Pien kan het zelf.
Standaard Uitgeverij, 9,95 euro. Van
af 2 jaar.
Fantasy voor kinderen is weer he
lemaal in. Nieuwe schrijvers stor
ten zich op deze markt. Ellen van
Velzen is zo'n nieuwe auteur.
Vooral haar rijke fantasie, com
pensatie voor een wat minder
vlotte vertelstijl, geeft een hoop
volle start. Zij schrijft over een
dorpje dat wordt beschermd door
honderden vliegers van twee vlie
geraars: een oude en een jonge.
De oude wordt te zwak en gaat
hoofdpersoon lani opleiden als
zijn vervanger. Daardoor veran
dert het leven van de jongen dras
tisch. Hij raakt geïsoleerd van
zijn vrienden.
Zijn zware opleiding speelt zich
af tegen een dreigend decor van
angstaanjagende geluiden uit het
donkere woud. Er is een heftige
aanval van alle boze geesten no
dig om Jani's dorpsgenoten te
doen beseffen dat die vliegers
méér zijn dan iets dat er nu een
maal altijd is geweest. En dus ook
dat de vliegeraars geen zonderlin
gen zijn.
Ellen van Velzen - Jonge Vlieger. Lem-
niscaat, 14,95 euro. Vanaf 10 jaar.
'Verhalen moeten je raken'
door Marjon Kok
Het regent in Dublin. Cecelia
Ahern maakt excuses, alsof zij er
iets aan kan doen. Nog meer ver
ontschuldigingen. Haar kantoor,
met uitzicht op zee, is nog een
beetje kaal. Ze heeft het net be
trokken, vandaar. Cecelia Ahern
(31) maakt de beroerde weersom
standigheden goed met thee, ap
pelbeignets, chocolademuffins en
cake.
Sinds Ahern tien jaar geleden tot
haar eigen verbazing een hit scoor
de met P.S. I love you, komt ze ie
der jaar met een nieuw boek. Dat
ze met P.S. I love you meteen de
toon zette voor het nieuw genre
'chicklit' frustreert haar nog
steeds. „Chicks, een naar woord.
Zó denigrerend. Alsof mijn boe
ken alleen door shoppende mei
den kunnen worden gelezen."
Ze kan zich boos maken over die
term chicklit. „Ik schrijf. Ik doe
niet aan marketing, maar mijn uit
geverijen mikken op vrouwen.
Daarmee schrijf ik nog niet voor
vrouwen. Ik schrijf voor iedereen.
Ik weet best dat ik geen literatuur
schrijf. Maar denk je nou echt dat
dat om commerciële redenen is?
Ik doe wat ik het beste kan. Daar
mee spreek ik een grote groep
mensen aan. Als ik zo kon schrij
ven dat ik de Booker Prize kon
winnen, nam ik op de koop toe
dat ik minder publiek had."
In Ierland en Engeland verschij
nen haar boeken steevast in no
vember, vlak voor de kerst. Hon
derd namen, haar jongste roman, is
net verschenen in de Nederlandse
vertaling. „Mooie om
slag", vindt ze. „Heel an
ders dan de Engelse ver
sie." Ze loopt naar haar
kast en pakt een gebon- 1
den versie van One
hundred names. „Net als
of het is ingepakt in ca-
deaupapier." Dat werkt,
zegt ze. „Mensen geven
mijn boeken graag weg
onder de kerstboom."
P.S. I love you is in 49
landen uitgebracht. De
teller staat nu op 15 mil-
f5 Cecelia Ahern duikt naar eigen zeg
gen meer de diepte in dan haar
genre chicklit doet vermoeden.
foto Graham Keogh
joen verkochte exemplaren. Dat
maakt van Cecelia Ahern interna
tionaal een begrip. „Terwijl ik
steeds weer anders schrijf', zegt
ze.
Makkelijk had ze een tweede P.S.
kunnen schrijven, beaamt ze.
Geen denken aan. „Ik wil zelf ge
raakt worden door mijn verhalen.
Dat lukt niet als ik steeds een truc
je moet herhalen." Ze prijst zich
gelukkig dat haar boeken - hoe
verschillend ook - steeds op
nieuw aanslaan.
In P.S. verliest een jonge vrouw
haar grote liefde aan een hersentu
mor. Net als ze denkt dat ze niet
meer verder kan, krijgt ze een
bundel brieven die haar man voor
haar heeft geschreven. Hij geeft
haar daarin iedere maand een op
dracht, waardoor ze weer verder
kan met leven.
Honderd namen gaat over de jour
naliste Kitty die een sportleraar
ten onrechte publiekelijk heeft be
schuldigd van misbruik van zijn
leerlingen. Op het moment dat zij
verwikkeld is in rechtszaken, haar
tv-zender grote bedragen aan
schadevergoeding moet betalen
en Kitty wordt bedreigd en be
smeurd, overlijdt haar hoofdredac
teur en vriendin Con-
stance. Kitty krijgt van
Ép haar een lijst met hon-
derd namen en de op
dracht het verhaal te
schrijven dat Constan
ce nooit meer zal kun-
f nen maken. Op haar
v speurtocht naar dat ver
haal komt Kitty zich-
zelf behoorlijk tegen.
Het idee voor Honderd
K namen viel Cecelia
Ahern in toen ze met
een half oog naar televi
sie keek. „Ik hoorde actrice Jenni
fer Lawrence vertellen over de
film waarin ze de hoofdrol zou
spelen. One hundred names, ving
ik op. Ineens kreeg ik dat beeld:
een lijst met honderd namen die
een verband zouden hebben.
Maar welk?" Ze schatert. „Toen ik
het interview verder bekeek,
bleek het om The hunger games te
gaan." Opluchting. „Kon ik ge
woon gaan schrijven; het idee van
de honderd namen bestond nog
niet."
Veel viel samen voor Cecelia
Ahern in haar jongste roman. Uit
het notitieblok waarin ze al haar
ideeën bewaart, kon ze zes karak
ters gebruiken waar ze al tijden
dolgraag over had willen schrij
ven. „Dit idee, samen met de men
sen uit mijn boekje. Zo simpel ei
genlijk. Maar het voelde als eure
ka. Ik heb nog nooit zo snel ge
schreven. Het voelde alsof ik alle
karakters al kende."
De hoofdpersoon had ook detecti
ve kunnen zijn, zegt ze. Maar ze
koos voor de journalistiek. „Die
wereld ken ik. Ik heb de school
voor journalistiek gedaan." Ze be
sloot al snel dat het goed was
voor het verhaal om Kitty de erg
ste fout te laten maken die een
journalist maken kan. „Iemand
publiekelijk onterecht aan de
schandpaal nagelen. Kitty moet
zichzelf aan een grondig onder
zoek onderwerpen: wie ben ik ge
worden dat ik dit heb kunnen
doen? En hoe kom ik uit deze si
tuatie?"
Worstelen met schuldgevoel, er
van verlost worden, sterker verder
gaan; Cecelia Ahern schrijft graag
over mensen die een strijd door
maken. „Ik wil ontwikkeling. Ik
wil dat mijn personages leren. Ik
wil kunnen voelen. Dat is het le
ven, toch?."
Ze is jong, dus krijgt ze vaak de
vraag hoe ze zich kan inleven in
boekenfiguren die al zoveel ach
ter de kiezen hebben.
„Ik observeer mensen, altijd. Ik
ben een spons, neem alles op. En
als ik het nodig heb, kijk ik in
mijn eigen hoofd, vraag ik me af
wat ik zou doen als ik het persona
ge was."
Cecelia Ahern
Wat ze heel goed weet, is wat
journaliste Kitty de sportleraar
heeft aangedaan door hem te be
schuldigen van misbruik. De va
der van Cecelia, Bertie .Ahern,
was premier van Ierland van 1997
tot 2008. Ze werd in die tijd inten
sief gevolgd door de roddelpers.
„Las ik dat ik me wild had gedra
gen op een feestje, terwijl ik op
dat moment niet eens in het land
was!"
Cecelia Ahern - Honderd namén.
Vert. Martine Jellema. Prometheus, 15
euro.
Maat36-42 #0#^
Leren voetbed en voering
Maat 36-41 #0
KRKEMSTOa
Maat 36-41
Diverse kleuren
Maat 36-41
Kom naar de winkel voor meer Budget Deals!
Maat 36-41
Diverse kleuren
Maat 36-41
Maat 36-42 #0
Maat 36-42
Maat37-42 Maat36-41
0 Koop ook online www.schoenenreus.nl nï 9^2013