Parkeerterreinen kust naar hoogste bieder Frans leren op mavo is niet langer vanzelfsprekend 1 '^2 Gratis entree! Buurtbus N-Beveland mag rijden van GS FZC 26 BEVELANDEN en THOLEN Als het aan Veere ligt, blijft alles gewoon bij het oude, zodat één parkeerbeleid kan worden gevoerd. Spaarzege, ve/uiv se Bron VeluwseBron door Henk Postma DOMBURG - Waterschap Schelde- stromen heeft op Walcheren en Noord-Beveland zijn zeventien ter reinen voor betaald parkeren in de aanbieding gedaan. De exploitatie komt in handen van de hoogste bie der. Dat is tegen het zere been van de gemeente Veere die de meeste van deze parkeerterreinen binnen de grenzen heeft. „Hiermee is bewust gekozen om te kiezen voor financiën in plaats van eenduidigheid in beleid en versterking van het toeristisch product", moppert Veere. Die ge meente huurt en exploiteert mo menteel nog zelf de parkeerterrei nen van het waterschap langs de Veerse kust. Als het aan het water schap ligt is er volgend jaar één (commerciële) huurder die de par keerterreinen exploiteert. Behalve in Veere liggen die terreinen voor een deel ook in Vlissingen en Noord-Beveland. Het waterschap heeft Veere nog wel uitgenodigd mee te bieden, maar die gemeente bedankt voor de eer. Deze vorm van aanbeste den 'maakt het haast onmogelijk om een goede aanbieding neer te leggen en is ook niet in het be lang van de doelen die we als ge meente nastreven', zegt Veere. De kans is nu groot dat een commer cieel bedrijf de zeventien parkeer terreinen gaat exploiteren. Dat zal dan slagbomen moeten plaatsen, wil het geld kunnen innen, ver wacht de Veerse wethouder Jaap Melse. Want zo'n bedrijf mag geen parkeerbonnen uitschrijven. Hij betreurt dat het waterschap 'ondanks goed overleg, voor deze route heeft gekozen'. Als het aan Veere ligt blijft alles gewoon bij het oude, zodat één parkeerbeleid kan worden gevoerd, zowel voor de gemeentelijke terreinen als die van het waterschap. „Hiermee kan een betere spreiding van de parkeerdruk ontstaan." Eén van de voorwaarden die het water schap aan de nieuwe huurder stelt is dat die ook zelf het onder houd verzorgt. Veere ziet dat 'meer als last dan dat er profijt uit kan worden gehaald'. Bovendien: 'de gemeente zou dan meer han delen als aannemer dan als over heidsorgaan'. Door 'nee' te zeggen, loopt Veere jaarlijks 100.000 euro mis aan par- keergeld. Daar staat een besparing tegenover op parkeerwachten. Al met al verwacht Veere er jaarlijks zo'n 40.000 euro bij in te schie ten. Waterschapsbestuurder So phie van 't Westeinde benadrukt dat de nieuwe huurder niet mag afwijken van de gemeentelijke parkeertarieven. De huurop brengst wordt volgens haar, net als nu, gestoken in beheer en on derhoud van het Veerse Meer. Zij op haar beurt betreurt dat Veere afhaakt. x Het parkeerterrein bij kasteel Westhove in Oostkapelle is één van de zeventien kampeerterreinen langs de Walcherse en Noord-Bevelandse kust die met ingang van het volgend jaar door het waterschap worden verhuurd aan een commerciële exploitant. Dat is tegen het zere been van de gemeente Veere. Die vreest dat dit het 'toeristisch product' schaadt, foto Ruben Oreel door Luc Oggel GOES - Het aanbieden van bepaal de schoolvakken is niet langer een vanzelfsprekendheid, maar steeds vaker een gedwongen keuze. Dat zegt rector Jos Brand van het Ostrea Lyceum in Goes. Op die school staat het vak Frans op de mavo ter discussie. Het is nog niet duidelijk of het op die af deling helemaal zal komen te ver vallen, maar er zitten volgens Brand wel 'wijzigingen' aan te ko men. „Scholen moeten keuzes ma ken, wat bied je wel en wat niet", zegt Brand. Als gevolg van maat schappelijke verschuivingen is er bijvoorbeeld meer interesse voor talen als Spaans en TXirks. Dat er minder belangstelling is voor het vak Frans is 'absoluut merkbaar', aldus de rector. „Op het vwo niet, op de mavo wel. Vakken als econo mie en techniek worden vaker ge kozen en dat legt druk op sommi ge talen." Leerlingen kiezen als ze de keus hebben volgens Brand eerder voor Duits dan voor Frans, omdat die eerste taal 'dichter bij ze staat'. Scholen proberen extra vakken aan te bieden bovenop de lessen- tabel, maar door teruglopende fi nanciën is dat niet altijd meer mo gelijk. „Je moet dan bekijken of dat nog kan", zegt Brand. Scholen zullen hun vakkenpakket sowieso anders moeten organise ren, want de eisen om te slagen voor een middelbare schooldiplo ma zijn met ingang van dit school jaar strenger geworden. Op het vmbo mag je bijvoorbeeld niet lager dan een 5 halen voor het examen rekenen, op de havo en het vwo mag voor de drie kern vakken Nederlands, Engels en wis kunde slechts één 5 worden be haald. Met ingang van volgend school jaar komt daar nog een extra eis bij. Overigens zullen ouders van leer lingen op het Ostrea Lyceum uit gebreid worden geïnformeerd over eventuele wijzigingen in het lessenpakket, zegt Brand. Knip hier uw spaarzegel uit! Alstublieft! Een spaarzegel voor uw gratis dagentree bij de Veluwse Bron. Kijk voor meer informatie www.pzc.nl/veluwsebron PURC ÖNTSPANNiNG (H>) www.pzc.nl/veluwsebron WISSENKERKE - De buurtbus op Noord-Beveland heeft officieel toe stemming om te gaan rijden tussen Colijnsplaat, Kortgene en Kats. Dat hebben Gedeputeerde Staten be sloten. Op grond van de provinciale ver ordening buurtbusprojecten Zee land uit 2002 moeten gemeenten toestemming vragen aan het dage lijks provinciebestuur. Als het be treffende gebied in aanmerking komt voor een buurtbus, er aan de voorwaarden wordt voldaan en de betrokken vervoeronderne- ming (in dit geval Connexxion) ook positief adviseert, verlenen GS die toestemming. In dat geval krijgt de vervoerder ook een vaste bijdrage in de exploitatiekosten en de buurtbusvereniging een jaarlijkse onkostenvergoeding, het gaat voor Noord-Beveland om res pectievelijk 32.812 euro en 3900 eu ro per jaar. De buurtbus gaat de huidige bel busverbinding tussen Kats, Kort gene en Colijnsplaat vervangen met een uursdienst die door vrij willige chauffeurs in een achtper- soonsbus wordt uitgevoerd, het gaat om een proef van een jaar. De Buurtbus Noord-Beveland zal maandag 3 juni de eerste rit ma ken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 54