Parkeerterreinen kust naar hoogste bieder
Frans leren op mavo is niet langer vanzelfsprekend
1
'^2 Gratis entree!
Buurtbus N-Beveland
mag rijden van GS
FZC
26 BEVELANDEN en THOLEN
Als het aan Veere ligt, blijft
alles gewoon bij het oude,
zodat één parkeerbeleid
kan worden gevoerd.
Spaarzege,
ve/uiv se
Bron
VeluwseBron
door Henk Postma
DOMBURG - Waterschap Schelde-
stromen heeft op Walcheren en
Noord-Beveland zijn zeventien ter
reinen voor betaald parkeren in de
aanbieding gedaan. De exploitatie
komt in handen van de hoogste bie
der. Dat is tegen het zere been van
de gemeente Veere die de meeste
van deze parkeerterreinen binnen
de grenzen heeft.
„Hiermee is bewust gekozen om
te kiezen voor financiën in plaats
van eenduidigheid in beleid en
versterking van het toeristisch
product", moppert Veere. Die ge
meente huurt en exploiteert mo
menteel nog zelf de parkeerterrei
nen van het waterschap langs de
Veerse kust. Als het aan het water
schap ligt is er volgend jaar één
(commerciële) huurder die de par
keerterreinen exploiteert. Behalve
in Veere liggen die terreinen voor
een deel ook in Vlissingen en
Noord-Beveland.
Het waterschap heeft Veere nog
wel uitgenodigd mee te bieden,
maar die gemeente bedankt voor
de eer. Deze vorm van aanbeste
den 'maakt het haast onmogelijk
om een goede aanbieding neer te
leggen en is ook niet in het be
lang van de doelen die we als ge
meente nastreven', zegt Veere. De
kans is nu groot dat een commer
cieel bedrijf de zeventien parkeer
terreinen gaat exploiteren. Dat zal
dan slagbomen moeten plaatsen,
wil het geld kunnen innen, ver
wacht de Veerse wethouder Jaap
Melse. Want zo'n bedrijf mag
geen parkeerbonnen uitschrijven.
Hij betreurt dat het waterschap
'ondanks goed overleg, voor deze
route heeft gekozen'. Als het aan
Veere ligt blijft alles gewoon bij
het oude, zodat één parkeerbeleid
kan worden gevoerd, zowel voor
de gemeentelijke terreinen als die
van het waterschap. „Hiermee
kan een betere spreiding van de
parkeerdruk ontstaan." Eén van
de voorwaarden die het water
schap aan de nieuwe huurder
stelt is dat die ook zelf het onder
houd verzorgt. Veere ziet dat
'meer als last dan dat er profijt uit
kan worden gehaald'. Bovendien:
'de gemeente zou dan meer han
delen als aannemer dan als over
heidsorgaan'.
Door 'nee' te zeggen, loopt Veere
jaarlijks 100.000 euro mis aan par-
keergeld. Daar staat een besparing
tegenover op parkeerwachten. Al
met al verwacht Veere er jaarlijks
zo'n 40.000 euro bij in te schie
ten. Waterschapsbestuurder So
phie van 't Westeinde benadrukt
dat de nieuwe huurder niet mag
afwijken van de gemeentelijke
parkeertarieven. De huurop
brengst wordt volgens haar, net
als nu, gestoken in beheer en on
derhoud van het Veerse Meer. Zij
op haar beurt betreurt dat Veere
afhaakt.
x
Het parkeerterrein bij kasteel Westhove in Oostkapelle is één van de zeventien kampeerterreinen langs de Walcherse en Noord-Bevelandse kust die met
ingang van het volgend jaar door het waterschap worden verhuurd aan een commerciële exploitant. Dat is tegen het zere been van de gemeente Veere.
Die vreest dat dit het 'toeristisch product' schaadt, foto Ruben Oreel
door Luc Oggel
GOES - Het aanbieden van bepaal
de schoolvakken is niet langer een
vanzelfsprekendheid, maar steeds
vaker een gedwongen keuze. Dat
zegt rector Jos Brand van het
Ostrea Lyceum in Goes.
Op die school staat het vak Frans
op de mavo ter discussie. Het is
nog niet duidelijk of het op die af
deling helemaal zal komen te ver
vallen, maar er zitten volgens
Brand wel 'wijzigingen' aan te ko
men. „Scholen moeten keuzes ma
ken, wat bied je wel en wat niet",
zegt Brand. Als gevolg van maat
schappelijke verschuivingen is er
bijvoorbeeld meer interesse voor
talen als Spaans en TXirks. Dat er
minder belangstelling is voor het
vak Frans is 'absoluut merkbaar',
aldus de rector. „Op het vwo niet,
op de mavo wel. Vakken als econo
mie en techniek worden vaker ge
kozen en dat legt druk op sommi
ge talen."
Leerlingen kiezen als ze de keus
hebben volgens Brand eerder
voor Duits dan voor Frans, omdat
die eerste taal 'dichter bij ze
staat'.
Scholen proberen extra vakken
aan te bieden bovenop de lessen-
tabel, maar door teruglopende fi
nanciën is dat niet altijd meer mo
gelijk. „Je moet dan bekijken of
dat nog kan", zegt Brand.
Scholen zullen hun vakkenpakket
sowieso anders moeten organise
ren, want de eisen om te slagen
voor een middelbare schooldiplo
ma zijn met ingang van dit school
jaar strenger geworden.
Op het vmbo mag je bijvoorbeeld
niet lager dan een 5 halen voor
het examen rekenen, op de havo
en het vwo mag voor de drie kern
vakken Nederlands, Engels en wis
kunde slechts één 5 worden be
haald.
Met ingang van volgend school
jaar komt daar nog een extra eis
bij.
Overigens zullen ouders van leer
lingen op het Ostrea Lyceum uit
gebreid worden geïnformeerd
over eventuele wijzigingen in het
lessenpakket, zegt Brand.
Knip hier uw spaarzegel uit!
Alstublieft! Een spaarzegel voor
uw gratis dagentree bij de Veluwse Bron.
Kijk voor meer informatie
www.pzc.nl/veluwsebron
PURC ÖNTSPANNiNG
(H>) www.pzc.nl/veluwsebron
WISSENKERKE - De buurtbus op
Noord-Beveland heeft officieel toe
stemming om te gaan rijden tussen
Colijnsplaat, Kortgene en Kats. Dat
hebben Gedeputeerde Staten be
sloten.
Op grond van de provinciale ver
ordening buurtbusprojecten Zee
land uit 2002 moeten gemeenten
toestemming vragen aan het dage
lijks provinciebestuur. Als het be
treffende gebied in aanmerking
komt voor een buurtbus, er aan
de voorwaarden wordt voldaan
en de betrokken vervoeronderne-
ming (in dit geval Connexxion)
ook positief adviseert, verlenen
GS die toestemming. In dat geval
krijgt de vervoerder ook een vaste
bijdrage in de exploitatiekosten
en de buurtbusvereniging een
jaarlijkse onkostenvergoeding, het
gaat voor Noord-Beveland om res
pectievelijk 32.812 euro en 3900 eu
ro per jaar.
De buurtbus gaat de huidige bel
busverbinding tussen Kats, Kort
gene en Colijnsplaat vervangen
met een uursdienst die door vrij
willige chauffeurs in een achtper-
soonsbus wordt uitgevoerd, het
gaat om een proef van een jaar.
De Buurtbus Noord-Beveland zal
maandag 3 juni de eerste rit ma
ken.