Ik trok de drukkertjes van zijn hemd open
CULTUUR 33
66 Ontregeling is ook heel
mooi. Het haalt mensen
uit hun keurslijf
Scenarioworkshop
Maria Goos
Ernest Beuving
treedt vrijdag in
Vlissingen op met
de Seaside Singers.
Een show met
ruimte voor chaos.
AGENDA
www.pzc.nl/zeelandgeboekt
WOENSDAG 29 MEI 2013
Beuving kan niet zonder koor
door Ali Pankow
VLISSINGEN - Na zeven shows met
Marcellino Borgers en later ook
Wilfried Finkers vond Ernest Beu
ving (1961) het tijd een nieuwe
weg in te slaan. „Dat is een kwes
tie van keuzes maken. Daar groei
je naar toe. Op een gegeven mo
ment zat ik weer eens een geluids
band te maken en bedacht me:
'Dit wil ik niet meer, ik wil met
muzikanten werken, een show li
ve neerzetten", zegt hij er zelf
over.
Hij voegt er aan toe dat het in
slaan van die nieuwe weg niet op
aanraden van zijn accountant ge
beurde. Het ging immers heel
goed met het cabaretduo Ernesto
Marcellino. Maar Beuving volg
de zijn hart, nam de cd Ode op en
wilde met vier topmuzikanten
een verrassende show brengen in
de theaters. Hij miste echter nog
iets toen hij kritisch naar de cd
luisterde: „Hartstikke mooi, maar
ik wilde een koor. Daar vroegen
mijn liedjes om. Dat is toen een
keer geregeld en toen ik het één
keer had gehoord, wist ik dat het
nooit meer zonder koor kon."
Zo is het dus gekomen dat Beu
ving in elke schouwburg waar hij
De klap van de korenmolen brengt
daar steeds een plaatselijk koor bij
betrekt. Voor het optreden vrij
dagavond in het Arsenaaltheater
in Vlissingen zingt hij samen met
de Seaside Singers. „Zo wordt het
elke keer anders. Dat vind ik
prachtig. Ik wil geen geposeerde
show, ik houd van improvisatie
ruimte, van chaos, van gekte, van
alles door elkaar."
De Bende van Beuving brengt
een cabaretesk muziektheaterpro
gramma, waarin het nooit Op de
automatische piloot mag gaan.
Naast het muzikale gedeelte ver
telt Beuving zijn levensverhaal:
hoe hij bijvoorbeeld na zijn mili
taire dienstweigering terecht
kwam in de verzorging in een psy
chiatrisch ziekenhuis. „Dat noem
ik vaak mijn 'drama-opleiding'. Ik
leerde er hoe gek het is om het
niet te zijn." Het theater kwam
pas later op zijn pad.
Van gerichte carrièreplanning
kan niemand hem beschuldigen.
Hij studeerde biologie in Nijme
gen, werd barkeeper in Arnhem,
organiseerde daar cabaretavonden
en bleek zelf zeer bedreven in het
doen van de aankondigingen, die
op den duur ook steeds langer
werden. „Door dat presenteren
was ik al een beetje aan het
stand-uppen. En je leert ook ge-
Ernest Beuving, zanger/cabaretier
woon heel snel. In een kroeg zit
geen keurig theaterpubliek. Je
moet er sterker zijn dan de drank,
je moet kunnen improviseren, je
moet vrij zijn."
Deelname aan Camaretten in
1993, samen met Marcellino Bor
gers, leverde de overwinning op
en het cabaretduo was een feit.
„Ontregeling is mooi, het haalt
mensen uit hun keurslijf. Altijd
kan er zomaar iets ontstaan of ge
beuren. Als je zelf een soort basis
houding krijgt dat je op je impul
sen kunt vertrouwen, sta je er
veel relaxter in", zegt Beuving
over zijn huidige programma. Hij
brengt daarin ook scherpe persi
flages, onder meer van Toon Her
mans, Martin Simek en Mick Jag-
ger met ADHD.
„Voor de muzikanten is die vrije
ruimte ook leuk, want onze avon
den zijn altijd weer anders. Bij
mij geen combootje achter een
gaasdoek, zodat het publiek niet
hoeft te zien dat die muzikanten
steeds hetzelfde programma af
werken. Bij ons zie je hun betrok
kenheid en dat geldt ook voor de
wisselende koren die meedoen.
Zij beleven de chaos intens mee."
Beuving omschrijft zichzelf als
een 'cynisch romanticus'. Hij
heeft neiging tot romantiek, maar
de werkelijkheid werkt niet altijd
mee. „Daar ben ik niet blind voor,
vandaar die cynische humor als
verdedigingsmechanisme."
Vrijdag 31 mei, Arsenaaltheater, Vlis
singen, 20.15 uur.
Ernest Beuving met 'De Bende van Beuving' tijdens een optreden met het programma 'Klap van de korenmolen'. In elke schouwburg werkt hij daarin samen
met een plaatselijk koor. foto Cor Pot
Meer agendanieuws vindt u op
onze website.
OP PAD
Middelburg
Lentelezing prof. dr. Micha de Winter:
'Verbeter de wereld, begin bij de opvoe
ding',
Raadzaal vm. stadhuis, 19.30 uur
Literair Festival: Turkije' met Bram Ver
meulen, Ozcan Akyol e.a.,
De Drukkerij, Markt 51,19.30 uur
's-Gravenpolder
Boekstartochtend 'muziek op schoot',
Bibliotheek, 10.00 uur.
PODIUM
Middelburg
Literair Festival: Turkije. Met Bram Ver
meulen, Özcan Akyol, Nilgun Yerli en
Joost Lagendijk,
Wandelkerk, 19.30 uur
Musical Solo y Acepto door leerlingen
Nehalennia,
Schouwburg, 20.00 uur
Vlissingen
RE: Session Ft. Nathalie Dijkwel
Friends,
Café Popeye, 22.00 uur
VLISSINGEN - Maria Goos geeft zon
dag 15 september tijdens Film by
the Sea in Cinecity in Vlissingen
een scenarioworkshop. Een scena
rio geldt als hart, ziel en ruggen
graat van een film. Goos is een
van de beste scenaristen van Ne
derland. Zij heeft meerdere beken
de toneelstukken geschreven, zo-
als Blessuretijd (1983), Familie
(2000) en Cloaca (2002). Goos ver
telt in de workshop wat nodig is
voor een goed scenario: verhaal,
opbouw, omgang met personages
en spanning. De workshop wordt
gegeven van 13.30 tot 16.30 uur,
kosten 25 euro. Voor meer info:
www.filmbythesea.nl
Op het weblog Zeelandgeboekt wor
den nieuwe Zeeuwse boeken en tijd
schriften gesignaleerd. In de krant
wordt wekelijks één titel van het
weblog in de schijnwerpers gezet.
door Jan van Damme
In alle goedwillende publici
teit eromheen kom ik termen
tegen als 'psycho-sociale ro
man', 'indringend liefdesverhaal'
en 'beklemmend boek'. Ik neig in
mijn typering meer naar het
woord 'soap'. Een goed geschre
ven soap, maar een soap. Schaduw-
vrouw van de Vlissingse Barbara
Joy - voluit Barbara Joy van Dijk
Harpe (1954) - is voor mij in alle
opzichten een vrouwenboek. Het
verhaal speelt op Walcheren: in
Vlissingen en aan de kust. Een
deel is ook op Sri Lanka gesi
tueerd, en we zijn ook even in
Brugge. Angela is de hoofdper
soon, de 'ik'. Zij is getrouwd met
Sander. Maar Angela is al jaren ho
peloos verliefd op Rob, de man
van haar beste vriendin Katja. Die
liefde is wederzijds. Ze doen het
één keer per week met elkaar, in
Robs vakantiehuisje de Zeester;
Angela vertelt dan op haar werk
dat ze naar fitness gaat. Rob en
Katja hebben twee kinderen,
Remy en Tessa. Angela past vaak
op ze, omdat Katja voor kanker be
handeld moet worden. Angela en
Sander kunnen geen kinderen
krijgen, omdat - denken ze - An
gela onvruchtbaar is. Sander
blijkt overigens behalve op vrou
wen ook op mannén te vallen. En
Angela is tijdens haar jeugd mis
bruikt door een buurman van
haar opa en oma, bij wie ze als
10-jarige een zomer moest verblij
ven omdat haar moeder na het in
nemen van een overdosis slaappil
len in het ziekenhuis lag. Enfin,
om een lang verhaal af te ronden:
Angela wordt zwanger van Rob.
Een scène, met Angela en Rob, de
verboden liefde (pag. 34): „Zou
den angst en verlangen zo nauw
verwant zijn dat ze kunnen sa
menvloeien tot één opwindende
spanning? Dat moet haast wel,
want toen ik de drukkertjes van
zijn jeanshemd opentrok, was ik
me alleen nog maar bewust van
hem en die dwingende hunke
ring die me uit mezelf tilde. Al te
lang had ik naar dit moment ver
langd. Rob duwde me een arm
lengte van zich af en keek me aan.
'Als het dan toch zo ver is', zei hij
hees, 'wil ik het goed doen'. Hij
pakte mijn hand en nam me mee
naar de slaapkamer. Hun slaapka
mer. Het domein van Katja."
Barbara Joy is getrouwd en heeft
twee uit Sri Lanka geadopteerde
dochters. Van elk verkocht boek
gaat er één euro naar de Stichting
Weeshuis Sri Lanka.
Barbara Joy: Schaduwvrouw - Uitgeve
rij De Klimmende Ster, 228 pagina's,
15,- euro.