Ik trok de drukkertjes van zijn hemd open CULTUUR 33 66 Ontregeling is ook heel mooi. Het haalt mensen uit hun keurslijf Scenarioworkshop Maria Goos Ernest Beuving treedt vrijdag in Vlissingen op met de Seaside Singers. Een show met ruimte voor chaos. AGENDA www.pzc.nl/zeelandgeboekt WOENSDAG 29 MEI 2013 Beuving kan niet zonder koor door Ali Pankow VLISSINGEN - Na zeven shows met Marcellino Borgers en later ook Wilfried Finkers vond Ernest Beu ving (1961) het tijd een nieuwe weg in te slaan. „Dat is een kwes tie van keuzes maken. Daar groei je naar toe. Op een gegeven mo ment zat ik weer eens een geluids band te maken en bedacht me: 'Dit wil ik niet meer, ik wil met muzikanten werken, een show li ve neerzetten", zegt hij er zelf over. Hij voegt er aan toe dat het in slaan van die nieuwe weg niet op aanraden van zijn accountant ge beurde. Het ging immers heel goed met het cabaretduo Ernesto Marcellino. Maar Beuving volg de zijn hart, nam de cd Ode op en wilde met vier topmuzikanten een verrassende show brengen in de theaters. Hij miste echter nog iets toen hij kritisch naar de cd luisterde: „Hartstikke mooi, maar ik wilde een koor. Daar vroegen mijn liedjes om. Dat is toen een keer geregeld en toen ik het één keer had gehoord, wist ik dat het nooit meer zonder koor kon." Zo is het dus gekomen dat Beu ving in elke schouwburg waar hij De klap van de korenmolen brengt daar steeds een plaatselijk koor bij betrekt. Voor het optreden vrij dagavond in het Arsenaaltheater in Vlissingen zingt hij samen met de Seaside Singers. „Zo wordt het elke keer anders. Dat vind ik prachtig. Ik wil geen geposeerde show, ik houd van improvisatie ruimte, van chaos, van gekte, van alles door elkaar." De Bende van Beuving brengt een cabaretesk muziektheaterpro gramma, waarin het nooit Op de automatische piloot mag gaan. Naast het muzikale gedeelte ver telt Beuving zijn levensverhaal: hoe hij bijvoorbeeld na zijn mili taire dienstweigering terecht kwam in de verzorging in een psy chiatrisch ziekenhuis. „Dat noem ik vaak mijn 'drama-opleiding'. Ik leerde er hoe gek het is om het niet te zijn." Het theater kwam pas later op zijn pad. Van gerichte carrièreplanning kan niemand hem beschuldigen. Hij studeerde biologie in Nijme gen, werd barkeeper in Arnhem, organiseerde daar cabaretavonden en bleek zelf zeer bedreven in het doen van de aankondigingen, die op den duur ook steeds langer werden. „Door dat presenteren was ik al een beetje aan het stand-uppen. En je leert ook ge- Ernest Beuving, zanger/cabaretier woon heel snel. In een kroeg zit geen keurig theaterpubliek. Je moet er sterker zijn dan de drank, je moet kunnen improviseren, je moet vrij zijn." Deelname aan Camaretten in 1993, samen met Marcellino Bor gers, leverde de overwinning op en het cabaretduo was een feit. „Ontregeling is mooi, het haalt mensen uit hun keurslijf. Altijd kan er zomaar iets ontstaan of ge beuren. Als je zelf een soort basis houding krijgt dat je op je impul sen kunt vertrouwen, sta je er veel relaxter in", zegt Beuving over zijn huidige programma. Hij brengt daarin ook scherpe persi flages, onder meer van Toon Her mans, Martin Simek en Mick Jag- ger met ADHD. „Voor de muzikanten is die vrije ruimte ook leuk, want onze avon den zijn altijd weer anders. Bij mij geen combootje achter een gaasdoek, zodat het publiek niet hoeft te zien dat die muzikanten steeds hetzelfde programma af werken. Bij ons zie je hun betrok kenheid en dat geldt ook voor de wisselende koren die meedoen. Zij beleven de chaos intens mee." Beuving omschrijft zichzelf als een 'cynisch romanticus'. Hij heeft neiging tot romantiek, maar de werkelijkheid werkt niet altijd mee. „Daar ben ik niet blind voor, vandaar die cynische humor als verdedigingsmechanisme." Vrijdag 31 mei, Arsenaaltheater, Vlis singen, 20.15 uur. Ernest Beuving met 'De Bende van Beuving' tijdens een optreden met het programma 'Klap van de korenmolen'. In elke schouwburg werkt hij daarin samen met een plaatselijk koor. foto Cor Pot Meer agendanieuws vindt u op onze website. OP PAD Middelburg Lentelezing prof. dr. Micha de Winter: 'Verbeter de wereld, begin bij de opvoe ding', Raadzaal vm. stadhuis, 19.30 uur Literair Festival: Turkije' met Bram Ver meulen, Ozcan Akyol e.a., De Drukkerij, Markt 51,19.30 uur 's-Gravenpolder Boekstartochtend 'muziek op schoot', Bibliotheek, 10.00 uur. PODIUM Middelburg Literair Festival: Turkije. Met Bram Ver meulen, Özcan Akyol, Nilgun Yerli en Joost Lagendijk, Wandelkerk, 19.30 uur Musical Solo y Acepto door leerlingen Nehalennia, Schouwburg, 20.00 uur Vlissingen RE: Session Ft. Nathalie Dijkwel Friends, Café Popeye, 22.00 uur VLISSINGEN - Maria Goos geeft zon dag 15 september tijdens Film by the Sea in Cinecity in Vlissingen een scenarioworkshop. Een scena rio geldt als hart, ziel en ruggen graat van een film. Goos is een van de beste scenaristen van Ne derland. Zij heeft meerdere beken de toneelstukken geschreven, zo- als Blessuretijd (1983), Familie (2000) en Cloaca (2002). Goos ver telt in de workshop wat nodig is voor een goed scenario: verhaal, opbouw, omgang met personages en spanning. De workshop wordt gegeven van 13.30 tot 16.30 uur, kosten 25 euro. Voor meer info: www.filmbythesea.nl Op het weblog Zeelandgeboekt wor den nieuwe Zeeuwse boeken en tijd schriften gesignaleerd. In de krant wordt wekelijks één titel van het weblog in de schijnwerpers gezet. door Jan van Damme In alle goedwillende publici teit eromheen kom ik termen tegen als 'psycho-sociale ro man', 'indringend liefdesverhaal' en 'beklemmend boek'. Ik neig in mijn typering meer naar het woord 'soap'. Een goed geschre ven soap, maar een soap. Schaduw- vrouw van de Vlissingse Barbara Joy - voluit Barbara Joy van Dijk Harpe (1954) - is voor mij in alle opzichten een vrouwenboek. Het verhaal speelt op Walcheren: in Vlissingen en aan de kust. Een deel is ook op Sri Lanka gesi tueerd, en we zijn ook even in Brugge. Angela is de hoofdper soon, de 'ik'. Zij is getrouwd met Sander. Maar Angela is al jaren ho peloos verliefd op Rob, de man van haar beste vriendin Katja. Die liefde is wederzijds. Ze doen het één keer per week met elkaar, in Robs vakantiehuisje de Zeester; Angela vertelt dan op haar werk dat ze naar fitness gaat. Rob en Katja hebben twee kinderen, Remy en Tessa. Angela past vaak op ze, omdat Katja voor kanker be handeld moet worden. Angela en Sander kunnen geen kinderen krijgen, omdat - denken ze - An gela onvruchtbaar is. Sander blijkt overigens behalve op vrou wen ook op mannén te vallen. En Angela is tijdens haar jeugd mis bruikt door een buurman van haar opa en oma, bij wie ze als 10-jarige een zomer moest verblij ven omdat haar moeder na het in nemen van een overdosis slaappil len in het ziekenhuis lag. Enfin, om een lang verhaal af te ronden: Angela wordt zwanger van Rob. Een scène, met Angela en Rob, de verboden liefde (pag. 34): „Zou den angst en verlangen zo nauw verwant zijn dat ze kunnen sa menvloeien tot één opwindende spanning? Dat moet haast wel, want toen ik de drukkertjes van zijn jeanshemd opentrok, was ik me alleen nog maar bewust van hem en die dwingende hunke ring die me uit mezelf tilde. Al te lang had ik naar dit moment ver langd. Rob duwde me een arm lengte van zich af en keek me aan. 'Als het dan toch zo ver is', zei hij hees, 'wil ik het goed doen'. Hij pakte mijn hand en nam me mee naar de slaapkamer. Hun slaapka mer. Het domein van Katja." Barbara Joy is getrouwd en heeft twee uit Sri Lanka geadopteerde dochters. Van elk verkocht boek gaat er één euro naar de Stichting Weeshuis Sri Lanka. Barbara Joy: Schaduwvrouw - Uitgeve rij De Klimmende Ster, 228 pagina's, 15,- euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 33