Duits landingsvaartuig naar Bevrijdingsmuseum Asbest van het dak en zonnepanelen erop ZEELAND 31 WOENSDAG 29 MEI 2013 Plaats waar MFP is gestrand r 6 Vrouwenpolder Oostkapelle Huidige positie Veerse Meer Het hekanker aan de achterzijde van het wrak. foto Bart Hoogeveen/WDSR door Marcel Modde MIDDELBURG - Het wrak van het Duitse landingsvaartuig in het Veerse Meer wordt mogelijk toch gespaard. Rijkswaterstaat heeft in gestemd met plannen om de MFP 920 DM naar boven te halen en over te brengen naar het Bevrij dingsmuseum in Nieuwdorp. Óf dat lukt, is geheel en al afhanke lijk van de conditie waarin het wrak zich bevindt na bijna zeven tig jaar in het zoute water, zegt projectcoördinator Gerius van Woudenberg. De bergingsoperatie begint in sep tember. Dan wordt een aantal on derdelen, waaronder het anker, al vast gedemonteerd en veiligge steld. In november wordt gepro beerd het wrak in vier grote stuk ken te snijden en af te voeren, al dus Van Woudenberg. „De vraag is of die delen vervolgens in Nieuwdorp weer aan elkaar moe ten worden gelast. In Engeland hebben ze al eens het zelfde kunststukje uitgehaald met een onderzeeër. Maar dié hebben ze in vijf of zes stukken neergezet, zodat je er makkelijk doorheen kan lopen. Dat zou hier ook een optie kunnen zijn." Het Bevrij dingsmuseum heeft een uitbrei ding van het buitenterrein op sta pel staan met onder meer een lan dingsstrand. „De MFP zou in die setting het pronkstuk van de col lectie kunnen gaan vormen", ziet Van Woudenberg al voor zich. Aanvankelijk wilde Rijkswater staat niet van een reddingsber ging weten. In november werd ge concludeerd dat hot wrak hooguit rijp was voor de sloop en zou wor den opgeruimd. Die bekendma king veroorzaakte een stroom aan verontwaardigde reacties uit de duikwereld. Niet alleen werd de wrakduikers zo een bijzonder ob ject ontnomen, ook zou Rijkswa terstaat zich schuldig maken aan vernietiging van historisch erf goed. Van dit type MFP uit de Tweede Wereldoorlog zijn er we reldwijd nog maar enkele exem plaren bewaard gebleven. Hóe bijzonder de Marinefahr- prame is, blijkt uit de rijkelijk geïl lustreerde publicatie die Wrak- duikstichtmg de Roompot (WDSR) maandagavond op haar website zette. De organisatie heeft de afgelopen jaren uitge breid onderzoek gedaan naar de geschiedenis van het vaartuig. Het schip werd ontwikkeld voor Operatie Seelöwe, de invasie van De MFP 920 DM plaatste anti-invasiemijnen. Dit wapentuig is in zeer grote aantallen gelegd voor de stranden van Europa. De MFP 920 DM kon 54 mijnen van dit type vervoeren en leggen, foto en illustratie WDSR Engeland door de Duitsers. De MFP 920 DM was speciaal inge richt voor het leggen van mijnen. Op een missie op 29 mei 1944 voor de kust van Walcheren liep het schip op de laatst gelegde mijn. De kapitein zette de MFP op het strand om zinken te voor komen. De volgende dag werd be sloten het schip naar de reparatie- werf te slepen. Volgens documen ten die de WDSR heeft achter haald, zou het daarbij uit voor zorg zijn ontdaan van alle muni tie. De mogelijke aanwezigheid van explosieven was voor Rijks waterstaat en Defensie éën van de doorslaggevende redenen om te besluiten het wrak op te ruimen. Op 12 juni 1944 werd de MFP ver sleept en kapseisde het in slecht weer ter hoogte van Vrouwenpol der. Daar belandde het op z'n kop op vijftien meter diepte in het zanderige slik van het huidige Veerse Meer. De WDSR betreurt het dat 'dit unieke object' van de zeebodem verdwijnt, zegt secretaris Fred Groen. „Maar we gaan nu voor het best haalbare. En dat is be houd van het wrak waar moge lijk, maar in elk geval de artefac ten in het Bevrijdingsmuseum van Kees Traas. Wat we winnen is dat de schatten straks voor een groot publiek zichtbaar zijn. Het alternatief is dat de MFP in de shredder verdwijnt en de stukken verspreid raken in diverse musea. Nu is de intentie alles bij elkaar te houden. Dat was ook altijd onze inzet." De (extra) kosten voor ver voer van de wrakstukken naar Nieuwdorp worden voor reke ning genomen door aannemings bedrijf Hoondert en het museum. Daarmee is de operatie financieel afgedekt, aldus Van Woudenberg. „Nu maar hopen dat de stukken straks niet uit elkaar vallen." door Edith Ramakers NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Hij wil de zijn zoon niet met de erfenis van een asbestdak opzadelen. Reint van Nieuwenhuijzen, de zoon des huizes, twijfelde licht, hij vroeg zich af of dit wel het ge schikte moment was om asbest te verwijderen. Want het dak lekte nog niet en het kon over enkele ja ren wel vervangen worden. „Maar omdat we tegelijkertijd ook zon nepanelen op het dak konden plaatsen, was ik overtuigd", zegt Van Nieuwenhuijzen, agrariër in Nieuw- en Sint Joosland. De actie van de ZLTO (boerenor- ganisatie Zuid-West Nederland) slaat aan. Zo'n 28 boeren deden mee aan de eerste ronde en intus sen hebben circa 160 agrariërs be langstelling getoond voor de vol gende rondes. De eigenaren van de schuren betalen zelf de verwij- deringskosten, maar de ZLTO or ganiseert en regelt het werk. De organisatie wijst ook op fiscale af trekposten. In 2024 moet Neder land asbest vrij zijn. Op het erf van Van Nieuwenhuij zen ondertekenden gisteren de ZLTO en Delta een contract om de energiestroom op maat te regu leren. Van Nieuwenhuijzen: „In het voorjaar hebben we weinig energie nodig, maar in het najaar moeten de koelcellen vol aan en vraagt het bedrijf veel energie. Zonne-energie kan niet opgesla gen worden." Van Nieuwenhuijzen vindt dat hij als agrariër een voorbeeldfunc tie heeft om met schone energie te werken. „Ik ben blij dat het as best weg is." Niemand wil een sluipmoorde naar op het bedrijf, zei ZLTO- voorzitter Peter de Koeijer. Hij wees op de gezondheidsrisico's van asbest. Verouderd asbest zou zelfs 'in ruste' ook tot gezond heidsproblemen kunnen leiden. De Koeijer roemt de Zeeuwse aan pak. De sanering van asbest en de plaatsing van zonnepanelen kun nen een stimulans zijn voor de Zeeuwse economie. In dit project wordt samengewerkt met Zeeuw se bedrijven en organisaties. „Straks kunnen wij misschien ook stadswijken helpen met het leveren van energie", zegt hij. Leo Remijn van de Zeeuwse Ver zekeringen rekende voor dat er jaarlijks twee schuren in brand vliegen en daarmee komen scha delijke stoffen vrij. Bij asbest zijn de problemen groot. Klanten van de verzekeringsmaatschappij krij gen een Agrarisch Optimaal Pak ket als ze meedoen aan de actie. •Daarin zitten onder meer waarde bonnen voor een elektrakeuring voor het bedrijf. Reint van Nieuwenhuijzen uit Nieuw- en Sint Joosland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 31