Duits landingsvaartuig naar Bevrijdingsmuseum
Asbest van het dak en zonnepanelen erop
ZEELAND 31
WOENSDAG 29 MEI 2013
Plaats waar
MFP is gestrand
r 6
Vrouwenpolder
Oostkapelle Huidige positie
Veerse Meer
Het hekanker aan de achterzijde van het wrak. foto Bart Hoogeveen/WDSR
door Marcel Modde
MIDDELBURG - Het wrak van het
Duitse landingsvaartuig in het
Veerse Meer wordt mogelijk toch
gespaard. Rijkswaterstaat heeft in
gestemd met plannen om de MFP
920 DM naar boven te halen en
over te brengen naar het Bevrij
dingsmuseum in Nieuwdorp. Óf
dat lukt, is geheel en al afhanke
lijk van de conditie waarin het
wrak zich bevindt na bijna zeven
tig jaar in het zoute water, zegt
projectcoördinator Gerius van
Woudenberg.
De bergingsoperatie begint in sep
tember. Dan wordt een aantal on
derdelen, waaronder het anker, al
vast gedemonteerd en veiligge
steld. In november wordt gepro
beerd het wrak in vier grote stuk
ken te snijden en af te voeren, al
dus Van Woudenberg. „De vraag
is of die delen vervolgens in
Nieuwdorp weer aan elkaar moe
ten worden gelast. In Engeland
hebben ze al eens het zelfde
kunststukje uitgehaald met een
onderzeeër. Maar dié hebben ze
in vijf of zes stukken neergezet,
zodat je er makkelijk doorheen
kan lopen. Dat zou hier ook een
optie kunnen zijn." Het Bevrij
dingsmuseum heeft een uitbrei
ding van het buitenterrein op sta
pel staan met onder meer een lan
dingsstrand. „De MFP zou in die
setting het pronkstuk van de col
lectie kunnen gaan vormen", ziet
Van Woudenberg al voor zich.
Aanvankelijk wilde Rijkswater
staat niet van een reddingsber
ging weten. In november werd ge
concludeerd dat hot wrak hooguit
rijp was voor de sloop en zou wor
den opgeruimd. Die bekendma
king veroorzaakte een stroom aan
verontwaardigde reacties uit de
duikwereld. Niet alleen werd de
wrakduikers zo een bijzonder ob
ject ontnomen, ook zou Rijkswa
terstaat zich schuldig maken aan
vernietiging van historisch erf
goed. Van dit type MFP uit de
Tweede Wereldoorlog zijn er we
reldwijd nog maar enkele exem
plaren bewaard gebleven.
Hóe bijzonder de Marinefahr-
prame is, blijkt uit de rijkelijk geïl
lustreerde publicatie die Wrak-
duikstichtmg de Roompot
(WDSR) maandagavond op haar
website zette. De organisatie
heeft de afgelopen jaren uitge
breid onderzoek gedaan naar de
geschiedenis van het vaartuig.
Het schip werd ontwikkeld voor
Operatie Seelöwe, de invasie van
De MFP 920 DM plaatste anti-invasiemijnen. Dit wapentuig is in zeer grote aantallen gelegd voor de stranden van
Europa. De MFP 920 DM kon 54 mijnen van dit type vervoeren en leggen, foto en illustratie WDSR
Engeland door de Duitsers. De
MFP 920 DM was speciaal inge
richt voor het leggen van mijnen.
Op een missie op 29 mei 1944
voor de kust van Walcheren liep
het schip op de laatst gelegde
mijn. De kapitein zette de MFP
op het strand om zinken te voor
komen. De volgende dag werd be
sloten het schip naar de reparatie-
werf te slepen. Volgens documen
ten die de WDSR heeft achter
haald, zou het daarbij uit voor
zorg zijn ontdaan van alle muni
tie. De mogelijke aanwezigheid
van explosieven was voor Rijks
waterstaat en Defensie éën van de
doorslaggevende redenen om te
besluiten het wrak op te ruimen.
Op 12 juni 1944 werd de MFP ver
sleept en kapseisde het in slecht
weer ter hoogte van Vrouwenpol
der. Daar belandde het op z'n kop
op vijftien meter diepte in het
zanderige slik van het huidige
Veerse Meer.
De WDSR betreurt het dat 'dit
unieke object' van de zeebodem
verdwijnt, zegt secretaris Fred
Groen. „Maar we gaan nu voor
het best haalbare. En dat is be
houd van het wrak waar moge
lijk, maar in elk geval de artefac
ten in het Bevrijdingsmuseum
van Kees Traas. Wat we winnen
is dat de schatten straks voor een
groot publiek zichtbaar zijn. Het
alternatief is dat de MFP in de
shredder verdwijnt en de stukken
verspreid raken in diverse musea.
Nu is de intentie alles bij elkaar te
houden. Dat was ook altijd onze
inzet." De (extra) kosten voor ver
voer van de wrakstukken naar
Nieuwdorp worden voor reke
ning genomen door aannemings
bedrijf Hoondert en het museum.
Daarmee is de operatie financieel
afgedekt, aldus Van Woudenberg.
„Nu maar hopen dat de stukken
straks niet uit elkaar vallen."
door Edith Ramakers
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Hij wil
de zijn zoon niet met de erfenis
van een asbestdak opzadelen.
Reint van Nieuwenhuijzen, de
zoon des huizes, twijfelde licht,
hij vroeg zich af of dit wel het ge
schikte moment was om asbest te
verwijderen. Want het dak lekte
nog niet en het kon over enkele ja
ren wel vervangen worden. „Maar
omdat we tegelijkertijd ook zon
nepanelen op het dak konden
plaatsen, was ik overtuigd", zegt
Van Nieuwenhuijzen, agrariër in
Nieuw- en Sint Joosland.
De actie van de ZLTO (boerenor-
ganisatie Zuid-West Nederland)
slaat aan. Zo'n 28 boeren deden
mee aan de eerste ronde en intus
sen hebben circa 160 agrariërs be
langstelling getoond voor de vol
gende rondes. De eigenaren van
de schuren betalen zelf de verwij-
deringskosten, maar de ZLTO or
ganiseert en regelt het werk. De
organisatie wijst ook op fiscale af
trekposten. In 2024 moet Neder
land asbest vrij zijn.
Op het erf van Van Nieuwenhuij
zen ondertekenden gisteren de
ZLTO en Delta een contract om
de energiestroom op maat te regu
leren. Van Nieuwenhuijzen: „In
het voorjaar hebben we weinig
energie nodig, maar in het najaar
moeten de koelcellen vol aan en
vraagt het bedrijf veel energie.
Zonne-energie kan niet opgesla
gen worden."
Van Nieuwenhuijzen vindt dat
hij als agrariër een voorbeeldfunc
tie heeft om met schone energie
te werken. „Ik ben blij dat het as
best weg is."
Niemand wil een sluipmoorde
naar op het bedrijf, zei ZLTO-
voorzitter Peter de Koeijer. Hij
wees op de gezondheidsrisico's
van asbest. Verouderd asbest zou
zelfs 'in ruste' ook tot gezond
heidsproblemen kunnen leiden.
De Koeijer roemt de Zeeuwse aan
pak. De sanering van asbest en de
plaatsing van zonnepanelen kun
nen een stimulans zijn voor de
Zeeuwse economie. In dit project
wordt samengewerkt met Zeeuw
se bedrijven en organisaties.
„Straks kunnen wij misschien
ook stadswijken helpen met het
leveren van energie", zegt hij.
Leo Remijn van de Zeeuwse Ver
zekeringen rekende voor dat er
jaarlijks twee schuren in brand
vliegen en daarmee komen scha
delijke stoffen vrij. Bij asbest zijn
de problemen groot. Klanten van
de verzekeringsmaatschappij krij
gen een Agrarisch Optimaal Pak
ket als ze meedoen aan de actie.
•Daarin zitten onder meer waarde
bonnen voor een elektrakeuring
voor het bedrijf.
Reint van Nieuwenhuijzen uit Nieuw- en Sint Joosland.