Succesvol verouderen 6 GEZOND CRIJS GEBIED DE WETENSCHAP RUZIET: WAAR KOMEN BIJNA-DOODERVARINGEN VANDAAN? Marcel Olde Rikkert w ilt u het ge heim weten om succes vol oud te worden? U redt het in ieder geval niet met een mediterraan dieet, of een leven lang zonder drank en ro ken! Nee, succesvol ouder wor den staat of valt met goed te gen je verlies kunnen. Dat is ge makkelijker gezegd dan gedaan. Het lijkt kiezen tussen Lance Armstrong en Joop Zoetemelk: je wordt een sukkelige winnaar, of een succesvolle verliezer. Maar er is veel meer keus! Verlies heb je immers in allerlei soorten en maten, met even zove le reactiepatronen. Het loopt van verlies van een portemonnee, via balansverlies door een beroerte, tot verlies van een dierbare. En hoe ouder je wordt, hoe meer ver lies. Ermee omgaan varieert van stampvoetend verzet tot zwijgen de berusting. Maar in essentie kun je tegen het verlies aan het werk gaan, of het proberen te ver werken. Beide kunnen passend zijn en elkaar aanvullen. Toen ik vorig jaar in de States mijn portefeuille verloor, was de keus simpel. Actie was geboden. Daardoor vond ik hem tot mijn grote opluchting terug in het res taurant waar we gegeten hadden. Een slimme, vergeetachtige heer, die ik op mijn polikliniek zag om dat hij steeds vaker zaken verloor, knoopte er meteen een preventie ve actie aan vast Hij liet zijn waar devolle spullen met elegante ket tinkjes in zijn broek- of jaszak vastnaaien. Een gouden idee dat ik niet wil verliezen voor later. Het wordt veel lastiger bij verlies van lichamelijke of geestelijke ge zondheid. De eerste vraag aan de dokter is of er nog iets aan te doen is. De tweede belangrijke vraag is, of je er zelf actief tegen aan wilt Leeftijd is daarbij niet be palend. Mijn ïoi-jarige patiënte met een beroerte wilde nog graag verder en werd goed geholpen met een behandeling die de bloed- prop oploste. Daarna trainde ze zichzelf en kreeg de spierkracht in haar rechterarm bijna geheel te rug. Zo gunstig loopt het echter niet altijd en niet iedereen kan dan goed omgaan met blijvend verlies. IJdelheid zit nogal eens in de weg, vooral bij dames, als ze hun jeugdige gezicht verliezen. Oudere mannen kunnen vaak niet goed tegen krachts- en machtsverlies. Ze kunnen dit slechter, naarmate hun ego, en daarmee doorgaans hun handteke ning, groter is. Idealiter kun je onherstelbaar ver lies het beste compenseren door een andere activiteit beter te ont wikkelen. Zoals bijvoorbeeld de schilder Matisse, die op latere leef tijd collages ging knippen, toen een beroerte zijn schilderhand uit schakelde. Soms is dat allemaal een etappe te ver. Na een zelfde beroerte kan iemand het ook op geven, omdat hij al te veel verlies heeft geleden. Dat mag! Maar kies zelf om als Armstrong, Zoete melk, Matisse, met de rode lan taarn of in de bezemwagen de fi nish halen. Marcel Olde Rikkert is professor in de geriatrie. Dat bijna-doodervaringen bestaan (BDE), daar is geen discussie over. Maar over de verklaring van deze ervaringen botst het des te meer. Met name cardioloog Pim van Lommei en neurobioloog Dick Swaab staan in deze dis cussie recht tegenover elkaar. Beiden zijn vooraanstaande wetenschappers die ook nog eens bestsellers hebben geschreven. Van Lommei maakte naam met zijn boek 'Eindeloos bewustzijn', waarvan er inmid dels meer dan 100.000 zijn verkocht. Hij deed als hartspecialist onderzoek met 344 patiënten die een hartstilstand hadden ge had. Van deze groep bleken 62 mensen (18 procent) herinneringen te hebben aan het moment dat hun hersenactiviteit was weg gevallen. De inhoud van die ervaringen verschilde, maar een rode draad was dat zij vertelden over een ruimte waar verleden, heden en toekomst tegelijk aanwezig waren en waar alles met elkaar samenhing. Ze kregen hel dere inzichten, zagen opeens verbanden die ze nooit eerder zagen, begrepen alles. Posi tieve emoties voerden de boventoon. Velen beseften dat zij dood waren, totdat ze merk ten, vaak tot hun spijt, dat ze terug moes ten naar hun lichaam. In latere, nieuwe interviews bleek dat de bijna-doodervaringen het leven van deze deelnemers aan het onderzoek vaak ingrij pend hadden veranderd. Hun angst voor de dood was verdwenen en ze hechtten veel minder waarde aan materiële zaken. Een BDE is een echte 'inzichtervaring' vol gens Van Lommei. Dat kan overigens ook negatieve gevolgen hebben: sommigen ver vreemdden van hun partner en scheidden. Van Lommei concludeerde uit zijn onder zoek dat bewustzijn onmogelijk een biologi sche basis kan hebben. Hoe kun je anders verklaren dat er herinneringen worden vast gelegd op het moment dat het brein geen enkele activiteit meer vertoont? Centraal in zijn boek staat de gedachte dat het bewustzijn weieens buiten ons lichaam zou kunnen bestaan, buiten tijd en plaats, zonder einde of begin. De hersenen funge ren daarbij slechts als een soort ontvanger van bewustzijn, niet altijd als de producent. Net als je op een radio zenders kunt ontvan gen, die gewoon doorgaan als je het appa raat uit hebt staan. Veel mensen die een BDE hadden gehad, reageerden enthousiast op het boek: einde lijk erkenning! Maar de reactie van Dick Swaab was hard, zonder dat Van Lommei daar overigens erg van onder de indruk lijkt. In zijn eigen bestseller 'Wij zijn ons brein', schreef Swaab: „De buitenissige theo rie van Van Lommei is totaal onwetenschap pelijk, terwijl er voor ieder aspect van.de BDE een goede verklaring is vanuit hersen onderzoek." Swaab legt uit dat met name één plek in de hersenen erg gevoelig is voor zuurstofte kort. Dat is de plek waar informatie van spieren, het evenwichtszintuig en het zien wordt samengevoegd. Werkt die niet meer, dan krijg je het gevoel buiten je eigen lichaam te zweven. „Alles bij elkaar", besluit Swaab, „is er geen enkele reden een BDE te zien als bewijs voor waarnemen buiten de hersenen om, of als bewijs iets te hebben meegemaakt van een leven na de dood."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 42