'We worden in de hoek gezet' Derde incident CNE Air in één jaar 18 ZEELAND De Puberpup VLIEGONGEVAL Vliegvelddirectie protesteerde tegen uitbreiding camping vanwege gevaar bij ongevallen vliegtuigen. SK: ,J Wat is de grootste Aan welke leraar dank jij je diploma? dinsdag verbruiker van elektriciteit bij u in huis? Marleen Blommaert De trouwe vrienden en lezers zijn natuur lijk al op de hoogte. We hebben een nieu we huisgenoot. Ik heb me laten verleiden tot de aanschaf, huis vesting en opvoeding van een hondenpupje. Eigenlijk ligt de schuld bij een mail van een vriendin van den overkant. Al tijd de schuld van den over kant, u kent ons Zeeuws-Vla mingen. Zij stuurde op een kou de februari-avond zo'n bedel brief van een fokker met een fo to van een allerschattigst bolle tje zwarte wol. Natuurlijk denk je dan ach ja, we hebben het er laatst nog over gehad... en dan laat je de foto aan de jongste dochter zien en... ach u raadt het al. En ach... ik had de eerste hond toch keurig opgevoed? Maar nooit zijn twee zaken exact gelijk. Laat staan twee honden. Mijn buren hadden ons al gewaarschuwd: zo'n hond als deze (onze oude her der) krijg je nooit meer! Maar eigenwijs als ik ben, dacht ik dat het toch vooral in de opvoe ding zat. Hoogmoed, ik weet het Waar de oude hond met een ge fluisterd 'nee' genoeg had, een boze blik over de bril of een lichte stemintonatie, is deze pup aanvoerder van het team 'Geef nooit op'. Worstelpartijen om als eerste de drempel over te gaan zijn mijn deel. Een ge vecht met een Cycloop ver bleekt hierbij. Ze pubert boven dien hevig. Het beest is een kruising tus sen 'de Fantastische Meneer Vos' van Roald Dahl, 'Wolfje' uit de Donald Duck en 'Koda' uit Brother Bear. Kortom een roofdier met een goed hart, een jong met tomeloze energie en levenslust. Maar het ergste van al: een beest van een ongeloof lijke geslepenheid. Gelooft u mij, neem een domme hond die er niet uitziet. Alles beter dan een geslepen slimmerik met een onschuldige kop. Gelukkig hebben we in Hei kant een uitstekende honden trainer, die dit allemaal in goe de banen leidt. Ik heb de jong ste puber belast met de honden training. Ze roept geregeld uit: Mam, ze luistert niet! Mam, ik voel me een tiran! Ik aan schouw het en denk: dit is van een hemelse schoonheid en ge rechtigheid. Al met al was dit toch een goed idee. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns door Frank Balkenende middelburg - Directeuren van Zeeuwse woningcorporaties voe len zich geschoffeerd door een groot deel van de Tweede Kamer. De coalitiepartijen PvdA en WD en oppositiepartij D66 klagen dat woningbouwverenigingen projec ten stilleggeh of schrappen. Die 'bouwstaking' is schadelijk voor de economie, morren woordvoer ders van de drie partijen. De corporaties moeten samen de zogeheten verhuurdersheffing van 1,75 miljard euro betalen. Een aantal zegt dat het daardoor te weinig geld overhoudt voor bouw projecten. Maar lang niet alle cor poraties trappen hard op de rem. Directeur Jan van Beekhuizen van woningbouwvereniging l'Escaut in Vlissingen voelt zich door de Kamermeerderheid 'in de hoek ge zet'. „Wij schorten vooralsnog geen investeringen op. We blijven geld steken in het Middengebied in Vlissingen. Zo hebben we net opdracht gegeven voor het plan Engelse wijk deel twee. De poli tiek legt de corporaties een ver huurdersheffing op en beticht ver volgens het hele veld van obstruc tie. Dat is raar en kil." l'Escaut moet tot 3,1 miljoen euro aan verhuurdersheftlng afdragen. Dat is tien procent van het inves teringsbudget. Volgens Van Beek huizen wordt dat gat gedicht door in het eigen vlees te snijden. Een aantal woningbouwverenigin Vliegroute loopt door Maurits Sep arnemuiden - De meeste ongeluk ken met vliegtuigen gebeuren tij dens het opstijgen en landen. Pre cies daarom protesteerde de direc tie van Vliegveld Midden-Zee land tegen uitbreiding van cam ping De Witte Raaf. Die komt deels onder de route waarlangs vliegtuigen vertrekken. Het vlieg tuig dat maandag een mislukte noodlanding maakt, crashte op het terrein waar De Witte Raaf aan het uitbreiden is. Voorheen was dat akkerland, straks recreë ren er toeristen. De camping ligt ten westen van de Muidenweg, het vliegveld ten oosten. De start- en landingsbaan gaat van oost naar west. Vliegtui gen stijgen/landen tegen de wind in en de heersende windrichting is (noord)west. Ze stijgen dus vrij wel altijd op in de richting van De Witte Raaf. Zodra ze voldoen de hoogte hebben, buigen ze af. Vanwege de veiligheid vond de vliegvelddirectie het onverstandig om de camping uit te breiden naar het vliegveld toe, waardoor die voor een groter deel onder de vliegroute komt te liggen. Toch mocht de camping haar plannen uitvoeren; de provincie en de ge meente Middelburg wezen de be zwaren af, omdat het met de on veiligheid wel zou meevallen. An derzijds mochten onder de vlieg route geen gebouwen neergezet worden. De vliegtuigen komen wel over een deel van de camping waar gasten recreëren. De directie van Midden-Zeeland heeft vorige maand bij de provin cie een aanvraag ingediend om de start- en landingsbaan te mogen verharden. Dat is nodig omdat de huidige grasbaan vanwege het weer te vaak onbruikbaar is. Bij een verharde baan kan het vlieg veld vaker worden gebruikt en dat levert meer geld op (havengel den en brandstof). Een ander aspect is de veiligheid: op een har de baan kunnen vliegtuigen eer der de lucht in en eerder afbui gen, weg van de camping. Gedeputeerde Ben de Reu ziet nog geen relatie tussen een ver harde baan en het voorkomen van ongevallen. Bovendien zijn vorig jaar nieuwe vliegroutes uitgezet tussen de recreatiegebieden door. „Als je problemen krijgt en pro beert terug te keren, wijk je af van die route. Dan schiet je met een papieren lijn niks op. Ik ben blij dat de inzittenden het er le vend vanafhebben gebracht en dat het vliegtuig niet op vakantie huizen is terechtgekomen. Pas als we de toedracht kennen, kunnen we conclusies trekken." E&' -.v t tv 'U.T - Hulpverleners halen wat spullen uit gen zet wel het mes in het lijstje met projecten. Woongoed Middel burg heeft projecten, onder meer in De Mortiere, in de ijskast ge zet. „Dat is nodig omdat we tien procent - 3,8 miljoen euro - inleve ren. We zullen verder onze kos ten met twintig procent vermin deren. We blijven echter wel in vesteren, bijvoorbeeld in energie besparende maatregelen. Ik vind het dan ook ongepast dat we wor den beschuldigd. Wij pesten de politiek niet We moeten de te ring naar de nering zetten." Ook de RWS in Goes kan door het Woonakkoord minder investe ren en zet een aantal grotere pro jecten (Goese Schans, Hollandia- plein) in de wacht. De verhuur dersheffing van 17 miljoen euro hakt erin. „De inkomensafhanke lijk huurverhoging compenseert dat slechts voor een deel. Daar mee komt maximaal vijf miljoen euro binnen. Onze investerings ruimte slinkt dus aanzienlijk. Ik vind het dan ook flauw ons nu te beschuldigen. We zijn gedwon gen te betalen aan Blok en dit is het gevolg", zegt RWS-directeur Maarten Sas. Zeeuwland (Schouwen-Duive- land), R&B Wonen (Reimers- waal, Borsele) Stadlander (Tho- len) en Woongoed Zeeuws-Vlaan deren zijn niet van plan projecten weg te strepen of stil te leggen. Ze vangen de heffing op via huur verhogingen en/of kostenbespa ringen. door Theo Giele arnemuiden - De crash van het éénmotorige vliegtuigje bij vlieg veld Midden-Zeeland is het derde incident binnen een jaar waarbij een toestel van CNE Air is betrok ken. Het toestel werd dinsdag ge bruikt als lesvliegtuig. Op 27 juli 2012 raakte een reclame vliegtuig van CNE Air bij de start op het West-Brabantse Seppe Air- port van de baan en sloeg over de kop. De twee piloten konden het toestel met slechts een paar schrammen verlaten. Eigenaar Chris Neidt vertelde toen aan BN/DeStem dat dit het eerste ongeluk met een toestel van CNE Air was. Op 8 septem ber 2012 kwam een toestel van CNE Air landelijk in het nieuws toen het een noodlanding moest maken op het strand bij Den Haag. Het reclametoestel was van wege de verkiezingen ingehuurd door het landelijke CDA. Boven Wassenaar kwam het in aanra king met een ander toestel, dat overigens door kon vliegen. De PH SER, het toestel dat giste ren crashte, was één van de acht Het antwoord vindt u elders in deze krant. 'Meest klantgerichte energieleverancier CUSTOMER CENTRIC DNA AWARD 2013 Piper Supercubs in de vloot van CNE Air. Het bedrijf heeft zeven tien vliegtuigen voor luchtrecla- me en promotievluchten. Het bedrijf heeft zowel Mid den-Zeeland als Seppe Airport als thuisbasis en is naar eigen zeggen het grootste bedrijf op het gebied van luchtvaartreclame in Neder land. CNA Air vliegt ook vanaf Texel, Hilversum, Teuge, Budel, Lelystad en Hoogeveen. Sinds een jaar of vijf heeft CNE Air een vas te plaats op Midden-Zeeland, al dus Rob Gomersbach, directeur van het vliegveld. middelburg - Voor de geslaagden- bijlage van deze krant zijn we op zoek naar examenleerlingen die een bijzondere docent hebben en daar sa men met hem of haar over willen ver tellen in de krant. Ga jij geschiedenis studeren, omdat je docent zo bevlogen over de histo rie kan vertellen? Of heeft jouw le raar je geholpen in moeilijke tijden? Stuur zo snel mogelijk een bericht naar verslaggeving@pzc.nl. Vermeld ook je naam en telefoonnummer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 18