'We worden in
de hoek gezet'
Derde incident CNE Air in één jaar
18 ZEELAND
De Puberpup
VLIEGONGEVAL
Vliegvelddirectie protesteerde
tegen uitbreiding camping vanwege
gevaar bij ongevallen vliegtuigen.
SK:
,J Wat is de grootste
Aan welke leraar
dank jij je diploma?
dinsdag
verbruiker van elektriciteit
bij u in huis?
Marleen Blommaert
De trouwe vrienden
en lezers zijn natuur
lijk al op de hoogte.
We hebben een nieu
we huisgenoot. Ik heb me laten
verleiden tot de aanschaf, huis
vesting en opvoeding van een
hondenpupje. Eigenlijk ligt de
schuld bij een mail van een
vriendin van den overkant. Al
tijd de schuld van den over
kant, u kent ons Zeeuws-Vla
mingen. Zij stuurde op een kou
de februari-avond zo'n bedel
brief van een fokker met een fo
to van een allerschattigst bolle
tje zwarte wol. Natuurlijk denk
je dan ach ja, we hebben het er
laatst nog over gehad... en dan
laat je de foto aan de jongste
dochter zien en... ach u raadt
het al. En ach... ik had de eerste
hond toch keurig opgevoed?
Maar nooit zijn twee zaken
exact gelijk. Laat staan twee
honden. Mijn buren hadden
ons al gewaarschuwd: zo'n
hond als deze (onze oude her
der) krijg je nooit meer! Maar
eigenwijs als ik ben, dacht ik
dat het toch vooral in de opvoe
ding zat. Hoogmoed, ik weet
het
Waar de oude hond met een ge
fluisterd 'nee' genoeg had, een
boze blik over de bril of een
lichte stemintonatie, is deze
pup aanvoerder van het team
'Geef nooit op'. Worstelpartijen
om als eerste de drempel over
te gaan zijn mijn deel. Een ge
vecht met een Cycloop ver
bleekt hierbij. Ze pubert boven
dien hevig.
Het beest is een kruising tus
sen 'de Fantastische Meneer
Vos' van Roald Dahl, 'Wolfje'
uit de Donald Duck en 'Koda'
uit Brother Bear. Kortom een
roofdier met een goed hart, een
jong met tomeloze energie en
levenslust. Maar het ergste van
al: een beest van een ongeloof
lijke geslepenheid. Gelooft u
mij, neem een domme hond
die er niet uitziet. Alles beter
dan een geslepen slimmerik
met een onschuldige kop.
Gelukkig hebben we in Hei
kant een uitstekende honden
trainer, die dit allemaal in goe
de banen leidt. Ik heb de jong
ste puber belast met de honden
training. Ze roept geregeld uit:
Mam, ze luistert niet! Mam, ik
voel me een tiran! Ik aan
schouw het en denk: dit is van
een hemelse schoonheid en ge
rechtigheid. Al met al was dit
toch een goed idee.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
door Frank Balkenende
middelburg - Directeuren van
Zeeuwse woningcorporaties voe
len zich geschoffeerd door een
groot deel van de Tweede Kamer.
De coalitiepartijen PvdA en WD
en oppositiepartij D66 klagen dat
woningbouwverenigingen projec
ten stilleggeh of schrappen. Die
'bouwstaking' is schadelijk voor
de economie, morren woordvoer
ders van de drie partijen.
De corporaties moeten samen de
zogeheten verhuurdersheffing
van 1,75 miljard euro betalen. Een
aantal zegt dat het daardoor te
weinig geld overhoudt voor bouw
projecten. Maar lang niet alle cor
poraties trappen hard op de rem.
Directeur Jan van Beekhuizen van
woningbouwvereniging l'Escaut
in Vlissingen voelt zich door de
Kamermeerderheid 'in de hoek ge
zet'. „Wij schorten vooralsnog
geen investeringen op. We blijven
geld steken in het Middengebied
in Vlissingen. Zo hebben we net
opdracht gegeven voor het plan
Engelse wijk deel twee. De poli
tiek legt de corporaties een ver
huurdersheffing op en beticht ver
volgens het hele veld van obstruc
tie. Dat is raar en kil."
l'Escaut moet tot 3,1 miljoen euro
aan verhuurdersheftlng afdragen.
Dat is tien procent van het inves
teringsbudget. Volgens Van Beek
huizen wordt dat gat gedicht door
in het eigen vlees te snijden.
Een aantal woningbouwverenigin
Vliegroute loopt
door Maurits Sep
arnemuiden - De meeste ongeluk
ken met vliegtuigen gebeuren tij
dens het opstijgen en landen. Pre
cies daarom protesteerde de direc
tie van Vliegveld Midden-Zee
land tegen uitbreiding van cam
ping De Witte Raaf. Die komt
deels onder de route waarlangs
vliegtuigen vertrekken. Het vlieg
tuig dat maandag een mislukte
noodlanding maakt, crashte op
het terrein waar De Witte Raaf
aan het uitbreiden is. Voorheen
was dat akkerland, straks recreë
ren er toeristen.
De camping ligt ten westen van
de Muidenweg, het vliegveld ten
oosten. De start- en landingsbaan
gaat van oost naar west. Vliegtui
gen stijgen/landen tegen de wind
in en de heersende windrichting
is (noord)west. Ze stijgen dus vrij
wel altijd op in de richting van
De Witte Raaf. Zodra ze voldoen
de hoogte hebben, buigen ze af.
Vanwege de veiligheid vond de
vliegvelddirectie het onverstandig
om de camping uit te breiden
naar het vliegveld toe, waardoor
die voor een groter deel onder de
vliegroute komt te liggen. Toch
mocht de camping haar plannen
uitvoeren; de provincie en de ge
meente Middelburg wezen de be
zwaren af, omdat het met de on
veiligheid wel zou meevallen. An
derzijds mochten onder de vlieg
route geen gebouwen neergezet
worden. De vliegtuigen komen
wel over een deel van de camping
waar gasten recreëren.
De directie van Midden-Zeeland
heeft vorige maand bij de provin
cie een aanvraag ingediend om de
start- en landingsbaan te mogen
verharden. Dat is nodig omdat de
huidige grasbaan vanwege het
weer te vaak onbruikbaar is. Bij
een verharde baan kan het vlieg
veld vaker worden gebruikt en
dat levert meer geld op (havengel
den en brandstof). Een ander
aspect is de veiligheid: op een har
de baan kunnen vliegtuigen eer
der de lucht in en eerder afbui
gen, weg van de camping.
Gedeputeerde Ben de Reu ziet
nog geen relatie tussen een ver
harde baan en het voorkomen van
ongevallen. Bovendien zijn vorig
jaar nieuwe vliegroutes uitgezet
tussen de recreatiegebieden door.
„Als je problemen krijgt en pro
beert terug te keren, wijk je af
van die route. Dan schiet je met
een papieren lijn niks op. Ik ben
blij dat de inzittenden het er le
vend vanafhebben gebracht en
dat het vliegtuig niet op vakantie
huizen is terechtgekomen. Pas als
we de toedracht kennen, kunnen
we conclusies trekken."
E&' -.v t tv
'U.T
-
Hulpverleners halen wat spullen uit
gen zet wel het mes in het lijstje
met projecten. Woongoed Middel
burg heeft projecten, onder meer
in De Mortiere, in de ijskast ge
zet. „Dat is nodig omdat we tien
procent - 3,8 miljoen euro - inleve
ren. We zullen verder onze kos
ten met twintig procent vermin
deren. We blijven echter wel in
vesteren, bijvoorbeeld in energie
besparende maatregelen. Ik vind
het dan ook ongepast dat we wor
den beschuldigd. Wij pesten de
politiek niet We moeten de te
ring naar de nering zetten."
Ook de RWS in Goes kan door
het Woonakkoord minder investe
ren en zet een aantal grotere pro
jecten (Goese Schans, Hollandia-
plein) in de wacht. De verhuur
dersheffing van 17 miljoen euro
hakt erin. „De inkomensafhanke
lijk huurverhoging compenseert
dat slechts voor een deel. Daar
mee komt maximaal vijf miljoen
euro binnen. Onze investerings
ruimte slinkt dus aanzienlijk. Ik
vind het dan ook flauw ons nu te
beschuldigen. We zijn gedwon
gen te betalen aan Blok en dit is
het gevolg", zegt RWS-directeur
Maarten Sas.
Zeeuwland (Schouwen-Duive-
land), R&B Wonen (Reimers-
waal, Borsele) Stadlander (Tho-
len) en Woongoed Zeeuws-Vlaan
deren zijn niet van plan projecten
weg te strepen of stil te leggen.
Ze vangen de heffing op via huur
verhogingen en/of kostenbespa
ringen.
door Theo Giele
arnemuiden - De crash van het
éénmotorige vliegtuigje bij vlieg
veld Midden-Zeeland is het derde
incident binnen een jaar waarbij
een toestel van CNE Air is betrok
ken. Het toestel werd dinsdag ge
bruikt als lesvliegtuig.
Op 27 juli 2012 raakte een reclame
vliegtuig van CNE Air bij de start
op het West-Brabantse Seppe Air-
port van de baan en sloeg over de
kop. De twee piloten konden het
toestel met slechts een paar
schrammen verlaten.
Eigenaar Chris Neidt vertelde
toen aan BN/DeStem dat dit het
eerste ongeluk met een toestel
van CNE Air was. Op 8 septem
ber 2012 kwam een toestel van
CNE Air landelijk in het nieuws
toen het een noodlanding moest
maken op het strand bij Den
Haag. Het reclametoestel was van
wege de verkiezingen ingehuurd
door het landelijke CDA. Boven
Wassenaar kwam het in aanra
king met een ander toestel, dat
overigens door kon vliegen.
De PH SER, het toestel dat giste
ren crashte, was één van de acht
Het antwoord vindt u elders in deze krant.
'Meest klantgerichte energieleverancier
CUSTOMER CENTRIC DNA AWARD 2013
Piper Supercubs in de vloot van
CNE Air. Het bedrijf heeft zeven
tien vliegtuigen voor luchtrecla-
me en promotievluchten.
Het bedrijf heeft zowel Mid
den-Zeeland als Seppe Airport als
thuisbasis en is naar eigen zeggen
het grootste bedrijf op het gebied
van luchtvaartreclame in Neder
land. CNA Air vliegt ook vanaf
Texel, Hilversum, Teuge, Budel,
Lelystad en Hoogeveen. Sinds een
jaar of vijf heeft CNE Air een vas
te plaats op Midden-Zeeland, al
dus Rob Gomersbach, directeur
van het vliegveld.
middelburg - Voor de geslaagden-
bijlage van deze krant zijn we op
zoek naar examenleerlingen die een
bijzondere docent hebben en daar sa
men met hem of haar over willen ver
tellen in de krant.
Ga jij geschiedenis studeren, omdat
je docent zo bevlogen over de histo
rie kan vertellen? Of heeft jouw le
raar je geholpen in moeilijke tijden?
Stuur zo snel mogelijk een bericht
naar verslaggeving@pzc.nl. Vermeld
ook je naam en telefoonnummer.