Gekke race Van der Garde Reurins over 'geheime' bandentest Mercedes 44 SPORT FORMULE Nico Rosberg wint een incidentrijke Grand Prix van Monaco. Zijn vader Keke won daar dertig jaar geleden. Nico in voetspoor van zijn vader door Ivo Op den Camp MONACO - Volop crashes, een safe- ty-car die twee keer de meute in het gareel moet houden, een on derbreking van de race omdat kunststof baanafzettingen het cir cuit blokkeren en een flapdrol uit Mexico die geen raad weet met zijn adrenaline. Nee, saai was het niet in de straten van Monaco. Er was er maar één die nergens last van had: Nico Rosberg. Die won met overmacht de Grand Prix van Monaco. Was het een perfect stukje toneel of is het historisch besef van Nico Rosberg zó dramatisch ontwik keld dat hij écht geen weet had van de overwinning die zijn vader Keke dertig jaar geleden in straten van Monte Carlo vierde. „Leuk om te horen", reageerde de 27-jari- ge Mercedes-coureur toen hij werd geattendeerd op het feit dat hij de eerste zoon is die in Mona co de prestatie van zijn vader eve naart. „Maar dat was niet mijn eer ste gedachte toen ik de finishlijn passeerde." In een generatie tijd is er veel ver anderd in de Formule 1. Nico Ros berg is een prima uithangbord voor marketingstrategen. Jong, sportief, goed gesoigneerd, voorko mend en behept met de gave poli tiek correcte antwoorden te geven op moeilijke vragen. Nee, dan Keke. Die pafte er op los, - ging niet al te vaak naar de kap per, nam het niet zo nauw met de lichamelijke conditie en bedacht zich geen seconde om verbale dwarsliggers van repliek te die nen. Een kleurrijke Fin, maar on denkbaar binnen het huidige regi ment Formule i-coureurs. Keke zal zeker trots zijn op Nico. In het begin van Nico's autosportloop baan was de inmiddels 64-jarige houwdegen vaker van de partij bij de optredens van zijn zoon, maar Een duif kan de Mercedes van de Duitse winnaar Nico Rosberg maar net ontwijken, foto Nicolas Bouvy/EPA tegenwoordig bekijkt hij de races meestal met een pilsje in de hand vanuit de luie stoel. Nico heeft - behalve het racévirus - waarschijnlijk meer opgestoken van zijn Duitse moeder. Zoonlief werd na de scheiding in Monaco door ma grootgebracht, leerde goe de manieren, studeerde en kreeg en passant de Duitse nationaliteit van zijn moeder. Vader Keke heeft een record in handen dat waarschijnlijk nooit geëvenaard, laat staan verbeterd, zal worden: wereldkampioen wor den (in 1982) met slechts één over winning in datzelfde jaar. Zoon Nico veroverde in Monaco pas zijn tweede Grand Prixzege in totaal en de eerste van dit seizoen, maar een titelkandidaat is hij zeker niet. Dat is veel eerder zijn landge noot Sebastian Vettel, de feitelijke winnaar van de race-roulette van zondagmiddag. De wereldkampi oen werd tweede, geholpen door een safety-carfase na een zware crash van Felipe Massa, en zag de concurrenten Kimi Raikkönen en Fernando Alonso flink inleveren met respectievelijk slechts een tiende en zevende plaats. Waar de Ferrari van Alonso in Mo naco duidelijk snelheid tekort kwam, had Raikkönen vooral last van ene Sergio Pérez. Door som migen wordt de 23-jarige Mexi caan betiteld als een wonderkind, omdat hij vorig jaar met een Sau- ber een paar podiumplaatsen be reikte. McLaren zag wel iets in dat jonge talent en ruilde stercoureur Lewis Hamilton in voor de Mexi caan. Al had het feit dat deze Ser gio Pérez wordt ondersteund door Carlos Slim, één van 's werelds rijkste bewoners, er waarschijn lijk ook iets mee te maken. Pérez zit boordevol adrenaline, maar weet die stortvloed aan 'pep' niet altijd in goede banen te leiden. In Bahrein maakte hij zijn teamge noot Jenson Button razend door wiel aan wiel bij 300 km per uur te racen en sinds zondag behoort Raikkönen ook niet meer tot zijn bewonderaars. Pérez zag gaatjes waar stalen vangrails stonden. De Fin was het belangrijkste slachtof fer van de kamikazeacties. Hij moest met een lekke band naar de pits en zag zijn vijfde plaats verlo ren gaan. Pérez trok uiteindelijk ook aan het kortste eind, want de Mexicaan viel kort voor het einde van de race uit met een bolide waar meer los dan vast aan zat. Pérez was in het zonovergoten prinsdom niet de enige bij wie het verstand af en toe op de loop ging. Romain Grosjean, ook een erkend brokkenpiloot, zorgde voor flink wat blikschade (en een safety-carfase) door bij het uitko men van de tunnel achterop de bo lide van Daniel Ricciardo te knal len. Max Chilton kreeg het zelfs voor elkaar dat de race twintig mi nuten onderbroken moest wor den. Hij sneed Pastor Maldonado de pas af. De Venezolaan beland de in de omheining, waarna de kunststoffen baanafzetting het cir cuit blokkeerde. De enige die totaal geen last had van alle commotie was Nico Ros berg. Die reed onverstoorbaar zijn rondjes, boekte een historische ze ge en wacht rustig af wat alle hei sa rond de bandentest van zijn team na de Grand Prix van Spanje oplevert. MONACO - Even leek het erop dat Giedo van der Garde zondag een zaam zijn rondjes achteraan zou rij den in de Grand Prix van Monaco. De Nederlandse coureur van Cater- ham botste al in de eerste ronde, vlak voor de lus bij het Grand Ho tel, bovenop de Williams van Pas tor Maldonado en moest in allerijl naar de pitstraat voor een spoedre- paratie. Als 22e en laatste sloot hij achter aan in de rij en leek zijn race voor bij. Zeker nadat ook nog eens zijn kers-systeem uitviel. Maar de crashes voor hem en de daaropvol gende onderbrekingen van de wedstrijd maakten het mogelijk dat hij kon aansluiten en er nog een echte wedstrijd van kon ma ken. „Het was een behoorlijk gek ke race", zei de Amsterdammer, die uiteindelijk op de vijftiende* plaats finishte, zijn beste klasse ring tot nog toe. „Dat ik er na zo'n start nog bij zat aan het einde was goed, maar het was duidelijk niet wat we ervan verwachtten na die goede kwalifi catie op zaterdag", aldus Van der Gardé. „Al met al weer een race volbracht en bijgeleerd in een re delijk goed weekeinde." Giedo van der Garde MONACO - Red Buil en Ferrari zijn des duivels over een tweedaagse testsessie die het team van Merce des op verzoek van bandenleveran cier Pirelli tussen de races van Spanje en Monaco heeft uitge voerd op het circuit van Barcelona. De concurrentie vraagt zich af of Mercedes hiermee niet het testver bod heeft overtreden. Mercedes-teambaas Ross Brawn zegt dat zijn team simpelweg ge hoor heeft gegeven aan een ver zoek van Pirelli, dat in een con tract zou hebben staan dat zij een team mag vragen om banden te testen als dat voor de veiligheid nodig is. „We hebben geprotesteerd, om dat we denken dat wat hier ge beurd is tegen de regels is en graag duidelijkheid hierover wil len hebben", zei Red Bull-team- baas Christian Horner. Pirelli maakte eerder bekend voor de Grand Prix van Canada nieu we banden te willen introduce ren, nadat er tijdens de eerste vijf races van 2013 heel veel te doen was geweest om het snel slijtende rubber.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 44