Gekke race Van der Garde Reurins over 'geheime'
bandentest Mercedes
44 SPORT
FORMULE
Nico Rosberg wint
een incidentrijke
Grand Prix van
Monaco. Zijn vader
Keke won daar
dertig jaar geleden.
Nico in voetspoor van zijn vader
door Ivo Op den Camp
MONACO - Volop crashes, een safe-
ty-car die twee keer de meute in
het gareel moet houden, een on
derbreking van de race omdat
kunststof baanafzettingen het cir
cuit blokkeren en een flapdrol uit
Mexico die geen raad weet met
zijn adrenaline. Nee, saai was het
niet in de straten van Monaco. Er
was er maar één die nergens last
van had: Nico Rosberg. Die won
met overmacht de Grand Prix van
Monaco.
Was het een perfect stukje toneel
of is het historisch besef van Nico
Rosberg zó dramatisch ontwik
keld dat hij écht geen weet had
van de overwinning die zijn vader
Keke dertig jaar geleden in straten
van Monte Carlo vierde. „Leuk
om te horen", reageerde de 27-jari-
ge Mercedes-coureur toen hij
werd geattendeerd op het feit dat
hij de eerste zoon is die in Mona
co de prestatie van zijn vader eve
naart. „Maar dat was niet mijn eer
ste gedachte toen ik de finishlijn
passeerde."
In een generatie tijd is er veel ver
anderd in de Formule 1. Nico Ros
berg is een prima uithangbord
voor marketingstrategen. Jong,
sportief, goed gesoigneerd, voorko
mend en behept met de gave poli
tiek correcte antwoorden te geven
op moeilijke vragen.
Nee, dan Keke. Die pafte er op los,
- ging niet al te vaak naar de kap
per, nam het niet zo nauw met de
lichamelijke conditie en bedacht
zich geen seconde om verbale
dwarsliggers van repliek te die
nen. Een kleurrijke Fin, maar on
denkbaar binnen het huidige regi
ment Formule i-coureurs. Keke
zal zeker trots zijn op Nico. In het
begin van Nico's autosportloop
baan was de inmiddels 64-jarige
houwdegen vaker van de partij bij
de optredens van zijn zoon, maar
Een duif kan de Mercedes van de Duitse winnaar Nico Rosberg maar net ontwijken, foto Nicolas Bouvy/EPA
tegenwoordig bekijkt hij de races
meestal met een pilsje in de hand
vanuit de luie stoel.
Nico heeft - behalve het racévirus
- waarschijnlijk meer opgestoken
van zijn Duitse moeder. Zoonlief
werd na de scheiding in Monaco
door ma grootgebracht, leerde goe
de manieren, studeerde en kreeg
en passant de Duitse nationaliteit
van zijn moeder.
Vader Keke heeft een record in
handen dat waarschijnlijk nooit
geëvenaard, laat staan verbeterd,
zal worden: wereldkampioen wor
den (in 1982) met slechts één over
winning in datzelfde jaar. Zoon
Nico veroverde in Monaco pas zijn
tweede Grand Prixzege in totaal
en de eerste van dit seizoen, maar
een titelkandidaat is hij zeker
niet. Dat is veel eerder zijn landge
noot Sebastian Vettel, de feitelijke
winnaar van de race-roulette van
zondagmiddag. De wereldkampi
oen werd tweede, geholpen door
een safety-carfase na een zware
crash van Felipe Massa, en zag de
concurrenten Kimi Raikkönen en
Fernando Alonso flink inleveren
met respectievelijk slechts een
tiende en zevende plaats.
Waar de Ferrari van Alonso in Mo
naco duidelijk snelheid tekort
kwam, had Raikkönen vooral last
van ene Sergio Pérez. Door som
migen wordt de 23-jarige Mexi
caan betiteld als een wonderkind,
omdat hij vorig jaar met een Sau-
ber een paar podiumplaatsen be
reikte. McLaren zag wel iets in dat
jonge talent en ruilde stercoureur
Lewis Hamilton in voor de Mexi
caan. Al had het feit dat deze Ser
gio Pérez wordt ondersteund door
Carlos Slim, één van 's werelds
rijkste bewoners, er waarschijn
lijk ook iets mee te maken. Pérez
zit boordevol adrenaline, maar
weet die stortvloed aan 'pep' niet
altijd in goede banen te leiden. In
Bahrein maakte hij zijn teamge
noot Jenson Button razend door
wiel aan wiel bij 300 km per uur
te racen en sinds zondag behoort
Raikkönen ook niet meer tot zijn
bewonderaars. Pérez zag gaatjes
waar stalen vangrails stonden. De
Fin was het belangrijkste slachtof
fer van de kamikazeacties. Hij
moest met een lekke band naar de
pits en zag zijn vijfde plaats verlo
ren gaan. Pérez trok uiteindelijk
ook aan het kortste eind, want de
Mexicaan viel kort voor het einde
van de race uit met een bolide
waar meer los dan vast aan zat.
Pérez was in het zonovergoten
prinsdom niet de enige bij wie
het verstand af en toe op de loop
ging. Romain Grosjean, ook een
erkend brokkenpiloot, zorgde
voor flink wat blikschade (en een
safety-carfase) door bij het uitko
men van de tunnel achterop de bo
lide van Daniel Ricciardo te knal
len. Max Chilton kreeg het zelfs
voor elkaar dat de race twintig mi
nuten onderbroken moest wor
den. Hij sneed Pastor Maldonado
de pas af. De Venezolaan beland
de in de omheining, waarna de
kunststoffen baanafzetting het cir
cuit blokkeerde.
De enige die totaal geen last had
van alle commotie was Nico Ros
berg. Die reed onverstoorbaar zijn
rondjes, boekte een historische ze
ge en wacht rustig af wat alle hei
sa rond de bandentest van zijn
team na de Grand Prix van Spanje
oplevert.
MONACO - Even leek het erop dat
Giedo van der Garde zondag een
zaam zijn rondjes achteraan zou rij
den in de Grand Prix van Monaco.
De Nederlandse coureur van Cater-
ham botste al in de eerste ronde,
vlak voor de lus bij het Grand Ho
tel, bovenop de Williams van Pas
tor Maldonado en moest in allerijl
naar de pitstraat voor een spoedre-
paratie.
Als 22e en laatste sloot hij achter
aan in de rij en leek zijn race voor
bij. Zeker nadat ook nog eens zijn
kers-systeem uitviel. Maar de
crashes voor hem en de daaropvol
gende onderbrekingen van de
wedstrijd maakten het mogelijk
dat hij kon aansluiten en er nog
een echte wedstrijd van kon ma
ken. „Het was een behoorlijk gek
ke race", zei de Amsterdammer,
die uiteindelijk op de vijftiende*
plaats finishte, zijn beste klasse
ring tot nog toe.
„Dat ik er na zo'n start nog bij zat
aan het einde was goed, maar het
was duidelijk niet wat we ervan
verwachtten na die goede kwalifi
catie op zaterdag", aldus Van der
Gardé. „Al met al weer een race
volbracht en bijgeleerd in een re
delijk goed weekeinde."
Giedo van der Garde
MONACO - Red Buil en Ferrari zijn
des duivels over een tweedaagse
testsessie die het team van Merce
des op verzoek van bandenleveran
cier Pirelli tussen de races van
Spanje en Monaco heeft uitge
voerd op het circuit van Barcelona.
De concurrentie vraagt zich af of
Mercedes hiermee niet het testver
bod heeft overtreden.
Mercedes-teambaas Ross Brawn
zegt dat zijn team simpelweg ge
hoor heeft gegeven aan een ver
zoek van Pirelli, dat in een con
tract zou hebben staan dat zij een
team mag vragen om banden te
testen als dat voor de veiligheid
nodig is.
„We hebben geprotesteerd, om
dat we denken dat wat hier ge
beurd is tegen de regels is en
graag duidelijkheid hierover wil
len hebben", zei Red Bull-team-
baas Christian Horner.
Pirelli maakte eerder bekend voor
de Grand Prix van Canada nieu
we banden te willen introduce
ren, nadat er tijdens de eerste vijf
races van 2013 heel veel te doen
was geweest om het snel slijtende
rubber.