t~ Minder oplages, minder adverten ties, minder banen. De krantensector heeft het moeilijk. Hoe lang bestaat de krant nog? „De be hoefte aan goede journalistiek groeit door de snelheid van online." 8 VERDIEPING DAGBLADEN ok in de muziekindus trie is het einde meer- dare keren voorspeld Maar dankzij .Tunesen Vander- wel Als in een stad krantenredacties omvallen, halveert het aanbod van nieuw nieuws Z De papieren krant 1 door Freke Remmers beeld de Persdienst Zit u lekker aan tafel, een kop koffie erbij, deze krant te le zen? Of bladert u hem door onderweg in de trein? Is dat over tien jaar nog mogelijk? Bestaat de krant dan nog? „Zeker wel", denkt N RC-hoofdredacteur Peter Vander- meersch. Nee, voorspelt hoogleraar journa listiek Jeroen Smit De toekomst voorspellen levert altijd ver schillende antwoorden op, maar dat kran ten moeten veranderen, daar is iedereen het wel over eens. Oplages dalen al jaren. In de gouden tijden in de jaren '80 en '90 viel de krant nog bij ruim 4,5 miljoen Nederlandse huishou dens op de mat. Nu ontvangen nog 3 mil- jben mensen een betaalde krant. Nieuws is steeds vaker gratis online te vin den, en veel mensen vinden het prima om zich alleen op de hoogte te houden via nu.nl en het journaal op tv. Het zijn vooral de advertentie-inkomsten bij kranten die hard teruglopen. Gaven ad verteerders in 2000 nog 1,16 miljard euro uit aan advertenties in dagbladen, in 2011 was dat 502 miljoen euro. Dat is niet alleen het gevolg van de econo mische crisis. Bedrijven hebben meer mo gelijkheden om te adverteren en zien bij voorbeeld bij Google meer kansen om hun boodschap naar buiten te brengen. Zo slinken de twee inkomstenbronnen waar de krant decennialang succesvol op dreef. De krantensector is op zoek naar het ei van Columbus dat het tij moet keren. Volgens hoogleraar Jeroen Smit van de Rijksuniversiteit Groningen moeten journalis- nu nadenken over hoe ze online, op inter net of via een app, hun werk kunnen doen, als ze niet tegelijkertijd met de papieren krant willen omvallen. „Dat betekent voor hen een andere manier van journalistiek bedrijven. Online kun je tekst, beeld en ge luid integreren om het verhaal te vertellen. Jeroen Smit, hoogleraar Daarbij moeten kranten zich verdiepen. Het doorgeven van het nieuws kun je over laten aan een klein clubje: nu.nl, nos.nl of telegraaf.nl." Alexander Pleijter, lector journalistiek en innovatie bij Fontys Hogeschool Journalis tiek in Tilburg, twijfelt. „Mensen zijn niet meer gewend om te betalen voor nieuws, maar er is ook nog weinig geprobeerd." De New York Times heeft er wel succes mee, maar die krant heeft volgens Pleijter 'een enorm schaalvoordeel'. Nieuwsfijnproevers van over de hele wereld zoeken informatie bij dit boegbeeld van de dagbladjournalis tiek, dat in een wereldtaal geschreven is. In België JP - WÊÊ werken uitgevers gezamenlijk aan een be taalsysteem voor online artikelen. Is dat in Nederland ook mogelijk? „De Vlaamse markt is nog kleiner dan die in Nederland. Men wordt er dus meer gedwongen tot sa menwerking", denkt de Belg en NRC- hoofdredacteur Vandermeersch. „De Ne derlandse markt is verwend. Oud-hoofdre dacteur van De Volkskrant Pieter Broertjes zei eind jaren negentig dat het geld tegen de plinten klotst. Misschien moet het nog wat slechter gaan in Nederland voordat we hier ook gaan samenwerken." NRC Handelsblad, in combinatie met NRC.next, is een van de weinige kranten die de oplage ziet stijgen, mede dankzij de betaalde abonnementen op een digitale krant. Sterker nog, 'vorig jaar hebben we de hoogste oplage in onze geschiedenis ge had', vertelt Vandermeersch trots. Wat is het geheim? „Je moet niet te rap de kop in het zand steken en niet bang zijn voor in novatie. We hebben veel kritiek gekregen dat we te veel veranderden, maar je moet je niet laten gijzelen door het klassieke pu bliek dat meteen brieven schrijft als je een rubriek eruit haalt Dan ben je te weinig be zig met een nieuwe generatie." Maar of NRC nu de pot met goud aan het eind van de regenboog heeft gevonden, be twijfelt Vandermeersch. „We zijn voorlo pig succesvol, maar of het een garantie is voor de toekomst, is een groot vraagteken. Slagen we er in de lezers te blijven laten be talen? Betalen mensen straks ook 300 a 400 euro voor een digitale krant? Dat we ten we niet." B

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 8