1 Bestuurders, toon eens - wat regentenmoed We leven in een heel veilig land. Het is daarom onzin nog kapitalen te steken in het een klein beetje verder verbeteren van de veiligheid. Bur gers snappen dat beter dan hun bestuurders. SPECTRUM 13 ZATERDAG 25 MEI 2013 imK van de klachtencommissie. Dat is een ernstige misser van de wet gever, zeker nu het alternatief voor de patiënt niet aantrekkelijk is. Wil hij een onafhankelijk oordeel over zijn klacht, dan-moet hij deze volgens het wetsvoorstel voorleggen aan de al ge noemde externe geschillencommissie: een meer afstandelijke en formelere route dan nu het geval is en die ook nog eens langer zal duren. Het inruilen van de klachtencommis sie voor de geschillencommissie illustratie censuur wordt sterk bepleit door de Consu mentenbond en sommige patiëntenor ganisaties. Dat is merkwaardig, omdat dit deel van het wetsvoorstel niet aan sluit bij wat we weten over de wen sen en behoeften van patiënten ten aanzien van de klachtenafhandeling. Te hopen valt dat de wetgever dit nog tijdig inziet en dat het wetsvoorstel zo wordt aangepast dat reële ruimte blijft bestaan om de huidige klachten commissies, en de daarbinnen opge bouwde expertise, te behouden. Wiskundige Ira Helsloot is hoogleraar be sturen van vei ligheid aan de Radboud Uni versiteit Nijme gen. Voorheen werkte hij bij onder meer het Nederlands In stituut voor Brandweer en Rampenbestrij ding, het COT Instituut voor Veiligheids- en Crisismanage ment en de korpsleiding van brandweer Amsterdam-Am- steiland. door Ira Helsloot et kan niet vaak genoeg gezegd worden: onze vei ligheid is nog nooit zo hoog ge weest als wordt uitgegaan van de enige - wat mij betreft - zinnige maat staf daarvoor, namelijk onze gemiddel de, gezonde levensduur. We leven twee keer zo lang als tweehonderd jaar geleden en onze levensduur neemt nog steeds toe, zij het veel min der snel. Dat die stijging in levens duur al tientallen jaren is afgevlakt, kan niet verbazen. Zo goed als elke verbetercurve vlakt immers na enige tijd af. Wie dan in de 'staart' van de verbetercurve nog wat wil bereiken, moet onevenredig veel investeren. Dat geldt dus ook voor veiligheid: de restrisico's die wij nu reguleren, zit ten in de staart van de verbetercurve. Toch zijn er nog genoeg apostelen van meer veiligheid op het specifiek ter- reintje waar zij naar kijken. Het bij zondere is dat ze bijna allemaal wel spreken over de extra veiligheid die ze willen bereiken, maar niet over wat de bijbehorende kosten zijn. Een paar recente voorbeelden: VeiligheidNL wil dat oudere fietsers een helm gaan dragen. De kosten zijn gering per fietser; maar dat is de kans op een ongeval met hoofdletsel dat door een helm voorkomen kan wor den, per fietser ook. Belangrijker zijn misschien wel de verborgen kosten, namelijk dat ouderen minder gaan fietsen omdat ze geen stigmatiseren de en onprettige helm willen opzet ten. Die mindere beweging leidt pas echt tot gezondheidsschade. Hierover spreekt VeiligheidNL helemaal niet. Minister Kamp wil op verzoek van de Tweede Kamer 580 miljoen investe ren in het uitkopen van huizen nabij hoogspanningsmasten en het onder de grond brengen van andere hoog spanningsleidingen. Uit 'voorzorg' omdat het risico dat hierdoor ver kleind moet worden, namelijk kinder- leukemie, wetenschappelijk gezien niet eens bestaat! Hier zijn de kosten ook in mensenlevens hoger dan de nul-opbrengst ervan. Een bekend misleidend argument van eenzijdige veiligheidsapostelen, dat het altijd goed doet in de media die het niet doorzien, is de mededeling dat 'jaarlijks duizenden mensen over lijden aan een bepaald risico'. De mis leiding is dat we helaas altijd ergens aan dood gaan, hoe vervelend dat ook is. Het aantal mensen dat ergens aan overlijdt, is daarom geen goede maat voor het risico, hoe goed dat ook 'kopt' in de kranten en op het jour naal. Zo zullen we binnenkort weer gaan horen - het lijkt nu nog ver weg - dat er duizenden mensen door een hete augustusmaand overlijden. De nuance die dan de media niet haalt, is dat het hier gaat om mensen die an ders in september overlijden. Wie echt risico's in beeld wil breng en, moet daarom kijken naar het aan tal levensjaren dat gemiddeld verlo ren gaat door een risico. Een van de grootste risico's die we nu lopen, blijkt dan werkloosheid. Daarvan we ten we dat werkloos worden tot vijf jaar kan schelen in de verwachte, ge zonde levensduur van lager opgelei den. Werkloos worden is dus een gro ter risico dan bijvoorbeeld roken. Voor de 580 miljoen van Kamp, die nu in kapitaalvernietiging wordt ge stoken, hadden dus heel wat levensja ren gespaard kunnen worden als die in de economie waren gestoken. Voor linkse en rechtse partijen in de Tweede Kamer zou dat simpele in zicht aanleiding moeten zijn om dit soort onzinnige veiligheidsinitiatie ven ogenblikkelijk de nek om te draaien. Maar. Kamerleden die ik er over aanspreek, vluchten meestal in dooddoeners als 'dat wil de maat schappij nu eenmaal' of'dat soort im populaire maatregelen moeten de re geringspartijen maar nemen'. Kamer leden die toegeven dat het anders zou moeten, stemmen toch uiteindelijk mee, uit angst dat ze de 'veiligheids vervloeking' van hun collega's te ho#- ren krijgen: „Veiligheid gaat toch bo ven alles of vind jij van niet soms?" Bijzonder is nu dat de Nederlandse burger zelf helemaal niet zo risi- co-avers is en vaak veel redelijker dan zijn bestuurders. Mooi vond ik de Dordtse burgers die, op het wilde plan van hun wethouder om een apar te spoorlijn voor het transport van ge vaarlijke stoffen aan te leggen, op de radio onderkoeld reageerden met 'wat gaat dat dan allemaal kosten' en 'we moeten zo'n ongeval wel een beetje in proportie blijven zien'. Ook mooi: 90 procent van de Nederlandse trein reizigers vindt - terecht - dat het on zin is om, zoals nu gepland, voor hon derden miljoenen extra in treinveilig- heid te steken, terwijl treinreizen al veiliger is dan lopen op de stoep. Al met al wordt het daarom tijd dat Nederlandse bestuurders weer eens een beetje 'regentenmoed' durven te tonen. In deze economisch zware tij den kunnen we ons geld wel beter be steden dan aan laffe besluiten tot on zinnig veiligheidsbeleid. reageren? opinie@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 69