Opdrachten door een computerstem, minder verdienen als je een fout maakt en een baas die elke seconde over je schouder meekijkt. Zijn werkgevers bezig om van personeel robots te maken? Volgens de cijfers niet, volgens de vakbond wel. „Je voelt je constant opgejaagd." 8 SPECTRUM Tijdnormen gaan lijnrecht in tegen drie belangrijke menselijke behoeften door Dick Hofland Het is een ver trouwd gezicht in distributiecentra, in dit geval die van Jumbo. Order- pickers lopen de hele dag met een koptelefoon en microfoon op hun hoofd. Ze verzamelen de goederen die in een vrachtwagen worden geladen, waarna alles volgens een strak tijd schema in de supermarkt wordt afge leverd. „Je krijgt altijd te horen hoe veel je over de hele week hebt ge daan", vertelt Geke Wolters. „En dan kan het gebeuren dat een week later iemand van de leiding langskomt en zegt: 'Hé, je hebt maar 85 procent ge haald. Waar ligt dat aan?' Je kunt een keer niet lekker zijn of net ziek zijn ge weest, maar daar houdt het systeem geen rekening mee." Bij zijn afscheid als voorzitter van FNV-Bondgenoten uitte Henk van der Kolk onlangs grote zorgen over de trend dat werkgevers hun personeel laten werken volgens tijdnormen, al dan niet in combinatie met volgsyste men als gps. Daarom zou de werk druk, die toch al hoog is, dramatisch toenemen. Vakkenvullers krijgen te horen hoeveel dozen ze op een dag moeten verwerken. En uitzendkrach ten in de distributiecentra krijgen vol gens FNV-bestuurder Ron Meyer 10 procent méér loon als ze een hele week geen enkele fout maken. „Als je dan op vrijdagmiddag een fout maakt, kun je naar die 10 procent fluiten." Berucht was ooit de minutenregistra- tie in de zorg; inmiddels verboden, maar daarmee nog niet uitgebannen. En in de schoonmaakbranche kwa men tot voor kort schema's voor waar bij in 90 seconden een toiletruimte moest worden schoongemaakt. Pas na een langdurige staking kwam er een eind aan deze extremiteiten. De FNV erkent weliswaar dat enkele grote be drijven het beter doen, maar de vakbe weging stelt dat 'stopwatchbanen' aan een zorgwekkende opmars bezig zijn. Werkgeversorganisatie AWVN her kent de kritiek van FNV niet erg. Een woordvoerder zegt dat de FNV onge twijfeld waar ze het over heeft, maar laat ook een tegengeluid horen: „Wij hebben niet het idee dat veel werkge vers met tijdnormen werken. Zeker in crisistijd worden de eisen aan werkne mers opgeschroefd, omdat de produc tiviteit omhoog moet. Werkgevers zoeken naar manieren om concurre- render te worden en vinden de oplos sing vaak in manieren om slimmer te werken. Bijvoorbeeld door de aan schaf van snellere machines, zodat werknemers meer kunnen produce ren zonder harder te hoeven werken. Wij horen zelden iets over invoering van tijdnormen of technologische volgsystemen", aldus de woordvoer der van de AWVN. Ook arbeidspsycholoog Aukje Nauta zet vraagtekens bij de constatering van de FNV over de werkdruk. Ze Werknemer wil geen robot zij n wijst op een onderzoek van TNO waaruit niet bleek dat de werkdruk in de afgelopen jaren is toegenomen. Nauta, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam, wil daarmee niet zeg gen dat werken volgens tijdnormen niet voorkomt. „Je ziet het voorname lijk bij de zogeheten lagere banen. Daar zijn schrijnende voorbeelden van. Tijdnormen gaan lijnrecht in te gen de drie primaire menselijke be hoeften: autonomie oftewel zelf beslis singen nemen, je competent voelen en je verbonden voelen met anderen." Ze noemt het 'slijtende' banen; werk waar je niets over te zeggen hebt en waar je niets van leert, je slijt erdoor. Volgens haar zijn er gelukkig genoeg bedrijven die nadenken over betere ar Arbeidspsycholoog Aukje Nauta beidsomstandigheden. Nauta noemt Schiphol als voorbeeld. Personeel dat de bagagekarretjes op hun plaats moet zetten, mag dat maximaal vijf jaar doen. Daarnaast krijgen ze een op leiding voor andere werk. „Slimme werkgevers die naar alle aspecten van het werk kijken en hun werknemers juist zoveel mogelijk verantwoorde lijkheid, vrijheid en vertrouwen ge ven, zullen merken dat die mensen veel meer voor hen doen dan je nood zakelijkerwijs van hen vraagt. Als je daarentegen je personeelsleden wan trouwt, krijg je ze tegen je, zetten ze geen stap extra." Zo ver wil Bert, pakketbezorger bij DHL, niet gaan. Al wil hij liever niet met zijn echte naam in de krant en al ziet hij dat menige collega zichzelf voorbijloopt. „Ik heb gelukkig een vas te baan, maar de meeste collega's heb ben een contract van zes uur per dag waarvoor ze zes stops per uur moeten maken om pakketten af te leveren. Vroeger waren het vier stops, maar door de prijsdruk worden het er steeds meer. Het is topsport om dat voor elkaar te krijgen." De koeriers beschikken over 'live' na vigatie, want ze moeten constant reke ning houden met het verkeer. „Als je maar even in een file staat, lukt het nauwelijks nog om je targets te ha len." Elke wagen is vanuit een centra le van seconde tot seconde te volgen. „Ik heb er geen negatieve ervaringen mee, maar ben wel kritisch. Vroeger

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 64