Informatieavond over Broodfonds 2 WERKEN BROOD FONDS Het flesje parfum dat je al wilt kopen omdat het er zo aantrekkelijk uit ziet, de serieuze toon in een reclamespot van Giro 555 die je hopelijk aanzet een helpende hand te bieden, of het logo van een groot bedrijf dat je di rect herkent. Stuk voor stuk zijn het boodschappen met een gedachte er achter. In Heinkenzand wordt 4 juni een informatie avond gehouden over het Broodfonds. Zeeuwse ondernemers kunnen zich laten informeren over deze collectieve arbeidsongeschiktheids voorziening. De ontwikkelaars van het Brood- fonds geven een presentatie. De bijeenkomst be gint om 19.30 uur in De Stenge in Heinkens- zand. Een Broodfonds is een netwerk, waarin mini maal twintig en maximaal vijftig zelfstandige ondernemers elkaar ondersteunen in geval van arbeidsongeschiktheid. De meeste zelfstandigen zijn niet verzekerd te gen inkomensachteruitgang bij arbeidsonge schiktheid. Van alle Nederlandse zelfstandigen, blijkt tweederde geen passende verzekering te hebben. Ze vinden het vaak te ingewikkeld of te duur om het risico te verzekeren. Een brood fonds is een alternatief voor een arbeidsonge schiktheidsverzekering. Het eerste collectieve broodfonds bestaat al zeven jaar. Inmiddels zijn er in het hele land dertig en twintig groepen zijn in oprichting. Zelfstandigen in een broodfonds zetten elke maand een bedrag opzij op een eigen brood- fondsrekening. Zodra een van de deelnemers ziek wordt, krijgt hij van twintig tot vijftig deel nemers een schenking. Wordt niemand ziek, dan bouwt het fonds reserves op. De inleg stopt boven een bepaald bedrag. Wie uit het fonds stapt, mag het tegoed meenemen. Een brood fonds werkt op basis van onderlinge afspraken. Meer informatie op www.broodfonds.nl Aanmel den voor de avond via info@broodfonds.nl Karin Janse (18), Vogelwaarde Volgt: Mediavormgever, mbo 4, 2e jaar, Scalda, Vlissingen Vooropleiding: vmbo gemengd „Het was heel toevallig dat ik hier terecht ben gekomen. Tij dens een open dag bij Scalda in Vlissingen kwam ik de oplei ding tot mediavormgever te gen en het leek me meteen erg leuk. Je moet echt uitblin ken in dit vak, anders kan je het net zo goed laten. Vooral een concept bedenken spreekt me erg aan. Ook vind ik het leuk om goed te luiste ren wat de klant wil en om een eigen stijl te ontwikkelen." Roman Willemse (20), Vlissingen Volgt: Mediavormgever, mbo 4, 3e jaar, Scalda, Vlissingen Vooropleiding: vmbo T „Als uitstroom heb ik voor grafisch vormgeving gekozen. Tekenen vind ik erg leuk, vooral op de computer. Dan bouw je als het ware je teke ning op en ben je meer een vormgever dan een kunste naar. Weet je het idee van een klant perfect te visualise ren en je hoort 'dat is precies wat ik in mijn hoofd had' dan is dat prachtig. Misschien ga ik hierna nog communicatie doen om invloed op het hele proces te hebben." Dion van Drom (17), Vlissingen Volgt: Mediavormgever, mbo 4, 2e jaar, Scalda, Vlissingen Vooropleiding: vmbo T Al vanaf kinds af aan ben ik bezig met video. Ik vind het leuk om zaken goed in beeld te brengen, een andere blik op de wereld te bieden. Je kan iets wat saai is zo in beeld brengen dat het toch heel leuk wordt. Daarom was ik op zoek naar een audiovisu ele opleiding. Hier heb ik dat, maar dan veelzijdiger. Webde sign vind ik nu ook erg leuk. Hierna wil ik naar de HKU in Hilversum om nog beter met video te worden. Mediavormgever De vorm van de gedachte waar mee commerciële bedrijven, overheden en instellingen com municeren wordt ontworpen door de mediavormgever. „Je vertaalt een onderdeel van een boodschap met verschillende middelen, waarbij creativiteit een belangrijke factor is", omschrijft Henk van den Doel (32) uit West-Souburg het begrip mediavormge- ving. Samen met Maarten Kempen is Henk ei genaar van het video-productie bedrijf Thum bed uit Middelburg. Thumbed houdt zich bezig met alles rondom de productie van film en video. Dat kan recla me zijn, of bijvoorbeeld een film speciaal ge maakt voor een bepaalde site of een bepaald evenement. „Mediavormgever is niet het vak, het is meer de verzamelnaam waar allerlei sub- takken binnen het vakgebied onder vallen", ver telt Henk. Een grafisch ontwerper is een media vormgever. Een webdesigner en een video-pro ducent zijn het ook. Het is de achterliggende gedachte die deze ver schillende beroepen samenbrengt. Het doel van een mediavormgever is namelijk om een boodschap van een klant op de juiste wijze on der de aandacht te brengen. De middelen waar mee deze boodschap gecommuniceerd wordt kunnen divers zijn. Voor een mediavormgever is het belangrijk dat hij of zij inzicht heeft in al le mogelijke vormen om de consument te berei ken. Vaak wordt er in een team aan een con cept gewerkt, waarbij iedereen een specialisatie heeft. Zo zal de grafisch ontwerper illustraties, logo's en tekstopmaak ontwerpen, de vi deo-producent de bewegende beelden en de webdesigner maakt een aansprekende en lo gisch functionerende website waarbinnen de il lustraties en films weer gebruikt worden. Uitgangspunt is altijd de klant. Henk: „Je moet de opdrachtformulering voor jezelf helder heb ben. Je luistert goed wat een klant exact wilt en stelt kritische vragen. Je wilt de cultuur van de organisatie begrijpen." Met de opdracht helder voor ogen kan de mediavormgever aan de slag met ideeën wat uiteindelijk uitgroeit tot een compleet uitgewerkt concept. „Je gaat over de boodschap nadenken. Het medium wat je ge bruikt moet aan bepaalde criteria voldoen en elk medium heeft eigen randvoorwaarden." Een krant kan een heel andere doelgroep berei ken dan een applicatie, de wijze waarop de boodschap wordt gecommuniceerd is ook totaal anders. Met de boodschap en de klant varieert niet alleen het medium, maar ook de stijl. De verpakking van het verleidende flesje parfum is een commerciële vorm van communicatie. Het serieuze spotje van Giro 555 is informerend en

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 46