BOEKEN 17 Meesterwerkje Empathie 'Overkill' is de vijfde actiethriller van Escober, oftewel het echtpaar Esther Berry Verhoef. Daarnaast publiceert Esther Verhoef onder eigen naam en binnenkort ook als Marique Maas. ESCÜ3ER I overkill Discussie of rechtspraak wel op de goede weg is, mag in onze ogen worden gevoerd ZATERDAG 25 MEI 2013 BOEKRECENSIES Debuteren met een meesterwerk je? Walter Lucius (het schrijvers pseudoniem van scenarist en pro ducent Walter Goverde) toont met zijn fictiedebuut 'De vlinder en de storm' aan dat het kan. Want als je na 465 bladzij des een personage volledig in je hart hebt gesloten, weet je dat het goed zit. Lu cius slaagt daar met 'De vlinder en de storm' - het eerste deel uit een trilogie - uitstekend in. De vrijgevochten en van oorsprong Afghaanse jour naliste Farah Hafez is een persona ge om echt van te houden, on danks al haar gebreken. Lucius slaagt er bovendien in om een thriller van internationale allure af te leveren. Op ingenieuze wij ze toont hijTioe er een wereld van kindersmokkel en politiek machtsmisbruik schuil gaat achter een ordinaire hit-and-run in Amster dam. Dat hij daarbij wegkomt met een grotesk, apocalyp tisch, maar prachtig tus senstuk, zegt eigenlijk al les. Het uitkijken naar deel twee kan beginnen. Walter Lucius - De vlinder en de storm. A.W. Bruna, 19,95 euro. Volgens de Amerikaanse filosofe Martha Nussbaum stimuleert lite ratuur de reflectie op emoties en helpt lezen van goede boeken je moreel oordeelsvermogen te scherpen. Empathie kun je ont wikkelen door je te hullen in an dermans lichaam en ziel tijdens het lezen van een roman. Dat geldt zeker voor 'Een ge slaagd leven' van Marian Boyer, theatervrouw en bekend van on der meer de film 'Spetters'. Toen ze de grote lijnen voor dit boek af had, kreeg ze borstkanker. Hier over ging 'Fantastisch lichaam', gevolgd door de bundel 'Een klei ne storm' (2009). Juist toen ze haar 'oude' verhaal weer oppakte, kwam de ziekte terug. Dat privé ziektebeeld staat hier niet zo maar. Het is te verdedigen dat de grote liefde die de schrijfster in haar personages legt, de wijze waarop ze zich weigert neer te leggen bij een bijna onontkoombare tweede ramp voor het ge zin in het boek, te maken heeft met haar eigen wor steling om in leven te blij ven. De eerste ramp die het in een afgelegen ge hucht wonende gezin treft, is de dood van Andor: de mooie, zachtmoedige puberzoon met blond haar en blauwe ogen. Hij wordt aangereden op zijn fiets. Tweelingzusje Ana weigert die dood te accepteren. Ze neemt wraak. Het dappere meisje met steil bruin haar en donkere ogen, prikt foto's van haar broer boven haar bed, gaat zijn kleren dragen, zet zijn pet op en neemt blond haar. Ana wordt An dor. Moeder Winny kan de dood van haar oudste zoon niet aan, vader zoekt zijn heil bij een andere vrouw. Zo maak je op hart verscheurende wijze de te loorgang mee van een ge zin op drift. Het levert een unieke leeservaring op. Marian Boyer - Een geslaagd leven. De Geus, 18,95 euro. Nachtmens wil spanning door Ton Ouwehand Het kleine, fraaie huisje in het centrum van Den Bosch is haar schrijfhuisje. De woning waar schrijfster Esther Verhoef met haar man en drie inmiddels pu berende kinderen wonen, ligt iets verderop. In haar schrijfhuisje zit ze tot diep in de nacht te werken. Daar legt ze de print van de nachtelijke schrijfsels voor het naar bed gaan op tafel, zodat man Berry die de volgende ochtend kan bekijken. Hij is een ochtendmens, zij een nachtmens. Hij is van de grote lijnen, zij is van het schrijven. Nee, in Frankrijk wonen ze niet meer. Het pand hebben Ze nog wel, maar het is nu voor de vakanties. Het opknap pen daar van de ruïne tot een aangenaam woonhuis vormde destijds de basis voor haar literaire thriller Rendez vous. „Ik schreef het verhaal in Frankrijkterwijl de Franse werklieden onder leiding van Berry het huis aan het verbouwen waren. Ik kookte voor hen en zat met een koptele foon op te schrijven. Het boek was voor tachtig procent af toen ik erachter kwam dat de meeste mannen die bij ons aan tafel zaten, een strafblad hadden.Dat zette zich vast in mijn hoofd." Zo werd de als roman bedoelde Rendez vous een literaire thriller waarvan er meer dan 300.000 exemplaren de toonbank overgingen. De stijl week nogal af van haar eerder ver schenen actiethrillers Onrust en Onderdruk. Deze kwamen vervolgens opnieuw uit, nu geschreven onder pseudoniem Escober. Verhoef deed niet moeilijk over wie zich achter het pseudoniem schuilhielden. Dat zij en haar man Berry dat waren, mocht ie dereen weten. Onder de naam Esther Ver hoef ging ze verder op de ingeslagen weg: de literaire thrillers. Na Rendez vous ver schenen in die sector: Close up, Alles te ver liezen en Deja vu. En vorig jaar kwam er wel een roman: Tegenlicht. Maar ook de Escober-lijn werd voortgezet. „Ik denk dat het duidelijker is als je publi ceert onder die verschillende namen", zegt Esther Verhoef. „De Escober-boeken heb ben een andere stijl. Ze zijn harder. Voor de lezers is dat duidelijker. Berry vond het eerst niet nodig om zijn naam op de om slag te hebben. Zijn rol was daar niet groot genoeg voor, vond hij." Dat is inmiddels anders. Berry is niet zo zeer schrijver als wel bewaker van de ver Het echtpaar Esther en Berry Verhoef schrijft literaire thrillers onder het pseudoniem Escober. foto PR foto haallijn, het plot van de Escober-boeken be denken ze samen. Esther Verhoef: „Ik kan me volkomen ver liezen in een scène. Dan weet ik dat ie mand boos is, maar ben ik allang weer ver geten waarom." Het idee voor Overkill, het vijfde Esco- ber-boek, komt uit de kroeg, zegt Berry. „Als een serieverkrachter of een lustmoor denaar wordt veroordeeld tot een betrekke lijk korte celstraf, hebben we er allemaal een mening over. Dan vinden we dat de aandacht te veel naar de misdadiger uit-' gaat, terwijl wij juist tegen die mensen in bescherming genomen zouden moeten worden. Een soort basisgevoel dat de bur ger niet genoeg wordt beschermd." „Daar zijn wij op door gaan denken", aldus Esther. „Als de gewone burger er dat soort opvattingen op nahoudt, kan het niet an ders dan dat er ook bij justitie dit soort on vrede kan leven." Zo kwamen ze op het thema van een rech ter die misdadigers, van wie hij weet dat ze toch weer in de fout gaan, laat elimineren. „In onze ogen mag de discussie worden ge voerd of we met de rechtspraak wel op de goede weg zijn." Esther Verhoef is een obsessief schrijfster, zegt ze. „Als kind van een jaar of vier schijn ik al iets op een papiertje te hebben gekrabbeld, waarna ik aan mijn moeder vroeg: wat staat hier?" Op haar zevende kreeg ze een typemachine. Ze schreef zich helemaal suf, zegt ze. Verhaaltjes, columns. Er is bijna niets bewaard gebleven. „Ik zie mijn vader nog in zijn pyjama mijn kamer binnenkomen. Ik zat druk te typen, dat maakte veel geluid. Ik zei dat het af moest. Dat snapte hij wel, maar zij wilden ook kunnen slapen."Dat schrijven een beroep kon zijn, daar had ze nooit bij stilgestaan. Ze werkte in een dierenwinkel en schreef zestig boeken over dieren. Ze fotografeerde de beesten zelf. Samen met haar man trok ze daarvoor heel Europa door. Berry schreef en passant twee encyclopedieën over bier. Inmiddels is Esther Verhoef de vrouw van de literaire thriller en actiethril lers. Maar dit najaar komt er een genre bij: erotiek. Dat schrijft ze onder de naam Mari que Maas. Wie zegt dat het meeliften is op het succes van de serie Vijftig tinten, wordt teruggefloten. Berry: „Je kunt wél zeggen dat het succes van die serie de gêne heeft weggenomen. Dat de tijd er nu rijp voor is." Esther: „Als je Close up leest, zul je overeen komsten zien met de Marique Maas boe ken. In Close up zaten heel erotische hoofd stukken die ik er uiteindelijk toch uit heb gelaten, omdat ik vond dat het een thriller was en geen erotisch boek. Dat materiaal is in de eerste twee Marique Maas boeken te rechtgekomen." v Escober - Overkill. Anthos, 19,95 eu ro. Esther Verhoef

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 17