BOEKEN 17
Meesterwerkje
Empathie
'Overkill' is de vijfde actiethriller van Escober, oftewel het
echtpaar Esther Berry Verhoef. Daarnaast publiceert Esther
Verhoef onder eigen naam en binnenkort ook als Marique Maas.
ESCÜ3ER
I overkill
Discussie of
rechtspraak wel op
de goede weg is,
mag in onze ogen
worden gevoerd
ZATERDAG 25 MEI 2013
BOEKRECENSIES
Debuteren met een meesterwerk
je? Walter Lucius (het schrijvers
pseudoniem van scenarist en pro
ducent Walter Goverde) toont
met zijn fictiedebuut 'De
vlinder en de storm' aan
dat het kan.
Want als je na 465 bladzij
des een personage volledig
in je hart hebt gesloten,
weet je dat het goed zit. Lu
cius slaagt daar met 'De
vlinder en de storm' - het
eerste deel uit een trilogie
- uitstekend in. De vrijgevochten
en van oorsprong Afghaanse jour
naliste Farah Hafez is een persona
ge om echt van te houden, on
danks al haar gebreken. Lucius
slaagt er bovendien in om een
thriller van internationale allure
af te leveren. Op ingenieuze wij
ze toont hijTioe er een wereld
van kindersmokkel en politiek
machtsmisbruik schuil
gaat achter een ordinaire
hit-and-run in Amster
dam.
Dat hij daarbij wegkomt
met een grotesk, apocalyp
tisch, maar prachtig tus
senstuk, zegt eigenlijk al
les. Het uitkijken naar
deel twee kan beginnen.
Walter Lucius - De vlinder en de storm.
A.W. Bruna, 19,95 euro.
Volgens de Amerikaanse filosofe
Martha Nussbaum stimuleert lite
ratuur de reflectie op emoties en
helpt lezen van goede boeken je
moreel oordeelsvermogen te
scherpen. Empathie kun je ont
wikkelen door je te hullen in an
dermans lichaam en ziel tijdens
het lezen van een roman.
Dat geldt zeker voor 'Een ge
slaagd leven' van Marian Boyer,
theatervrouw en bekend van on
der meer de film 'Spetters'. Toen
ze de grote lijnen voor dit boek af
had, kreeg ze borstkanker. Hier
over ging 'Fantastisch lichaam',
gevolgd door de bundel 'Een klei
ne storm' (2009). Juist toen ze
haar 'oude' verhaal weer oppakte,
kwam de ziekte terug. Dat privé
ziektebeeld staat hier niet zo
maar. Het is te verdedigen dat de
grote liefde die de schrijfster in
haar personages legt, de wijze
waarop ze zich weigert
neer te leggen bij een
bijna onontkoombare
tweede ramp voor het ge
zin in het boek, te maken
heeft met haar eigen wor
steling om in leven te blij
ven. De eerste ramp die
het in een afgelegen ge
hucht wonende gezin
treft, is de dood van Andor: de
mooie, zachtmoedige puberzoon
met blond haar en blauwe ogen.
Hij wordt aangereden op zijn
fiets. Tweelingzusje Ana weigert
die dood te accepteren. Ze neemt
wraak. Het dappere meisje met
steil bruin haar en donkere ogen,
prikt foto's van haar broer boven
haar bed, gaat zijn kleren dragen,
zet zijn pet op en neemt
blond haar. Ana wordt An
dor. Moeder Winny kan
de dood van haar oudste
zoon niet aan, vader zoekt
zijn heil bij een andere
vrouw. Zo maak je op hart
verscheurende wijze de te
loorgang mee van een ge
zin op drift. Het levert een
unieke leeservaring op.
Marian Boyer - Een geslaagd leven.
De Geus, 18,95 euro.
Nachtmens
wil spanning
door Ton Ouwehand
Het kleine, fraaie huisje in
het centrum van Den
Bosch is haar schrijfhuisje.
De woning waar schrijfster
Esther Verhoef met haar
man en drie inmiddels pu
berende kinderen wonen,
ligt iets verderop. In haar schrijfhuisje zit
ze tot diep in de nacht te werken.
Daar legt ze de print van de nachtelijke
schrijfsels voor het naar bed gaan op tafel,
zodat man Berry die de volgende ochtend
kan bekijken. Hij is een ochtendmens, zij
een nachtmens.
Hij is van de grote lijnen, zij is van het
schrijven. Nee, in Frankrijk wonen ze niet
meer. Het pand hebben Ze nog wel, maar
het is nu voor de vakanties. Het opknap
pen daar van de ruïne tot een aangenaam
woonhuis vormde destijds de basis voor
haar literaire thriller Rendez vous.
„Ik schreef het verhaal in Frankrijkterwijl
de Franse werklieden onder leiding van
Berry het huis aan het verbouwen waren.
Ik kookte voor hen en zat met een koptele
foon op te schrijven. Het boek was voor
tachtig procent af toen ik erachter kwam
dat de meeste mannen die bij ons aan tafel
zaten, een strafblad hadden.Dat zette zich
vast in mijn hoofd." Zo werd de als roman
bedoelde Rendez vous een literaire thriller
waarvan er meer dan 300.000 exemplaren
de toonbank overgingen.
De stijl week nogal af van haar eerder ver
schenen actiethrillers Onrust en Onderdruk.
Deze kwamen vervolgens opnieuw uit, nu
geschreven onder pseudoniem Escober.
Verhoef deed niet moeilijk over wie zich
achter het pseudoniem schuilhielden. Dat
zij en haar man Berry dat waren, mocht ie
dereen weten. Onder de naam Esther Ver
hoef ging ze verder op de ingeslagen weg:
de literaire thrillers. Na Rendez vous ver
schenen in die sector: Close up, Alles te ver
liezen en Deja vu. En vorig jaar kwam er
wel een roman: Tegenlicht.
Maar ook de Escober-lijn werd voortgezet.
„Ik denk dat het duidelijker is als je publi
ceert onder die verschillende namen", zegt
Esther Verhoef. „De Escober-boeken heb
ben een andere stijl. Ze zijn harder. Voor
de lezers is dat duidelijker. Berry vond het
eerst niet nodig om zijn naam op de om
slag te hebben. Zijn rol was daar niet groot
genoeg voor, vond hij."
Dat is inmiddels anders. Berry is niet zo
zeer schrijver als wel bewaker van de ver
Het echtpaar Esther en Berry Verhoef schrijft literaire thrillers onder het pseudoniem Escober.
foto PR foto
haallijn, het plot van de Escober-boeken be
denken ze samen.
Esther Verhoef: „Ik kan me volkomen ver
liezen in een scène. Dan weet ik dat ie
mand boos is, maar ben ik allang weer ver
geten waarom."
Het idee voor Overkill, het vijfde Esco-
ber-boek, komt uit de kroeg, zegt Berry.
„Als een serieverkrachter of een lustmoor
denaar wordt veroordeeld tot een betrekke
lijk korte celstraf, hebben we er allemaal
een mening over. Dan vinden we dat de
aandacht te veel naar de misdadiger uit-'
gaat, terwijl wij juist tegen die mensen in
bescherming genomen zouden moeten
worden. Een soort basisgevoel dat de bur
ger niet genoeg wordt beschermd."
„Daar zijn wij op door gaan denken", aldus
Esther. „Als de gewone burger er dat soort
opvattingen op nahoudt, kan het niet an
ders dan dat er ook bij justitie dit soort on
vrede kan leven."
Zo kwamen ze op het thema van een rech
ter die misdadigers, van wie hij weet dat ze
toch weer in de fout gaan, laat elimineren.
„In onze ogen mag de discussie worden ge
voerd of we met de rechtspraak wel op de
goede weg zijn."
Esther Verhoef is een obsessief schrijfster,
zegt ze. „Als kind van een jaar of vier
schijn ik al iets op een papiertje te hebben
gekrabbeld, waarna ik aan mijn moeder
vroeg: wat staat hier?" Op haar zevende
kreeg ze een typemachine. Ze schreef zich
helemaal suf, zegt ze. Verhaaltjes, columns.
Er is bijna niets bewaard gebleven. „Ik zie
mijn vader nog in zijn pyjama mijn kamer
binnenkomen. Ik zat druk te typen, dat
maakte veel geluid. Ik zei dat het af moest.
Dat snapte hij wel, maar zij wilden ook
kunnen slapen."Dat schrijven een beroep
kon zijn, daar had ze nooit bij stilgestaan.
Ze werkte in een dierenwinkel en schreef
zestig boeken over dieren. Ze fotografeerde
de beesten zelf. Samen met haar man trok
ze daarvoor heel Europa door. Berry
schreef en passant twee encyclopedieën
over bier. Inmiddels is Esther Verhoef de
vrouw van de literaire thriller en actiethril
lers. Maar dit najaar komt er een genre bij:
erotiek. Dat schrijft ze onder de naam Mari
que Maas. Wie zegt dat het meeliften is op
het succes van de serie Vijftig tinten, wordt
teruggefloten.
Berry: „Je kunt wél zeggen dat het succes
van die serie de gêne heeft weggenomen.
Dat de tijd er nu rijp voor is."
Esther: „Als je Close up leest, zul je overeen
komsten zien met de Marique Maas boe
ken. In Close up zaten heel erotische hoofd
stukken die ik er uiteindelijk toch uit heb
gelaten, omdat ik vond dat het een thriller
was en geen erotisch boek. Dat materiaal is
in de eerste twee Marique Maas boeken te
rechtgekomen." v
Escober - Overkill.
Anthos, 19,95 eu
ro.
Esther Verhoef