willen waar voor hun geld
Geen middenweg natuur en haven
ZEELAND 23
Topproduct
Groeiend aantal
boeren heeft last
van de standgans
commentaar
Welke voor- en nadelen
kunt u noemen van
een vaste leveringsprijs
voor uw energie?
DONDERDAG 23 MEI 2013
zoeken is lastige klus
de toeristenbelasting weer wordt geïnvesteerd in specifieke voorzieningen, zoals bewegwijzering van fiets- en wandelnetwerken, foto Lex de Meester
ken naar andere inkomsten, zoals
dus de toeristenbelasting", zegt
ANWB-woordvoerder Markus
van Tol. „Neem Schouwen-Duive-
land. De actuele opbrengst van de
toeristenbelasting is daar 4,75 mil
joen euro. Daarvan gaat twaalf
procent naar toeristische projec
ten. Ze geven ook aan dat het
grootste deel naar de algemene re
serve gaat. En uit die pot worden
ook weer voorzieningen betaald
die mede door bezoekers worden
gebruikt. Zoals onderhoud aan
musea, monumenten, gratis par
keerterreinen en het transferium
in Renesse. Daar is wat voor te
zeggen, maar niet helemaal waar
wij aan denken bij typische uitga
ven voor toerisme. Dan heb je het
bijvoorbeeld over toeristische
wegwijzers, wandelpaden, infor
matievoorziening via de VW en
toeristische evenementen."
Hoeveel gemeenten schieten te
kort in hun verantwoording?
Vorig jaar bleek dat zes op de tien
gemeenten niet precies konden
aangeven waar ze de toeristenbe
lasting aan besteden. Een steek
proef dit voorjaar onder tien ge
meenten verspreid in het land,
duidt volgens de ANWB op wei
nig verbetering. Schouwen-Duive-
land is met Terschelling en Maas
tricht wel één van de drie ge
meenten die als voorbeeld mogen
dienen. Op de gemeentelijke web
site wordt vermeld welke tarie
ven gelden, wat de belangrijkste
toerististische voorzieningen zijn
en hoeveel het kost om die bij te
houden.
Wat heeft de toerist aan die in
formatie?
Van Tol: „Dan weet je wat je mee
betaalt aan voorzieningen in zo'n
gemeente. Stel, je zit met je gezin
veertien dagen in een bungalow
park in Zeeland. En daarvoor be
taal je 1,50 euro per persoon per
overnachting aan toeristenbelas
ting. Dat loopt dan toch lelijk op!
Dus moet je heel goed duidelijk
maken waar dat aan is. Wanneer
je als toerist ziet dat je er iets voor
terugkrijgt, is er ook enig draag
vlak voor de belasting. Om dat al
lemaal duidelijk te maken, is niet
de taak van een recreatie-onderne
mer. Die heeft de heffing niet ver
zonnen en moet slechts afdragen.
Wij vinden het volstrekt vanzelf
sprekend dat gemeenten verant
woording afleggen over wat ze
jaarlijks innen bij toeristen. Je
praat in totaal wel even over een
bedrag van 162 miljoen euro." De
meeste gemeenten heffen (een
vorm van) toeristenbelasting.
De ANWB wijst de
Zeeuwse gemeen
ten op hun gebrekki
ge informatievoor
ziening over toeristenbelas
ting. De bond vindt dat dit veel
beter moet en wil tevens een
maximumtarief vaststellen. De
ze laatste kwestie hoort in de
politiek thuis, maar daar stoort
de ANWB zich doorgaans niet
aan. Voor het overige heeft de
bond een punt. Er is inderdaad
veel onduidelijkheid over de
bestemming van het geld. Dat
lijkt niet zo erg, want de mees
te toeristen laten hun keuze
voor een vakantiestek niet af
hangen van de toeristenbelas
ting. En ze zullen het geen
ramp vinden als gemeenten er
een fietspad van betalen dat
ook door de vaste inwoners
wordt gebruikt. Toch is het
zaak om helder en toegankelijk
inzicht te geven hoe het geld
wordt benut. Want al zal het
de gemiddelde vakantieganger
worst zijn, er zijn altijd kriti
sche toeristen. Ook zij moeten
goed worden bediend. Dat
hoort bij het toeristisch toppro
duct dat Zeeland wil verkopen.
MIDDELBURG - Zeeuwse boeren die
nen steeds vaker een claim in
voor gewasschade die veroorzaakt
is door ganzen. Het Faunafonds
keerde in 2009 1 miljoen uit en in
2012 was dat 1,7 miljoen euro. Om
de kosten beheersbaar te maken
is het Ganzenakkoord in decem
ber gesloten.
Daarin zijn provincies, natuuror
ganisaties en de agrarische sector
verenigd. Doel is om het toene
mend aantal wilde ganzen in Ne
derland met honderdduizenden
terug te brengen. Landelijk is 12,5
miljoen euro beschikbaar voor uit
kering aan boeren. Het probleem
ligt bij de populatie ganzen die
het jaar rond hier verblijven. In
de commissie Groene Ruimte zei
gedeputeerde Carla Schönknecht
dat het budget voor deze aanpak
ontoereikend is. „Maar we doen
ons best het kwetsbare akkoord
overeind te houden.
Het antwoord vindt u elders in deze krant.
Meest klantgerichte energieleverancier
CUSTOMER CENTRIC DNA AWARD 2013
DEN HAAG/VLISSINGEN - In het Wes-
terscheldegebied lijkt een gulden
middenweg tussen natuur en eco
nomie niet mogelijk. Dat bleek
woensdag bij de Raad van State
waarop zowel havenschap Zeeland
Seaports als de Vogelbescherming
de aanwijzing van het Rammekens-
schor als Natura 2000-gebied aan
vochten.
De staatssecretaris van Economi
sche Zaken, Landbouw en Innova
tie (EZ) heeft besloten dat het
oeverdeel dat onder getijdenwer
king valt binnen het Natura
2000-gebied is opgenomen, om
dat daar zeldzame vogels huizen,
en het in 2010 aangelegde zandde-
pot in het oostelijk deel niet.
Vogelbescherming wil het gehele
Rammekensschor inclusief het
omstreden zanddepot als be
schermd Natura 2000-gebied aan
wijzen. Zeeland Seaports, de ge
meente Vlissingen en andere be
drijven willen het gehele schor
voor toekomstige havenuitbreidin
gen beschikbaar houden. De
woordvoerder van de Vogelbe
scherming merkte op dat vóór de
aanleg van het zanddepot het oos
telijke deel ook veel natuurwaar
den had die beschermingswaar-
dig waren. De natuurbeschermers
vinden dat het depot dus binnen
de beschermde zone moet liggen.
Voor Zeeland Seaports is dat een
afgrijselijke gedachte omdat extra
natuurbescherming de ontwikke
ling van de haven kan frustreren.
Uitspraak over enkele weken.