I u 28 ZEELAND MAASVLAKTE 2 Rotterdam kan weer enkele tientallen jaren vooruit. De gisteren geopende Maasvlakte 2 levert 1000 ha aan haven en bedrijfsterreinen op. ledereen is trots op Maasvlakte 2, of het nu binnen Rotterdam is of erbuiten F Maasvlakte 2 opengevlagd door Ben Jansen Projectdirecteur René van der Plas Nederland is ïooo hectare groter. Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Mi lieu stelde gisteren in Rotterdam de maritieme toegang tot de Maasvlakte 2 in gebruik. Vanaf een vaartuig van het Havenbedrijf Rotterdam gaf ze met een vlag een sein aan enkele boten van de ha vendienst om een drijvend versperring op de grens van de eerste en de tweede Maasvlakte te verwijderen. Een lint doorknippen op het 6oo meter brede Yangtzekanaal was te onprak tisch. De uitbreiding van de Maasvlakte is de groot ste landaanwinning in Nederland van de laat ste decennia. „Iedereen is trots op Maasvlakte 2, of het nu binnen Rotterdam is of erbuiten", wist projectdirecteur René van der Plas. Dat kan best zo zijn. Inpolderen is nu eenmaal leu ker dan ontpolderen. En nu het woord ontpol- deren is gevallen: de Hedwigepolder past drie keer in uitbreiding van de Maasvlakte verder westwaarts in de Noordzèe. Dat wil zeggen, wanneer alleen naar de grond voor overslag, industrie, distributie en logistiek wordt geke ken. Met het water meegerekend is het Maas vlakte 2-gebied zeker zes keer zo groot. Het nieuwe bedrijfsterrein van Rotterdam, of zeg maar van de BV Nederland, wordt in twee fasen ontwikkeld. Om te beginnen 700 ha, met ruimte voor containeroverslag en (groe ne) chemie, en voor de toekomst nog eens 300 ha. De havens in Maasvlakte 2 dragen prinses- sennamen: Amalia, Ariane, Alexia en Mar griet. Er is inmiddels 1.250 meter diepzeekade voor grote containerschepen gebouwd en 650 meter kade waaraan binnenvaartschepen en kleinere containerschepen kunnen afmeren. De terminaloperators RWG en APM zijn in tussen aan de inrichting van hun installaties voor de behandeling van containers begon nen. De eerste laadkisten kunnen eind vol gend jaar worden overgeslagen. Van der Plas hoopt dat de tweede fase niet bin nen al te korte tijd hoeft te worden ontwik keld. „Dat zou betekenen dat we ons huiswerk niet goed hebben gedaan. Maasvlakte 2 is voor de toekomst. We streven naar een duurzame ontwikkeling van de totale haven. Daarvoor moet je - ook op de wat langere termijn - vol doende ruimte in voorraad hebben. Die ruim te hebben we en we beschikken ook over het geduld er verstandig mee om te gaan. Vergeet niet: de eerste Maasvlakte was ook pas na 40 jaar vol." De tweede fase van Maasvlakte 2 blijft naar verwachting zeker de komende vijf tot tien jaar een binnenmeer. Het opspuiten van de terreinen en het graven van de Alexiahaven is van later zorg. Een deel van dit gebied wordt voorlopig te gelde gemaakt door er palen te slaan, waaraan schepen voor boord-boord overslag kunnen afmeren. Met een hoek van Maasvlakte 2, aansluitend op het al bestaande industriegebied, mikt het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam vooral op bedrijven in de biobased sector, maar ook gewone (petro-)chemie is welkom. Voor aan legsteigers, nutsvoorzieningen en andere infra structuur wordt gezorgd, zodat bedrijven zich kunnen richten op hun producten. Nadat Schultz van Haegen de laatste belemme ring in het Yangtzekanaal had laten wegne men, voer een vloot schepen het nieuwe ha vengebied binnen. Klassieke driemasters, vlet ten van het roeiersbedrijf tot en met het con tainerschip Maersk Tukang. En om schepen van dit laatste kaliber was het allemaal begon nen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 58