willen waar voor hun geld Geen middenweg natuur en haven ZEELAND 23 Topproduct Groeiend aantal boeren heeft last van de standgans J Welke voor- en nadelen 1 kunt u noemen van M een vaste leveringsprijs voor uw energie? commentaar d z\v DONDERDAG 23 MEI 2013 zoeken is lastige klus de toeristenbelasting weer wordt geïnvesteerd in specifieke voorzieningen, zoals bewegwijzering van fiets- en wandelnetwerken, foto Lex de Meester ken naar andere inkomsten, zoals dus de toeristenbelasting", zegt ANWB-woordvoerder Markus van Tol. „Neem Schouwen-Duive- land. De actuele opbrengst van de toeristenbelasting is daar 4,75 mil joen euro. Daarvan gaat twaalf procent naar toeristische projec ten. Ze geven ook aan dat het grootste deel naar de algemene re serve gaat. En uit die pot worden ook weer voorzieningen betaald die mede door bezoekers worden gebruikt. Zoals onderhoud aan musea, monumenten, gratis par keerterreinen en het transferium in Renesse. Daar is wat voor te zeggen, maar niet helemaal waar wij aan denken bij typische uitga ven voor toerisme. Dan heb je het bijvoorbeeld over toeristische wegwijzers, wandelpaden, infor matievoorziening via de VW en toeristische evenementen." Hoeveel gemeenten schieten te kort in hun verantwoording? Vorig jaar bleek dat zes op de tien gemeenten niet precies konden aangeven waar ze de toeristenbe lasting aan besteden. Een steek proef dit voorjaar onder tien ge meenten verspreid in het land, duidt volgens de ANWB op wei nig verbetering. Schouwen-Duive- land is met Terschelling en Maas tricht wel één van de drie ge meenten die als voorbeeld mogen dienen. Op de gemeentelijke web site wordt vermeld welke tarie ven gelden, wat de belangrijkste toerististische voorzieningen zijn en hoeveel het kost om die bij te houden. Wat heeft de toerist aan die in formatie? Van Tol: „Dan weet je wat je mee betaalt aan voorzieningen in zo'n gemeente. Stel, je zit met je gezin veertien dagen in een bungalow park in Zeeland. En daarvoor be taal je 1,50 euro per persoon per overnachting aan toeristenbelas ting. Dat loopt dan toch lelijk op! Dus moet je heel goed duidelijk maken waar dat aan is. Wanneer je als toerist ziet dat je er iets voor terugkrijgt, is er ook enig draag vlak voor de belasting. Om dat al lemaal duidelijk te maken, is niet de taak van een recreatie-onderne mer. Die heeft de heffing niet ver zonnen en moet slechts afdragen. Wij vinden het volstrekt vanzelf sprekend dat gemeenten verant woording afleggen over wat ze jaarlijks innen bij toeristen. Je praat in totaal wel even over een bedrag van 162 miljoen euro." De meeste gemeenten heffen (een vorm van) toeristenbelasting. De ANWB wijst de Zeeuwse gemeen ten op hun gebrekki ge informatievoor ziening over toeristenbelas ting. De bond vindt dat dit veel beter moet en wil tevens een maximumtarief vaststellen. De ze laatste kwestie hoort in de politiek thuis, maar daar stoort de ANWB zich doorgaans niet aan. Voor het overige heeft de bond een punt. Er is inderdaad veel onduidelijkheid over de bestemming van het geld. Dat lijkt niet zo erg, want de mees te toeristen laten hun keuze voor een vakantiestek niet af hangen van de toeristenbelas ting. En ze zullen het geen ramp vinden als gemeenten er een fietspad van betalen dat ook door de vaste inwoners wordt gebruikt. Toch is het zaak om helder en toegankelijk inzicht te geven hoe het geld wordt benut. Want al zal het de gemiddelde vakantieganger worst zijn, er zijn altijd kriti sche toeristen. Ook zij moeten goed worden bediend. Dat hoort bij het toeristisch toppro duct dat Zeeland wil verkopen. MIDDELBURG - Zeeuwse boeren die nen steeds vaker een claim in voor gewasschade die veroorzaakt is door ganzen. Het Faunafonds keerde in 2009 1 miljoen uit en in 2012 was dat 1,7 miljoen euro. Om de kosten beheersbaar te maken is het Ganzenakkoord in decem ber gesloten. Daarin zijn provincies, natuuror ganisaties en de agrarische sector verenigd. Doel is om het toene mend aantal wilde ganzen in Ne derland met honderdduizenden terug te brengen. Landelijk is 12,5 miljoen euro beschikbaar voor uit kering aan boeren. Het probleem ligt bij de populatie ganzen die het jaar rond hier verblijven. In de commissie Groene Ruimte zei gedeputeerde Carla Schönknecht dat het budget voor deze aanpak ontoereikend is. „Maar we doen ons best het kwetsbare akkoord overeind te houden. Het antwoord vindt u elders in deze krant. 1 [ink B the multi-utility company Meest klantgerichte energieleverancier fl CUSTOMER CENTRIC DNA AWARD 2013 DEN HAAG/VLISSINGEN - In het Wes- terscheldegebied lijkt een gulden middenweg tussen natuur en eco nomie niet mogelijk. Dat bleek woensdag bij de Raad van State waarop zowel havenschap Zeeland Seaports als de Vogelbescherming de aanwijzing van het Rammekens- schor als Natura 2000-gebied aan vochten. De staatssecretaris van Economi sche Zaken, Landbouw en Innova tie (EZ) heeft besloten dat het oeverdeel dat onder getijdenwer king valt binnen het Natura 2000-gebied is opgenomen, om dat daar zeldzame vogels huizen, en het in 2010 aangelegde zandde- pot in het oostelijk deel niet. Vogelbescherming wil het gehele Rammekensschor inclusief het omstreden zanddepot als be schermd Natura 2000-gebied aan wijzen. Zeeland Seaports, de ge meente Vlissingen en andere be drijven willen het gehele schor voor toekomstige havenuitbreidin gen beschikbaar houden. De woordvoerder van de Vogelbe scherming merkte op dat vóór de aanleg van het zanddepot het oos telijke deel ook veel natuurwaar den had die beschermingswaar- dig waren. De natuurbeschermers vinden dat het depot dus binnen de beschermde zone moet liggen. Voor Zeeland Seaports is dat een afgrijselijke gedachte omdat extra natuurbescherming de ontwikke ling van de haven kan frustreren. Uitspraak over enkele weken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 53