8 UIT
Incanto, de stichting voor oude
muziek, sluit morgen in Middel
burg het seizoen af met een or
gel- en klavecimbelconcert van
Bob van Asperen.
Purpendicular benadert de echte
Deep Purple beleving
De mannen van Purpendicular wor
den door de originele Deep Purple
bandleden niet alleen erkend maar
ook aangeraden als misschien wel 's
werelds beste Deep Purple tribute.
Deze internationale groep van profes
sional muzikanten benadert het oor
spronkelijke Deep Purple geluid zo
goed, dat zij de echte beleving te
weeg weten te brengen.
Swingende party met dj's Saico,
Dino en Dd>ce
Achter de draaitafels in de Pit nemen
bij toerbeurt DJ Saico, DJ Dino DJ
D@ce plaats om hun verrassende
mixen te laten horen en daarmee het
publiek tot bewegen te dwingen. Te
verwachten valt dus weer de lekker
ste electro beats en techno beeps,
maar uiteraard ook disco love, drum-
step violence en niet te vergeten dub-
step wob wob's.
Sfeer van Frankrijk uit de jaren
50 herleeft
Wie van Franse chansons houdt, zit
helemaal goed bij het optreden van
les Copains du Bord d'Or, ofwel 'De
Vrienden van bij het water bij Oos
tende'. Dit ensemble brengt een re
pertoire van chansons dat frivool dar
telt tussen Jacques Brei en Georges
Brassens, Edith Piaf en Georges Mous-
taki, Claude Nougaro, Julien Clerc en
Salvatore Adamo.
Euterpe Baroque Consort vindt
weg naar grotere podia
Het Vlaamse Euterpe Baroque Cons-'
ort werd in 2004 opgericht door Bart
Rodyns, organist/clavenist en tevens
artistiek leider. Stilaan vindt Euterpe
de weg naar de grote concertpodia
en festivals in België en daarbuiten.
Het ensemble deed al vele malen eer
der Vlissingen aan. Zondag staan, er
composities van onder meer Vivaldi,
Dvorak en Franck op het programma.
Nathalie Dijkwel Friends
tekenen voor muzikaal feestje
Elke woensdagavond verzorgt muzi
kantencollectief RE: Session een zin
derende sessie in Café Popeye. Gere
nommeerde sessiemuzikanten uit al
le hoeken van Nederland schuiven
aan. Dit keer zijn dat zangeres Natha
lie Dijkwel en haar bandleden: Brian
Bouwens (drums), Chris Wagenma
kers (bas), George van Bork (toetsen)
en Brian Quite (gitaar).
Zaterdag 25 mei, De Piek, Vlissingen,
21.30 uur.
Zaterdag 25 mei, De Pit, Teneuzen,
22.00 uur.
Zondag 26 mei, Hervormde Kerk, Ret-
ranchement, 11.00 uur.
Zondag 26 mei, Sint Jacobskerk, Vlis
singen, 15.30 uur.
Woensdag 29 mei, Café Popeye, Vlis
singen, 22.00 uur.
T
Leren op je oren te vertrouwen
door Jeanette Vergouwen
Incanto heeft niemand minder dan
Bob van Asperen gevraagd het laatste
recital in de reeks 2012-2013 te verzor
gen. Twee jaar na het optreden van
Gustav Leonhardt speelt Van Aspe
ren in de Lutherse kerk werken uit
de Franse en Duitse barok: Couperin,
Dumont en Froberger op het Duysschotor-
gel uit 1770 en Couperin, Froberger en Pa-
chelbel op klavecimbel, een kopie door Kar
man van een Couchet uit 1652.
Wijlen Gustav Leonhardt was een van de
docenten van Bob van Asperen, die zijn be
wondering voor zijn leermeester niet on
der stoelen of banken steekt. „Een geweldi
ge leraar, die naast zijn wezenlijk vernieu
wende instrumentale benadering me ge
leerd heeft wat er zich 'binnen de muziek'
afspeelde en je leerde op je oren te vertrou
wen."
„Tijdens mijn studietijd in Amsterdam
vroeg hij me deel te nemen aan de Bach-
film van Straub en mee te werken aan con
certen en plaatopnamen met twee klave
cimbels, zoals in de dubbelconcerten en
Kunst der Fuge van Bach. Timing en frase
ring zijn bij het klavecimbel, met zijn grote
ritmische verfijningmogelijkheden, erg be
langrijk. Het samenspel betekent dan ook
een zeer direct -en nauw contact met el-
kaars muzikale voorstellingswereld. Daar
naast waren zijn voorliefde voor en inzicht
in Froberger aanstekelijk voor mij."
Van Asperen heeft affiniteit met de barok,
maar ook met de Engelse virginalisten,
Sweelinck, Frescobaldi, vroege Spanjaarden
en J.S. Bach en zijn zonen. Secretaris van In
canto André Poortvliet is zelf klavecinist
en vroeg Van Asperen, omdat hij eveneens
een bijzondere liefde voor de vroegbarok-
ke, soms schijnbaar experimentele werken
Bob van Asperen: „De speeltechnische benadering van orgel en klavecimbel is anders." foto Aeolus
van Louis Couperin en Froberger heeft. „Ik
besluit het recital met de Ciaconna van Pa-
chelbel. Dit is een van zijn mooiste compo
sities. Het is alleen overgeleverd in een ver
sie die op ambivalente wijze het midden
houdt tussen een orgel- en klavecimbel-
werk. De toonsoort waarin het staat, kan
bijna niet gespeeld zijn in die tijd en daar
om heb ik, om het meer tot een 'volwaardi
ger' en 'uitvoerbaar' klavecimbelwerk te
transformeren, een transcriptie gemaakt
waarvan ik hoop dat de componist ermee
zou instemmen."
Bob van Asperen is dirigent, organist, klave
cinist en klavichordspeler, maar heeft geen
moeite met deze combinatie. „Je moet al
tijd de partituren doorgronden, jouw in
zicht combineren met smaak en die dan
realiseren door middel van het voorhanden
zijnde instrumentarium. Als dirigent heb
ik deel aan het spel samen met musici die
zich kunnen vinden in mijn interpretatie,
als speler van een toetsinstrument probeer
ik de juiste klankkleuren te brengen bij de
verschillende composities. Ik speel ook cel
lo en traverso, maar richt me vooral op de
historische toetsinstrumenten."
Voor het publiek is het recital aantrekkelijk
omdat er gemusiceerd wordt op twee ver
schillende instrumenten door een groot in
terpreet. „In de zeventiende eeuw ging de
literatuur voor orgel en klavecimbel in gro
te mate gelijk op. De structuur van de com
positie geeft soms aan voor welk instru
ment het geschreven is. Alle grote organis
ten waren in die tijd ook klavecinist. Som
mige schreven alleen voor orgel, maar van
enkele grote componisten bezitten we ge
lukkig werk voor beide instrumenten.
Bach, Sweelinck en Couperin behoorden
tot die groep."
„De speeltechnische benadering van orgel
en klavecimbel is anders. Het ene 'blaast'
en werkt met eindeloos veel klankkleuren
met een oneindige toonduur; het andere
'tokkelt', heeft genoeg aan een enkel uit
gangstimbre en kent een natuurlijk ver
loop van de klank. In de barok streefden zo
wel spelers als bouwers het allerlichtste
toucher na, voor beide instrumenten."
Incanto-recital Bob van Asperen, morgen in Lu
therse kerk, Middelburg. Aanvang: 20.00 uur.