8 UIT Incanto, de stichting voor oude muziek, sluit morgen in Middel burg het seizoen af met een or gel- en klavecimbelconcert van Bob van Asperen. Purpendicular benadert de echte Deep Purple beleving De mannen van Purpendicular wor den door de originele Deep Purple bandleden niet alleen erkend maar ook aangeraden als misschien wel 's werelds beste Deep Purple tribute. Deze internationale groep van profes sional muzikanten benadert het oor spronkelijke Deep Purple geluid zo goed, dat zij de echte beleving te weeg weten te brengen. Swingende party met dj's Saico, Dino en Dd>ce Achter de draaitafels in de Pit nemen bij toerbeurt DJ Saico, DJ Dino DJ D@ce plaats om hun verrassende mixen te laten horen en daarmee het publiek tot bewegen te dwingen. Te verwachten valt dus weer de lekker ste electro beats en techno beeps, maar uiteraard ook disco love, drum- step violence en niet te vergeten dub- step wob wob's. Sfeer van Frankrijk uit de jaren 50 herleeft Wie van Franse chansons houdt, zit helemaal goed bij het optreden van les Copains du Bord d'Or, ofwel 'De Vrienden van bij het water bij Oos tende'. Dit ensemble brengt een re pertoire van chansons dat frivool dar telt tussen Jacques Brei en Georges Brassens, Edith Piaf en Georges Mous- taki, Claude Nougaro, Julien Clerc en Salvatore Adamo. Euterpe Baroque Consort vindt weg naar grotere podia Het Vlaamse Euterpe Baroque Cons-' ort werd in 2004 opgericht door Bart Rodyns, organist/clavenist en tevens artistiek leider. Stilaan vindt Euterpe de weg naar de grote concertpodia en festivals in België en daarbuiten. Het ensemble deed al vele malen eer der Vlissingen aan. Zondag staan, er composities van onder meer Vivaldi, Dvorak en Franck op het programma. Nathalie Dijkwel Friends tekenen voor muzikaal feestje Elke woensdagavond verzorgt muzi kantencollectief RE: Session een zin derende sessie in Café Popeye. Gere nommeerde sessiemuzikanten uit al le hoeken van Nederland schuiven aan. Dit keer zijn dat zangeres Natha lie Dijkwel en haar bandleden: Brian Bouwens (drums), Chris Wagenma kers (bas), George van Bork (toetsen) en Brian Quite (gitaar). Zaterdag 25 mei, De Piek, Vlissingen, 21.30 uur. Zaterdag 25 mei, De Pit, Teneuzen, 22.00 uur. Zondag 26 mei, Hervormde Kerk, Ret- ranchement, 11.00 uur. Zondag 26 mei, Sint Jacobskerk, Vlis singen, 15.30 uur. Woensdag 29 mei, Café Popeye, Vlis singen, 22.00 uur. T Leren op je oren te vertrouwen door Jeanette Vergouwen Incanto heeft niemand minder dan Bob van Asperen gevraagd het laatste recital in de reeks 2012-2013 te verzor gen. Twee jaar na het optreden van Gustav Leonhardt speelt Van Aspe ren in de Lutherse kerk werken uit de Franse en Duitse barok: Couperin, Dumont en Froberger op het Duysschotor- gel uit 1770 en Couperin, Froberger en Pa- chelbel op klavecimbel, een kopie door Kar man van een Couchet uit 1652. Wijlen Gustav Leonhardt was een van de docenten van Bob van Asperen, die zijn be wondering voor zijn leermeester niet on der stoelen of banken steekt. „Een geweldi ge leraar, die naast zijn wezenlijk vernieu wende instrumentale benadering me ge leerd heeft wat er zich 'binnen de muziek' afspeelde en je leerde op je oren te vertrou wen." „Tijdens mijn studietijd in Amsterdam vroeg hij me deel te nemen aan de Bach- film van Straub en mee te werken aan con certen en plaatopnamen met twee klave cimbels, zoals in de dubbelconcerten en Kunst der Fuge van Bach. Timing en frase ring zijn bij het klavecimbel, met zijn grote ritmische verfijningmogelijkheden, erg be langrijk. Het samenspel betekent dan ook een zeer direct -en nauw contact met el- kaars muzikale voorstellingswereld. Daar naast waren zijn voorliefde voor en inzicht in Froberger aanstekelijk voor mij." Van Asperen heeft affiniteit met de barok, maar ook met de Engelse virginalisten, Sweelinck, Frescobaldi, vroege Spanjaarden en J.S. Bach en zijn zonen. Secretaris van In canto André Poortvliet is zelf klavecinist en vroeg Van Asperen, omdat hij eveneens een bijzondere liefde voor de vroegbarok- ke, soms schijnbaar experimentele werken Bob van Asperen: „De speeltechnische benadering van orgel en klavecimbel is anders." foto Aeolus van Louis Couperin en Froberger heeft. „Ik besluit het recital met de Ciaconna van Pa- chelbel. Dit is een van zijn mooiste compo sities. Het is alleen overgeleverd in een ver sie die op ambivalente wijze het midden houdt tussen een orgel- en klavecimbel- werk. De toonsoort waarin het staat, kan bijna niet gespeeld zijn in die tijd en daar om heb ik, om het meer tot een 'volwaardi ger' en 'uitvoerbaar' klavecimbelwerk te transformeren, een transcriptie gemaakt waarvan ik hoop dat de componist ermee zou instemmen." Bob van Asperen is dirigent, organist, klave cinist en klavichordspeler, maar heeft geen moeite met deze combinatie. „Je moet al tijd de partituren doorgronden, jouw in zicht combineren met smaak en die dan realiseren door middel van het voorhanden zijnde instrumentarium. Als dirigent heb ik deel aan het spel samen met musici die zich kunnen vinden in mijn interpretatie, als speler van een toetsinstrument probeer ik de juiste klankkleuren te brengen bij de verschillende composities. Ik speel ook cel lo en traverso, maar richt me vooral op de historische toetsinstrumenten." Voor het publiek is het recital aantrekkelijk omdat er gemusiceerd wordt op twee ver schillende instrumenten door een groot in terpreet. „In de zeventiende eeuw ging de literatuur voor orgel en klavecimbel in gro te mate gelijk op. De structuur van de com positie geeft soms aan voor welk instru ment het geschreven is. Alle grote organis ten waren in die tijd ook klavecinist. Som mige schreven alleen voor orgel, maar van enkele grote componisten bezitten we ge lukkig werk voor beide instrumenten. Bach, Sweelinck en Couperin behoorden tot die groep." „De speeltechnische benadering van orgel en klavecimbel is anders. Het ene 'blaast' en werkt met eindeloos veel klankkleuren met een oneindige toonduur; het andere 'tokkelt', heeft genoeg aan een enkel uit gangstimbre en kent een natuurlijk ver loop van de klank. In de barok streefden zo wel spelers als bouwers het allerlichtste toucher na, voor beide instrumenten." Incanto-recital Bob van Asperen, morgen in Lu therse kerk, Middelburg. Aanvang: 20.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 48