Themadag toegang voor grote schepen 44 Het heeft geholpen ZEELAND 29 dat we de politiek buiten de deur hebben weten te houden I DONDERDAG 23 MEI 2013 Het Havenbedrijf Rotter dam houdt zaterdag in het kader van de opening van Maasvlakte 2 de themadag 'Be reikbaarheid over Water'. In het bezoekerscentrum FutureLand wordt informatie verstrekt over hoe containerreuzen straks 24 uur per dag veilig en vlot binnen komen. Er zijn lezingen om 13 en 14.30 uur over de wijze waarop bij het ontwerp van Maasvlakte 2 aan dacht is besteed aan de toeganke lijkheid voor de scheepvaart en over de beloodsing van de sche pen. Tijdens de themadag is Future- Land open van 11 tot 17 uur. Aan sluitend of voorafgaand aan een van de lezingen, kan de nieuw aangelegde haven van dichtbij worden bekeken door een (betaal de) rondvaart of-rit maken. FutureLand is het hele jaar gratis toegankelijk voor jong en oud en toont tot en met 23 juni een ten toonstelling over de komst van grote zeeschepen en de gevolgen voor de terminals op Maasvlakte 2. Het bezoekerscentrum staat op de grens van de huidige Maasvlakte en biedt uitzicht op Maasvlakte 2 in ontwikkeling. Het informatie centrum is geopend van dinsdag tot en met vrijdag en op zondag. Voor meer informatie en ope ningstijden: www.futureland.nl. Adres FutureLand: Europaweg 902, 3199 LC Maasvlakte, Rotter dam Havennummer 8213. Mega is ook te beheersen Ruim vijfentwintig jaar geleden schreef Hans Smits een door wrocht artikel in het economen- vakblad Economisch Statistische Berichten over de toen net voltooi de Oosterscheldewerken. De bouw van de stormvloedkering in de monding en van de compartimenteringsdammen achterin de Oos- terschelde was fors duurder uitgevallen dan geraamd en ook het opleveringsdatum was keer op keer opgesachoven. Smits - hij was de rekenmeester van de Deltadienst van Rijkswa terstaat - concludeerde dat het onvermijdelijk is dat dergelijke megaprojecten qua geld en qua tijd uit de rails lopen. Inmiddels heeft hij - als direcfeur van het Ha venbedrijf Rotterdam - zijn eigen ongelijk be wezen. Maasvlakte 2, de uitbreiding van het Rotterdamse havengebied, is keurig op tijd op geleverd en viel zelfs goedkoper uit dan was geraamd. De aanleg van een nieuwe voorraad haven- en industrieterrein zou 1,7 miljard eu ro gaan kosten en voor onvoorziene tegenval lers was daarnaast 200 miljoen euro beschik baar. Die post onvoorzien hoeft niet te wor den aangesproken. Sterker nog: het Havenbe drijf houdt 150 miljoen over. Smits grijnst wanneer hij wordt geconfron teerd met zijn stelling van weleer over de on beheersbaarheid van megaprojecten. „Tja, dat was een mooi artikel. Ik heb het nog wel er gens liggen." De gang van zaken bij de aanleg van Maasvlakte 2 heeft hem geleerd hoe het wel mogelijk is de kosten en de tijdplanning van grote infrastructuurwerken in de hand te houden. „Het begint allemaal met een goede voorbereiding en een strakke projectorganisa tie. Door die goede voorbereiding kom je niet voor verrassingen te staan; met een compacte projectorganisatie bereik je dat iedereen die er aan werkt zijn uiterste best doet om de opge dragen doelstellingen te bereiken." Een organisatie ook die zich er terdege van be wust was dat het werk echt met het beschikba re budget moest worden geklaard. „Het was geen optie op bij onze aandeelhouders, de ge meente Rotterdam en het Rijk, aan te kloppen om meer geld te krijgen. We moesten het doen met wat we hadden. Punt uit." Er is nog meer. Smits: „We hebben bij de uit voering van Maasvlakte 2 de politiek buiten de deur gehouden. Daarmee voorkom je dat nieuwe wensen worden ingebracht. Die lei den altijd tot kostenverhogingen en vertragin gen. Met de aannemerscombinatie hebben we vooraf goede afspraken gemaakt over aanpas sing van het oorspronkelijke ontwerp. De be sparingen die daaruit zouden voortvloeien, zijn eerlijk verdeeld tussen ons als opdrachtge vers en de aannemers." Dat was bijvoorbeeld het geval bij de de harde zeewering aan de noordwest kant van Maasvlakte 2. Het was de bedoeling dat die als een met asfalt beklede massieve dijk zou worden uitgevoerd. Later is gekozen voor een halfopen blokkendam met een keienstrand ervoor. Dat is minder duur, zowel in aanleg als in onderhoud. Smits: „En je moet ook geluk hebben. Er wa ren afspraken over de verdeling van het risico dat het opgespoten zand bij storm zou weg spoelen. Laten we de afgelopen jaren nou nooit zo'n zware storm hebben gehad dat de rekening bij het Havenbedrijf kwam te lig gen." Het voert Smits te ver de aanpak van Maas vlakte 2 als na te volgen model aan te prijzen voor hogesnelheidslijn- en noord-zuidlijn-ach- tige projecten. „Maar misschien moet iemand met verstanS van zaken toch eens kijken naar de manier waarop wij dit hier hebben ge daan." Hans Smits, directeur Havenbedrijf Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 29