Themadag
toegang
voor grote
schepen
44 Het heeft geholpen
ZEELAND 29
dat we de politiek
buiten de deur
hebben weten te
houden
I
DONDERDAG 23 MEI 2013
Het Havenbedrijf Rotter
dam houdt zaterdag in
het kader van de opening
van Maasvlakte 2 de themadag 'Be
reikbaarheid over Water'. In het
bezoekerscentrum FutureLand
wordt informatie verstrekt over
hoe containerreuzen straks 24
uur per dag veilig en vlot binnen
komen.
Er zijn lezingen om 13 en 14.30
uur over de wijze waarop bij het
ontwerp van Maasvlakte 2 aan
dacht is besteed aan de toeganke
lijkheid voor de scheepvaart en
over de beloodsing van de sche
pen.
Tijdens de themadag is Future-
Land open van 11 tot 17 uur. Aan
sluitend of voorafgaand aan een
van de lezingen, kan de nieuw
aangelegde haven van dichtbij
worden bekeken door een (betaal
de) rondvaart of-rit maken.
FutureLand is het hele jaar gratis
toegankelijk voor jong en oud en
toont tot en met 23 juni een ten
toonstelling over de komst van
grote zeeschepen en de gevolgen
voor de terminals op Maasvlakte
2.
Het bezoekerscentrum staat op de
grens van de huidige Maasvlakte
en biedt uitzicht op Maasvlakte 2
in ontwikkeling. Het informatie
centrum is geopend van dinsdag
tot en met vrijdag en op zondag.
Voor meer informatie en ope
ningstijden: www.futureland.nl.
Adres FutureLand: Europaweg
902, 3199 LC Maasvlakte, Rotter
dam Havennummer 8213.
Mega is ook te beheersen
Ruim vijfentwintig jaar geleden
schreef Hans Smits een door
wrocht artikel in het economen-
vakblad Economisch Statistische
Berichten over de toen net voltooi
de Oosterscheldewerken. De bouw van de
stormvloedkering in de monding en van de
compartimenteringsdammen achterin de Oos-
terschelde was fors duurder uitgevallen dan
geraamd en ook het opleveringsdatum was
keer op keer opgesachoven. Smits - hij was de
rekenmeester van de Deltadienst van Rijkswa
terstaat - concludeerde dat het onvermijdelijk
is dat dergelijke megaprojecten qua geld en
qua tijd uit de rails lopen.
Inmiddels heeft hij - als direcfeur van het Ha
venbedrijf Rotterdam - zijn eigen ongelijk be
wezen. Maasvlakte 2, de uitbreiding van het
Rotterdamse havengebied, is keurig op tijd op
geleverd en viel zelfs goedkoper uit dan was
geraamd. De aanleg van een nieuwe voorraad
haven- en industrieterrein zou 1,7 miljard eu
ro gaan kosten en voor onvoorziene tegenval
lers was daarnaast 200 miljoen euro beschik
baar. Die post onvoorzien hoeft niet te wor
den aangesproken. Sterker nog: het Havenbe
drijf houdt 150 miljoen over.
Smits grijnst wanneer hij wordt geconfron
teerd met zijn stelling van weleer over de on
beheersbaarheid van megaprojecten. „Tja, dat
was een mooi artikel. Ik heb het nog wel er
gens liggen." De gang van zaken bij de aanleg
van Maasvlakte 2 heeft hem geleerd hoe het
wel mogelijk is de kosten en de tijdplanning
van grote infrastructuurwerken in de hand te
houden. „Het begint allemaal met een goede
voorbereiding en een strakke projectorganisa
tie. Door die goede voorbereiding kom je niet
voor verrassingen te staan; met een compacte
projectorganisatie bereik je dat iedereen die er
aan werkt zijn uiterste best doet om de opge
dragen doelstellingen te bereiken."
Een organisatie ook die zich er terdege van be
wust was dat het werk echt met het beschikba
re budget moest worden geklaard. „Het was
geen optie op bij onze aandeelhouders, de ge
meente Rotterdam en het Rijk, aan te kloppen
om meer geld te krijgen. We moesten het
doen met wat we hadden. Punt uit."
Er is nog meer. Smits: „We hebben bij de uit
voering van Maasvlakte 2 de politiek buiten
de deur gehouden. Daarmee voorkom je dat
nieuwe wensen worden ingebracht. Die lei
den altijd tot kostenverhogingen en vertragin
gen. Met de aannemerscombinatie hebben we
vooraf goede afspraken gemaakt over aanpas
sing van het oorspronkelijke ontwerp. De be
sparingen die daaruit zouden voortvloeien,
zijn eerlijk verdeeld tussen ons als opdrachtge
vers en de aannemers." Dat was bijvoorbeeld
het geval bij de de harde zeewering aan de
noordwest kant van Maasvlakte 2. Het was de
bedoeling dat die als een met asfalt beklede
massieve dijk zou worden uitgevoerd. Later is
gekozen voor een halfopen blokkendam met
een keienstrand ervoor. Dat is minder duur,
zowel in aanleg als in onderhoud.
Smits: „En je moet ook geluk hebben. Er wa
ren afspraken over de verdeling van het risico
dat het opgespoten zand bij storm zou weg
spoelen. Laten we de afgelopen jaren nou
nooit zo'n zware storm hebben gehad dat de
rekening bij het Havenbedrijf kwam te lig
gen."
Het voert Smits te ver de aanpak van Maas
vlakte 2 als na te volgen model aan te prijzen
voor hogesnelheidslijn- en noord-zuidlijn-ach-
tige projecten. „Maar misschien moet iemand
met verstanS van zaken toch eens kijken naar
de manier waarop wij dit hier hebben ge
daan."
Hans Smits, directeur
Havenbedrijf Rotterdam