28 ZEELAND
MAASVLAKTE 2
Rotterdam kan
weer enkele
tientallen jaren
vooruit. De gisteren
geopende
Maasvlakte 2 levert
1000 ha aan haven
en bedrijfsterreinen
op.
ledereen is trots
op Maasvlakte 2,
of het nu binnen
Rotterdam is of
erbuiten
Maasvlakte 2 opengevlagd
door Ben Jansen
Projectdirecteur René van der
Plas
Nederland is 1000 hectare groter.
Minister Melanie Schultz van
Haegen van Infrastructuur en Mi
lieu stelde gisteren in Rotterdam
de maritieme toegang tot de
Maasvlakte 2 in gebruik. Vanaf een vaartuig
van het Havenbedrijf Rotterdam gaf ze met
een vlag een sein aan enkele boten van de ha
vendienst om een drijvend versperring op de
grens van de eerste en de tweede Maasvlakte
te verwijderen. Een lint doorknippen op het
6oo meter brede Yangtzekanaal was te onprak
tisch.
De uitbreiding van de Maasvlakte is de groot
ste landaanwinning in Nederland van de laat
ste decennia. „Iedereen is trots op Maasvlakte
2, of het nu binnen Rotterdam is of erbuiten",
wist projectdirecteur René van der Plas. Dat
kan best zo zijn. Inpolderen is nu eenmaal leu
ker dan ontpolderen. En nu het woord ontpol-
deren is gevallen: de Hedwigepolder past drie
keer in uitbreiding van de Maasvlakte verder
westwaarts in de Noordzee. Dat wil zeggen,
wanneer alleen naar de grond voor overslag,
industrie, distributie en logistiek wordt geke
ken. Met het water meegerekend is het Maas
vlakte 2-gebied zeker zes keer zo groot.
Het nieuwe bedrijfsterrein van Rotterdam, of
zeg maar van de BV Nederland, wordt in twee
fasen ontwikkeld. Om te beginnen 700 ha,
met ruimte voor containeroverslag en (groe
ne) chemie, en voor de toekomst nog eens 300
ha. De havens in Maasvlakte 2 dragen prinses-
sennamen: Amalia, Ariane, Alexia en Mar
griet. Er is inmiddels 1.250 meter diepzeekade
voor grote containerschepen gebouwd en 650
meter kade waaraan binnenvaartschepen en
kleinere containerschepen kunnen afmeren.
De terminaloperators RWG en APM zijn in
tussen aan de inrichting van hun installaties
voor de behandeling van containers begon
nen. De eerste laadkisten kunnen eind vol
gend jaar worden overgeslagen.
Van der Plas hoopt dat de tweede fase niet bin
nen al te korte tijd hoeft te worden ontwik
keld. „Dat zou betekenen dat we ons huiswerk
niet goed hebben gedaan. Maasvlakte 2 is voor
de toekomst. We streven naar een duurzame
ontwikkeling van de totale haven. Daarvoor
moet je - ook op de wat langere termijn - vol
doende ruimte in voorraad hebben. Die ruim
te hebben we en we beschikken ook over het
geduld er verstandig mee om te gaan. Vergeet
niet: de eerste Maasvlakte was ook pas na 40
jaar vol."
De tweede fase van Maasvlakte 2 blijft naar
verwachting zeker de komende vijf tot tien
jaar een binnenmeer. Het opspuiten van de
terreinen en het graven van de Alexiahaven is
van later zorg. Een deel van dit gebied wordt
voorlopig te gelde gemaakt door er palen te
slaan, waaraan schepen voor boord-boord
overslag kunnen afmeren.
Met een hoek van Maasvlakte 2, aansluitend
op het al bestaande industriegebied, mikt het
Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam vooral
op bedrijven in de biobased sector, maar ook
gewone (petro-)chemie is welkom. Voor aan
legsteigers, nutsvoorzieningen en andere infra
structuur wordt gezorgd, zodat bedrijven zich
kunnen richten op hun producten.
Nadat Schultz van Haegen de laatste belemme
ring in het Yangtzekanaal had laten wegne
men, voer een vloot schepen het nieuwe ha
vengebied binnen. Klassièke driemasters, vlet
ten van het roeiersbedrijf tot en met het con
tainerschip Maersk Ttikang. En om schepen
van dit laatste kaliber was het allemaal begon
nen.