De school liep uit FRICANDEAU/ROLLADE SHOARMA Mc 1.' RUNDERGEHAKT^^S>m375 MAGERE RUNDERLAPPEN MG 2/5, SOEP/HACHEE VLEES 2." GEMARINEERDE KIPFILET 3." GEMENGD GEHAia 2." zeeland in de vorige eeuw L29,t"KMW' RECENSIE De 7e editie van het International Jazzfestival Middelburg kende een gebalanceerde programmering met grote namen en veel varianten van jazz en verwante muziekstijlen. ftttt Att #1 JEN, BESTEK E.0. I MAROS.NL MET MOGELIJKHEID TOT BEZORGING BESTEL VIA INTERNET GOES I KAMPERFOELIESTRAAT 85 I K 0 1W Si Reclames geldig t/m zaterdag I GROOTHANDELSKORTING 1.50 bij afname van 3kg per vers vleessoort excl. reclames I Prijs- en tekstfouten voorbehouden Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar is de foto eenomen? We zijn be nieuwd naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossing naar:redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzen ders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. door Mischa Beckers MIDDELBURG - Van de internationa le artiesten trapte Kurt Elling za terdagavond af. De zanger lardeer de zijn optreden meteen met een scala uit zijn vocale kunnen: loep zuiver gezongen melodielijnen waarbij hij vaak grote interval sprongen maakte, razendsnelle scats, improvisaties met stukjes jo delen en slim gebruik van elektro nische effecten. Elling wisselde liedjes als het ingetogen 'Embra- ceable you' en Duke Ellington's 'I like the sunrise' af met hoekige en meer experimentele versies van stukken als 'On broadway'. De Mike Stern/Bill Evans band na men het stokje over. Stern had er zin in, zo bleek tijdens de door gaans stevige set die volgde. In de- opener soleerde hij langdurig met snelle frases. Saxofonist Evans keek het nog even aan. Hij groei de in het optreden en eenmaal warmgedraaid demonstreerde hij zijn kunnen met weergaloze im provisaties met steeds verrassen de invalshoeken. Deze superband - met ook nog eens Dave Wekl op drums en bassist Tom Kennedy aan boord, weet feilloos hoe ze een publiek moeten bespelen. Met complexe exotische ritmes en soms bombastische funky fu- sionnummers waarbij alle vier de muzikanten flink uitpakten in de improvisaties. Zondagmiddag begon The Bad Plus. Dit trio maakte veel indruk met hun weliswaar complexe, maar intens gespeelde en pakken de jazzstukken. Nam men in het verleden nummers van onder meer Nirvana als uitgangspunt, nu klonken veelal eigen stukken van recente albums. Vaak strak ge arrangeerd met diverse over el kaar heen schuivende ritmische en harmonische lagen, dan weer eens volledig vrij. Een van de hoogtepunten was 'People like you' dat begon met slechts enkele rake pianotonen en veel ruimte en langzaam toewerkte naar een bombastische ontlading. Waar het overgrote deel van het publiek voor kwam werd 's avonds duidelijk. Op een afgela den Abdijplein met rond de 1500 bezoekers bracht Gregory Porter stukken van zijn albums en een enkel nieuw nummer. Innemend en gepassioneerd zong hij zijn geëngageerde teksten en pakte het publiek volledig in met als hoogtepunten 'Be good' en 'i960 What?'. Saxofonist Yosuke Sato en pianist Chip Crawford namen veel vrijheid om in hun improvi saties eens flink uit de bocht te vliegen. Saxofonist Joshua Redman moest het op maandag, in de regen, met beduidend minder publiek doen. Hij begon met 'Summertime' en ging vervolgens via stukken van onder meer Billy Strayhorn naar enkele nieuwe eigen composities. En hoe! Wat een overtuigend spel en geluid met melancholische im provisaties die door merg en been gingen. Deze waardige afsluiter van het festival deed acuut het slechte weer vergeten. (foto boven):Gregory Porter tij dens zijn optreden op het Abdij plein. foto's Ruben Oreel was een drinkplaats voor het vee." Kees Stevense stelt dat de kinde ren op de foto uit de plaatselijke school kwamen. „Het leek wel of de hele school was uitgelopen toen de fotograaf zo'n honderd jaar geleden het dorpje Geersdijk bezocht. Dat klopt ook wel, want aan deze straat, die tegenwoordig Burge meester P. Wissestraat heet, stond de in 1892 gebouwde School met den Bijbel." Stevense weet nog meer te mel den uit het verre verleden van Geersdijk. „Rechts op de uit circa 1900 date rende kaart lag de Vaete. Daar stond ook een meestoof. De dor pelingen waren kennelijk liefheb ber van een stevige - belasting vrije - borrel, want In den nacht van vrijdag op zaterdag 9 januari 1934 heeft de rijkspolitie onder Geersdijk in een voormalige mees toof van den Heer S. een geheime distilleerderij ontdekt. De installatie welke helemaal compleet was, is in beslag genomen" De winnaars zijn: T.J. Wiskerke - Schip pers, Middelburg; J.C.A. Geluk, Kamper land; C.P. Pols, Zierikzee. Gregory Porter Onmiskenbaar het dorp Geersdijk op Noord-Beveland". T. Wiskerke - Schip pers herkent het Noord-Bevelandse dorp in de op gave van de vorige week. „Deze foto is gemaakt in 1905. De dijk- huisjes aan het eind staan aan de provincialeweg." Mevrouw Wiskerke - Schippers kent de weg goed omdat ze na de watersnoodramp geëvacueerd was in het Noord-Bevelandse Wissenkerke. Vaak fietste ze in die tijd over de provinciale weg naar Kortgene. „Aan het begin van het dorp was toen een café, een bakker en een smid." Ook Dies de Looff herkent het oude Geersdijk op de foto. Hij zit verder af van het jaar dat de foto gemaakt werd. De ansicht da teert uit 1904. „Dit is een foto van Geersdijk rond 1920,1930. Het huis op de dijk was het café van Willemse, later de wagenmaker Johannes Lansen. De twee bomen staan voor de hoofdstraat. Links het huis van meester Priester, bakker Noordhoek en smid Kabboord. Rechts, waar de kinderen staan,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 60