Opleiden en ontwikkelen in
tijden van recessie
Persoonlijk
SCHOOL: Getijde College Goes
FUNCTIE: Algemeen directeur
IS TEVENS: Rector Luzac College en Lyceum
WIE: Kees van de Wouw
ACHTERGROND: Opgegroeid in een winkel
Structuur
DRV Accountants Adviseurs is met een team van
450 medewerkers en 11 vestigingen in Zuid-Holland, Zeeland en
West-Brabant een inspiratiebron voor nuchtere ondernemers.
eid
Voor veel bedrijven is het niet meer de tijd voor een lange termijn HR-beleid.
Tijdens deze recessie staat vooral de korte termijn op het programma. Bezui
nigingen op de personeelskosten staan bovenaan de agenda. Ditzelfde geldt
voor de kosten van opleidingen, trainingen en cursussen. Dit is een zorgelijke
ontwikkeling, want juist nü mag u als ondernemer de lange termijn niet uit
het oog verliezen.
Om sterker uit de recessie te komen, is het belangrijk te blijven investeren in
het human capital van uw onderneming. Ambities van een organisatie kun
nen namelijk enkel gerealiseerd worden met talentvolle medewerkers die zich
willen inzetten voor het organisatiedoel. Werknemers worden echter niet
uit zichzelf talentvol en gemotiveerd en hebben uw hulp en ondersteuning
nodig. Het opleiden van het personeel is hiertoe een belangrijke sleutel. Be
zuinig daarom niet op het opleidingsbudget, maar investeer!
70-20-10
Investeren in het human capital van uw organisatie hoeft niet veel geld te
kosten. Opleiden volgens het"70-20-10"-principe is hier een mooi voor
beeld van. Dit houdt in dat 70% van het leerproces plaatsvindt door learning
on the job (het opdoen van ervaring), 20% vindt plaats door leren van col
lega's en slechts 10% door opleidingen of cursussen. Hierdoor is het inkopen
van externe,, vaak dure opleidingen en trainingen, niet nodig. Daarnaast
betaalt de fiscus mee door middel van verschillende beschikbare subsidiere
gelingen.
Door de veranderde marktomstandigheden en de verdergaande technolo
gische ontwikkelingen zien werknemers hun werkzaamheden veranderen.
Ondernemers bezuinigen om efficiënter en effectiever te kunnen werken
en van werknemers wordt verwacht dat zij nieuwe taken gaan uitvoeren en
flexibeler worden. Uw klanten worden steeds veeleisender met betrekking
tot de kwaliteit van de producten en diensten die uw onderneming hen biedt
en de snelheid waarmee ze geleverd worden.
Deze wijziging vergt andere competenties, vaardigheden en attitudes van uw
werknemers. Uw werknemers kunnen niet altijd zomaar met deze ontwik
kelingen mee en hebben hierbij hulp nodig. Door opleidingen aan te bieden
is het mogelijk hen hierin te begeleiden en te motiveren.
Motivatie
Gemotiveerde medewerkers zullen zich inzetten voor de organisatie en tij
dens economisch goede tijden de organisatie trouw blijven. Medewerkers
die tijdens de recessie geen of weinig ontwikkelingsmogelijkheden geboden
wordt, zijn eerder geneigd om bij het aantrekken van de arbeidsmarkt op
zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging, waarbij zij deze mogelijkheden wel
verwachten te krijgen. Daarom is het belangrijk te investeren in de mede
werkers en hun doorgroeimogelijken. Zo blijft de kennis en ervaring binnen
de organisatie behouden. Want één ding is duidelijk, de huidige crisis maakt
deel uit van een cyclus en vanzelf zullen er weer betere tijden aanbreken. Als
de beurzen weer aantrekken en de consumenten weer meer gaan besteden,
zullen ondernemers die trouw zijn gebleven aan hun personeel hier de vruch
ten van plukken.
Niet alleen voor de toekomst, maar ook voor de korte termijn heeft het op
leiden van de werknemers dus een belangrijk voordeel. Het zorgt er namelijk
voor dat de organisatie bij veranderingen in de markt snel kan schakelen en
zo de concurrentie een stap voor kan blijven.
Als uw bedrijf in slechte tijden bezuinigt op het opleidingsbudget, is de kans
aanzienlijk dat u bij het weer opleven van de markt problemen krijgt om het
tempo weer op te pakken. Het flexibel kunnen inspelen op de markt en op
de wensen van de klant zijn voor een groot deel afhankelijk van de capacitei
ten èn motivatie van het personeel.
Wilt u weten wat u als ondernemer kunt doen, waar mogelijkheden zijn en
hoe u uw human capital kunt benutten? Neem dan contact met mij of een
van mijn collega's op.
□DRV
ng
QjHet Getijde College
Stadspoort, Piet Heinstraat
11, Goes.
www.getijdecollege.nl
Het vizier van het Getijde College is gericht op een 'kwaliteitsdiploma met meerwaarde'.
"Een kleinschalige mbo, waar leerlin
gen goed onderwijs krijgen en trots
zijn op hun diploma."
Dat klinkt simpel, maar aan het 'ont
werp' van de beroepsschool is drie
jaar gewerkt, te beginnen met de
vraag aan welke voorwaarden het
mbo moet voldoen, zowel in theorie
als praktijk, in het bijzonder om na de
opleiding een succesvolle instroom
van studenten op de arbeidsmarkt wel
haast te kunnen garanderen. U
vraagt, wij leveren.
Want: de economische wet van vraag
en aanbod geldt ook voor het onder
wijs. En dus zoekt Van de Wouw van
meet af aan samenwerking met het be
drijfsleven en voert gesprekken met
(oud-)ondernemers. Hij huldigt het
standpunt dat een goede school op de
toekomst is voorbereid. Vertaald bete
kent dat: weten wat de markt vraagt.
Het antwoord komt uit een markton
derzoek onder driehonderd leerbedrij
ven. Wie zoekt u voor uw bedrijf?
Welke eisen stelt u aan opleiding? En:
kunnen we samenwerken? Negentig
procent van de leerbedrijven reageert
op het onderzoek. "Een extreem
hoog percentage", zegt Van de
Wouw.
Het onderzoek levert een schat aan
data op, waarmee de leest van het Ge
tijde College wordt geschoeid op ba
sis van eigen lesprogramma's. Vijf op
leidingen, specifiek gericht op onder
nemerschap, accountancy, recreatie
en toerisme. Met via modules een
doelgerichte en persoonlijke aanpak,
waarin structuur en duidelijkheid een
prominente rol vormen. Docenten als
persoonlijke coaches. Jaarlijkse stages
om de mores in het bedrijfsleven te le
ren kennen, te proeven wat onderne
mers verwachten van hun personeel.
Met opdrachten om als student zelf
een onderneming op te zetten, een
product in de markt te zetten..Met
extra aandacht voor beroepsattitude,
kleding en gedrag (etiquette) bijvoor
beeld. Want, zegt Van de Wouw: de
moderne werknemer is flexibel,
breed opgeleid en multifunctioneel in
zetbaar.
"We zijn geen leerfabriek", zegt de di
recteur. Op het Getijde College is de
schooldag werkdag: van negen tot
vijf. De school is de werkplaats, geen
huiswerk mee. Eigenlijk, legt Van de
Wouw uit, geeft de naam precies
weer wat het Getijde College is: jon
ge mensen voorbereiden op een goe
de toekomst in ondernemend Zee
land, in een hectische wereld van ups
en downs. "Ons doel is om kinderen
goed weg te zetten. Ze leren onderne
men met respect voor de onderne
mer. Het Getijde College is daarvoor
een gedegen mbo."
Henri van Koeveringe
HRM Adviseur bij DRV
Accountants Adviseurs
HR&Interim Services
Tel. 0113-200900
Email h.van.koeveringe@drv.nl