Opleiden en ontwikkelen in tijden van recessie Persoonlijk SCHOOL: Getijde College Goes FUNCTIE: Algemeen directeur IS TEVENS: Rector Luzac College en Lyceum WIE: Kees van de Wouw ACHTERGROND: Opgegroeid in een winkel Structuur DRV Accountants Adviseurs is met een team van 450 medewerkers en 11 vestigingen in Zuid-Holland, Zeeland en West-Brabant een inspiratiebron voor nuchtere ondernemers. eid Voor veel bedrijven is het niet meer de tijd voor een lange termijn HR-beleid. Tijdens deze recessie staat vooral de korte termijn op het programma. Bezui nigingen op de personeelskosten staan bovenaan de agenda. Ditzelfde geldt voor de kosten van opleidingen, trainingen en cursussen. Dit is een zorgelijke ontwikkeling, want juist nü mag u als ondernemer de lange termijn niet uit het oog verliezen. Om sterker uit de recessie te komen, is het belangrijk te blijven investeren in het human capital van uw onderneming. Ambities van een organisatie kun nen namelijk enkel gerealiseerd worden met talentvolle medewerkers die zich willen inzetten voor het organisatiedoel. Werknemers worden echter niet uit zichzelf talentvol en gemotiveerd en hebben uw hulp en ondersteuning nodig. Het opleiden van het personeel is hiertoe een belangrijke sleutel. Be zuinig daarom niet op het opleidingsbudget, maar investeer! 70-20-10 Investeren in het human capital van uw organisatie hoeft niet veel geld te kosten. Opleiden volgens het"70-20-10"-principe is hier een mooi voor beeld van. Dit houdt in dat 70% van het leerproces plaatsvindt door learning on the job (het opdoen van ervaring), 20% vindt plaats door leren van col lega's en slechts 10% door opleidingen of cursussen. Hierdoor is het inkopen van externe,, vaak dure opleidingen en trainingen, niet nodig. Daarnaast betaalt de fiscus mee door middel van verschillende beschikbare subsidiere gelingen. Door de veranderde marktomstandigheden en de verdergaande technolo gische ontwikkelingen zien werknemers hun werkzaamheden veranderen. Ondernemers bezuinigen om efficiënter en effectiever te kunnen werken en van werknemers wordt verwacht dat zij nieuwe taken gaan uitvoeren en flexibeler worden. Uw klanten worden steeds veeleisender met betrekking tot de kwaliteit van de producten en diensten die uw onderneming hen biedt en de snelheid waarmee ze geleverd worden. Deze wijziging vergt andere competenties, vaardigheden en attitudes van uw werknemers. Uw werknemers kunnen niet altijd zomaar met deze ontwik kelingen mee en hebben hierbij hulp nodig. Door opleidingen aan te bieden is het mogelijk hen hierin te begeleiden en te motiveren. Motivatie Gemotiveerde medewerkers zullen zich inzetten voor de organisatie en tij dens economisch goede tijden de organisatie trouw blijven. Medewerkers die tijdens de recessie geen of weinig ontwikkelingsmogelijkheden geboden wordt, zijn eerder geneigd om bij het aantrekken van de arbeidsmarkt op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging, waarbij zij deze mogelijkheden wel verwachten te krijgen. Daarom is het belangrijk te investeren in de mede werkers en hun doorgroeimogelijken. Zo blijft de kennis en ervaring binnen de organisatie behouden. Want één ding is duidelijk, de huidige crisis maakt deel uit van een cyclus en vanzelf zullen er weer betere tijden aanbreken. Als de beurzen weer aantrekken en de consumenten weer meer gaan besteden, zullen ondernemers die trouw zijn gebleven aan hun personeel hier de vruch ten van plukken. Niet alleen voor de toekomst, maar ook voor de korte termijn heeft het op leiden van de werknemers dus een belangrijk voordeel. Het zorgt er namelijk voor dat de organisatie bij veranderingen in de markt snel kan schakelen en zo de concurrentie een stap voor kan blijven. Als uw bedrijf in slechte tijden bezuinigt op het opleidingsbudget, is de kans aanzienlijk dat u bij het weer opleven van de markt problemen krijgt om het tempo weer op te pakken. Het flexibel kunnen inspelen op de markt en op de wensen van de klant zijn voor een groot deel afhankelijk van de capacitei ten èn motivatie van het personeel. Wilt u weten wat u als ondernemer kunt doen, waar mogelijkheden zijn en hoe u uw human capital kunt benutten? Neem dan contact met mij of een van mijn collega's op. □DRV ng QjHet Getijde College Stadspoort, Piet Heinstraat 11, Goes. www.getijdecollege.nl Het vizier van het Getijde College is gericht op een 'kwaliteitsdiploma met meerwaarde'. "Een kleinschalige mbo, waar leerlin gen goed onderwijs krijgen en trots zijn op hun diploma." Dat klinkt simpel, maar aan het 'ont werp' van de beroepsschool is drie jaar gewerkt, te beginnen met de vraag aan welke voorwaarden het mbo moet voldoen, zowel in theorie als praktijk, in het bijzonder om na de opleiding een succesvolle instroom van studenten op de arbeidsmarkt wel haast te kunnen garanderen. U vraagt, wij leveren. Want: de economische wet van vraag en aanbod geldt ook voor het onder wijs. En dus zoekt Van de Wouw van meet af aan samenwerking met het be drijfsleven en voert gesprekken met (oud-)ondernemers. Hij huldigt het standpunt dat een goede school op de toekomst is voorbereid. Vertaald bete kent dat: weten wat de markt vraagt. Het antwoord komt uit een markton derzoek onder driehonderd leerbedrij ven. Wie zoekt u voor uw bedrijf? Welke eisen stelt u aan opleiding? En: kunnen we samenwerken? Negentig procent van de leerbedrijven reageert op het onderzoek. "Een extreem hoog percentage", zegt Van de Wouw. Het onderzoek levert een schat aan data op, waarmee de leest van het Ge tijde College wordt geschoeid op ba sis van eigen lesprogramma's. Vijf op leidingen, specifiek gericht op onder nemerschap, accountancy, recreatie en toerisme. Met via modules een doelgerichte en persoonlijke aanpak, waarin structuur en duidelijkheid een prominente rol vormen. Docenten als persoonlijke coaches. Jaarlijkse stages om de mores in het bedrijfsleven te le ren kennen, te proeven wat onderne mers verwachten van hun personeel. Met opdrachten om als student zelf een onderneming op te zetten, een product in de markt te zetten..Met extra aandacht voor beroepsattitude, kleding en gedrag (etiquette) bijvoor beeld. Want, zegt Van de Wouw: de moderne werknemer is flexibel, breed opgeleid en multifunctioneel in zetbaar. "We zijn geen leerfabriek", zegt de di recteur. Op het Getijde College is de schooldag werkdag: van negen tot vijf. De school is de werkplaats, geen huiswerk mee. Eigenlijk, legt Van de Wouw uit, geeft de naam precies weer wat het Getijde College is: jon ge mensen voorbereiden op een goe de toekomst in ondernemend Zee land, in een hectische wereld van ups en downs. "Ons doel is om kinderen goed weg te zetten. Ze leren onderne men met respect voor de onderne mer. Het Getijde College is daarvoor een gedegen mbo." Henri van Koeveringe HRM Adviseur bij DRV Accountants Adviseurs HR&Interim Services Tel. 0113-200900 Email h.van.koeveringe@drv.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 99