FZC V Met IBAN gemakkelijker betalen 4 5 IEDEREEN NIEUW REKENINGNUMMER Het World Wide Web lijkt de grenzen te slechten. Maar een koop je scoren in een buitenlandse onlineshop gaat niet zomaar. Unifor me Europese regels over garantie en consumentenbescherming zijn er niet. Lastig als je al betaald hebt en niets ontvangt. ^f HANDIGE INTERNETLINKS Geld&werk door Arnoud Cornelissen illustratie Ruben L. Oppenheimer Webwinkelen over de grens biedt de Nederlandse consu ment een flink voordeel. Toch koopt maar 10 procent van de onlineshoppers bij buitenlandse webwinkels. Er zijn namelijk nogal wat obstakels. Geld overmaken fs in een aantal geval len duur en ingewikkeld. Ook willen veel bedrij ven liever niet naar het buitenland leveren. En dan zijn er de garanties en andere consumentenbe schermingen die per Europees land flink kunnen verschillen. Wie rondspeurt op internet, ziet al snel dat veel producten in het buitenland goedkoper zijn dan in Nederland. Gemiddeld is de Nederlandse consu ment 7 procent goedkoper uit, als hij in het buiten land webwinkelt, toont Europees onderzoek aan. Eenvoudig is dat onlineshoppen over de grens ech ter niet. „Het mooiste zou zijn als alle buitenland se banken ons betalingssysteem i-Deal zouden omarmen", zegt Jannemieke Zandee van Curren- ce, de organisatie "die zich in Nederland bezig houdt met i-Deal. „Op korte termijn is aansluiting van buitenlandse banken niet te verwachten." Voorlopig moet de consument het dus doen met creditcardbetalingen, betalingen via buitenlandse overschrijvingen, systemen als PayPal of betaling bij aflevering. In principe kosten alleen betalingen met creditcards en debetcards de particuliere con sument geld. Het lidmaatschap hiervoor bedraagt doorgaans enkele tientjes per jaar. Voor ondernemers met buitenlandse klanten kun nen de kosten wel snel oplopen. Zo vragen credit cardmaatschappijen in de regel een flink percenta ge van de aankoopsom. Maar ook betaalsystemen als PayPal hanteren tarieven voor het ontvangen van geld, variërend van 1,5 tot 3,4 procent van het bewuste bedrag, plus 0,35 eurocent per transactie. Er is echter nog een veel groter probleem bij ko pen over de grens, vindt Sybren Visser van de Con sumentenbond. „Er zijn nog steeds geen uniforme Europese regels over garanties en bescherming van consumenten. Dat is in veel Europese landen veel minder goed geregeld dan in Nederland." De Europese Commissie zou wel willen. Het zou de aanschaf en het gebruik van illegale producten kunnen ontmoedigen, meent deze. Voorlopig is er van die uniforme rechtsbescherming in het digita le Europa geen sprake. Waar kun je heen met klachten? En hoe gaat het als de buitenlandse leve rancier helemaal niets levert? Het Europees Consu menten Centrum geeft handige tips daarover. Ook kun je daar terecht met klachten, maar ideaal is dat niet. Ander probleem is dat nog steeds heel wat buitenlandse ondernemingen geen zaken wil len doen met consumenten over de grens. Een strijkijzer van postorderbedrijf Otto kost volgens de Duitse website 34,90 euro en volgens de Neder landse 39,90. Maar als je op de Duitse site wilt be stellen om dat voordeel van 5 euro binnen te sle pen, word je keurig naar de Nederlandse site door verwezen. Als een buitenlandse aankoop wel lukt, kan het uiteindelijke voordeel in de praktijk echter flink te genvallen. Visser. „Ik kocht ooit in Australië heel goedkoop een lens voor mijn fototoestel. Ik vergat echter dat ik invoerrechten moest betalen." Deur buitenlandse webshop klemt 1 12111—0 I i 3 d' 1~.~1~.~1~.~1~.~1jf 1 1 1 lp 1 l 1 l~22ii1sft 1 3 3 1 3 3 i r ue te 3 1 3 1 ie n £3 3 T~*Vn*fxoa l» 3 3 3 3 3 2 S) 1.3i«.i~. .J. »P ri 1 j 3 w 1. 3 3 3 1 1 l >1 e*v<n"'y—T— uil 1 t «r ,p 1 31ihhhmhhhhihihihihi tl 3 f3331 B" r -- Vft t. 3 j jr ■r*r -- TV 0» wctotixd LOidxvilfldH e 11 IIHIHIHIHII loloowxw. I .DloloiDlf 1H1H1H1H1H1H1M1 - «*fl M AI I l e. T o. rj. 0 1 l 3 3 1 2 t3" flujoicmJoioloioioxolJ xf 0 1 01 hl hl hl hl hl hl hl hl hl 301 «1H1 HltUOACU 9 3 l 1 '4 t. 3 l i 11' LI 11ITf lww*Vnn ipinioioioiolj n 0 31 Hl Hl Hl Ml Hl Hl Hl Hl Hl 1 0H11B1 iOiiWAiw.-.. t. 13 3)0 0,^. ?.r.. 't 1 3 Jf *3-li [VRx^liiPJoooinor iOiii.1 p 3 «1 HHHl Hill 1 HHHl Hl Hl 1H U1HHlHWJltJAOio*~w.~.-- ft 3 ?33"0 T. 3 3 3 11# i.t r v ~~r' "if Bixoioxoxoxiil I .p 31 Hill HH1 Hl HH1 Hl Hl HM1 v f3 301hh1hhhhih U 0*11 fc f 1(1 0j«? itjynn e u flHIHIHIHK Ook al is onlineshoppen in het buitenland niet eenvou dig, het internet voorziet wel in veel praktische advie zen. De Consumentenbond gaat uitgebreid in op bui tenlandse betalingen: www.consumenten- bond.nl. Voor een oniine- klachtenformulier (en an dere informatie) kun je terecht bij het Europees Consumenten Centrum: www.eccnl.eu. Op de site van de Betaal- vereniging Nederland vind je eveneens allerlei tips over Europees beta len. Zie: www.betaalvere- niging.nl/nieuws De Europese Commissie stimuleert e-commerce. In heel Europa stegen de online-aankopen van 28 procent in 2008 naar 36 procent in 2010. Ook in Nederland, dat met een internetdekking van 91 procent koploper is in de gemeenschap, blijft het aantal online-aankopen stijgen. De meeste mensen ko pen hun spullen in eigen land. Het streven van de EC is dat in 2015 de con sument de helft van zijn spullen online koopt en dat daarvan 20 procent over de grens wordt aan geschaft. reageren? geld@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 49