scheldejazz
TERNEUZEN
30 EXAMENS
o
24 t/m 26 MEI 2013
RONNIE CUBER BAND
WILLIE JONES III QUARTET
Weinig vwo'ers
kiezen voor Latijn
en Grieks. Scholen
werken samen en
maken jongeren
enthousiast voor
de klassieke talen.
De PZC volgt drie scholieren tijdens de
examens. Vandaag vertelt Céline over
haar vwo-examens Latijn en economie.
EINDEXAMENKANDIDATEN KLAGEN OVER TALEN
#Examenz!d <x 2f
NUEVA MANTECA - BALCONY PLAYERS KLARO!
MINYESHU- BLUE FLAMINGO BON GOM ATI K-
WINDKRACHT 7 KAPOK THE MORE SOCIALLY
RELEVANT JAZZ MUSIC ENSEMBLE
kaartverl<ÓDp via
porgyenbess.nl
www.scheldejazz.nl
Ik dacht: Wat is dit makkelijk
door Cornelleke Blok
MIDDELBURG - Céline den Engels
man (18) uit Oost-Souburg checkt
vrijdagmiddag rond half zes haar
antwoorden van het examen La
tijn op internet.
„Ik ben echt blij", jubelt de leer
ling van de CSW in Middelburg.
„Ik heb superveel punten! Dat
wordt sowieso een voldoende. Ik
was vanochtend heel erg zenuw
achtig, dus dit is echt een pak van
mijn hart."
Tijdens het examen Latijn moes
ten de vwo'ers onder meer vragen
beantwoorden over een tekst over
Seneca. Céline had zich goed voor
bereid: ze had de tekst al een keer
helemaal vertaald. „De eerste vra
gen lukten allemaal. Ik dacht: wat
is dit makkelijk. Ook de vertaai-
tekst die we van te voren nog niet
gezien hadden, vond ik best goed
te doen."
Hóe anders verliep het examen
economie, dat Céline 's middags
moest maken. „Dat ging echt
waardeloos. Het was heel pittig.
Ik hoop op een vijfje."
Céline vond dat het examen
slecht aansloot op de stof in de
boeken. „Ik had niet het idee dat
het leren effect heeft gehad. Als ik
niets gedaan had, had ik er even
veel van gesnapt." Ze had vooral
moeite met opgave 4. „Dat was
een hele vage opgave over Zwit
serland: Je moest dingen omreke
nen van Zwitserse franks naar eu
ro's. Ik raakte er helemaal van in
de war."
Op vrijdag konden medewerkers
van het Landelijk Aktie Komitee
Scholieren (LAKS) het rustig aan
doen. Hoewel er meer dan vijfdui
zend klachten binnenkwamen,
was het ook op de vijfde examen
dag niet druk.
In totaal deed meer dan de helft
van de ruim 207.000 scholieren
examen voor de vakken Neder
lands, Duits, Latijn, wiskunde en
economie.
Het vmbo-examen Nederlands en
het havo-examen Duits leverden
de meeste klachten op. Ruim 800
vmbo'ers en meer dan 800 havis
ten waren daar niet blij mee. De
scholierenorganisatie verwachtte
dat al. „Over talen klagen leerlin
gen altijd meer dan over de exacte
vakken. Ze moeten veel meer tek
sten lezen en zelf veel interprete
ren. Meerdere antwoorden zijn vol
gens hen dan goed te rekenen",
zei een LAKS-woordvoerster.
De scholierenorganisatie ontving
donderdag ruim 2000 klachten, on
der meer over de talen Spaans,
Turks en Arabisch.
Van de klachten die over eerdere
examens binnenkwamen, heeft
het LAKS de meeste ongegrond
verklaard. De meldingen over een
vraag op het vwo-examen Neder
lands is nu nog onder behandeling
bij het College voor Examens.
Céline den Engelsman
En ze was al niet zo fris meer,
want zes uur examen op een dag
is niet niks. „Ik vond het moeilijk.
Tijdens het examen Latijn zaten
er ook havo-leerlingen in de zaal
die Duits deden. Hun examen
duurde een half uur korter. Toen
ze weggingen, vond ik het moei
lijk om me te concentreren."
Nu een voldoende voor economie
onhaalbaar lijkt, is Céline erop ge
brand om haar gemiddelde op te
krikken met andere vakken. Om
te slagen moet ze namelijk op een
gemiddelde van 5,5 uitkomen
voor de centrale examens. „Ik ga
dit weekend hard leren voor ge
schiedenis. Ik wil graag een acht
halen, om twee compensatiepun-
ten te scoren."
Kijk voor het examennieuws op
www.pzc.nl/eindexamen
Examen gemaakt, twitter mee!
(Postrealyceum Havoleerlingen die
net het examen Duits maakten,
komen zuchtend de examenzaal uit.
'Best moeilijk', 'Het was veel.'
#examenzld
@daankempeneers Vess, tussen 7,8
en 8,8 voor examen Nederlands! :D
#examenzld
(Pdonnaiz Zou het liefst heel hard
in een hoekje gaan huilen en
chocolade koekjes eten tot ik
ontplof. #examenzld #wiskunde
@Joostvanesch1 In zes jaar nog
nooit zo veel geleerd als vandaag
#examenzld
@ThomasvanDuin Wiskunde was
easy, wel laatste vraag vergeten
#why #examenzld
@AnjaFijnaut Pff ben nog
zenuwachtiger dan dochter. Hoop
dat wiskunde net zo goed zal gaan
als de oefenexamens. Duits ging
goed vanmorgen. #examenzld
@Nienegijssel Zullen we maar niet
praten over hoe slecht #wiskunde
ging, jongens? #examenzld
@marcodeblock96 2 examens op
een dag is té veel #hoofdpijn
#examenzld
Gymnasium heeft het moeilijk
door Cornelleke Blok
OOSTBURG - Het aantal gymnasias
ten per leerjaar op Zeeuwse mid
delbare scholen is soms op de vin
gers van twee handen te tellen.
Steeds meer scholen moeten klas
sen samenvoegen of samenwer
ken met andere scholen om les
sen in klassieke talen te behou
den. Op het Zwin College in Oost
burg krijgen leerlingen uit vwo 5
en 6 tegelijkertijd Grieks. De Re
de en het Zeldenrust-Steelant Col
lege in Terneuzen hebben de les
sen Grieks en Latijn voor de on
derbouw samengevoegd. En ook
het Pontes Goese Lyceum en het
Ostrea Lyceum in Goes denken
na samenwerking voor het onder
wijs in klassieke talen.
„Lesgeven aan een kleine groep
leerlingen is duur. Dat is altijd las
tig in tijden van bezuinigingen",
zegt docente Maureen van Hee
van het Zwin College. Reden te
meer voor de Zeeuwse docenten
klassieke talen, die zich verenigd
hebben in een werkgroep, om
leerlingen enthousiast te maken
voor hun vak. Op het Zwin Colle
ge in Oostburg werd vrijdag de
eerste Zeeuwse vertaalwedstrijd
Grieks en Latijn gehouden. Leer
lingen uit Walcheren, Goes en
Hulst reisden ervoor naar West-
Zeeuws-Vlaanderen. Van Hee:
„We geven ook introductielessen
aan brugklassers, en plusgroepen
op de basisschool. Daarnaast zijn
er regelmatig lezingen voor alle
Zeeuwse gymnasiasten."
De Christelijke Scholengemeen
schap Walcheren in Middelburg
heeft weinig problemen. Komend
schooljaar zijn er 46 aanmeldin
gen voor de gymnasium-brug
klas, zegt Anita Pijpelink, teamlei
der bovenbouw vwo. „Wij kun
nen kleine groepen makkelijker
opvangen, omdat we een grote
school zijn", geeft ze direct toe.
„We maken de vakken aantrekke
lijker door elk jaar excursies en le
zingen te houden, met als climax
een reis naar Rome in vwo 5."
Afschaffen van de lessen Latijn en
Grieks is, ondanks het kleine aan
tal leerlingen, voor Zeeuwse scho
len geen optie. Van Hee: „We wil
len zorgen voor een breed aan
bod. In een stad kun je nog voor
een andere middelbare school kie
zen, maar wij zijn een streek
school. Jongeren hebben geen an
dere keuze dan het Zwin College.
Bovendien leren jongeren bij klas
sieke talen over cultuur, geschie
denis en filosofie. Dat komt in zó
veel opleidingen terug." Pijpelink:
„Door Latijn en Grieks leer je
goed analyseren en kritisch naar
teksten kijken: die vaardigheid is
in veel beroepen belangrijk."
Wat doe je als je slecht in Frans en
Duits bent en toch een taal moet
kiezen? Dan ga je net als Tim Tot-
te (17) van het Zwin College in
Oostburg voor Grieks. Erg nuttig
schat hij het'vak niet in. „Ik denk
niet dat ik het in mijn verdere le
ven nog ga gebruiken."
Zowel Grieks als Latijn is normaal
niet mogelijk voor leerlingen met
een natuurprofiel. Maar Melissa
Lung van het Goese Lyceum (15)
kreeg het toch voor elkaar. „Ik
volg het vooral omdat het erg leuk
is. Ook wil ik graag de medische
kant op, dan komt Latijn van pas."
VtNNIE VIBES STREETPARADES MOBUNK DR. BUZZ HAYO DJ SANDSTORM
WINNAARS JUNIOR JAZZ AWARD JAZZ JUNKIES GO APE! SCAT CATS
RED GREEN JAZZBAND TOONBEELD JUKE JOINTS THE BLUE CLAY