scheldejazz TERNEUZEN 30 EXAMENS o 24 t/m 26 MEI 2013 RONNIE CUBER BAND WILLIE JONES III QUARTET Weinig vwo'ers kiezen voor Latijn en Grieks. Scholen werken samen en maken jongeren enthousiast voor de klassieke talen. De PZC volgt drie scholieren tijdens de examens. Vandaag vertelt Céline over haar vwo-examens Latijn en economie. EINDEXAMENKANDIDATEN KLAGEN OVER TALEN #Examenz!d <x 2f NUEVA MANTECA - BALCONY PLAYERS KLARO! MINYESHU- BLUE FLAMINGO BON GOM ATI K- WINDKRACHT 7 KAPOK THE MORE SOCIALLY RELEVANT JAZZ MUSIC ENSEMBLE kaartverl<ÓDp via porgyenbess.nl www.scheldejazz.nl Ik dacht: Wat is dit makkelijk door Cornelleke Blok MIDDELBURG - Céline den Engels man (18) uit Oost-Souburg checkt vrijdagmiddag rond half zes haar antwoorden van het examen La tijn op internet. „Ik ben echt blij", jubelt de leer ling van de CSW in Middelburg. „Ik heb superveel punten! Dat wordt sowieso een voldoende. Ik was vanochtend heel erg zenuw achtig, dus dit is echt een pak van mijn hart." Tijdens het examen Latijn moes ten de vwo'ers onder meer vragen beantwoorden over een tekst over Seneca. Céline had zich goed voor bereid: ze had de tekst al een keer helemaal vertaald. „De eerste vra gen lukten allemaal. Ik dacht: wat is dit makkelijk. Ook de vertaai- tekst die we van te voren nog niet gezien hadden, vond ik best goed te doen." Hóe anders verliep het examen economie, dat Céline 's middags moest maken. „Dat ging echt waardeloos. Het was heel pittig. Ik hoop op een vijfje." Céline vond dat het examen slecht aansloot op de stof in de boeken. „Ik had niet het idee dat het leren effect heeft gehad. Als ik niets gedaan had, had ik er even veel van gesnapt." Ze had vooral moeite met opgave 4. „Dat was een hele vage opgave over Zwit serland: Je moest dingen omreke nen van Zwitserse franks naar eu ro's. Ik raakte er helemaal van in de war." Op vrijdag konden medewerkers van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) het rustig aan doen. Hoewel er meer dan vijfdui zend klachten binnenkwamen, was het ook op de vijfde examen dag niet druk. In totaal deed meer dan de helft van de ruim 207.000 scholieren examen voor de vakken Neder lands, Duits, Latijn, wiskunde en economie. Het vmbo-examen Nederlands en het havo-examen Duits leverden de meeste klachten op. Ruim 800 vmbo'ers en meer dan 800 havis ten waren daar niet blij mee. De scholierenorganisatie verwachtte dat al. „Over talen klagen leerlin gen altijd meer dan over de exacte vakken. Ze moeten veel meer tek sten lezen en zelf veel interprete ren. Meerdere antwoorden zijn vol gens hen dan goed te rekenen", zei een LAKS-woordvoerster. De scholierenorganisatie ontving donderdag ruim 2000 klachten, on der meer over de talen Spaans, Turks en Arabisch. Van de klachten die over eerdere examens binnenkwamen, heeft het LAKS de meeste ongegrond verklaard. De meldingen over een vraag op het vwo-examen Neder lands is nu nog onder behandeling bij het College voor Examens. Céline den Engelsman En ze was al niet zo fris meer, want zes uur examen op een dag is niet niks. „Ik vond het moeilijk. Tijdens het examen Latijn zaten er ook havo-leerlingen in de zaal die Duits deden. Hun examen duurde een half uur korter. Toen ze weggingen, vond ik het moei lijk om me te concentreren." Nu een voldoende voor economie onhaalbaar lijkt, is Céline erop ge brand om haar gemiddelde op te krikken met andere vakken. Om te slagen moet ze namelijk op een gemiddelde van 5,5 uitkomen voor de centrale examens. „Ik ga dit weekend hard leren voor ge schiedenis. Ik wil graag een acht halen, om twee compensatiepun- ten te scoren." Kijk voor het examennieuws op www.pzc.nl/eindexamen Examen gemaakt, twitter mee! (Postrealyceum Havoleerlingen die net het examen Duits maakten, komen zuchtend de examenzaal uit. 'Best moeilijk', 'Het was veel.' #examenzld @daankempeneers Vess, tussen 7,8 en 8,8 voor examen Nederlands! :D #examenzld (Pdonnaiz Zou het liefst heel hard in een hoekje gaan huilen en chocolade koekjes eten tot ik ontplof. #examenzld #wiskunde @Joostvanesch1 In zes jaar nog nooit zo veel geleerd als vandaag #examenzld @ThomasvanDuin Wiskunde was easy, wel laatste vraag vergeten #why #examenzld @AnjaFijnaut Pff ben nog zenuwachtiger dan dochter. Hoop dat wiskunde net zo goed zal gaan als de oefenexamens. Duits ging goed vanmorgen. #examenzld @Nienegijssel Zullen we maar niet praten over hoe slecht #wiskunde ging, jongens? #examenzld @marcodeblock96 2 examens op een dag is té veel #hoofdpijn #examenzld Gymnasium heeft het moeilijk door Cornelleke Blok OOSTBURG - Het aantal gymnasias ten per leerjaar op Zeeuwse mid delbare scholen is soms op de vin gers van twee handen te tellen. Steeds meer scholen moeten klas sen samenvoegen of samenwer ken met andere scholen om les sen in klassieke talen te behou den. Op het Zwin College in Oost burg krijgen leerlingen uit vwo 5 en 6 tegelijkertijd Grieks. De Re de en het Zeldenrust-Steelant Col lege in Terneuzen hebben de les sen Grieks en Latijn voor de on derbouw samengevoegd. En ook het Pontes Goese Lyceum en het Ostrea Lyceum in Goes denken na samenwerking voor het onder wijs in klassieke talen. „Lesgeven aan een kleine groep leerlingen is duur. Dat is altijd las tig in tijden van bezuinigingen", zegt docente Maureen van Hee van het Zwin College. Reden te meer voor de Zeeuwse docenten klassieke talen, die zich verenigd hebben in een werkgroep, om leerlingen enthousiast te maken voor hun vak. Op het Zwin Colle ge in Oostburg werd vrijdag de eerste Zeeuwse vertaalwedstrijd Grieks en Latijn gehouden. Leer lingen uit Walcheren, Goes en Hulst reisden ervoor naar West- Zeeuws-Vlaanderen. Van Hee: „We geven ook introductielessen aan brugklassers, en plusgroepen op de basisschool. Daarnaast zijn er regelmatig lezingen voor alle Zeeuwse gymnasiasten." De Christelijke Scholengemeen schap Walcheren in Middelburg heeft weinig problemen. Komend schooljaar zijn er 46 aanmeldin gen voor de gymnasium-brug klas, zegt Anita Pijpelink, teamlei der bovenbouw vwo. „Wij kun nen kleine groepen makkelijker opvangen, omdat we een grote school zijn", geeft ze direct toe. „We maken de vakken aantrekke lijker door elk jaar excursies en le zingen te houden, met als climax een reis naar Rome in vwo 5." Afschaffen van de lessen Latijn en Grieks is, ondanks het kleine aan tal leerlingen, voor Zeeuwse scho len geen optie. Van Hee: „We wil len zorgen voor een breed aan bod. In een stad kun je nog voor een andere middelbare school kie zen, maar wij zijn een streek school. Jongeren hebben geen an dere keuze dan het Zwin College. Bovendien leren jongeren bij klas sieke talen over cultuur, geschie denis en filosofie. Dat komt in zó veel opleidingen terug." Pijpelink: „Door Latijn en Grieks leer je goed analyseren en kritisch naar teksten kijken: die vaardigheid is in veel beroepen belangrijk." Wat doe je als je slecht in Frans en Duits bent en toch een taal moet kiezen? Dan ga je net als Tim Tot- te (17) van het Zwin College in Oostburg voor Grieks. Erg nuttig schat hij het'vak niet in. „Ik denk niet dat ik het in mijn verdere le ven nog ga gebruiken." Zowel Grieks als Latijn is normaal niet mogelijk voor leerlingen met een natuurprofiel. Maar Melissa Lung van het Goese Lyceum (15) kreeg het toch voor elkaar. „Ik volg het vooral omdat het erg leuk is. Ook wil ik graag de medische kant op, dan komt Latijn van pas." VtNNIE VIBES STREETPARADES MOBUNK DR. BUZZ HAYO DJ SANDSTORM WINNAARS JUNIOR JAZZ AWARD JAZZ JUNKIES GO APE! SCAT CATS RED GREEN JAZZBAND TOONBEELD JUKE JOINTS THE BLUE CLAY

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 30