Special: ndernemer Transport en bedrijfswagens EP Neusvleugels Oplossingen 'Het blijft een kwestie van goed ondernemerschap' I flexibiliteit en een pool hebben ge vormd van chauffeurs die of voor het ene, dan wel voor het andere bedrijf kunnen worden ingezet. Wassing: 'Ik ken nog een voorbeeld van watje goed ondernemerschap zou kunnen noemen. Een vervoerder die zijn me dewerkers bij elkaar riep en eerlijk en met redenen omkleed, vertelde dat de 80 procent Nederlanders die hij in dienst had, hun werk nog hadden dankzij de 20 procent buitenlandse chauffeurs die ook voor de onderne ming werken. Op dat moment werd het aan die chauffeurs duidelijk dat ze elkaar niet moesten tegenwerken maar dat ze baat hadden van eikaars aanwezigheid. Een fantastisch initia tief natuurlijk. Het is toch de manier om het met elkaar te rooien en pro blemen nu en in de toekomst het hoofd te bieden. En die toekomstvisie hebben we ook met elkaar nodig wantje moet bedenken dat wanneer de economie met 1 procent groeit, onze sector met 1,8 procent toe neemt. Dat betekent dat we nu ook met zijn allen al moeten kijken naar die toekomst om, als het zover is, er klaar voor te zijn. Op die manier zul len Nederlandse én buitenlandse chauffeurs elkaar nu en in de toe komst nodig hebben.' Buitenlandse chauffeurs pakken het werk af dat ook door Nederlan ders gedaan kan worden. Dat is volgens Paul Wassing, manager Regio Zuid van Transport Logistiek Nederland (TLN), een wijdverbreid misverstand dat zelfs onder beroepsvervoerders leeft. 'Het is gewoon niet waar. Om verscheidene redenen kunnen we zelfs niet meer zonder chauffeurs uit de Oost-Europese landen. Nederlandse vervoerders zullen altijd nodig blijven en blijven bestaan. Alleen, we zullen ons moeten aanpassen aan de veranderde omstandigheden van een verenigd Europa.' leen naar de loonkosten kijkt, ben je misschien geneigd om eerder met Oost-Europeanen te werken, maar je moet de zaak wel breder trekken. Ne derlandse chauffeurs behoren tot de beste van het continent en hebben een aanzienlijk hogere productiviteit. Daarnaast ligt het er natuurlijk aan wat een ondernemer wil, hierdoor vaak aangestuurd door zijn opdracht gevers. Als het er niet, of minder, toe doet dat er voldoende talen- en regio kennis is, wellevendheid en service, is vrijwel elke chauffeur een goede. Maar juist op die genoemde punten scoren Nederlanders zeer goed. Daar ligt dus ook onze kracht. Bulkvervoer over grote afstanden kunnen onze rij ders eigenlijk wel vergeten; daar ligt de kracht van anderen binnen Euro pa. Maar servicegericht en gespeciali seerd vervoer is nog zéker mogelijk en ik ken tal van voorbeelden van on dernemers die dat heel erg goed -doen.' Oost-Europese landen zouden toetre den tot de Unie. Ondernemers had den dus tijd om op die veranderende omstandigheden te anticiperen. Som migen deden dat op uitstekende wij ze, anderen konden of wilden dat niet en daarvan hebben we in de afgelo penjaren gezien dat hen het water tot aan de neusvleugels staat. Het is dus zeker een kwestie van goed onderne merschap om in te spelen op de om standigheden. De een kan dat blijk baar beter dan de andere. Anderzijds speelt er zeker een mentaliteitskwes tie mee van (sommige) Nederlanders. De flexibiliteit van werknemers is de afgelopen decennia wel afgenomen. Nederlanders hebben toch vaak min der zin om 40 uur of langer te wer ken omdat ze ook tijd willen vrijma ken voor hun gezin of een andere tijd besteding hebben. Buitenlandse chauf feurs hebben dat probleem minder, hun mentaliteit is op dat vlak toch an ders. Wassing heeft een uitgesproken me ning over het wegvervoer door bui tenlandse rijders. 'Er speelt een aantal zaken. Ten eerste was het ook in 2004 al jarenlang duidelijk dat de Toch zie je in ons land ook onderne mers die de koe bij de horens vatten, buiten hun bedrijven kijken en samen werkingsverbanden zoeken. Zo is er in Waalwijk een aantal vervoerders die samenwerken op het punt van Tekst: Ad van Bladel Foto: ANP feurs en moet natuurlijk alle noodza kelijk vergunningen hebben. Op dat moment is het mogelijk om vanuit het betreffende land op willekeurig welk Europees land te rijden. Voor die duidelijkheid heeft ook TLN zich bijzonder ingespannen. Wij spannen ons bovendien nog steeds in dat de opgelegde regels van overheidswege goed gecontroleerd moeten worden. Met andere woorden, opgelegde re gels moeten wel duidelijk en naleef- baar zijn, anders hebben ze geen zin en leiden tot onduidelijkheid en daar mee onttrekking aan die regelgeving.' Globaal bedragen loonkosten voOr een transportondernemer zo'n 50 pro cent van zijn gehele kosten. Loonkos ten van Oost-Europese chauffeurs lig gen globaal 30 tot 50 procent lager dan die van Nederlandse chauffeurs. 'Daar valt wel wat op af te dingen', vindt Paul Wassing. 'Wanneer je al BREDA - 'Voor 2004, het jaar waar in verscheidene Oost-Europese lan den tot de Europese Unie toetraden, zaten we in ons land te schreeuwen om chauffeurs. Vanaf dat jaar werd het makkelijker om daarbij ook Oost-Europeanen in te zetten. Dat ge beurde op een aantal manieren. Som mige ondernemers stichtten een nieu we vestiging in - bijvoorbeeld - Po len en rekruteerden van daar uit hun rijders. Andere ondernemers deden dat via een uitzendconstructie. In die eerste jaren is er wel wat commotie geweest over het feit wanneer een ves tiging van een onderneming een 'reë le vestiging' is. Op dit moment is dat wel wat uitgekristalliseerd. Een reële vestiging in het buitenland moet er een kantoor bezitten, auto's, chauf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 111