Special:
ndernemer
Transport en bedrijfswagens
EP
Neusvleugels
Oplossingen
'Het blijft een kwestie van
goed ondernemerschap'
I
flexibiliteit en een pool hebben ge
vormd van chauffeurs die of voor het
ene, dan wel voor het andere bedrijf
kunnen worden ingezet. Wassing: 'Ik
ken nog een voorbeeld van watje
goed ondernemerschap zou kunnen
noemen. Een vervoerder die zijn me
dewerkers bij elkaar riep en eerlijk en
met redenen omkleed, vertelde dat de
80 procent Nederlanders die hij in
dienst had, hun werk nog hadden
dankzij de 20 procent buitenlandse
chauffeurs die ook voor de onderne
ming werken. Op dat moment werd
het aan die chauffeurs duidelijk dat ze
elkaar niet moesten tegenwerken
maar dat ze baat hadden van eikaars
aanwezigheid. Een fantastisch initia
tief natuurlijk. Het is toch de manier
om het met elkaar te rooien en pro
blemen nu en in de toekomst het
hoofd te bieden. En die toekomstvisie
hebben we ook met elkaar nodig
wantje moet bedenken dat wanneer
de economie met 1 procent groeit,
onze sector met 1,8 procent toe
neemt. Dat betekent dat we nu ook
met zijn allen al moeten kijken naar
die toekomst om, als het zover is, er
klaar voor te zijn. Op die manier zul
len Nederlandse én buitenlandse
chauffeurs elkaar nu en in de toe
komst nodig hebben.'
Buitenlandse chauffeurs pakken het werk af dat ook door Nederlan
ders gedaan kan worden. Dat is volgens Paul Wassing, manager Regio
Zuid van Transport Logistiek Nederland (TLN), een wijdverbreid
misverstand dat zelfs onder beroepsvervoerders leeft. 'Het is gewoon
niet waar. Om verscheidene redenen kunnen we zelfs niet meer
zonder chauffeurs uit de Oost-Europese landen. Nederlandse
vervoerders zullen altijd nodig blijven en blijven bestaan. Alleen,
we zullen ons moeten aanpassen aan de veranderde omstandigheden
van een verenigd Europa.'
leen naar de loonkosten kijkt, ben je
misschien geneigd om eerder met
Oost-Europeanen te werken, maar je
moet de zaak wel breder trekken. Ne
derlandse chauffeurs behoren tot de
beste van het continent en hebben
een aanzienlijk hogere productiviteit.
Daarnaast ligt het er natuurlijk aan
wat een ondernemer wil, hierdoor
vaak aangestuurd door zijn opdracht
gevers. Als het er niet, of minder, toe
doet dat er voldoende talen- en regio
kennis is, wellevendheid en service, is
vrijwel elke chauffeur een goede.
Maar juist op die genoemde punten
scoren Nederlanders zeer goed. Daar
ligt dus ook onze kracht. Bulkvervoer
over grote afstanden kunnen onze rij
ders eigenlijk wel vergeten; daar ligt
de kracht van anderen binnen Euro
pa. Maar servicegericht en gespeciali
seerd vervoer is nog zéker mogelijk
en ik ken tal van voorbeelden van on
dernemers die dat heel erg goed
-doen.'
Oost-Europese landen zouden toetre
den tot de Unie. Ondernemers had
den dus tijd om op die veranderende
omstandigheden te anticiperen. Som
migen deden dat op uitstekende wij
ze, anderen konden of wilden dat niet
en daarvan hebben we in de afgelo
penjaren gezien dat hen het water tot
aan de neusvleugels staat. Het is dus
zeker een kwestie van goed onderne
merschap om in te spelen op de om
standigheden. De een kan dat blijk
baar beter dan de andere. Anderzijds
speelt er zeker een mentaliteitskwes
tie mee van (sommige) Nederlanders.
De flexibiliteit van werknemers is de
afgelopen decennia wel afgenomen.
Nederlanders hebben toch vaak min
der zin om 40 uur of langer te wer
ken omdat ze ook tijd willen vrijma
ken voor hun gezin of een andere tijd
besteding hebben. Buitenlandse chauf
feurs hebben dat probleem minder,
hun mentaliteit is op dat vlak toch an
ders.
Wassing heeft een uitgesproken me
ning over het wegvervoer door bui
tenlandse rijders. 'Er speelt een aantal
zaken. Ten eerste was het ook in
2004 al jarenlang duidelijk dat de
Toch zie je in ons land ook onderne
mers die de koe bij de horens vatten,
buiten hun bedrijven kijken en samen
werkingsverbanden zoeken. Zo is er
in Waalwijk een aantal vervoerders
die samenwerken op het punt van
Tekst: Ad van Bladel
Foto: ANP
feurs en moet natuurlijk alle noodza
kelijk vergunningen hebben. Op dat
moment is het mogelijk om vanuit
het betreffende land op willekeurig
welk Europees land te rijden. Voor
die duidelijkheid heeft ook TLN zich
bijzonder ingespannen. Wij spannen
ons bovendien nog steeds in dat de
opgelegde regels van overheidswege
goed gecontroleerd moeten worden.
Met andere woorden, opgelegde re
gels moeten wel duidelijk en naleef-
baar zijn, anders hebben ze geen zin
en leiden tot onduidelijkheid en daar
mee onttrekking aan die regelgeving.'
Globaal bedragen loonkosten voOr
een transportondernemer zo'n 50 pro
cent van zijn gehele kosten. Loonkos
ten van Oost-Europese chauffeurs lig
gen globaal 30 tot 50 procent lager
dan die van Nederlandse chauffeurs.
'Daar valt wel wat op af te dingen',
vindt Paul Wassing. 'Wanneer je al
BREDA - 'Voor 2004, het jaar waar
in verscheidene Oost-Europese lan
den tot de Europese Unie toetraden,
zaten we in ons land te schreeuwen
om chauffeurs. Vanaf dat jaar werd
het makkelijker om daarbij ook
Oost-Europeanen in te zetten. Dat ge
beurde op een aantal manieren. Som
mige ondernemers stichtten een nieu
we vestiging in - bijvoorbeeld - Po
len en rekruteerden van daar uit hun
rijders. Andere ondernemers deden
dat via een uitzendconstructie. In die
eerste jaren is er wel wat commotie
geweest over het feit wanneer een ves
tiging van een onderneming een 'reë
le vestiging' is. Op dit moment is dat
wel wat uitgekristalliseerd. Een reële
vestiging in het buitenland moet er
een kantoor bezitten, auto's, chauf