30 EXAMENS a ■I k| e De PZC volgt drie Zeeuwse scholieren die examen doen. Melanie, Sjoerd en Céline hadden donderdag even vrijaf. Examen gemaakt, twitter mee! <- #Examerizld o. Gf @maaike 1696 Wat een vage en saaie toets zeg, woh. #kunst #examenzld @QuWorld Wat een lang lang êxamen, 36 vragen allemaal open en 8 kantjes vol geschreven. Conclusie: pijn in m'n hand #kunst #bv #examenzld (Pjuwannn Zo erg vind ik die examens niet hoor, kan elke dag lekker uitslapen! #examenzld Heerlijk uitslapen tot elf uur (Pdaveydk Een 7.4 voor examen uit 2010 van wiskunde! Gewoon goed strax nog maar eentje proberen dan #examenzld S Melanie: uitslapen en film kijken. H Céline: blokken op Latijn en economie. @0113CHERNO Verder met nederlands leren. Het zal toch echt even moeten. #examenzld (Pxxlauratje Yes! Hier krijg ik een beetje vertrouwen van. Duits oefenexamens gaan toppie, hopelijk knallen morgen! #examerizld LAKS HEEFT OOK EEN RUSTIGE DAG Ook donderdag hadden medewer kers van het Landelijk Aktie Komi- tee Scholieren (LAKS) niet veel te doen. Op de vierde examendag kwamen er meer dan 4000 klach ten binnen, maar bleef het volgens de scholierenorganisatie rustig. 9 In totaal deden meer dan 20.000 van de ruim 207.000 kandidaten examen voor onder meer talen als Spaans, Turks en Arabisch. De meeste klachten gingen over het havo-examen kunst: meer dan 1600 scholieren waren hier niet blij mee. De havisten vonden dat er maar weinig van de opgegeven leerstof terugkwam in de vragen. Kijk voor alle nieuwtjes over de eindexamens op de website www.pzc.nl/eindexamen Meepraten? Twitter mee onder #examenzld Sjoerd: televisie kijken en voetballen. door Cornelleke Blok MIDDELBURG - Sjoerd Hemelaar (16) uit Sint Jansteen zet donder dagmiddag even na drie uur net de televisie aan. „Ik kijk naar Dis ney XD." Hij lacht even. „Dat zijn kinderprogramma's", zegt de ha vo-leerling van het Reynaertcolle- ge in Hulst. „Ik heb de hele dag ge leerd en geoefend. Nu wil ik even ontspanning." Hij maakt zich op voor een zware examendag: vrijdag heeft hij exa men Duits en wiskunde. „Ik moet 5,5 uur lang examens maken. Dat wordt flink aanpoten. Ik heb nog een paar teksten Duits gelezen en wat sommen wiskunde gemaakt. Voor Duits zijn we tijdens de les sen goed getraind, maar wiskun programma. „Ik heb wat oefenexa mens gemaakt. Dat ging heel goed: ik had een 7,5 en een 8. Ik kijk straks nog wat woordjes over. Ik heb er vertrouwen in dat het gaat lukken." Céline den Engelsman (18) uit Oost-Souburg heeft een dubbel gevoel. De vwo-leerlinge van de CSW in Middelburg zit donder dag de hele dag te blokken op eco nomie en Latijn. „Ik ben vanaf tien uur vanochtend bezig met het vertalen van de Latijnse tekst. Die is wel dertig kantjes lang. Je moet van elke zin weten wat er staat, want ze kunnen overal vra gen over stellen. Als je tijdens de examen nog moet vertalen, dan verlies je veel te veel tijd. Maar ik zie het nu echt wel zitten." Voor economie is dat een ander verhaal. „We hebben gisteren nog een les gehad op school. We kon den nog vragen stellen. Daar heb ik veel aan gehad. Maar er zitten modellen in de stof, bijvoorbeeld het Keynesiaanse model, waar he le lastige vragen over kunnen ko men. De docent zei nog: door de actualiteit is de kans groot dat de vragen over werkloosheid en de economische crisis gaan." de is moeilijker. Dat is het enige vak waar ik een onvoldoende voor sta." Examen of niet, Sjoerd gaat donderdagavond gewoon naar de voetbaltraining bij W Steen. „Dan kan ik me even lek ker uitleven." Melanie Feijtel (16) uit Hoede- kenskerke neemt donderdag ook de tijd om te relaxen. „Ik heb van ochtend heerlijk uitgeslapen tot elf uur", vertelt de vmbo-leerlin- ge van het Ostrea Lyceum in Goes. „Daarna heb ik de hond uit gelaten en mijn zusje van school gehaald. Nu zitten we gezellig sa men een film te kijken op de bank." Maar ze ontkomt er niet aan om ook tijd te besteden aan Engels. Dat examen staat vrijdag op het Leesplankje om te borduren door Jan van Damme In Goes, in het Historisch Mu seum, hebben ze wat met borduren. En ze hebben in het Goese ook een uitgever, die erfgoed een warm hart toe draagt. Dan kan er dus zomaar een gezamenlijk project geboren worden. Zeker als de uitgever goe de contacten onderhoudt met il lustrator Danker Jan Oreel en his toricus Jan Zwemer. Zo ligt er op eens een in cellofaan verpakt pak ketje van achttien borduurkaar- ten, dat een nieuwe, inspirerende Zeeuwse leesplank vormt. Er bestond al een Zeeuws lees plankje. Met woorden als 'juun', 'troenke', 'bèstee', 'duif en 'koen- kelpot'Volgens uitgever Anthoni Fierloos in Goes was dat bestaan de plankje niet geschikt om in borduursteek om te zetten. Hij vroeg Jan Zwemer nieuwe Zeeuw se woorden te selecteren, waar mee borduursters wél overweg zouden kunnen. Illustrator Dan- ker Jan Oreel maakte er tekenin gen bij. Zwemer koos de volgende woorden: was-te, zwelm-pje, nist, mog-ge, tun-ne, pee, vier, pe-re-biee, po-ke, duum-pje, aes-gat, hor-naet, klao-vers, preê-le, bei-ers, doom, 'oen-ders, neu-te. Op de achterkant van de borduur- kaarten worden de woorden ver klaard. Zoals preêle. „De meeste Zeeuwen zeggen tegenwoordig ro chel tegen wat op de Bevelanden altijd een preêle werd genoemd. Meestal was een preêle een straal bruin speeksel, ontstaan door het pruimen van tabak. Ook het aesgat zal niet bij ieder een bekend zijn. Zwemer: „Een aesgat is 't onderènde van een boom, mee wortels en aol." Het 'aarsgat' van een boom, voegt hij eraan toe. En een poke: „Een poke is een buik. Maar die kun je ook gewoon buuk noemen. Van een egoïst zeggen de Zeeuwen: 't Is aol eige poke's gezond'eid." De woorden zijn volgens de uitge ver 'kenmerkend Zeeuws', en ze zijn op klank gekozen. De teke ning van de 'oenders wordt door het publiek als favoriet bestem peld. Achterop de kaart staat ver meld: „Zonder 'oenders geen ei- ers." Nieuw Zeeuws leesplankje - achttien losse borduurpatronen, tekst Jan Zwe mer, illustraties Danker Jan Oreel, Uit geverij Het Paard van Troje Goes, 19,95 euro. Het leesplankje is ook af gebeeld op een placemat (5,95 euro) en een dubbele kaart (2,95 euro).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 30