Opnieuw
roep om
strook
rood asfalt
Naar Dirk dus!
'Gevaar chemische
transporten bekijken'
Gelukkig is
I
Senseo
koffiepaus
24 BEVELANDEN en THOLEN
OESTERPUTTEN
Rond de Oesterputten staan nog
tientallen oude oesterloodsjes.
Eentje brandde er dinsdag af.
EH329itó3inE13
zonnepanelen?
Om in te werken zijn
die oude loodsjes
nog wel eens lastig
Kijk voor onze aanbiedingen elders in deze krant!
LUKASSE
Interesse in
B
wolphaartsdijk - De Fietsers
bond afdeling De Bevelanden pleit
opnieuw voor een strook rood as
falt aan weerszijden van de Aarde-
bolleweg in Wolphaartsdijk om de
veiligheid voor fietsers te vergro
ten. De aanleiding zijn verkeersme-
tingen, die uitwijzen dat er in veel
gevallen veel te hard wordt gere
den door automobilisten.
In 2010 is de Aardebolleweg in
Wolphaartsdijk heringericht en
opgewaardeerd tot ontsluitings-
weg voor het recreatieverkeer
naar het Veerse Meer. Er geldt een
maximum snelheid van 60 km
per uur. Parallel aan de herinrich
ting is verderop bij Kwistenburg
bij het Veerse Meer een fietspad
aangelegd met de gedachte dat de
fietsers dan geen gebruik meer
hoefden te maken van de drukke
en gevaarlijke Aardebolleweg. De
Fietsersbond maakte indertijd be
zwaar tegen de plannen met de
Aardebolleweg, omdat de heringe
richte, kaarsrechte weg zou uitno
digen om harder te rijden dan 60
kilometer per uur. De Fietsers
bond vreesde voor de veiligheid
van de fietsers omdat er geen (vrij-
liggende)fïetspaden of fietsstro
ken met rood asfalt aangebracht
zouden worden. Het fietspad
langs Kwistenburg was volgens
de bond uitstekend voor de recrea
tieve fietser, maar geen alternatief
voor (dagelijks) gebruik van de be
woners in het noordelijke deel
van Wolphaartsdijk en ook niet
voor de bewoners aan de Aarde
bolleweg. Uit metingen en tellin
gen in 2011 en 2012 blijkt dat meer
dan zestig van de voertuigen op
de Aardebolleweg (veel) harder
rijdt dan de maximum snelheid
van 60 km per uur. Net als in
2009 pleit de bond er daarom in
een brief aan de gemeente Goes
en'het waterschap voor om stro
ken rood asfalt aan te brengen aan
weerszijden van de weg. Het ef
fect van deze strook kan volgens
de bond versterkt worden met
een witte onderbroken streep of
een witte 'ribbelstrook' tussen
het rode en het gewone asfalt.
Ook kan de weg op meer plekken
visueel smaller worden gemaakt
om hardrijders te ontmoedigen.
Krakkemikkig,
maar wel heel
erg fotogeniek
door Nadia Berkelder
yerseke - Iedereen die woensdag
morgen over de Havendijk rijdt,
mindert even vaart, de blik op het
uitgebrande oesterloodsje van Del
ta Ostrea. Beneden, rond de oes
terputten is het stilletjes een dag
na de brand.
Richard van Burg is samen met
zijn collega-elektricien bezig om
de stroom rond de oesterputten
weer aan de praat te krijgen. Dat
is nodig om de putten leeg te kun
nen pompen en de oesters er met
een kraantje weer uit te kunnen
hijsen. In het water staan nog krat
ten met oesters, stukjes roet drij
ven op het wateroppervlak. Met
een na de brand op dinsdagavond
is het water in de putten al een
keer ververst; ze waren vervuild
met bluswater.
„Die oesters die er nu nog inlig-
gen, zaaien we allemaal weer te
rug op de oesterbanken in de Oos-
terschelde", zegt Giel van de Pias-
se van oesterbedrijf Delta Ostrea.
„Ik wil geen risico lopen. Geluk
kig hebben we nog een schip met
verse oesters klaar liggen. Die kun
nen zo in de oesterput daar ver
derop."
Het afgebrande loodsje van Delta
Ostrea is er één van een hele
reeks die eind negentiende eeuw
gebouwd zijn. De oestercultuur
in Yerseke ontstond destijds door
dat een groep investeerders uit
Den Haag en Wassenaar besloot
oesterbanken in de Oosterschelde
aan te leggen. Dat was lucratief,
omdat de vraag naar oesters voor
al vanuit Frankrijk groot was.
Die loodsjes uit die tijd staan er
nog steeds, sommigen zijn in de
loop der jaren uitgebouwd, maar
veel zijn nog redelijk authentiek.
De putten zijn in feite de pakhui
zen van de oesterkwekers en -han
delaren; daar liggen de oesters in
kratten opgestapeld om te verwa
teren.
Arie van der Kuil
In de loodsjes die om de putten
heen staan worden de oesters ge
sorteerd, verpakt en soms meteen
verhandeld of geserveerd.
„Er mag niks aan veranderd wor
den", zegt Arie van der Kuil van
oesterbedrijf De Koning. „Dat
staat allemaal onder controle van
monumentenzorg. Een tent mo
gen we nog wel neerzetten, maar
voor de rest mogen we niks ver
bouwen aan die loodsjes."
Voor toeristen is het leuk, die
oude huisjes, de barsten in de oes
terputten, de authenticiteit. Er lo
pen vaak mensen binnen om
even een foto te maken. „Maar
om te werken is het wel eens las
tig, vooral met transport over die
paadjes. Ja, het is allemaal nogal
krakkemikkig. Binnen mogen we
doen wat we willen, daar zijn die
loodsjes vaak heel modern. Dat
moet ook wel, omdat we aan alle
eisen voor voedselveiligheid moe
ten voldoen."
De deur van zijn eigen loodsje,
pal achter die van Delta, is zwart
geblakerd. Bouwkundig onder
zoek moet duidelijk maken of ook
de houten kapconstructie is aan
getast.
Diverse smaken.
Voordeelpak
48 stuks.
door Luc Oggel
GOES - Een ramp zoals die met de
goederentrein in het Belgische
Wetteren is dé nachtmerrie van
Goes. Dat zegt burgemeester René
Verhulst. Hij wil daarom in de eerst
volgende vergadering van de Veilig
heidsregio Zeeland bespreken wat
de lessen zijn.
In Goes rijden dagelijks goederen
treinen met gevaarlijke stoffen
dwars door de stad. Bij de ge
meente is weliswaar exact bekend
om welke stoffen het gaat, maar
dat wil niet zeggen dat er nooit
iets zou kunnen misgaan. In zijn
I Richard van Burg herstelt de
Die is wel total loss,
constateert Giel van
de Plasse droogjes
met een blik op zijn
oesterloodsje.
Dinsdagavond zat hij net thuis
aan het avondeten toen de tele
foon ging.
„We waren nog niet zolang weg.
Ze belden van "restaurant De Bran
ding hier tegenover. Of ik nog op
kantoor was. 'Ik zou maar naar de
putten komen', zeiden ze. Het is
al druk op de dijk."
■iNAPBtMHWi
algemeenheid, maar ook voor
Goes, is het het 'meer dan waard'
om het gevaar van chemische
transporten door woongebied na
der te bekijken, schrijft Verhulst
woensdag in zijn wekelijkse web-
log op goes.nl. „Volgen we dit en
wat kunnen we ervan leren",
licht hij toe. „Ik realiseerde me bij
voorbeeld pas door het ongeluk in
Wetteren dat die gevaarlijke stof
fen ook het riool instromen als
het gaat regenen. Ook communi
catief is het heel erg lastig, net als
evacueren." Ook de Borselse bur
gemeester Jaap Gelok is bezorgd
over met name wie er verantwoor
delijk is in het geval het mis gaat.
Goes - Het telefoonnummer dat
in de krant van 15 mei vermeld
stond waarop aangemeld kan
worden voor een korte cursus fo-
tobewerken en -beheren die van
daag begint, is niet correct. Het
juiste telefoonnummer is
0113-251254.
1
Dakbedekkingen Goes
Bezoek onze info-avond:
donderdag 16 mei, 19.30 u;
Westerkerk Goes
www.lukasse.nl
m