Opnieuw roep om strook rood asfalt Naar Dirk dus! 'Gevaar chemische transporten bekijken' Gelukkig is I Senseo koffiepaus 24 BEVELANDEN en THOLEN OESTERPUTTEN Rond de Oesterputten staan nog tientallen oude oesterloodsjes. Eentje brandde er dinsdag af. EH329itó3inE13 zonnepanelen? Om in te werken zijn die oude loodsjes nog wel eens lastig Kijk voor onze aanbiedingen elders in deze krant! LUKASSE Interesse in B wolphaartsdijk - De Fietsers bond afdeling De Bevelanden pleit opnieuw voor een strook rood as falt aan weerszijden van de Aarde- bolleweg in Wolphaartsdijk om de veiligheid voor fietsers te vergro ten. De aanleiding zijn verkeersme- tingen, die uitwijzen dat er in veel gevallen veel te hard wordt gere den door automobilisten. In 2010 is de Aardebolleweg in Wolphaartsdijk heringericht en opgewaardeerd tot ontsluitings- weg voor het recreatieverkeer naar het Veerse Meer. Er geldt een maximum snelheid van 60 km per uur. Parallel aan de herinrich ting is verderop bij Kwistenburg bij het Veerse Meer een fietspad aangelegd met de gedachte dat de fietsers dan geen gebruik meer hoefden te maken van de drukke en gevaarlijke Aardebolleweg. De Fietsersbond maakte indertijd be zwaar tegen de plannen met de Aardebolleweg, omdat de heringe richte, kaarsrechte weg zou uitno digen om harder te rijden dan 60 kilometer per uur. De Fietsers bond vreesde voor de veiligheid van de fietsers omdat er geen (vrij- liggende)fïetspaden of fietsstro ken met rood asfalt aangebracht zouden worden. Het fietspad langs Kwistenburg was volgens de bond uitstekend voor de recrea tieve fietser, maar geen alternatief voor (dagelijks) gebruik van de be woners in het noordelijke deel van Wolphaartsdijk en ook niet voor de bewoners aan de Aarde bolleweg. Uit metingen en tellin gen in 2011 en 2012 blijkt dat meer dan zestig van de voertuigen op de Aardebolleweg (veel) harder rijdt dan de maximum snelheid van 60 km per uur. Net als in 2009 pleit de bond er daarom in een brief aan de gemeente Goes en'het waterschap voor om stro ken rood asfalt aan te brengen aan weerszijden van de weg. Het ef fect van deze strook kan volgens de bond versterkt worden met een witte onderbroken streep of een witte 'ribbelstrook' tussen het rode en het gewone asfalt. Ook kan de weg op meer plekken visueel smaller worden gemaakt om hardrijders te ontmoedigen. Krakkemikkig, maar wel heel erg fotogeniek door Nadia Berkelder yerseke - Iedereen die woensdag morgen over de Havendijk rijdt, mindert even vaart, de blik op het uitgebrande oesterloodsje van Del ta Ostrea. Beneden, rond de oes terputten is het stilletjes een dag na de brand. Richard van Burg is samen met zijn collega-elektricien bezig om de stroom rond de oesterputten weer aan de praat te krijgen. Dat is nodig om de putten leeg te kun nen pompen en de oesters er met een kraantje weer uit te kunnen hijsen. In het water staan nog krat ten met oesters, stukjes roet drij ven op het wateroppervlak. Met een na de brand op dinsdagavond is het water in de putten al een keer ververst; ze waren vervuild met bluswater. „Die oesters die er nu nog inlig- gen, zaaien we allemaal weer te rug op de oesterbanken in de Oos- terschelde", zegt Giel van de Pias- se van oesterbedrijf Delta Ostrea. „Ik wil geen risico lopen. Geluk kig hebben we nog een schip met verse oesters klaar liggen. Die kun nen zo in de oesterput daar ver derop." Het afgebrande loodsje van Delta Ostrea is er één van een hele reeks die eind negentiende eeuw gebouwd zijn. De oestercultuur in Yerseke ontstond destijds door dat een groep investeerders uit Den Haag en Wassenaar besloot oesterbanken in de Oosterschelde aan te leggen. Dat was lucratief, omdat de vraag naar oesters voor al vanuit Frankrijk groot was. Die loodsjes uit die tijd staan er nog steeds, sommigen zijn in de loop der jaren uitgebouwd, maar veel zijn nog redelijk authentiek. De putten zijn in feite de pakhui zen van de oesterkwekers en -han delaren; daar liggen de oesters in kratten opgestapeld om te verwa teren. Arie van der Kuil In de loodsjes die om de putten heen staan worden de oesters ge sorteerd, verpakt en soms meteen verhandeld of geserveerd. „Er mag niks aan veranderd wor den", zegt Arie van der Kuil van oesterbedrijf De Koning. „Dat staat allemaal onder controle van monumentenzorg. Een tent mo gen we nog wel neerzetten, maar voor de rest mogen we niks ver bouwen aan die loodsjes." Voor toeristen is het leuk, die oude huisjes, de barsten in de oes terputten, de authenticiteit. Er lo pen vaak mensen binnen om even een foto te maken. „Maar om te werken is het wel eens las tig, vooral met transport over die paadjes. Ja, het is allemaal nogal krakkemikkig. Binnen mogen we doen wat we willen, daar zijn die loodsjes vaak heel modern. Dat moet ook wel, omdat we aan alle eisen voor voedselveiligheid moe ten voldoen." De deur van zijn eigen loodsje, pal achter die van Delta, is zwart geblakerd. Bouwkundig onder zoek moet duidelijk maken of ook de houten kapconstructie is aan getast. Diverse smaken. Voordeelpak 48 stuks. door Luc Oggel GOES - Een ramp zoals die met de goederentrein in het Belgische Wetteren is dé nachtmerrie van Goes. Dat zegt burgemeester René Verhulst. Hij wil daarom in de eerst volgende vergadering van de Veilig heidsregio Zeeland bespreken wat de lessen zijn. In Goes rijden dagelijks goederen treinen met gevaarlijke stoffen dwars door de stad. Bij de ge meente is weliswaar exact bekend om welke stoffen het gaat, maar dat wil niet zeggen dat er nooit iets zou kunnen misgaan. In zijn I Richard van Burg herstelt de Die is wel total loss, constateert Giel van de Plasse droogjes met een blik op zijn oesterloodsje. Dinsdagavond zat hij net thuis aan het avondeten toen de tele foon ging. „We waren nog niet zolang weg. Ze belden van "restaurant De Bran ding hier tegenover. Of ik nog op kantoor was. 'Ik zou maar naar de putten komen', zeiden ze. Het is al druk op de dijk." ■iNAPBtMHWi algemeenheid, maar ook voor Goes, is het het 'meer dan waard' om het gevaar van chemische transporten door woongebied na der te bekijken, schrijft Verhulst woensdag in zijn wekelijkse web- log op goes.nl. „Volgen we dit en wat kunnen we ervan leren", licht hij toe. „Ik realiseerde me bij voorbeeld pas door het ongeluk in Wetteren dat die gevaarlijke stof fen ook het riool instromen als het gaat regenen. Ook communi catief is het heel erg lastig, net als evacueren." Ook de Borselse bur gemeester Jaap Gelok is bezorgd over met name wie er verantwoor delijk is in het geval het mis gaat. Goes - Het telefoonnummer dat in de krant van 15 mei vermeld stond waarop aangemeld kan worden voor een korte cursus fo- tobewerken en -beheren die van daag begint, is niet correct. Het juiste telefoonnummer is 0113-251254. 1 Dakbedekkingen Goes Bezoek onze info-avond: donderdag 16 mei, 19.30 u; Westerkerk Goes www.lukasse.nl m

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 60