Op de fiets UIT 9 SCHOUW In de lopende tentoonstelling in deWillem3 is de 'Schepping' het thema en verwondering de len het doel. DONDERDAG 16 MEI 2013 langs de Oosterschelde Zoute druppels blazen Klim op de toren en overzie Plan Tureluur Vogelrijk wateren een glimp van beelden in boomgaard en paardenwei In de stal verstild landschap Bomen van rood draad bij de WESTERSCHOUWEN Meer op www.kunstschouw.nl en het Kunstschouw Magazine Leven, nu en in eeuwigheid Cornelia Rijkaart laat in Geersdijk het licht zinderen Cornelia Rijkaart van Cappellen schil dert stillevens van tere schoonheid op basis van de traditie van de oude meesters. Daaraan voegt zij soms een vleugje impressionisme toe waar door haar werk iets heel eigens krijgt. Eén van de exposanten op de uitgebalanceerde voorjaarsexpositie. Ook fraaie beeldentuin. T/m 26/5. Hofstede Galerie Lijn 3, Pro- vincialeweg 1, Geersdijk. Do. t/m zo. 11.00-17.00 uur. De ongrijpbaarheid van de tijd verbeeld door Halmans Frank Halmans verbeeldt het onver biddelijke wegtikken van de tijd en het wegglippen van onze herinnerin gen in objecten, beelden en installa ties die vaak de ruimte oproepen waarin wij leven. Huizen en kamers zijn metafoor voor ons bestaan, stof en haar de sporen die we achterlaten. T/m 23/6. Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh Haamstede. Wo. t/m zo. 14.00-17.00 uur. T/m 18/5 ook nog in Galerie van den Berge, Goes kunst die de grenzen opzoekt en zo echt 'gevaarlijk' wordt is ook in een vrije samen leving vaak geen plaats. Een verbod op for mele gronden is de reactie. Een gemiste kans. Was het niet passender om samen het openbare debat aan te gaan en dan eventueel alsnog de zaak op te doeken? Over de in deWillem3 lopende tentoonstel ling zal geen debat ontstaan. Die staat ver af van de maatschappelijke werkelijkheid. Hier is de 'Schepping' het thema en ver wondering delen het doel. Als ik de grote grijze -zaal binnenkom zie ik een flink aantal glazen stolpen op de vloer staan. In elk ervan huist een vreemd insect achtig wezen. Geen dieren waarbij ik me op mijn gemak voel. Het gezelschap staat in slagorde opgesteld rond een grotere stolp met het meest indrukwekkende speci men van de 'Ctenocephalides Leptanilliae' zoals Jeroen Kuster (1971) zijn gefantaseer de diersoort noemt. Hij verzamelt schedels en heeft zelf honderden dieren ontleed. Met die kennis creëert hij zijn eigen dieren wereld. Daarbij gebruikt hij vaak eigentijd se materialen. Hij heeft bijvoorbeeld insec ten geconstrueerd uit plastic lepels. Maar hij gebruikt ook zaaddozen of andere in de natuur gevonden materialen. De door hem geschapen wezens exposeert hij in kabinetten en in glazen flessen met 'sterk water'. Of hij prikt ze met spelden aan de muur. In Vlissingen is een van de wanden bezaaid met een enorme hoeveel heid 'zilvervisjes'. Kuster lijkt in staat zijn jongensdroom te verwezenlijken. En mij neemt hij mee in verbazing. Dit is al knap en dan leven zijn wezens nog niet eens 'echt'. In de volgende zaal toont Rob Moonen (1958) grote, onberispelijk mooie foto's van zeegezichten, steeds de horizon in het mid den. Hij maakte ze overal ter wereld. Als fo to's prima, maar niet uniek. Als presentatie sterk omdat ik de ervaring van zee, ruimte en licht meebeleeft en zo wordt gericht op de context van het leven op aarde, dat als ik de evolutieverhalen moet geloven, begon in het water, met licht als 'motor'. En dat licht staat dan weer centraal in de projectie van Diana Raemakers (1971). Op een groot scherm verschijnt het als hori zontale, steeds veranderende kleurbanen in oneindig wit. Een ingedikte natuurerva ring die me losmaakt van het hier en nu. Een passend einde bij een fraaie cyclus over de schepping. En dan neem ik u - terug op aarde - graag nog mee naar Middelburg. Daar presen teert Annie Ratti een laboratorium waar zij hallucinerende paddenstoelen kweekt. Je ziet naast een ruime hoeveelheid documen tatie enkele glazen en houten kasten waar uitgezaaide sporen zich ontwikkelen tot schimmeldraden en paddenstoelen. Ratti droogt ze ter plekke en registreert het pro ces op foto, video en in tekeningen. Het 'Shroomproject' is zorgvuldig en uitge kiend gepresenteerd en als het ware de le vende pendant van de dode natuur die Kus ter schept. Of het om illegale paddenstoe len gaat, moet u mij niet vragen. Daar zijn de autoriteiten voor. Paddenstoelen kun je echter moeilijk uitzetten, want ze hebben geen nationaliteit. 'In den beginne'. T/m 9/6. deWillem3, Oranje straat 4, Vlissingen. Do. t/m zo. 13.00-17.00 uur. 'The Shroomproject'. T/m 23/6. Annie Ratti, Kabinetten van de Vleeshal, Zusterstraat 7, Di. t/m zo. 13.00-17.00 uur T/m 9/6. Galerie de Ouverture, Boule vard de Wielingen 64. Cadzand. Do. t/m zo. 14.00-18.00 uur. - T/m 21/6. Passerelle, Stadhuisplein 1, Terneuzen. Ma. 13.00-17.00 uur; di. t/m do. 9.00-17.00 uur, vr. tot 20.00 uur. Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Ik had eigenlijk willen schrijven over het huisje met de uitgeprocedeerde en dus illegale asielzoekers dat Tinke- bell in het kader van Bevrijdingsfesti val in Vlissingen had gerealiseerd. Het had een maand moeten staan, maar het is 6 mei al afgebroken. Er was geen vergunning voor langere tijd ver leend. Begrijpelijk vanuit formeel bestuur lijk oogpunt. Artistiek gezien is het toch een geslaagd project: op creatieve wijze voor een breed publiek een maatschappelijk probleem agenderen is een verdienste. Maar voor Patrick Vertenten is een van de expo santen op Breekbare Stilte, een geva rieerde expositie met figuratief en ab stract werk met tijd en stilte als aan dachtspunten. Vertenten schildert mensen in een soms licht geabstra heerde beeldtaal. Hij zet de tijd stil en maakt subtiel relaties tussen men sen zichtbaar. Werk van Jeroen Kuster in deWillem3. Het 'Shroomproject' in de Kabinetten van de Vleeshal. Breekbare stilte is thema groepsexpositie in Cadzand Harry Visser maakt meesterlijke aquarellen Harry Visser is lid van Hollandse Aqua rellisten Kring en exposeert met vier collega's in Terneuzen. In zijn aquarel len van koeien maakt hij gebruik van alle mogelijkheden van de waterverf. De geboorte van een kalf legde hij in drukwekkend vast, in een perfecte balans tussen figuratie en abstractie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 49