Op de fiets
UIT 9
SCHOUW
In de lopende tentoonstelling
in deWillem3 is de 'Schepping'
het thema en verwondering de
len het doel.
DONDERDAG 16 MEI 2013
langs de Oosterschelde
Zoute druppels blazen
Klim op de toren en
overzie Plan Tureluur
Vogelrijk wateren een
glimp van beelden in
boomgaard en paardenwei
In de stal verstild landschap
Bomen van rood draad bij de
WESTERSCHOUWEN
Meer op www.kunstschouw.nl
en het Kunstschouw Magazine
Leven, nu en in eeuwigheid
Cornelia Rijkaart laat in
Geersdijk het licht zinderen
Cornelia Rijkaart van Cappellen schil
dert stillevens van tere schoonheid
op basis van de traditie van de oude
meesters. Daaraan voegt zij soms
een vleugje impressionisme toe waar
door haar werk iets heel eigens
krijgt. Eén van de exposanten op de
uitgebalanceerde voorjaarsexpositie.
Ook fraaie beeldentuin.
T/m 26/5. Hofstede Galerie Lijn 3, Pro-
vincialeweg 1, Geersdijk. Do. t/m zo.
11.00-17.00 uur.
De ongrijpbaarheid van de tijd
verbeeld door Halmans
Frank Halmans verbeeldt het onver
biddelijke wegtikken van de tijd en
het wegglippen van onze herinnerin
gen in objecten, beelden en installa
ties die vaak de ruimte oproepen
waarin wij leven. Huizen en kamers
zijn metafoor voor ons bestaan, stof
en haar de sporen die we achterlaten.
T/m 23/6. Bewaerschole, Weststraat
18, Burgh Haamstede. Wo. t/m zo.
14.00-17.00 uur. T/m 18/5 ook nog
in Galerie van den Berge, Goes
kunst die de grenzen opzoekt en zo echt
'gevaarlijk' wordt is ook in een vrije samen
leving vaak geen plaats. Een verbod op for
mele gronden is de reactie. Een gemiste
kans. Was het niet passender om samen
het openbare debat aan te gaan en dan
eventueel alsnog de zaak op te doeken?
Over de in deWillem3 lopende tentoonstel
ling zal geen debat ontstaan. Die staat ver
af van de maatschappelijke werkelijkheid.
Hier is de 'Schepping' het thema en ver
wondering delen het doel.
Als ik de grote grijze -zaal binnenkom zie ik
een flink aantal glazen stolpen op de vloer
staan. In elk ervan huist een vreemd insect
achtig wezen. Geen dieren waarbij ik me
op mijn gemak voel. Het gezelschap staat
in slagorde opgesteld rond een grotere
stolp met het meest indrukwekkende speci
men van de 'Ctenocephalides Leptanilliae'
zoals Jeroen Kuster (1971) zijn gefantaseer
de diersoort noemt. Hij verzamelt schedels
en heeft zelf honderden dieren ontleed.
Met die kennis creëert hij zijn eigen dieren
wereld. Daarbij gebruikt hij vaak eigentijd
se materialen. Hij heeft bijvoorbeeld insec
ten geconstrueerd uit plastic lepels. Maar
hij gebruikt ook zaaddozen of andere in de
natuur gevonden materialen.
De door hem geschapen wezens exposeert
hij in kabinetten en in glazen flessen met
'sterk water'. Of hij prikt ze met spelden
aan de muur. In Vlissingen is een van de
wanden bezaaid met een enorme hoeveel
heid 'zilvervisjes'.
Kuster lijkt in staat zijn jongensdroom te
verwezenlijken. En mij neemt hij mee in
verbazing. Dit is al knap en dan leven zijn
wezens nog niet eens 'echt'.
In de volgende zaal toont Rob Moonen
(1958) grote, onberispelijk mooie foto's van
zeegezichten, steeds de horizon in het mid
den. Hij maakte ze overal ter wereld. Als fo
to's prima, maar niet uniek. Als presentatie
sterk omdat ik de ervaring van zee, ruimte
en licht meebeleeft en zo wordt gericht op
de context van het leven op aarde, dat als ik
de evolutieverhalen moet geloven, begon
in het water, met licht als 'motor'.
En dat licht staat dan weer centraal in de
projectie van Diana Raemakers (1971). Op
een groot scherm verschijnt het als hori
zontale, steeds veranderende kleurbanen
in oneindig wit. Een ingedikte natuurerva
ring die me losmaakt van het hier en nu.
Een passend einde bij een fraaie cyclus
over de schepping.
En dan neem ik u - terug op aarde - graag
nog mee naar Middelburg. Daar presen
teert Annie Ratti een laboratorium waar zij
hallucinerende paddenstoelen kweekt. Je
ziet naast een ruime hoeveelheid documen
tatie enkele glazen en houten kasten waar
uitgezaaide sporen zich ontwikkelen tot
schimmeldraden en paddenstoelen. Ratti
droogt ze ter plekke en registreert het pro
ces op foto, video en in tekeningen.
Het 'Shroomproject' is zorgvuldig en uitge
kiend gepresenteerd en als het ware de le
vende pendant van de dode natuur die Kus
ter schept. Of het om illegale paddenstoe
len gaat, moet u mij niet vragen. Daar zijn
de autoriteiten voor. Paddenstoelen kun je
echter moeilijk uitzetten, want ze hebben
geen nationaliteit.
'In den beginne'. T/m 9/6. deWillem3, Oranje
straat 4, Vlissingen. Do. t/m zo. 13.00-17.00 uur.
'The Shroomproject'. T/m 23/6. Annie Ratti,
Kabinetten van de Vleeshal, Zusterstraat 7, Di.
t/m zo. 13.00-17.00 uur
T/m 9/6. Galerie de Ouverture, Boule
vard de Wielingen 64. Cadzand. Do.
t/m zo. 14.00-18.00 uur. -
T/m 21/6. Passerelle, Stadhuisplein 1,
Terneuzen. Ma. 13.00-17.00 uur; di.
t/m do. 9.00-17.00 uur, vr. tot 20.00
uur.
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.
Ik had eigenlijk willen schrijven over
het huisje met de uitgeprocedeerde
en dus illegale asielzoekers dat Tinke-
bell in het kader van Bevrijdingsfesti
val in Vlissingen had gerealiseerd.
Het had een maand moeten staan,
maar het is 6 mei al afgebroken. Er
was geen vergunning voor langere tijd ver
leend. Begrijpelijk vanuit formeel bestuur
lijk oogpunt.
Artistiek gezien is het toch een geslaagd
project: op creatieve wijze voor een breed
publiek een maatschappelijk probleem
agenderen is een verdienste. Maar voor
Patrick Vertenten is een van de expo
santen op Breekbare Stilte, een geva
rieerde expositie met figuratief en ab
stract werk met tijd en stilte als aan
dachtspunten. Vertenten schildert
mensen in een soms licht geabstra
heerde beeldtaal. Hij zet de tijd stil
en maakt subtiel relaties tussen men
sen zichtbaar.
Werk van Jeroen Kuster in deWillem3.
Het 'Shroomproject' in de Kabinetten van de Vleeshal.
Breekbare stilte is thema
groepsexpositie in Cadzand
Harry Visser maakt meesterlijke
aquarellen
Harry Visser is lid van Hollandse Aqua
rellisten Kring en exposeert met vier
collega's in Terneuzen. In zijn aquarel
len van koeien maakt hij gebruik van
alle mogelijkheden van de waterverf.
De geboorte van een kalf legde hij in
drukwekkend vast, in een perfecte
balans tussen figuratie en abstractie.