8 UIT Na dertig jaar is de Amsterdam se band Claw Boys Claw nog al tijd springlevend. Zoals spreekt uit 'Hammer*, het tiende studio album waarop het viertal vet knipoogt naar de jaren zestig. Morgen spelen ze in Goes. Zaterdag 18 mei, bij Protestantse Zaterdag 18 mei, 't Spiegeltheater, Zaterdag 18 mei, Porgy en Bess, Ter- Zondag 19 mei, Adriaanskerk, Zondag 19 mei, Slot Moermond, Ren- Kerk, Domburg, 19.30 uur. Middelburg, 20.00 uur. neuzen, 21.30 uur. Dreischor, 16.30 uur. esse, 16.30 uur. Claw Boys Claw is nooit gezapig Brassband Apollo geeft pinksterbuitenconcert Brassband Apollo uit Domburg heeft voor zaterdagavond het eerste buiten concert van dit seizoen op de agenda staan. Dit pinksterbuitenconcert wordt gegeven aan de zuidzijde van de Protestantse Kerk in Domburg. Apollo brengt een gevarieerd reper toire dat voor brassband gecompo neerd of gearrangeerd is met onder meer Glenn Miller en Pizzicato Polka. Peter Adriaanse plukt de dag met vrienden en collega's Samen met vrienden en collega's brengt Peter Adriaanse zijn nieuwe muziekprogramma 'Pluk de dag'. Hij brengt oude en nieuwe nummers. De meeste liedjes hebben iets met zijn eigen leven te maken: over zijn jeugd en ijkpunten in het leven. Medewer king van: David Cantens, René van Brakel, Willem v.d. Ent, Peter Boot, Frens Vossen, Simone Adriaanse. Met zes snaren de zaal in vuur en vlam zetten Matt Schofield heeft niet veel nodig om een zaal in vuur en vlam te zet ten. Aan zes snaren heeft hij genoeg. Janken, krijsen, fluisteren of schreeu wen: Dit Britse gitarenwonder kan als geen ander de blues overbrengen. Niet voor niets mag hij zich tot de top tien van de Engelse bluesgitaris ten allertijden rekenen, samen met o.a. Eric Clapton en Peter Green. Adriaanskerk voor even een 'Engelse kathedraal' Bezoekers van de Choral Evensong door het Schouws Kamerkoor zullen zich tijdens dit optreden in een Engel se kathedraal wanen. De Adriaans kerk in Dreischor biedt overigens een uitstekende akoestiek voor de koor werken uit diverse stijlperioden van o.a. Henry Purcell (Magnificat en Nunc Dimittis),van Samuel Sebastian Wesley en van Charles Macpherson. Kwartet Maarten Bruijnes brengt 'Jazz at the castle' Slot Moermond in Renesse is een plek bij uitstek voor een sfeervol jazz concert op de zondag. Die ervaring heeft het kwartet van Maarten Bruij nes inmiddels opgedaan tijdens een eerste proefconcert. Dat geeft reden voor een tweede optreden. De muzi kanten brengen swingende jazzy ever greens, bossa-nova's en ballads uit het American Songbook. door Paul Geerts Die naam, tja, waar komt die eigenlijk vandaan? Zanger Peter te Bos haalt de schou ders op. Het doet er niet toe. Claw Boys Claw is ge woon Claw Boys Claw. Niets meer, niets minder. „Het is alsof je in de spiegel kijkt, jezelf aan kijkt en je eigen naam noemt. Peter. Ik had net zo goed fiets kunnen heten. Ik heb niet zoveel met die naam." Claw Boys Claw is volgens gitarist John Ca meron een identiteit, een naam die voor zich spreekt, zonder echte betekenis. „We zouden onszelf ook The University of Claw Boys Claw kunnen noemen", zegt Te Bos. „Ja, dat vind ik leuk, lekker ingewikkeld." Het is de zanger ten voeten uit. Hij houdt wel van dwarsliggen, van de boel een beet je opschudden. Zo was het dertig jaar gele den al toen de charmant stotterende Te Bos zich, begeleid door Cameron, drum mer Allard Jolles en bassist Bobbie Rossini, voor het eerst manifesteerde als heus po diumbeest. Met Hammer, de tiende studioplaat, zet de band het dertigjarig bestaan luister bijzet. Al doet dat jubileum de muzikanten niet zoveel. Natuurlijk blikt Cameron wel eens terug op het verleden, maar zwelgen in nos talgie? Daar is hij de persoon niet naar. Vooruit, even dan. Want hoe mooi was het dat de band nog voor de release van het rammelende debuut Shocking shades of Claw Boys Claw dankzij een paginagroot ar tikel in een landelijk dagblad ineens irt de schijnwerpers stond. Zanger Peter te Bos van Claw Boys Claw: „Het mag niet gekunsteld klinken. Is dat wel het geval, dan werkt het niet bij ons." De jaren tachtig overleefden ze moeiteloos, evenals de jaren negentig. 1\issen neus en lippen door scoorden ze in 1992 zelfs een bescheiden hit met Rosie. Claw Boys Claw, regelmatig geroemd als de beste liveband van Nederland, kon tussen 1985 en 1995 dan ook jaar in jaar uit rekenen op publieke bijval. Daarna werd het stil. Tot 2008, toen de band terugkeerde met Pajama days. De toer die erop volgde, duurde 2,5 jaar. En nu is er dan Hammer, een album dat min of meer uit het niets lijkt te komen. „We zijn al die tijd gewoon bezig geweest met dingen bedenken", aldus Cameron. „Soms fanatiek, soms staat het op een lager pitje, maar het gaat altijd door. Zelfs als we acht jaar lang niet op een podium staan en niemand van ons hoort, rommelt het door." Te Bos valt hem bij. „Het interesseert me geen zak hoeveel tijd we nodig hebben om een nieuwe plaat te maken. Als het er niet in zit, dan moet je niets uitbrengen. En er is nog altijd niemand die ons zegt wanneer we een nieuwe plaat uit moeten brengen.^ Hammer is dan ook geên herhalingsoefe ning. Waren de nummers op Pajama days vooral ingetogen, op de opvolger gaan filmi sche klanken en energie hand in hand. Ver schil met het repertoire uit de jaren tachtig en negentig is dan weer dat Te Bos minder gromt, maar zich ontwikkeld heeft tot een meer melodieuze zanger. „Ik ben blij dat onze muziek constant ver andert", zegt Te Bos over het repertoire dat sterk leunt op het geluid van de jaren zes tig. Cameron: „Ik vind het niet erg om in de sixties te grasduinen. Dat is een periode die leeft, in ieder geval bij mij. Ik zou het erg vinden als we dat geluid roekeloos zou den kopiëren. Dat hoor ik vaak bij bands die nieuw en hip zijn. Dan kunnen de songs nog zo goed zijn, ik mis een eigen ge luid." Toegegeven: de nummers mogen dan in dertig jaar tijd wat rustiger zijn geworden, gezapig klinken doen ze volgens Te Bos niet. „Ook in die langzame nummers zit nog altijd een bepaald soort energie. Be langrijk criterium is dat het niet gekun steld mag klinken. Is dat wel het geval, dan werkt het niet bij ons." Bovendien komt het repertoire volgens hem live nog altijd het best tot zijn recht. Dus toert Claw Boys Claw ook dit keer weer uitgebreid door het land, van grote po dia tot kleinere zalen zoals 't Beest. „Na tuurlijk heeft een optreden in Paradiso een extra lading", zegt Cameron. „Maar de sfeer in kleine zalen kan ook geweldig zijn, juist omdat het publiek zo dichtbij staat. Dat vind ik nog steeds confronterend." Claw Boys Claw, morgen in 't Beest in Goes. Sup port: duo BlackBoxRed. Aanvang: 20.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 48