'Bescherm kwetsbare
tv-programma s
'KRO Spoorloos blijft KRO Spoorloos'
VERDIEPING 9
Fuseren met NCRV
of KRO? Nou nee.
IKON en Zendtijd voor
Kerken zijn wél
welkom bij de EO.
i
Mensen die de passie hebben
om het verhaal van Jezus te
vertellen, zijn hier van har
te welkom. Dat is de drive
van waaruit we program
ma's maken en iedereen die die drive deelt,
is welkom", zegt EO-directeur Arjan Lock.
Hij ziet de EO vooral als missionaire om
roep. Die missie maakt dat de EO liever al
leen doorgaat, dan fuseert met bijvoor
beeld KRO of NCRV; ook al betekent dit
fors minder inkomsten. „Als we aansluiten
bij een andere omroep, krijgen we miljoe
nen meer. Maar het gaat ons niet om de or
ganisatie of hoeveelheid geld. Ik heb liever
minder programma's waarin de kijker
EO-geluid herkent, dan meer programma's
waarvan niet duidelijk is wie de afzender
is."
IKON en Zendtijd voor Kerken (ZvK) - dat
kerkdiensten uitzendt op radio en tv - ko
men wél onder de vleugels van de EO. Bei
de zijn 2.42-omroepen, naar het artikel in
de Mediawet dat zendtijd regelt voor om
roepen met een religieuze grondslag. Voor
die omroepen is per 1 januari 2016 geen
plek in het publieke bestel, zoals staatsse
cretaris Dekker dat voor ogen staat. Na aan
vankelijk te hebben ingezet op samengaan
met de NCRV, besloten IKON en ZvK dat
samenwerking met de EO betere overle
vingskansen biedt. IKON en ZvK delen het
verlangen om het verhaal van Jezus uit te
dragen, zegt Lock. „Ze representeren de
breedte van de kerken. Dat gaat verder dan
EO alleen."
IKON en ZvK trekken deze zomer al in bij
de EO - die niet op het Mediapark, maar in
een voormalig klooster elders in Hilversum
gehuisvest is -, maar blijven tot en met 31
december 2015 gewoon zelfstandig. „We
gaan de komende jaren het gesprek aan
over hoe we naar elkaar toe kunnen
groeien om voorbereid te zijn op de perio
de na 2015", vertelt Lock. „We willen dat
waar IKON en ZvK voor staan, een plek
houdt in het bestel. Dat betekent dat moge
lijk een deel van het budget van de EO
wordt besteed aan programmering die
staat voor het IKON-merk", realiseert hij
zich. „Die zijn heel goed in documentaires.
Dat is ook een van de vijf prioriteiten van
de publieke omroep van de toekomst. Daar
om wil ik dat de IKON die expertise houdt
en misschien laat uitdijen. En ik zie graag
dat ze aan de levensbeschouwelijke kant
programma's maken, waarvan de kerken
ook zeggen: supergaaf dat dat gedaan
wordt. Neem The Passion. Dat heeft een bre
de uitstraling en mag wat mij betreft hét
project van de kerken zijn. Van katholiek
tot christelijk-gereformeerd. Er zijn veel
overeenkomsten waarop je elkaar kunt vin
den."
Verschillen zijn er ook, beaamt hij. „En we
zijn er jaren heel goed in geweest die naar
boven te halen. Maar in deze tijd van ont
zuiling is het krachtiger om op zoek te
gaan naar wat je verbindt. Daar heeft de sa
menleving veel meer aan." In het zoeken
naar samenwerking buiten de fusies om,
voelt hij zich door de EO-leden gesteund.
„Waarbij de eerlijkheid gebiedt te zeggen
dat sommigen zeggen: dat maken we niet
mee, we verkiezen het benoemen van de
verschillen."
Het moet hem van het hart: de politiek ziet
de publieke omroep vooral als gemakkelij
ke bezuinigingspost en dat doet geen recht
aan de mooie programma's die in Hilver
sum gemaakt worden. De bezuiniging van
200 miljoen euro, daar heb je hem niet
over gehoord. „We hebben de schouders er
onder gezet om de kijker hiervan niet de
dupe te laten zijn. Bezuinigen is geen sim
pele klus en kost onwijs veel banen. Dat is
de prijs die we betalen voor de economi
sche situatie. Plus dat het efficiënter kan in
Hilversum. We maken het bestuurlijk een
voudiger."
Maar dat Rutte II nog eens 100 miljoen op
eist, vindt hij schandalig. „Dat voelt als: 'ze
moeten het nou maar eens goed voelen
daar'. Er worden hier zulke mooie program
ma's gemaakt. Als je niet oplet, krijg je dat
nooit meer terug. Dat is slecht voor de sa
menleving. Er is al zo weinig dat de bevol
king bindt."
Lock doet er alles aan om de laatste bezuini
ging voor een deel teruggedraaid te krij
gen. „De overheid moet verantwoordelijk
heid dragen voor programmering die
kwetsbaar is. Juist levensbeschouwelijke
programmering is kwetsbaar, omdat het
niet de meest populaire is en omdat de
commerciëlen dat nooit zullen doen. Als
de politiek dat belangrijk vindt, moet die
dat met een financieel gebaar waarmaken."
Het streven is dat KRO en NCRV op 1
januari samengaan.
„Het zijn de omroeporganisaties die fuse
ren, KRO en NCRV houden beide hun ei
gen ledenvereniging", tekent KRO-bestuur-
der Yvonne de Haan aan. „En we blijven on
ze eigen programma's maken. KRO Spoor
loos blijft KRO Spoorloos en NCRV Man bijt
hond blijft NCRV Man bijt hond."
„KRO en NCRV blijven programma's ma
ken geïnspireerd vanuit respectievelijk de
katholieke en protestants-christelijke le
vensbeschouwelijke traditie", verzekert De
Haan. Wel verwacht ze meer samenwer
king. „We doen nu ook dingen samen, zoals
Debat op 2. We produceren samen drama, zo
als Lijn 32. En het zal
ongetwijfeld zo zijn
dat de komende ja
ren nieuwe, gezamen
lijke programma's
ontstaan. Maar beide
merken blijven over
eind."
De kijker en luiste
raar gaan met andere
woorden nog niet
meteen veel merken
van de omroepfusies.
Die zijn ingegeven
door de bezuiniging van 200 miljoen euro
van het kabinet-Rutte L De bezuiniging zit
vooral in banen die als gevolg van de fusies
verloren gaan en in mindere mate in de pro
grammering. Bij alle fiisieomroepen zijn
het voornamelijk ondersteunende banen
(op de administratie en bij communicatie)
en functies in het management die verdwij
nen. Banen in de productie - die van de pro
grammamakers - worden zoveel mogelijk
gespaard.
Bij KRO-NCRV verdwijnen 57 voltijdba
nen. Circa een derde bij de ondersteunende
afdelingen, in het management en bij de
RKK. De medewerkers horen naar verwach
ting in juni wie mag blijven en wie niet De
Haan hoopt één ding: dat de bezuiniging
van nog eens 100 miljoen euro van tafel
gaat. „Dat er bezuinigd moet worden, daar
is iedereen het over eens. En dat de publie
ke omroep daaraan zijn steentje bij moet
dragen, daar gaat het niet over. Je kunt de
trein ook een station te ver laten doorrij
den."
Yvonne de Haan
foto Hermien Lam