Pech voor Guido van der Garde
BSïT Wiggins tobt, Gesink is vrolijk
1.15
SPORT 33
met Man United
Tweede zeges
Frijns in CP2
Eindzege Kittel in
Ronde van Picardië
Colfster Boeljon
vijfde in TUrkije
MAANDAG 13 MEI 2013
Fernando Aionso leidt de dans in zijn Ferrari. De Spanjaard won de Grand Prix in Barcelona en is daardoor nog steeds een serieuze kanshebber voor de we
reldtitel in de Formule 1. foto Toni Albir/EPA
BARCELONA - Was het de eerste
vier races minder erg geweest om
dat hij amper potten kon breken;
juist zondag had Giedo van der Gar
de niet willen uitvallen. Maar het
noodlot tartte de 28-jarige Neder
lander in de Formule 1. Precies in
zijn beste weekeinde tot dusver
viel hij uit door een verkeerd ge
monteerd wiel.
Van der Garde kwalificeerde zich
zaterdag als negentiende. Hij was
voor het eerst dit seizoen sneller
dan zijn teamgenoot Charles Pic
en de beide Marussia's. In de race
van een dag later liep het tot de
twintigste ronde op rolletjes. Van
der Garde lag op een zeventiende
positie, had zelfs nog even vijf
tiende gelegen, toen bij zijn twee
de pitstop zijn linkerachterband
niet goed werd gemonteerd.
De coureur voelde het al bij het
uitrijden van de pitstraat en niet
lang daarna verloor hij het wiel.
Van der Garde kwam nog wel te
rug naar de pits, maar er was te
veel beschadigd om nog verder te
kunnen. Zijn team, Caterham,
kreeg na de wedstrijd een boete
van ïo.ooo euro omdat Van der
Garde het circuit op was gestuurd
met een loszittend wiel. Van der
Garde over het uitvallen: „Dit is
heel jammer, maar deze dingen
gebeuren. Ik vocht met Button en
de beide auto's van Williams.
Mijn auto was geweldig. Toen ik
wegreed na de tweede stop, voel
de ik dat er iets niet goed zat. Ik
verloor een wiel en terug in de
box bleek dat ik niet verder kon.
Het is een les voor ons allemaal."
De coureur wil echter positief blij
ven: „We weten dat de updates
werken en ik krijg nog een nieu
we vleugel. De snelheid was ge
noeg om met de auto's voor ons
te vechten. Ik ga met veel vertrou
wen naar Monaco. Daar heb ik va
ker gereden, ik ken het er goed."
BARCELONA
De Nederlandse autocou
reur Robin Frijns heeft zon
dag zijn tweede podium
plaats behaald bij de GP2-
wedstrijden in Barcelona.
De 2i-jarige Limburger ein
digde zondag in de tweede
race op het Circuit de Catalu-
nya als tweede achter de Ita
liaan Stefano Coletti. Die
bleef Frijns na 26 ronden
net voor.
Het Nederlandse racetalent
had zaterdag voor een grote
verrassing gezorgd door de
eerste race in Barcelona te
winnen.
SOISSONS
De Duitser Marcel Kittel
heeft zich zondag verzekerd
van eindwinst in de Ronde
van Picardië. De wielrenner
van Argos-Shimano won de
derde en laatste etappe tus
sen Nanteuil-le-Hadouin en
Soissons in de massasprint.
Kittel liet in Frankrijk na 171
kilometer, net als in de eer
ste rit, thuisrijder Bryan Co-
quard achter zich. In de twee
de etappe waren de rollen
nog omgedraaid.
Johnny Hoogerland (Vacan-
soleil) uit Langeweegje werd
39e in het eindklassement
ANTALYA
Christel Boeljon is als vijfde
geëindigd in het Turks
Open. De Nederlandse kon
op de slotdag van het evene
ment in Antalya haar presta
tie van zaterdag (67 slagen)
niet herhalen. Met een wis
selvallige laatste ronde van
75 (vier birdies, vier bogeys
en een dubbele bogey op de
vierde hole) duikelde ze
met een totaal van 291 iets
in de eindrangschikking.
Het volgende toernooi van
de Europese Ladies Tour is
het Dutch Open in Amster
dam (24-26 mei).
MANCHESTER - Sir Alex Ferguson
heeft zondagmiddag zijn laatste
competitiewedstrijd als trainer
van Manchester United voor ei
gen publiek winnend afgesloten.
Heel gemakkelijk ging dat niet.
De Engelse landskampioen, met
Robin van Persie in de basis, had
op Old Trafford alle moeite om
middenmoter Swansea City van
zich af te schudden: 2-1.
De Mexicaan Javier Hernandez
maakte in de eerste helft de 1-0,
waarna Michu in de 49e minuut
voor de gelijkmaker had gezorgd.
Vlak voor tijd maakte verdediger
Rio Ferdinand het winnende
doelpunt.
Behalve Alex Ferguson werkte
ook Paul Scholes zijn laatste
thuisduel voor United af. De
38-jarige middenvelder werd na
ruim een uur naar de kant ge
haald.
door Ad Pertijs
FLORENCE - Voor Bradley Wiggins
blijft de Giro d'ltalia een groot ge
vecht met zichzelf, de elementen
en de concurrentie die bloed ruikt.
Zelfs in de tijdrit, zijn thuiswed
strijd toch, wist de Brit zaterdag
niet te ontsnappen aan de negatie
ve spiraal waarin hij zich al bijna
een week bevindt.
„Het zal een komende twee we
ken een 'heil of a race' worden",
voorspelde de man, die dit jaar de
Giro hoger op zijn verlanglijstje
zette dan de Tour. Hoe die strijd
zal eindigen is na dit weekeinde
nog altijd niet duidelijk. In de
tijdrit pakte Wiggins zaterdag
weliswaar tijd terug op de nieuwe
rozetruidrager Vicenzo Nibali,
maar door een lekke band bleef
die winst beperkt tot amper tien
seconden. De winst moest hij la
ten aan zijn voor Movistar rijden
de landgenoot Alex Dowsett.
Met het boos wegsmijten van zijn
'lekke' fiets illustreerde Wiggins
alle inmiddels opgekropte frustra
tie in zijn lijf. Zondag was het
ook in de eerste bergrit billenknij-
pen geblazen voor de kopman
van Sky. De wegen in Toscane wa
ren veel natter dan voorspeld en
op dertig kilometer van de meet
moest het team alle zeilen bijzet
ten om de op achterstand geraak
te Wiggins terug te laten keren in
de bloeddorstige groep van man
nen die tegen hem lijken samen
te spannen.
Hoe anders is het beeld bij Blan
co. Kopman Robert Gesink over
leefde moeiteloos de tijdrit en de
natte bergrit. Hij is opgeklommen
naar de derde plaats in het alge
meen klassement. Ploeggenoot
Wilco Kelderman rukte op naar
de twaalfde plaats en leidt het jon-
gerenklassement. Stef Clement
verbaasde met de vijfde plaats in
de tijdrit en zondag zat ook Ste
ven Kruijswijk weer keurig van
voren. „Het ziet er goed uit. Ik
heb nog geen foutje gemaakt voor
het klassement. Ook met de ploeg
gaat het goed. Wat kan ik er meer
over zeggen", stelde Gesink tevre
den vast.
Robert Gesink heeft na zondag 1.15
minuten achterstand op rozetruidra
ger Vicenzo Nibali. De renner van Blan
co staat daarmee derde in het alge
meen klassement.
Hij kon wat meer vertellen over
het gemak waarmee hij zich staan
de houdt in de gevaarlijke afdalin
gen. Valpartijen verstierden de
laatste jaren iets te vaak zijn be
langrijke wedstrijden. „In de
koers ben je zo met jezelf bezig,
dat je niet ziet hoe lastig de ande
ren het hebben. Die beelden zie
ik nu pas terug in de bus. Heftig
ja. Angst voor vallen heb ik echter
niet. Ik heb vertrouwen in het ma
teriaal. Kennelijk hebben wij heel
goede banden. Ik weet precies
hoe hard je er mee door een
bocht kunt rijden. Daarnaast is
het zaak goede lijnen te blijven rij
den en je voor de top een keer
goed uit elkaar te trekken om
vooraan de afdaling te beginnen."
Een paar jaar geleden waren er
nog veel klachten over de Vitto-
ria-tube in de regen. Gesink: „Dat
klopt. Maar sindsdien hebben ze
een echt goede band ontwikkeld."