Pech voor Guido van der Garde Wiggins tobt, Gesink is vrolijk 1.15 SPORT 33 Ferguson wint laatste duel met Man United k_ TWeede zeges Frijns in CP2 Eindzege Kittel in Ronde van Picardië Colfster Boeljon vijfde in Turkije MAANDAG 13 MEI 2013 Fernando Alonso leidt de dans in zijn Ferrari. De Spanjaard won de Grand Prix in Barcelona en is daardoor nog steeds een serieuze kanshebber voor de we reldtitel in de Formule 1. foto Toni Albir/EPA BARCELONA - Was het de eerste vier races minder erg geweest om dat hij amper potten kon breken; juist zondag had Giedo van der Gar de niet willen uitvallen. Maar het noodlot tartte de 28-jarige Neder lander in de Formule 1. Precies in zijn beste weekeinde tot dusver viel hij uit door een verkeerd ge monteerd wiel. Van der Garde kwalificeerde zich zaterdag als negentiende. Hij was voor het eerst dit seizoen sneller dan zijn teamgenoot Charles Pic en de beide Marussia's. In de race van een dag later liep het tot de twintigste ronde op rolletjes. Van der Garde lag op een zeventiende positie, had zelfs nog even vijf tiende gelegen, toen bij zijn twee de pitstop zijn linkerachterband niet goed werd gemonteerd. De coureur voelde het al bij het uitrijden van de pitstraat en niet lang daarna verloor hij het wiel. Van der Garde kwam nog wel te rug naar de pits, maar er was te veel beschadigd om nog verder te kunnen. Zijn team, Caterham, kreeg na de wedstrijd een boete van ïo.ooo euro omdat Van der Garde het circuit op was gestuurd met een loszittend wiel. Van der Garde over het uitvallen: „Dit is heel jammer, maar deze dingen gebeuren. Ik vocht met Button en de beide auto's van Williams. Mijn auto was geweldig. Toen ik wegreed na de tweede stop, voel de ik dat er iets niet goed zat. Ik verloor een wiel en terug in de box bleek dat ik niet verder kon. Het is een les voor ons allemaal." De coureur wil echter positief blij ven: „We weten dat de updates werken en ik krijg nog een nieu we vleugel. De snelheid was ge noeg om met de auto's voor ons te vechten. Ik ga met veel vertrou wen naar Monaco. Daar heb ik va ker gereden, ik ken het er goed." BARCELONA De Nederlandse autocou reur Robin Frijns heeft zon dag zijn tweede podium plaats behaald bij de GP2- wedstrijden in Barcelona. De 2i-jarige Limburger ein digde zondag in de tweede race op het Circuit de Catalu- nya als tweede achter de Ita liaan Stefano Coletti. Die bleef Frijns na 26 ronden net voor. Het Nederlandse racetalent had zaterdag voor een grote verrassing gezorgd door de eerste race in Barcelona te winnen. SOISSONS De Duitser Marcel Kittel heeft zich zondag verzekerd van eindwinst in de Ronde van Picardië. De wielrenner van Argos-Shimano won de derde en laatste etappe tus sen Nanteuil-le-Hadouin en Soissons in de massasprint. Kittel liet in Frankrijk na 171 kilometer, net als in de eer ste rit, thuisrijder Bryan Co- quard achter zich. In de twee de etappe waren de rollen nog omgedraaid. Johnny Hoogerland (Vacan- soleil) uit Langeweegje werd 39e in het eindklassement ANTALYA Christel Boeljon is als vijfde geëindigd in het Turks Open. De Nederlandse kon op de slotdag van het evene ment in Antalya haar presta tie van zaterdag (67 slagen) niet herhalen. Met een wis selvallige laatste ronde van 75 (vier birdies, vier bogeys en een dubbele bogey op de vierde hole) duikelde ze met een totaal van 291 iets in de eindrangschikking. Het volgende toernooi van de Europese Ladies Tour is het Dutch Open in Amster dam (24-26 mei). MANCHESTER - Sir Alex Ferguson heeft zondagmiddag zijn laatste competitiewedstrijd als trainer van Manchester United voor ei gen publiek winnend afgesloten. Heel gemakkelijk ging dat niet. De Engelse landskampioen, met Robin van Persie in de basis, had op Old Trafford alle moeite om middenmoter Swansea City van zich af te schudden: 2-1. De Mexicaan Javier Hernandez maakte in de eerste helft de 1-0, waarna Michu in de 49e minuut voor de gelijkmaker had gezorgd. Vlak voor tijd maakte verdediger Rio Ferdinand het winnende doelpunt. Behalve Alex Ferguson werkte ook Paul Scholes zijn laatste thuisduel voor United af. De 38-jarige middenvelder werd na ruim een uur naar de kant ge haald. door Ad Pertijs FLORENCE - Voor Bradley Wiggins blijft de Giro d'ltalia een groot ge vecht met zichzelf, de elementen en de concurrentie die bloed ruikt. Zelfs in de tijdrit, zijn thuiswed strijd toch, wist de Brit zaterdag niet te ontsnappen aan de negatie ve spiraal waarin hij zich al bijna een week bevindt. „Het zal een komende twee we ken een 'hell of a race' worden", voorspelde de man, die dit jaar de Giro hoger op zijn verlanglijstje zette dan de Tour. Hoe die strijd zal eindigen is na dit weekeinde nog altijd niet duidelijk. In de tijdrit pakte Wiggins zaterdag weliswaar tijd terug op de nieuwe rozetruidrager Vicenzo Nibali, maar door een lekke band bleef die winst beperkt tot amper tien seconden. De winst moest hij la ten aan zijn voor Movistar rijden de landgenoot Alex Dowsett. Met het boos wegsmijten van zijn 'lekke' fiets illustreerde Wiggins alle inmiddels opgekropte frustra tie in zijn lijf. Zondag was het ook in de eerste bergrit billenknij- pen geblazen voor de kopman van Sky. De wegen in Toscane wa ren veel natter dan voorspeld en op dertig kilometer van de meet moest het team alle zeilen bijzet ten om de op achterstand geraak te Wiggins terug te laten keren in de bloeddorstige groep van man nen die tegen hem lijken samen te spannen. Hoe anders is het beeld bij Blan co. Kopman Robert Gesink over leefde moeiteloos de tijdrit en de natte bergrit. Hij is opgeklommen naar de derde plaats in het alge meen klassement. Ploeggenoot Wilco Kelderman rukte op naar de twaalfde plaats en leidt het jon- gerenklassement. Stef Clement verbaasde met de vijfde plaats in de tijdrit en zondag zat ook Ste ven Kruijswijk weer keurig van voren. „Het ziet er goed uit. Ik heb nog geen foutje gemaakt voor het klassement. Ook met de ploeg gaat het goed. Wat kan ik er meer over zeggen", stelde Gesink tevre den vast. Robert Gesink heeft na zondag 1.15 minuten achterstand op rozetruidra ger Vicenzo Nibali. De renner van Blan co staat daarmee derde in het alge meen klassement. Hij kon wat meer vertellen over het gemak waarmee hij zich staan de houdt in de gevaarlijke afdalin gen. Valpartijen verstierden de laatste jaren iets te vaak zijn be langrijke wedstrijden. „In de koers ben je zo met jezelf bezig, dat je niet ziet hoe lastig de ande ren het hebben. Die beelden zie ik nu pas terug in de bus. Heftig ja. Angst voor vallen heb ik echter niet. Ik heb vertrouwen in het ma teriaal. Kennelijk hebben wij heel goede banden. Ik weet precies hoe hard je er mee door een bocht kunt rijden. Daarnaast is het zaak goede lijnen te blijven rij den en je voor de top een keer goed uit elkaar te trekken om vooraan de afdaling te beginnen." Een paar jaar geleden waren er nog veel klachten over de Vitto- ria-tube in de regen. Gesink: „Dat klopt. Maar sindsdien hebben ze een echt goede band ontwikkeld."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 33