Ovezande vol imposante scènes en onverwachte ontmoetingen Een mooie tijd www.drukkerijmiddelburg.nl www.maandvandevrijheid.nl 18 ZEELAND zeeland in de vorige eeuw Maand van de Vrijheid in de Drvkkery Expositie Vrijheid en Onafhankelijkheid o.a. Liesbeth Labeur, Michiel Brink en Hennie van Ham Literair festival met Joost Lagendijk, Özcan Akyol en Nilgun Yerli. Turkse muziek van Alican. Tafelgesprek o.l.v. Bram Vermeulen Provincie Zeeland Mogelijk gemaakt door Provincie Zeeland Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar is de foto genomen? We zijn be nieuwd naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossing naar:redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzen ders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. Nee, het goede ant woord was niet Yerse- ke. Een groot aantal inzenders herkende wel de oesterputten op de foto maar noemden de ver keerde plaatsnaam. Op de foto zijn de oesterputten in Wemeldinge te zien. De put ten zijn verdwenen. Alleen de naam van vakantiepark De Oes terbaai herinnert aan die tijd. Jaap Burger herkende de Wemel- dingse putten. „Alom bekend is de oestercultuur van Yerseke, doch ook Wemeldinge heeft haar oesterteelt- en handel gekend, zij het beperkter. Cornelis Lindenbergh heeft daar bij een voortrekkersrol gespeeld Hij was onder meer één der op richters van de N.V. Visscherij de Wemeldingsche Compagnie, ac tief in de schelpdierenteelt en in het bijzonder de oesterteelt. In feite was C. Lindenbergh aan nemer. Hij bouwde voor eigen re kening het Post- en Telegraafkan toor (1885) en verhuurde dit aan de gemeente Wemeldinge. Een telegramadres was immers voor de handel in oesters van groot belang. Cornelis Lindenbergh werd opge volgd door diens zoon Laurus (Lau), die zich nog nadrukkelij ker met de oestercultuur ging be zighouden. Later waren diens twee zonen: Cornelis Marinus en Marinus Cornelis Laurus als oes terkwekers en daarnaast als fruit telers actief. Na de strenge winter van 1962/63 kwam er in feite een einde aan de oesterteelt in Wemeldinge. Het haventje aan de Val werd in de volksmond 't haeventje van Lau genoemd. „Ik hoop dat ik niet verkeerd zit", besluit Leen Philipse zijn mail. En hij zit niet verkeerd. Ook hij was een van de weinigen met het goede antwoord. „Achter de dijk stond de oesterloods en lag de oesterboot de Wemeldinge 7, die de Kraak werd genoemd. Er werd daar zomers veel gezwommen (niet bij laag water) door kinde ren. Als het wat fris was, kon je je tegen de warme beplating van de Kraak op temperatuur hou den. Moments to remember. Een mooie tijd." De winnaars zijn: Jaap Burger, Goes; André Verschuure, Wemeldinge; A. Schouwenaar - Verhage, Wemeldinge. Frank Los maakt met veel pathos zijn entree als gestoorde portrettekenaar tijdens het Straatfestival in Ovezande. foto Marcelle Davidse door Ali Pankow OVEZANDE - Een man zonder hoofd in de kraam van een nagel ontwerper? Een straatartiest of heeft die man het gewoon koud en heeft hij zijn jack helemaal over zijn hoofd getrokken ter be scherming tegen de schrale wind? Tijdens het Straatfestival, in Ove zande, zoals zich dat gisteren weer manifesteerde, kun je van al les meemaken. Soms is het zelfs een beetje puzzelen om uit te vin den of het nou om performers of 'gewone bezoekers' gaat. Iedereen heeft immers zo zijn bijzonderhe den. Of zoals karikatuurtekenaar Frank Los het omschrijft: 'We moeten steeds ongevraagd ons zelf herkennen'. Ovezande barst te gisteren, naast standaard-brade- rie-gedoe en veel muziek, weer van imposante scènes en onver wachte ontmoetingen. Sommige optredens blijken van verrassend hoog niveau. Zoals de performan ce van de Belgische clown en acro baat Barto. „Ik ga met heel mijn lichaam door deze klerenhanger kruipen", belooft hij het massaal toegestroomde publiek. Hij doet het en nog veel meer: dansen en jongleren met drie brandende fak kels op een lint dat door vier stevi ge mannen uit het publiek wordt strak gehouden. Duo Musa heeft daarvoor al een fraai staaltje thea trale acrobatiek weggegeven met De Jas, een knap in spanning opge bouwde voorstelling, mooi muzi kaal omlijst. Van heel ander kali ber is het repertoire van Heavy HoempaZeven blazers en een drummer wijzen The way to hell en weten hun publiek daarmee snel op te voeren van een handje vol naar een 'uitzinnige menigte', nou ja in hun eigen woorden dan. Wie het sacraler wil moet in de rk-kerk zijn. Daar zingt Broeder Dieleman heel bevlogen over 'alle veugels van de zee' en over 'Onze Lieve Vrouwe van de polder'. Twee straatvegers doen elders in middels verwoede pogingen tot romantisch contact, maar lopen steeds blauwtjes op. Pas later op de avond wordt het weer stil in Ovezande.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 18