8 VERDIEPING EINDEXAMENS Met studeren en examentraining bereiden leerlingen zich voor op de komende examens. Maar zijn ze ook klaar voor wat daarna komt? Loopbaanbegeleiding op school helpt bij het kiezen van de juiste vervolgopleiding. s> 44 Je moet als jongere mogen ontdekken waar je niet goed in bent 44 Het vmbo loopt o Jaartje backpacken of gaan werken is niet gunstig voor student voorop in vernieuwing, dat is de cultuur daar Met het oog op later door Patrick Wiercx illustratie Willem de Visser Studeren, extra examentrai ning, zwaar in de stress zitten en dat voor een papier op A4~formaat dat waarschijnlijk voor tientallen jaren in de kast komt te liggen. Tja, wat zegt zo'n diploma eigenlijk? Edith Vissers, werkzaam bij onderwijsadviseur KPC Groep in Den Bosch, heeft daar een antwoord op. „Het examenresultaat is een goede voorspeller van succes in je vervolg opleiding. Het diploma verleent daar toe gang toe. Als het goed is, leidt je vmbo-di- ploma tot succes in het mbo, je havo-diplo ma doet dat in het hbo, en je vwo-diploma op de universiteit." Maar, voegt ze eraan toe, dat is lang niet al tijd zo. Jongeren moeten zich in het voort gezet onderwijs een beeld vormen van hun latere beroep. Ze kiezen de opleiding die daarnaar moet leiden. Bij menigeen loopt het toch mis. Globalisering en tech nologische ontwikkelingen leiden ertoe dat het beroepenveld snel kan veranderen. Zo ontdekte een schooldirecteur in Eindho ven een paar maanden geleden tot zijn ver rassing dat een van de ouders van zijn leer lingen 'twitteraar' van beroep is. De man houdt Twitter goed in de gaten en plaatst berichten namens bedrijven. Een nieuwe functie in een relatief nieuwe sector, de so cial media. Los van de nieuwe functies die ontstaan (en waar scholen niet altijd zicht op heb ben), is het beroepenveld veel complexer geworden. Wat jongeren hindert, is dat van veel functies nauwelijks uit te leggen valt, wat het precies is. Vissers: „Een vader die engineering manager is, kan proberen uit te leggen aan zijn zoon wat dat is, maar het blijft vaak iets abstracts." Veel onderwijsinstellingen bieden veel en van alles, graag met trendy namen en het liefst in het Engels. „Zo kom je in het mbo een opleiding tegen met de titel 'Mighty Machines'. Je moet je maar afvragen wat dat kan zijn en waar het op voorbereidt. Het mbo heeft meer dan 600 opleidingen. Er wordt over gesproken om dat wat trans paranter te maken." Voor Edith Vissers staat voorop dat 'de verkeerde keuze' niet bestaat. „Je moet als jongere mogen ontdek ken waar je niet goed in bent. Je moet erva ringen en inzicht kunnen opdoen. Daarbij hoort de uitdaging daarop te reflecteren. Zo komt je steeds dichter bij je doel." Scholen kunnen daarop inspelen met loop baanontwikkeling, dat steeds meer gang baar wordt in het voortgezet onderwijs. Onderwijsadviseur Edith Vissers Prof.dr. Marinka Kuijpers Hiermee kunnen keuzes die achteraf onge lukkig blijken te zijn, voorkomen worden. Vissers: „Wat we willen is dat leerlingen zelf steeds meer sturing aan hun loopbaan geven. Ze moeten beter ontdekken wie ze zijn, welke kansen en talenten ze hebben en wat ze kunnen. Daarbij past zingeving: jongeren willen iets wat ze léuk vinden om te doen. De regie ligt bij hen." Voor leerkrachten en begeleiders is het de taak erachter te komen wat dat is en hoe leerlingen in hun zoektocht staan. Indivi duele gesprekken zijn er al langer, maar het gesprek is nog vaak een gesprek tégen of zelfs óver de leerling in plaats van een gesprek mét de leerling, meent Vissers. Natuurlijk moet onderwijs meer zijn dan het halen van voldoendes en het diploma, vindt prof. dr. Marinka Kuijpers. Zij werkt bij het Wetenschappelijk Centrum Leraren Onderzoek LOOK en is bijzonder hoogle raar aan de Open Universiteit. „We willen tenslotte allemaal dat iemand uiteindelijk op de goede plek terecht komt." Waar het om gaat is dat een school er meer werk van maakt om leerlingen goed in het vizier te krijgen. Kuijpers geeft een voorbeeld waar het mis gaat. „Een leerling vertelt een decaan wat hij graag doet, namelijk op zondag koken voor zijn ouders. De decaan adviseert hem daarna een koksopleiding. Later blijkt dat die leerling het juist leuk vindt om voor ie mand te zorgen. Op zo'n moment moet het onderwijs zich schamen, vind ik. Je moet goed luisteren naar wat een leerling vertelt; dat een advies op zo weinig geba seerd kan zijn." Zo is de uitkomst van een test een aardig moment om iemand aan het denken te zet ten, maar het kiezen zelf is een langdurig proces. „Het onderwijs is erop gericht jon geren een fundament te geven in rekenen en taal, en dat is goed. Nu kun je als docent zeggen: dit gaat al jaren goed, zo gaan we door. Alleen, de wereld verandert en scho len moeten daarin mee. Dat vinden ze las tig. En er worden al zoveel eisen aan leer krachten gesteld. Meer kan al bijna niet meer en dan moet het anders." Zij pleit ervoor dat docenten zelf meer le ren en aan zelfreflectie doen, vanuit hun passie en hun kwaliteit. Daar hoort het be ter begeleiden van leerlingen bij. De ver schillen tussen scholen zijn nog groot. „Je kunt als school niet tegen docenten zeg gen: dit zijn de doelen, begin maar. Je moet als organisatie aan de slag. Als je wilt dat decanen, mentoren en vakdocenten goede gesprekken voeren met hun leerlingen, moet de school dat zelf ook doen richting het personeel." Scholen die nu al een goede loopbaanbege leiding bieden, zitten eerder in vmbo en mbo dan in havo, vwo, hbo en universiteit, is de indruk van Kuijpers. „Het vmbo heeft vaak geen goede pers, maar loopt wel voor op in onderwijsvernieuwing. Dat is de cul tuur daar. Dat komt, denk ik, doordat je er een categorie leerlingen vindt voor wie een school extra zijn best moet doen. Ze zijn niet anders gewend en zoeken naar moge lijkheden." Als leerlingen volop gebruik maken van so cial media - en dat doen ze -, verdient dat een plaats in hun loopbaanbegeleiding. Uit onderzoek van de landelijke studentenvak bond LAKS, waaraan Kuijpers meewerkte, blijkt dat leerlingen in eerste instantie die meerwaarde niet zien. „Als ze een beeld krijgen van wat social media kunnen bete kenen, denken ze daar anders over. Daar moeten scholen echt in meegaan en zover zijn ze nu nog niet." zie onze website Bekijk online het volledige examenrooster Universiteiten en hogescholen houden reke ning met een hogere inschrijving van eer stejaars. De reden: velen die over een paar weken geslaagd zijn, zien waarschijnlijk af van een jaartje reizen of werken omdat ze daarmee een basisbeurs dreigen mis te lo pen. Het kabinet schaft de beurs per sep tember 2014 af. Vanaf dat moment gaat het nieuwe leenstelsel in. De kans is groot dat velen er voor kiezen nog in het oude, finan cieel gunstiger, systeem te starten. Backpacken of werken omdat er nog niet voor een studie gekozen is, komt redelijk vaak voor. Afgelopen jaren had bijna een op de tien eerstejaars zo'n 'jaar ertussenuit' achter zich, aldus Nuffic, de organisatie voor internationale onderwijssamenwer king.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 8