8 Projectbureau: blijf weg bij dijkwerkzaamheden fO' 'De Branta is echt 'n voorbeeldboot' Acht meter of wordt het toch tien? Heldenpenning voor redders van Middelburgse IP** SCHOUWEN-DUIVELAND 21 Al jaren praat Schouwen-Duiveland over vrachtwagens in Zierikzee. De discussie laait weer op. rt lS ZATERDAG 11 MEI 2013 vrachtverkeer door Melita Lanting ZIERIKZEE - In 2008 besloot de toenmalige gemeenteraad dat lan ge vrachtwagens geweerd moeten worden uit de binnenstad van Zie rikzee. De nauwe, middeleeuwse straten zijn niet berekend op de moderne vrachtwagens met op legger. Daarnaast klagen bewo ners van de binnenstad over tril lingen. Het duurde nog tot 2010 tot de maatregel gedeeltelijk werd inge voerd. Vrachtwagens langer dan acht meter mochten de binnen stad van Zierikzee niet meer in, maar een ruimhartige ontheffings regeling voor vrachtwagens tot tien meter zorgde ervoor dat win kels nog steeds gewoon bevoor raad konden worden. Intussen is de binnenstad op nieuw ingericht en in december 2012 besloot het college het oude besluit uit 2010 te gaan uitvoeren. Acht meter is acht meter vanaf 1 juli. Ontheffingen worden alleen in uitzonderlijke situaties ver leend en vrachtwagens moeten stapvoets rijden. Maar nog voor dat de maatregel na vijfjaar ge doogvergunningen van kracht wordt, staat deze alweer ter dis cussie. Vervoerders vinden acht meter onwerkbaar, Zierikzee zou als enige gemeente 'zo streng' zijn. Dat ligt genuanceerder. Neem bijvoorbeeld Dordrecht. Ook een historische binnenstad en voor vrachtwagens geldt een vergelijkbare lengtebeperking: 7,5 meter. „Bij ons is het eigenlijk heel snel ingevoerd", zegt Patrice Acht meter is vanaf 1 juli de maximale leng te van vrachtwagens in de binnenstad van Zie rikzee. Hamers, woordvoerder. „In 2009 kwam het collegevoorstel en bin nen een half jaar was het een feit." Ook in Dordrecht was de aanleiding klachten van inwo ners. Volgens Hamer is een van de redenen waarom het daar soe pel is ingevoerd, de manier waar op het probleem is aangepakt. „We zijn vanaf het begin om de tafel gaan zitten met inwoners, ondernemers en de toeristische sector om een plan te maken. De inwoners wilden natuurlijk het liefst een geheel verbod, maar dat kan niet." Dordrecht koost voor een lengte beperking van 7,5 meter met daar bij een ontheffingensysteem. Vrachtwagens moeten - net als in Zierikzee - stapvoets rijden. Dor drecht kent langlopende onthef fingen en korte ontheffingen die a la minute opgehaald kunnen worden in het gemeentehuis. „En wat echt goed werkt, is dat ieder een die een ontheffing krijgt, te kent voor het streven om het wa genpark kleiner en lichter te ma ken. En ondernemers werken daar echt aan mee. We zien dat het wagenpark duurzamer wordt." Volgens Hamer zijn ze in Dordrecht dan ook tevreden over de lengtebeperking. ANALYSE VRACHTWAGENS door Melita Lanting Schouwen-Duiveland lijkt maar geen knoop te kunnen hoorhak- ken over de binnenstad van Zie rikzee. Een besluit om vrachtwa gens langer dan acht meter uit de historische binnenstad te weren werd in 2008 genomen en is anno 2013 nog niet uitgevoerd. Even leek het er op dat in juni van dit jaar de maatregel in zou gaan. In december vorig jaar besloot wet houder Wim Stouten dat het afge lopen moest zijn met pappen en nathouden. Er zouden (behalve uitzonderingen) geen gedoogver gunningen meer worden ver leend. Al snel stonden de vervoer ders op de stoep van Stouten om hem te weerhouden van dit voor nemen. Acht meter is te streng, geen enkele andere gemeente zou beneden de tien meter zitten. Zijn fractie kwam kortgeleden met het voorstel voor een onder zoek naar de problemen voor de vervoerders bij invoering. 'Econo misch moeilijke tijden vragen om praktische oplossingen zodat on dernemers niet belemmerd wor den in hun bedrijfsvoering' voer de de fractie aan en daarmee kre gen ze steun van de meerderheid in de gemeenteraad. De vraag dringt zich op wat dit onderzoek voor nieuwe inzichten ZIERIKZEE - Projectbureau Zeewe ringen doet een dringend beroep op inwoners van Schouwen-Duive land en andere mensen om weg te blijven van het werkterrein van de dijkversterking op het eiland. Momenteel wordt zowel bij Brui- nisse als bij Zierikzee aan de dijk gewerkt. Omdat beide trajecten dicht bij de bebouwde kom lig gen, treffen medewerkers binnen de werkgrenzen geregeld wande laars en fietsers aan. Dat gebeurt zowel tijdens als buiten werktijd. Projectbureau Zeeweringen wijst erop dat het gevaarlijk is om het gebied te betreden vanwege rond rijdende kranen en vrachtauto's. „Ook werken we met heet asfalt en ligt overal materiaal, zoals grond, betonzuilen en breuk steen. Het gevaar is niet altijd even goed zichtbaar." Het projectbureau zegt het werk terrein niet volledig te kunnen af schermen, omdat het om een be hoorlijk groot gebied gaat. „Ook moet het werkverkeer het dijktra- ject kunnen bereiken." De instan tie stelt echter dat met hekken en borden duidelijk is aangegeven waar het werkterrein begint en eindigt. De werkzaamheden aan het vijf kilometer lange dijktra- ject duren tot november. zal opleveren; Je mag verwachten dat in de afgelopen vijfjaar vol doende tijd is geweest om alle voors en tegens de revue te laten passeren. Wordt hier niet de eco nomische crisis aangegrepen om op elegante wijze onder een be sluit uit te komen? Als dat gebeurt gaat de gemeente raad in ieder geval voorbij aan de belangen van de binnenstadbewo ners. Jarenlang is hen voorgehou den dat de overlast van het vracht verkeer zou verminderen. Want het verschil tussen een wagen van acht meter en tien meter is meer dan alleen die twee meter. Ook het gewicht van de wagens is groter en daardoor nemen de trillingen in de woningen toe. OOLTGENSPLAAT - Vier inwoners van Ooltgensplaat zijn deze week verrast door burgemeester Corsti- aan Kleijtweg van de gemeente Goeree-Óverflakke. Ze kregen allen de legpenning van het Car negie Heldenfonds omdat ze 7 fe bruari mevrouw M. Harpe uit haar auto hebben gered. De vrouw kwam door de glad heid op de N59 bij Den Bommel in een sloot terecht. De vier, die net terugkwamen van de schiet- club, zagen dat de auto volliep met water. Ze aarzelden geen mo ment en gingen het ijskoude wa ter om de Middelburgse te bevrij den. l0.oo 12 00 Prijzen vanaf C 118.000,- k.k. i Deze week vertrok de Branta voor het eerst met een groep belangstellen den voor een excursie naar de Stampersplaat, foto Dirk-Jan Gjeltema door Joeri Wisse ZONNEMAIRE - Wie de komende tijd op het Grevelingenmeer vaart en een drijvende oliebollenkraam of varend pannenkoekenhuis hoopt aan te treffen, komt bedro gen uit. De aangename geur van plantaardige olie komt namelijk niet uit een keuken, maar uit de machinekamer van de Branta. „Hij vaart op koolzaadolie. Voor zover ik weet is het de enige in Zeeland", vertelt boswachter Wil liam van der Hulle. In combinatie met de zonnepanelen op het dak is het echt een 'voorbeeldboot', voor de natuurorganisatie. „De provincie heeft de Branta tien jaar geleden laten ombou wen, zodat-ie op plantaardige olie kan varen. Voor ons is dat gewel dig, maar we zouden er zelf nooit geld voor hebben gehad om het te laten doen." De Branta (Latijn voor brandgans) kwam op het pad van Staatsbosbeheer, omdat de provincie er vanwege bezuini gingen vanaf wilde. Op de Greve- lingen begint hij aan z'n derde le ven. Het schip is ruim dertig jaar geleden gebouwd in opdracht van Rijkswaterstaat en deed onder de naam Sierix dienst als meetvaar- tuig. „Daardoor heeft hij een heel beperkte diepgang van zo'n tach tig centimeter", vertelt Nellie Sin- nige, de nieuwe hoofdschipper van de Branta. Voor Sinnige is het even wennen, maar omdat grote delen van het meer ondiep zijn, is het ook een voordeel. Staatsbosbeheer heeft tot nu toe alleen de kleuren aange past aan de eigen huisstijl. „Na het seizoen gaan we kijken wat we nog meer willen veranderen. Onze insteek is dat we excursies willen gaan doen met 20, 25 deel nemers. Met zo'n aantal hoef je geen mensen teleur te stellen en kun je beter kostendekkend wer ken", zegt Van der Hulle. De oude vloot van Staatsbosbe heer was niet ingericht op het ge ven van excursies. „Vroeger gin gen we twee keer per jaar naar de Veermansplaat. We wilden meer mensen deelgenoot maken van de natuur, die je niet kunt beleven als je zelf geen boot hebt. De laat ste jaren organiseren we daarom ook excursies naar andere eilan den en gaan we op zeehondensafa ri." Alleen de Bruinvis, het hoofd schip, was geschikt om hooguit twaalf mensen mee te nemen. Met de Branta, die de veel kleine re Palustris vervangt, kan het da gelijks werk op het meer tegelijk met een excursie worden uitge voerd. Deze zomer vaart de Bran ta nog met maximaal twaalf passa giers. „Boven dat aantal moet je aan andere eisen voldoen. Zo moet de reling een bepaalde hoog te hebben en mag de motor niet ouder zijn dan uit 2008. Voor de Branta zou dat een probleem zijn, maar omdat dit juiste zo'n milieu vriendelijke boot is, moet daar een oplossing voor komen", vindt Van der Hulle. Ook de ruime cabine wordt mis schien iets verbouwd, zodat meer mensen binnen kunnen zitten bij slecht weer. „Maar stel je daar niet te veel van voor. Het wordt geen cruiseschip. Het is eerder de bedoeling dat je een golf water over je heen krijgt dan dat je comfortabel binnen kunt zitten." Met de Branta kan Staats bosbeheer grotere groepen meenemen op excursie over het Grevelingenmeer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 83