8
Projectbureau: blijf weg
bij dijkwerkzaamheden
fO'
'De Branta is echt
'n voorbeeldboot'
Acht meter of wordt het toch tien?
Heldenpenning
voor redders van
Middelburgse
IP**
SCHOUWEN-DUIVELAND 21
Al jaren praat Schouwen-Duiveland
over vrachtwagens in Zierikzee. De
discussie laait weer op.
rt
lS
ZATERDAG 11 MEI 2013
vrachtverkeer
door Melita Lanting
ZIERIKZEE - In 2008 besloot de
toenmalige gemeenteraad dat lan
ge vrachtwagens geweerd moeten
worden uit de binnenstad van Zie
rikzee. De nauwe, middeleeuwse
straten zijn niet berekend op de
moderne vrachtwagens met op
legger. Daarnaast klagen bewo
ners van de binnenstad over tril
lingen.
Het duurde nog tot 2010 tot de
maatregel gedeeltelijk werd inge
voerd. Vrachtwagens langer dan
acht meter mochten de binnen
stad van Zierikzee niet meer in,
maar een ruimhartige ontheffings
regeling voor vrachtwagens tot
tien meter zorgde ervoor dat win
kels nog steeds gewoon bevoor
raad konden worden.
Intussen is de binnenstad op
nieuw ingericht en in december
2012 besloot het college het oude
besluit uit 2010 te gaan uitvoeren.
Acht meter is acht meter vanaf 1
juli. Ontheffingen worden alleen
in uitzonderlijke situaties ver
leend en vrachtwagens moeten
stapvoets rijden. Maar nog voor
dat de maatregel na vijfjaar ge
doogvergunningen van kracht
wordt, staat deze alweer ter dis
cussie. Vervoerders vinden acht
meter onwerkbaar, Zierikzee zou
als enige gemeente 'zo streng'
zijn. Dat ligt genuanceerder.
Neem bijvoorbeeld Dordrecht.
Ook een historische binnenstad
en voor vrachtwagens geldt een
vergelijkbare lengtebeperking: 7,5
meter. „Bij ons is het eigenlijk
heel snel ingevoerd", zegt Patrice
Acht meter is vanaf 1
juli de maximale leng
te van vrachtwagens in
de binnenstad van Zie
rikzee.
Hamers, woordvoerder. „In 2009
kwam het collegevoorstel en bin
nen een half jaar was het een
feit." Ook in Dordrecht was de
aanleiding klachten van inwo
ners. Volgens Hamer is een van
de redenen waarom het daar soe
pel is ingevoerd, de manier waar
op het probleem is aangepakt.
„We zijn vanaf het begin om de
tafel gaan zitten met inwoners,
ondernemers en de toeristische
sector om een plan te maken. De
inwoners wilden natuurlijk het
liefst een geheel verbod, maar dat
kan niet."
Dordrecht koost voor een lengte
beperking van 7,5 meter met daar
bij een ontheffingensysteem.
Vrachtwagens moeten - net als in
Zierikzee - stapvoets rijden. Dor
drecht kent langlopende onthef
fingen en korte ontheffingen die
a la minute opgehaald kunnen
worden in het gemeentehuis. „En
wat echt goed werkt, is dat ieder
een die een ontheffing krijgt, te
kent voor het streven om het wa
genpark kleiner en lichter te ma
ken. En ondernemers werken
daar echt aan mee. We zien dat
het wagenpark duurzamer
wordt." Volgens Hamer zijn ze in
Dordrecht dan ook tevreden over
de lengtebeperking.
ANALYSE
VRACHTWAGENS
door Melita Lanting
Schouwen-Duiveland lijkt maar
geen knoop te kunnen hoorhak-
ken over de binnenstad van Zie
rikzee. Een besluit om vrachtwa
gens langer dan acht meter uit de
historische binnenstad te weren
werd in 2008 genomen en is anno
2013 nog niet uitgevoerd. Even
leek het er op dat in juni van dit
jaar de maatregel in zou gaan. In
december vorig jaar besloot wet
houder Wim Stouten dat het afge
lopen moest zijn met pappen en
nathouden. Er zouden (behalve
uitzonderingen) geen gedoogver
gunningen meer worden ver
leend. Al snel stonden de vervoer
ders op de stoep van Stouten om
hem te weerhouden van dit voor
nemen. Acht meter is te streng,
geen enkele andere gemeente zou
beneden de tien meter zitten.
Zijn fractie kwam kortgeleden
met het voorstel voor een onder
zoek naar de problemen voor de
vervoerders bij invoering. 'Econo
misch moeilijke tijden vragen om
praktische oplossingen zodat on
dernemers niet belemmerd wor
den in hun bedrijfsvoering' voer
de de fractie aan en daarmee kre
gen ze steun van de meerderheid
in de gemeenteraad.
De vraag dringt zich op wat dit
onderzoek voor nieuwe inzichten
ZIERIKZEE - Projectbureau Zeewe
ringen doet een dringend beroep
op inwoners van Schouwen-Duive
land en andere mensen om weg te
blijven van het werkterrein van de
dijkversterking op het eiland.
Momenteel wordt zowel bij Brui-
nisse als bij Zierikzee aan de dijk
gewerkt. Omdat beide trajecten
dicht bij de bebouwde kom lig
gen, treffen medewerkers binnen
de werkgrenzen geregeld wande
laars en fietsers aan. Dat gebeurt
zowel tijdens als buiten werktijd.
Projectbureau Zeeweringen wijst
erop dat het gevaarlijk is om het
gebied te betreden vanwege rond
rijdende kranen en vrachtauto's.
„Ook werken we met heet asfalt
en ligt overal materiaal, zoals
grond, betonzuilen en breuk
steen. Het gevaar is niet altijd
even goed zichtbaar."
Het projectbureau zegt het werk
terrein niet volledig te kunnen af
schermen, omdat het om een be
hoorlijk groot gebied gaat. „Ook
moet het werkverkeer het dijktra-
ject kunnen bereiken." De instan
tie stelt echter dat met hekken en
borden duidelijk is aangegeven
waar het werkterrein begint en
eindigt. De werkzaamheden aan
het vijf kilometer lange dijktra-
ject duren tot november.
zal opleveren; Je mag verwachten
dat in de afgelopen vijfjaar vol
doende tijd is geweest om alle
voors en tegens de revue te laten
passeren. Wordt hier niet de eco
nomische crisis aangegrepen om
op elegante wijze onder een be
sluit uit te komen?
Als dat gebeurt gaat de gemeente
raad in ieder geval voorbij aan de
belangen van de binnenstadbewo
ners. Jarenlang is hen voorgehou
den dat de overlast van het vracht
verkeer zou verminderen. Want
het verschil tussen een wagen
van acht meter en tien meter is
meer dan alleen die twee meter.
Ook het gewicht van de wagens
is groter en daardoor nemen de
trillingen in de woningen toe.
OOLTGENSPLAAT - Vier inwoners
van Ooltgensplaat zijn deze week
verrast door burgemeester Corsti-
aan Kleijtweg van de gemeente
Goeree-Óverflakke. Ze kregen
allen de legpenning van het Car
negie Heldenfonds omdat ze 7 fe
bruari mevrouw M. Harpe uit
haar auto hebben gered.
De vrouw kwam door de glad
heid op de N59 bij Den Bommel
in een sloot terecht. De vier, die
net terugkwamen van de schiet-
club, zagen dat de auto volliep
met water. Ze aarzelden geen mo
ment en gingen het ijskoude wa
ter om de Middelburgse te bevrij
den.
l0.oo 12 00
Prijzen vanaf C 118.000,- k.k.
i Deze week vertrok de Branta voor het eerst met een groep belangstellen
den voor een excursie naar de Stampersplaat, foto Dirk-Jan Gjeltema
door Joeri Wisse
ZONNEMAIRE - Wie de komende
tijd op het Grevelingenmeer vaart
en een drijvende oliebollenkraam
of varend pannenkoekenhuis
hoopt aan te treffen, komt bedro
gen uit. De aangename geur van
plantaardige olie komt namelijk
niet uit een keuken, maar uit de
machinekamer van de Branta.
„Hij vaart op koolzaadolie. Voor
zover ik weet is het de enige in
Zeeland", vertelt boswachter Wil
liam van der Hulle. In combinatie
met de zonnepanelen op het dak
is het echt een 'voorbeeldboot',
voor de natuurorganisatie.
„De provincie heeft de Branta
tien jaar geleden laten ombou
wen, zodat-ie op plantaardige olie
kan varen. Voor ons is dat gewel
dig, maar we zouden er zelf nooit
geld voor hebben gehad om het te
laten doen." De Branta (Latijn
voor brandgans) kwam op het
pad van Staatsbosbeheer, omdat
de provincie er vanwege bezuini
gingen vanaf wilde. Op de Greve-
lingen begint hij aan z'n derde le
ven. Het schip is ruim dertig jaar
geleden gebouwd in opdracht van
Rijkswaterstaat en deed onder de
naam Sierix dienst als meetvaar-
tuig. „Daardoor heeft hij een heel
beperkte diepgang van zo'n tach
tig centimeter", vertelt Nellie Sin-
nige, de nieuwe hoofdschipper
van de Branta.
Voor Sinnige is het even wennen,
maar omdat grote delen van het
meer ondiep zijn, is het ook een
voordeel. Staatsbosbeheer heeft
tot nu toe alleen de kleuren aange
past aan de eigen huisstijl. „Na
het seizoen gaan we kijken wat
we nog meer willen veranderen.
Onze insteek is dat we excursies
willen gaan doen met 20, 25 deel
nemers. Met zo'n aantal hoef je
geen mensen teleur te stellen en
kun je beter kostendekkend wer
ken", zegt Van der Hulle.
De oude vloot van Staatsbosbe
heer was niet ingericht op het ge
ven van excursies. „Vroeger gin
gen we twee keer per jaar naar de
Veermansplaat. We wilden meer
mensen deelgenoot maken van de
natuur, die je niet kunt beleven
als je zelf geen boot hebt. De laat
ste jaren organiseren we daarom
ook excursies naar andere eilan
den en gaan we op zeehondensafa
ri." Alleen de Bruinvis, het hoofd
schip, was geschikt om hooguit
twaalf mensen mee te nemen.
Met de Branta, die de veel kleine
re Palustris vervangt, kan het da
gelijks werk op het meer tegelijk
met een excursie worden uitge
voerd. Deze zomer vaart de Bran
ta nog met maximaal twaalf passa
giers. „Boven dat aantal moet je
aan andere eisen voldoen. Zo
moet de reling een bepaalde hoog
te hebben en mag de motor niet
ouder zijn dan uit 2008. Voor de
Branta zou dat een probleem zijn,
maar omdat dit juiste zo'n milieu
vriendelijke boot is, moet daar
een oplossing voor komen", vindt
Van der Hulle.
Ook de ruime cabine wordt mis
schien iets verbouwd, zodat meer
mensen binnen kunnen zitten bij
slecht weer.
„Maar stel je daar niet te veel van
voor. Het wordt geen cruiseschip.
Het is eerder de bedoeling dat je
een golf water over je heen krijgt
dan dat je comfortabel binnen
kunt zitten."
Met de Branta kan Staats
bosbeheer grotere groepen
meenemen op excursie
over het Grevelingenmeer.