The Doors MEDIA 21 Het tv-succes kan niet op voor Tijl Beckand, die nu te zien is in een nieuw seizoen De jongens tegen de meisjesMaar vrijwel niets is zo relatief als televisie. „Als je met voetbal drie keer op rij verliest, wordt de trainer ontslagen. Met tv werkt het net zo." ZATERDAG 11 MEI 2013 door Jan van Mullem Er zijn films waarover je eigenlijk niet zou moe ten schrijven - te kunst zinnig, te visueel of te indringend. Die films moet je gewoon beleven. In het geval van The Doors (1992) is dat een lust voor het oog én het oor. Lust. Dat woord kan in deze con text alleen worden gebruikt door een liefhebber. Anderen noemen het een tijdsbeeld, een psychede lische trip of zelfs een aaneen schakeling van pure chaos. Jim Morrison (1943-1971), zanger van The Doors en in de gelijknamige film van regisseur Oliver Stone weergaloos neergezet door Val Kilmer, zou er niet wakker van hebben gelegen. De zanger met zinneprikkelende bijnamen als The lizard king en Mr. Mojo risin' (anagram) was niet vies van een beetje controverse, schroomde niet de boel 'op te schudden'. Ze ker later in zijn carrière, toen drugs en drank een grote rol in zijn leven speelden, was Jim Mor rison een vat vol tegenstellingen: ongrijpbaar en egocentrisch, poë tisch en romantisch. Stone zoomt in zijn visie op het levenverhaal van Jim Morrison - op de dvd-hoes omschreven als Teruggespoeld Val Kilmer als Jim Morisson, Meg Ryan als vriendin in The Doors. een 'hypnotische filmbiografie' - in op de opkomst en neergang van The Doors in het algemeen en Morisson in het bijzonder. Dat lijkt een flinke tijdspanne, maar in werkelijkheid zijn het hooguit vier jaren. Van 1967, de eerste suc cesvolle concerten in de Whiskey a Go-Go Bar, tot en met 1970, als Morrison door overmatig drank gebruik al lang uit zijn 'handels merk' - strakke leren broek - is geknapt en zijn kwajongensach tige uiterlijk achter een dikke houthakkersbaard schuilgaat. Bij beelden van Morrison als kind beperkt Stone zich tot één shot: New Mexico 1949, de jonge Jim zit bij zijn ouders achterin de au to en is getuige van een ongeval waarbij een sjamaan is aangere den. De navajo komt later vaker in beeld; zo staat (beter: zweeft) hij naast Jim bij een van zijn laat ste optredens en kijkt hij toe bij de talrijke drugs- en drankuitspat tingen. Zelf was de zanger niet bang voor de dood. Hij was er door geobsedeerd, prent Stone zijn publiek in, zelfs benieuwd naar Het Moment. Zo zou Mor rison in 1970, kort na het overlij den van geestverwanten Janis Jop- lin en Jimi Hendrix, tegen vrien den in een bar hebben gezegd: 'Jullie drinken met nummer drie'. Dat laatste moment komt op 3 ju li 1971. Morrison woont in Parijs, om te schrijven en een celstraf te ontlopen wegens het tonen van zijn penis tijdens een concert. Zijn vriendin Pamela, gespeeld door Meg Ryan, treft hem leven loos aan in de badkuip en vraagt zich af: 'Did you enjoy it when it came, Jim? Just like you said?' Tijl Beckand is onvermoeibaar door Monique Brandt Het is nu al een druk televi siejaar voor Tijl Beckand, met De grote improvisatie show én zijn gelauwerde klassieke muziekprogram ma De Tiende van Tijl bij de Avro. En natuurlijk niet te vergeten: een nieuw seizoen van De jon gens tegen de meisjes, waarin de verschillen tussen 'hem' en 'haar' komisch worden be licht door de teamaanvoerders Beckand en Chantal Janzen. Volgens Beckand heeft het programma dit derde seizoen een behoorlijke stap ge maakt. „Het leuke is dat Chantal en ik el kaar in het eerste seizoen helemaal niet kenden. We hadden elkaar ooit eens ge sproken, maar dat was het wel. Dan is het een kwestie van aftasten, je bent in het be gin vooral 'beleefd' tegen elkaar. Nu weten we waar eikaars kracht ligt, je kunt meer tegen elkaar zeggen. We zijn nu echt een strijdend duo." Het geheime wapen achter het program ma is - behalve de herkenbaarheid - wat Beckand betreft in ieder geval Chantal Jan zen. „Zij is iemand die grote drommen kij kers trekt. Bovendien kun je op dit mo ment nergens beter zitten dan bij RTL 4 om half negen op de zaterdagavond. De zender is gewoon heel belangrijk. Je kan nog zo'n goed product hebben, als het in de verkeerde etalage ligt, verkoopt het niet. Als dit programma op SBS werd uitge zonden, moesten we het nog maar afwach ten. En waardoor dat komt? Het zijn golfbe wegingen. Morgen kan het afgelopen zijn met je succes. In mijn schooltijd in Den Haag had je op het Noordeinde een kroeg waar op vrijdag ie-der-een heen ging. Het was daar in het weekeinde bezaaid met fietsen. Opeens was het voorbij. Wat dat betreft, werkt het bij tv precies zo." Met weer een geslaagd programma achter zijn naam, lijkt het succes niet op te kunnen voor Beckand, die sinds 2010 ook voor RTL werkt. Maar als 'calculerend presentator' en producent - hij is eigenaar van het bedrijf Night of comedy, dat onder meer De Tiende van Tijl produceert - laat hij zich ze ker niet gek maken door de aan houdend hoge kijkcijfers. „Tele visie is net als voetbal: je ver liest drie keer op rij en de trai ner wordt ontslagen. Dat suc ces aanhoudt, is allerminst een gegeven. Ik ben altijd bezig met: what's next!" Voorlopig weet hij wel wat komt, met een propvolle agenda, die is ingevuld tot 2015. „Het is niet dat het morgen stopt, dat weet ik wel. Ik heb plannen ge noeg: een boek over klassieke mu ziek, een theatershow rond De Tien de van Tijl en een comedy bedenken met Ruben van der Meer. Kijk, als je ervan uit gaat; dat De grote improvisa tieshow een levensduur van een jaar of vijf heeft, moet je op een gegeven mo ment gaan bedenken: wat wordt de op volger?" Nog tot 8 juni trekt Beckand met zijn ko mische team het land in voor de theater- versie van De grote improvisatieshow. „Het is echt een vriendenclub. Als we het busje instappen om het land in te gaan, voelt het alsof we een potje gaan voetballen. De jongens tegen de meisjes. Elke zaterdag op RTL 4, 20.30 uur. reageren? ^p/ media@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 73