Pixar is de invloedrijkste animatiefilmstudio van de
Verenigde Staten. Achter de schermen gaat het er bijna net
zo frivool aan toe als in zijn succesfilms Finding Nemo en
Toy story, met een doos vol duizendpoten als inspiratie.
4 SPECTRUM
Elke film begint altijd
met een wit bord
in de verhaalkamer
Een
een
dansje voor
monsterklus
door Ruben van Eijl
an mij! Van
mij!" In Fin-
ding Nemo
(2003) krijste
een groep
hongerige
meeuwen
naar een clownsvis die, op zoek naar
zijn zoon Nemo, in Sidney was be
land. Een metershoge replica van zo'n
meeuw uit de bejubelde animatiefilm
kijkt vanaf het dak van de Pixarcam-
pus neer op het studiocomplex onder
de rook van San Francisco. Alsof hij
met gepaste trots wil schreeuwen:
'Van mij!'
De werknemers van het over de hele
wereld beroemde bedrijf zijn beschei
den. Maar het Pixar-souvenirwinkel-
tje, dat in het complex gevestigd is,
trekt niet alleen toeristen aan. „Som
mige medewerkers komen wekelijks
vragen of er nieuwe producten zijn",
vertelt de verkoopster terwijl ze een
Toy story-rompertje inpakt. „Vooral
producten van Monsters University
gaan nu dagelijks over de toonbank.
Werknemers geven soms honderden
dollars uit aan posters, kleding en
speelgoed." Monsters University is de
nieuwste animatiefilm van de studio.
Daarin wordt de studententijd van de
monsters Sulley en Mike uit Monsters
Ine (2001) uit de doeken gedaan. Hij
wordt in juli in de bioscoop verwacht.
De nieuwe film is Pixar's paradepaar
dje en dat mag iedereen weten. In het
centrale gebouw hangen de universi-
teitsvlaggen uit de film fier boven de
hoofden van het personeel.
De liefde voor Pixar is groot op de
werkvloer. „Ons gebouw en de facili
teiten zijn geweldig", vertelt Kori Rae,
producente van Monsters University.
„Maar waar het uiteindelijk om draait,
zijn de mensen. Daardoor voelt ieder
een zich thuis en werkt iedereen met
pure liefde naar één ding toe en dat is
een film maken. Het proces is zwaar:
we zijn gerust vier jaar bezig met één
project. De collega's worden dan van
zelf een verlengstuk van je familie."
Het familiegevoel is niet verrassend
voor wie bedenkt dat sinds 1986 de in
2011 overleden Apple-voorman Steve
lobs de grootste aandeelhouder van
Pixar was. De bedrijfsfilosofie van
Jobs heeft grote invloed gehad op het
personeel. Zijn hoofddoel was van de
werkplaats ook een sociale ontmoe
tingsplek te maken. Vandaar dat op
het Pixarterrein in de pauze in het
zwembad gezwommen kan worden.
Elders doen medewerkers aan yoga en
fitness.
Het hoofdgebouw is zó gebouwd dat
de sociale omgang met elkaar wordt
bevorderd. De entree is een hoge cen
trale hal, met eromheen de verschil-
Kelsey Mann