Pixar is de invloedrijkste animatiefilmstudio van de Verenigde Staten. Achter de schermen gaat het er bijna net zo frivool aan toe als in zijn succesfilms Finding Nemo en Toy story, met een doos vol duizendpoten als inspiratie. 4 SPECTRUM Elke film begint altijd met een wit bord in de verhaalkamer Een een dansje voor monsterklus door Ruben van Eijl an mij! Van mij!" In Fin- ding Nemo (2003) krijste een groep hongerige meeuwen naar een clownsvis die, op zoek naar zijn zoon Nemo, in Sidney was be land. Een metershoge replica van zo'n meeuw uit de bejubelde animatiefilm kijkt vanaf het dak van de Pixarcam- pus neer op het studiocomplex onder de rook van San Francisco. Alsof hij met gepaste trots wil schreeuwen: 'Van mij!' De werknemers van het over de hele wereld beroemde bedrijf zijn beschei den. Maar het Pixar-souvenirwinkel- tje, dat in het complex gevestigd is, trekt niet alleen toeristen aan. „Som mige medewerkers komen wekelijks vragen of er nieuwe producten zijn", vertelt de verkoopster terwijl ze een Toy story-rompertje inpakt. „Vooral producten van Monsters University gaan nu dagelijks over de toonbank. Werknemers geven soms honderden dollars uit aan posters, kleding en speelgoed." Monsters University is de nieuwste animatiefilm van de studio. Daarin wordt de studententijd van de monsters Sulley en Mike uit Monsters Ine (2001) uit de doeken gedaan. Hij wordt in juli in de bioscoop verwacht. De nieuwe film is Pixar's paradepaar dje en dat mag iedereen weten. In het centrale gebouw hangen de universi- teitsvlaggen uit de film fier boven de hoofden van het personeel. De liefde voor Pixar is groot op de werkvloer. „Ons gebouw en de facili teiten zijn geweldig", vertelt Kori Rae, producente van Monsters University. „Maar waar het uiteindelijk om draait, zijn de mensen. Daardoor voelt ieder een zich thuis en werkt iedereen met pure liefde naar één ding toe en dat is een film maken. Het proces is zwaar: we zijn gerust vier jaar bezig met één project. De collega's worden dan van zelf een verlengstuk van je familie." Het familiegevoel is niet verrassend voor wie bedenkt dat sinds 1986 de in 2011 overleden Apple-voorman Steve lobs de grootste aandeelhouder van Pixar was. De bedrijfsfilosofie van Jobs heeft grote invloed gehad op het personeel. Zijn hoofddoel was van de werkplaats ook een sociale ontmoe tingsplek te maken. Vandaar dat op het Pixarterrein in de pauze in het zwembad gezwommen kan worden. Elders doen medewerkers aan yoga en fitness. Het hoofdgebouw is zó gebouwd dat de sociale omgang met elkaar wordt bevorderd. De entree is een hoge cen trale hal, met eromheen de verschil- Kelsey Mann

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 56