Hoog scoren voor studie
Archeologie als droom
66 Het gaat nu goed
met me, maar de
examens kosten
me wel extra
energie.
EXAMENS 31
De PZC volgt tijdens de eindexamens, die maandag beginnen,
drie Zeeuwse scholieren: Melanie, Sjoerd en Céline. Vandaag
stellen we ze voor.
66 Als ze over je
twijfelen, dan
moet je op
intakegesprek. Dat
wil ik vermijden.
a Ik sta een 7,48
voor geschiedenis.
Daar wil ik heel
graag een 8 van
maken.
VRIJDAG 10 MEI 2013
Zweten voor de eindexamens
Melanie Feijtel
Naam: Melanie Feijtel (16)
Woonplaats: Hoedekenskerke
School: Ostrea Lyceum in Goes
Examen: vmbo basis
Vakken: Nederlands, Engels, bio
logie, economie
In een schrift heeft Melanie een
handgeschreven planning ge
maakt. Voor elk dagdeel heeft ze
opgeschreven voor welk vak ze
wat gaat leren. De planning was
een opdracht tijdens de les, maar
Melanie heeft er veel aan. „Ik be
gin met de makkelijke dingen en
vakken waar ik meer moeite mee
heb, oefen ik langer."
Ze ziet het meest op tegen het exa
men economie. „Dat vak vind ik
heel moeilijk. Ik kan echt niet re
kenen. Vooral de procenten zijn
lastig."
Aanvankelijk zou Melanie het
eindexamen in gaan met onvol
doendes voor biologie en econo
mie, maar door herkansingen
heeft ze haar cijfers toch nog opge
haald. „Daar ben ik heel blij mee."
Ze wil niets liever dan slagen.
„Want dan kan ik een nieuwe
start maken. Ik wil verder."
Melanie wil de mbo-opleiding
voor helpende zorg en welzijn vol
gen bij Scalda in Goes. Het liefst
zou ze later in een verzorgings
huis werken. „Ik heb zelf een be
perking en vind het daarom heel
mooi om andere mensen die ook
een beperking hebben te helpen."
Melanie heeft jeugdreuma. „Het
gaat nu goed met me, maar de exa
mens kosten me wel extra ener
gie. Ik moet meer rust nemen en
's avonds vroeg gaan slapen."
Melanie Feijtel uit Hoedekenskerke ziet het meest op tegen het examen
economie. „Ik kan echt niet rekenen." foto Marcelle Davidse
dolgraag beginnen aan de hbo-op-
leiding bedrijfseconomie in Bre
da. „Er is geen loting voor de stu
die, maar als ze over je twijfelen,
dan moet je op intakegesprek. Dat
wil ik vermijden." Voorlopig staat
hij er heel goed voor: een 7,9 voor
economie en een 8,6 voor m&o.
„Ik vind economie leuk en het
gaat me makkelijk af."
Met wiskunde B heeft hij meer
moeite. „Mijn gemiddelde is nu
een 5,4. Het wordt aanpoten om
een voldoende te halen. Engels
vind ik ook lastig, maar na herkan
singen sta ik nu een 6,3."
Sjoerd vindt het best spannend
om aan de examens te beginnen.
„Je weet niet wat ze gaan vragen
en hoe ze het vragen. Daardoor
weet je bij het leren niet waarop
je je moet focussen."
Sjoerd Hemelaar
Naam: Sjoerd Hemelaar (16)
Woonplaats: Sint Jansteen
School: Reynaertcollege in Hulst
Examen: havo
Vakken: Nederlands, Engels,
Duits, geschiedenis, economie,
management organisatie en
wiskunde B
Sjoerd Hemelaar uit Sint Jansteen vindt de examens best wel spannend.
„Je weet niet wat ze gaan vragen en hoe ze vragen." foto Mark Neelemans
De dagen voor de examens zien
er voor Sjoerd hetzelfde uit: 's och
tends leren en 's middags oude
examens oefenen.
Oké, hij gaat nog wel een dagje
naar de Efteling en af en toe
speelt hij een computerspelletje.
„Je moet soms ook even wat an
ders doen."
Sjoerd heeft een missie: hij wil zo
goed mogelijk scoren voor econo
mie en management organisa
tie. Volgend jaar wil hij namelijk
Céline den Engelsman wil dolgraag beginnen aan haar studie archeologie
aan de Universiteit van Leiden, foto Ruben Oreel
Céline den Engelsman
Naam: Céline den Engelsman (18)
Woonplaats: Oost-Souburg
School: CSW in Middelburg
Examen: vwo
Vakken: Nederlands, Engels, wis
kunde A, Frans, economie, Latijn,
aardrijkskunde en geschiedenis
Als Céline het over opgravingen
en de Middeleeuwen heeft, dan
gaan haar ogen glinsteren. Ze wil
zo snel mogelijk haar vwo-diplo-
ma halen om na de zomer archeo
logie te gaan studeren. „Het is
echt een droom van me. Als ar
cheoloog ontdek je zélf de geschie
denis."
Ze vertelt dan ook met een ietwat
getergde blik dat ze met een 7,48
voor geschiedenis de eindexa
mens in gaat. „Daar wil ik heel
graag een 8 van maken."
Economie en Latijn vindt Céline
de moeilijkste vakken. „Voor La
tijn heb ik bijlessen gevolgd. Daar
door sta ik nu een dikke zes. Eco
nomie vind ik gewoon niet inte
ressant. Dat helpt niet." luist die
twee examens vallen op dezelfde
dag. „Ik snap niet hoe ze dat zo
hebben kunnen plannen."
Als voorbereiding maakt Céline
samenvattingen van de lesstof
voor alle vakken. Een schema,
daar doet ze niet aan. „Ik werk
aan een bepaald vak wanneer ik
denk dat het goed is."
Céline wil niet alleen graag sla
gen omdat ze archeologie wil stu
deren. „Volgend jaar bestaat er
geen basisbeurs meer. Als ik nu
zou zakken, zou dat echt verve
lend zijn, want het scheelt heel
veel geld."