66 Veel zoet water in de Oosterscheide zal de kreeftenpopulatie in een klap volledig vernietigen. 28 ZEELAND VOLKERAK-ZOOMMEER Er is veel kritiek op het plan waterberging Volkerak-Zoommeer. Volgens de de provincie Zeeland wordt het regionale veiligheidsperspectief niet adequaat beschreven. Een greep uit de zienswijzen. 66 Dat biedt een heel ander (verontrustender) perspectief. WATERBERGING IN HET VOLKERAK-ZOOMMEER Over door René Schrier De provincie Zeeland Stichting Vaste Vistuigen Visserij Oosterscheide Stichting de Levende Delta. De stichting vraagt aandacht voor de Pavil joenpolder in de buurt van Bath. Ook al be hoort de polder niet tot de officiële dijk ring, ze herbergt vruchtbaar akkerland. Wij hebben de indruk dat u met betrekking tot de Paviljoenpolder minimale zekerheid biedt en meer vertrouwt op een goede scha deregeling. Gemeente Bergen op Zoom Die wijst er op dat er wordt gewerkt aan een nieuw te bouwen woonwijk Scheldeves- ting en aan planvorming voor realisatie van een (nieuwe) jachthaven bij het oude haven kanaal. Heemkundekring Stad en lande van Tholen. Die is vooral bezorgd dat de nu voorgestel de keersluis voor de have van Tholen het beschermd stadsgezicht van Tholen ernstig zal aantasten gezien vanuit het onderdeel 'Cultuurhistorie'. Aantal bewoners van waterfront Tholen. Zij zijn vooral bezorgd dat er géén kering voor de haven komt. In dat geval zouden 41 van de 95 woningen zonder keermid- del-maatregel instromend water in de woongedeeltes krijgen, tussen 50 en 150 cm bij een peilverhoging van 230 cm. Stichting Vaste Vistuigen Visserij Oosterscheide De stichting merkt op dat bij grote hoeveel heden zoet water te lozen in de Oosterschei de, de kreeften populatie in een klap volle dig zal worden vernietigd. Als het zoute Oosterscheldewater enkele procenten in zoutgehalte zal dalen heeft dat direct gevol gen voor de leefbaarheid van kreeft. De Gasunie. Binnen het plangebied zijn diverse hoofd en regionale aardgastransportleidingen (in clusief afsluiterschema's) van ons bedrijf ge legen. Tijdens inzage in het plan is gebleken dat hier op geen enkele wijze rekening mee gehouden is. Een niet nader bekend gemaakt particulier uit Dinteloord. „De ervaring met de Schotse Hooglanders in de Dintelse Gorzen heeft geleerd dat het, zeker onder ongunstige omstandigheden (seizoen, weer, beschikbaarheid drijvers), vrijwel onmogelijk geacht moet worden al le grazers op de gebruikelijke wijze tijdig te vinden en te drijven." Staatsbosbeheer Ook Staatsbosbeheer vraagt aandacht voor de grazers: „Uit uw onderzoek blijkt dat u van mening bent dat de kudde Heckrunde- ren zich in geval van plotseling hoogwater niet zelfstandig in veiligheid kan brengen door naar hoger gelegen gebied te vluchten. U constateert ook dat de aanleg van nieuwe hoogwatervluchtplaatsen onwenselijk is. Dit kan tot gevolg hebben dat een groot aan tal runderen bij plotseling hoogwater zal verdrinken. Ook bestaat de kans dat de die ren op de weg over het Hellegatsplein te recht komen, met gevaarlijke situaties voor het verkeer tot gevolg." CZAV Vreest voor het onderwater lopen van opge slagen goederen op het terrein te Dinte loord. Naast de op- en overslag van granen, veevoeders en gewasbeschermingsmidde len, wordt ook circa 6.000 tot 8.000 kunst mest continu opgeslagen. De opgeslagen bulkgoëderen (inclusief kunstmest) verte genwoordigen een contante waarde van ca. 16.500.000,00. De Koninklijke Schuttevaer De vraag is waarom niet direct voor de extra opvang in het Grevelingenmeer wordt gekozen, waardoor de druk op het Vol kerak-Zoommeer significant minder wordt. De inzet van waterberging op het Vol kerak-Zoommeer zal de doorvaarthoogte onder de bruggen van de Schelde Rijnver binding beperken tot 7,7 m. Dit heeft grote gevolgen voor de nautische veiligheid op het kanaal, mede omdat dit onder de alge meen geldende Rijnvaartnorm ligt Natuurmonumenten „Zoals eerder door ons is aangegeven, be treurt Natuurmonumenten de gekozen op tie voor vee-evacuatie in de Dintelse Gor zen. Doordat concrete uitwerking ont breekt, worden bijkomende complicaties voorzien. Ook zal de dijkoversteek, kort voor waterberging, beschadigd raken door 275 stuks evacuerend vee." Verder vraagt Na tuurmonumenten aandacht voor schade aan beschermede dieren- en plantensoor ten. De gemeente Tholen. „De gemeente Tholen maakt zich nog steeds zorgen over het feit dat het wegdek van de Oesterdam voor een gedeelte onder water komt te staan als de waterberging in werking is. De Oesterdam is vanuit de Vei ligheidsregio aangewezen als hoofdroute voor de hulpdiensten. In het voortraject is door Rijkswaterstaat aangegeven dat dit on derdeel zou worden afgestemd met de Vei ligheidsregio. Na contact te hebben gehad met de veiligheidsregio blijkt dat er nog geen overeenstemming is over dit pro bleem." De gemeente Woensdrecht. „Verder wijzen wij u erop dat de afwatering van de Woensdrechtse polder moet worden gegarandeerd. In deze polder bevindt zich plangebied keringen en sluizen Het Volkerak- Zoommeer wordt geschikt gemaakt voor waterberging bij extreme situaties: gesloten stormvloed keringen en een hoge rivierwater stand. Dit gaat als volgt. Bij dreigende stormvloed sluiten de Maeslantkering en de Hartelkering. In die omstandigheid zijn ook de Haringvlietsluizen gesloten. Door het rivierwater tijdelijk te bergen in het Volkerak- Zoommeer wordt de waterstand op het Haringvliet met Circa 0,5 meter verlaagd. Als de rivierafvoer tegelijker tijd zeer hoog is, kan het waterpeil in het Hollandsch Diep en het Haringvliet tot een hoog niveau stijgen, omdat het water niet kan wegstromen. Als deze keringen weer open gaan, kan het rivierwater via het Haringvliet weer naar zee stromen. Maeslantkering Schelde- Rijnkanaal Zoommeer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 28