MÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊmÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊm
AUTO 15
Fiat laat gedurfd ontwerp en
praktisch nut samengaan in
ruimtelijke modellen. Het merk
koppelt haar nieuwste telg aan
de saga van de beroemde 500.
VRIJDAG 10 MEI 2013
KORTE RIJ-IMPRESSIES
Skoda Octavia nog praktischer
en populairder als royale Combi
De Skoda Octavia Combi was afgelo
pen jaar de bestverkochte stationwa
gon in Europa. Nederland kiest bij
de Octavia (derde generatie) voor
80 procent voor de Combi. De Octa
via, waarvan de hatchback al bij de
dealer staat, heeft een lichtgewicht
platform van Volkswagen. De basis
is 100 kilo lichter en is heel flexibel.
Dat vinden we in dit model duidelijk
terug. Was de vorige Octavia Combi
al geen kleintje, met de nieuweling
overtreft Skoda alle concurrenten.
Met de achterbank in gebruik is er
minimaal 610 liter bagagevolume.
Dat groeit tot 1.740 als de bank
wordt neergeklapt. Behalve ruimte
Octavia Combi: ruimste, foto TV
voor bagage is er ook volop plek
voor passagiers. Geen enkele auto
in dit segment biedt op de achter
bank meer beenruimte. Extra inte
ressant is de Octavia Combi met de
1.6 TDI Greenline, tot het einde van
dit jaar goed voor BPM-vrijstelling
en 14 procent bijtelling. Skoda zal
de komende tijd (vanaf juni) geen
moeite hebben te scoren. Moto
risch loopt de Combi in de pas met
de hatchback. Dat betekent een rui
me keuze aan TSI- en TDI-motoren.
Specifiek voor de Combi is de optie
van vierwielaandrijving. De nieuwe
Octavia Combi is er vanaf 20.770
euro (1.2 TSI benzine).
Tony Vos
BMW M6 Gran Coupé:
samengaan van werelden
De werelden van sportiviteit en com
fort vinden elkaar naadloos in de M6
Gran Coupé. Bovendien biedt deze
auto ook nog eens vier inzittenden
M6 Gran Coupé: rap. foto WdeV
de mogelijkheid te ervaren waartoe
de techniek in staat is. Onder de mo
torkap gaat het grote geweld schuil.
De V8 met twee turbo's levert een
vermogen van 560 pk en 680 Nm.
De forse limo accelereert in 12,7 se
conden van 0 naar 200 kilometer
per uur. Werkelijk fenomenaal. De
topsnelheid van de uitvoering met
Drivers Package ligt op 305. Het ver
keer op de Zuid-Duitse wegen laat
dat niet toe, maar de 225 wordt in
no time aangetikt. Waanzinnig. Maar
wat vooral indruk maakt, is het com
fort waarmee de M6 Gran Coupé
dat snelheidsgeweld etaleert. Met
twee vingers in de neus, is in de
sportwereld een veelgehoorde kreet.
En met twee vingers aan het stuur
laat de Gran Coupé zich op zo'n mo
ment dirigeren. BMW heeft de auto
voorzien van een carbon dak, een in
stelbaar Active M onderstel, led-kop
lampen en een uitgebreid navigatie
systeem. Prijs: vanaf 158.000 euro.
Willem de Volder
WÊB
Elektromotoren in achterwielen
van de Ford Fiesta eWheelDrive
De Ford Fiesta eWheelDrive is voor
zien van elektromotoren in de achter
wielen. De concept car is gebouwd in
samenwerking met technologiepart
ner Schaeffler. Behalve de motoren
zijn ook het rem- en het koelsysteem
in de achterwielen ondergebracht.
Door deze plaatsing en aanverwante
techniek komt de motorruimte van
de auto vrij, met als gevolg dat elek
trische auto's met eWheelDrive nog
compacter kunnen worden gebouwd.
Nieuwe Porsche 911 Turbo en
Turbo S breder en krachtiger
De nieuwe topversies van de Porsche
911 Turbo en Turbo S staan in sep
tember bij de dealer. Deze varianten
hebben onder meer verbeterde vier
wielaandrijving, actieve achterwielbe
sturing, adaptieve aërodynamica en
meer kracht. De achterzijde is ten op
zichte van de Carrera 4 met 28 milli
meter verbreed. Nieuw voor Porsche
is de full led-verlichting. De 3.8 liter
motor levert 520 (Turbo) en 560 pk
(Turbo S). Prijs vanaf 186.700 euro.
FIAT 500L
Wat je ook van het uiterlijk van de Fiat 500L denkt, met de functionaliteit is weinig mis. foto Automedia
Lelijk Italiaans eendje?
door Tony Vos
Een lengte van nog geen 4 me
ter, plaats voor 6 personen en
design dat tongen losmaakt: dat
waren de belangrijkste kenmer
ken van de Fiat Multipla. De
ruimtelijke 500L is met 4,15 me
ter een stuk langer, maar mag
nog steeds compact worden genoemd. De
link die met de bolle 500 wordt gelegd, is
wel erg gezocht. Alleen de opstelling van
de koplampen en het logo op het front leg
gen de noodzakelijke verbinding.
Fiat bouwt de 500L in de voormalige Zasta-
va-fabriek in Slovenië. De auto is feitelijk
de opvolger van de Idea, Fiats vorige po
ging in het segment van de compacte ruim
tewagens. De uitstraling van de hoekige
500L doet nog het meest aan de Panda den
ken. De carrosserie is behoorlijk hoog,
want daaruit haalt dit model zijn interieur
ruimte. Op bescheiden wijze kan aan de
buitenkant met kleur worden gespeeld.
Het dak kan namelijk in de contrastkleu
ren zwart of wit worden uitgevoerd. Wat
betreft deuren, achterklep en de opstelling
in het interieur is de 500L niet verrassend.
In de detaillering herkennen we duidelijk
de Italiaanse stijl.
Een deel van het dashboard is in een glan
zend gespoten kunststof uitgevoerd, in het
geval van de testauto in de witte carrosse-
riekleur. Op de stoelbekleding is op speelse
wijze de typenaam te lezen. Die stoelen
hebben overigens een erg korte zitting en
een behoorlijk harde rugleuning, niet be
vorderlijk voor het comfort op lange ritten.
Wel prettig is de opklapbare armleuning
voor de bestuurder. Been- en hoofdruimte
achterin zijn ruim voldoende voor maxi
maal drie volwassenen. Uiteraard kan de
bank in twee ongelijke delen worden neer
geklapt, maar Fiat verzuimt hierbij een han
dig systeem toe te passen, zodat het geheel
niet in de vloer verdwijnt. Het bagagevolu-
me van 343 liter is gemakkelijk te vergro
ten tot 400 liter door de bank iets naar vo
ren te zetten. Helemaal voorover geklapt
groeit dit naar 1.310 liter.
Motorisch biedt Fiat diverse mogelijkhe
den, waaronder de 1.3 liter Multiijet-diesel-
motor. Een overbekende machine, die de
1.290 kilogram wegende 500L maar met
moeite op gang krijgt. Vooral na een koude
start geeft de motor niet bepaald thuis. Na
opwarming wordt dat gelukkig wat beter,
maar nog steeds is een vermogen van 85 pk
bescheiden. Het koppel van 200 Nm maakt
gelukkig iets goed. Het sprintje naar 100 ki
lometer per uur duurt toch nog 14,9 secon
den, terwijl de topsnelheid met 165 even
eens bescheiden is.
Wie rustig aan doet met de Multijet wordt
wel beloond met een schappelijk brandstof
verbruik van ongeveer 1 op 16. De onder
stelafstemming is aan de stugge kant. Niet
verwonderlijk, de hoge carrosserie moet
immers in bochten stabiel blijven.
Fiat begint de prijslijst van de 500L bij
18.695 euro (TwinAir benzine). Wie gaat
voor de Multijet-diesel, is minimaal 22.495
euro kwijt, terwijl de complete Lounge-uit
voering al op 25.995 euro zit. Forse bedra
gen, die niet helemaal in overeenstemming
zijn met de wat plastic uitstraling van het
interieur.
FIAT 500L EN DE CONCURRENTIE
Fiat 500L
Bagage 343-1.310 liter, gewicht 1.290 kg.
Diesel 1.3 liter 85 pk. Vanaf 18.695 euro,
1.3 liter Multijet Lounge 25.995 euro.
Citroen C3 Picasso
Bagage 385-1.506 liter, gewicht 1.293 kg.
Diesel 1.6 liter 112 pk. Vanaf 17.990 euro,
HDi 110 Exclusive 25.665 euro.
Dacia Lodgy
Bagage 827-2.617 liter, gewicht 1.180 kg.
Diesel 1.5 liter 107 pk. Vanaf 15.990 euro,
dCi 110 Prestige 21.990 euro.
Kia Venga
Bagage 440-1.486 liter, gewicht 1.256 kg.
Diesel 1.6 liter 128 pk. Vanaf 16.595 euro,
1.6 liter CRDi Super Pack 24.395 euro.
Renault gaat gamma aanpassen
met stadsauto en kleinere SUV
Renault komt dit jaar met concepten
van een achterwielaangedreven stads
auto en de opvolger van de Espace.
De stadsauto deelt zijn basis met de
nieuwe Smart en wordt ontwikkeld
met Mercedes. Volgens bronnen
staat door maatschappelijke ontwik
kelingen het formaat van ruimtewa
gen Espace onder druk. De nieuwko
mer krijgt een 'SUV-karakter'. Het ac
cent zou meer op veiligheid liggen.
Mazda plakt prijskaartje van
32.990 euro op MX-5 Hanabi
Mazda heeft voor de MX-5 Hanabi
een instapprijs van 32.990 euro be
paald. Het betreft de van een bruine
softtop voorziene Roadster. De Road
ster Coupé - met een in de carrosse-
riekleur gespoten, elektrisch bedien-
bare hardtop - is er vanaf 35.490 eu
ro. De speciale versie van de MX-5
heeft 17 inch aluminium wielen en
is leverbaar in vier speciale kleuren.
Ook het interieur is opgewaardeerd.
911 Turbo: verbeterd, foto Porsche