MÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊmÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊm AUTO 15 Fiat laat gedurfd ontwerp en praktisch nut samengaan in ruimtelijke modellen. Het merk koppelt haar nieuwste telg aan de saga van de beroemde 500. VRIJDAG 10 MEI 2013 KORTE RIJ-IMPRESSIES Skoda Octavia nog praktischer en populairder als royale Combi De Skoda Octavia Combi was afgelo pen jaar de bestverkochte stationwa gon in Europa. Nederland kiest bij de Octavia (derde generatie) voor 80 procent voor de Combi. De Octa via, waarvan de hatchback al bij de dealer staat, heeft een lichtgewicht platform van Volkswagen. De basis is 100 kilo lichter en is heel flexibel. Dat vinden we in dit model duidelijk terug. Was de vorige Octavia Combi al geen kleintje, met de nieuweling overtreft Skoda alle concurrenten. Met de achterbank in gebruik is er minimaal 610 liter bagagevolume. Dat groeit tot 1.740 als de bank wordt neergeklapt. Behalve ruimte Octavia Combi: ruimste, foto TV voor bagage is er ook volop plek voor passagiers. Geen enkele auto in dit segment biedt op de achter bank meer beenruimte. Extra inte ressant is de Octavia Combi met de 1.6 TDI Greenline, tot het einde van dit jaar goed voor BPM-vrijstelling en 14 procent bijtelling. Skoda zal de komende tijd (vanaf juni) geen moeite hebben te scoren. Moto risch loopt de Combi in de pas met de hatchback. Dat betekent een rui me keuze aan TSI- en TDI-motoren. Specifiek voor de Combi is de optie van vierwielaandrijving. De nieuwe Octavia Combi is er vanaf 20.770 euro (1.2 TSI benzine). Tony Vos BMW M6 Gran Coupé: samengaan van werelden De werelden van sportiviteit en com fort vinden elkaar naadloos in de M6 Gran Coupé. Bovendien biedt deze auto ook nog eens vier inzittenden M6 Gran Coupé: rap. foto WdeV de mogelijkheid te ervaren waartoe de techniek in staat is. Onder de mo torkap gaat het grote geweld schuil. De V8 met twee turbo's levert een vermogen van 560 pk en 680 Nm. De forse limo accelereert in 12,7 se conden van 0 naar 200 kilometer per uur. Werkelijk fenomenaal. De topsnelheid van de uitvoering met Drivers Package ligt op 305. Het ver keer op de Zuid-Duitse wegen laat dat niet toe, maar de 225 wordt in no time aangetikt. Waanzinnig. Maar wat vooral indruk maakt, is het com fort waarmee de M6 Gran Coupé dat snelheidsgeweld etaleert. Met twee vingers in de neus, is in de sportwereld een veelgehoorde kreet. En met twee vingers aan het stuur laat de Gran Coupé zich op zo'n mo ment dirigeren. BMW heeft de auto voorzien van een carbon dak, een in stelbaar Active M onderstel, led-kop lampen en een uitgebreid navigatie systeem. Prijs: vanaf 158.000 euro. Willem de Volder WÊB Elektromotoren in achterwielen van de Ford Fiesta eWheelDrive De Ford Fiesta eWheelDrive is voor zien van elektromotoren in de achter wielen. De concept car is gebouwd in samenwerking met technologiepart ner Schaeffler. Behalve de motoren zijn ook het rem- en het koelsysteem in de achterwielen ondergebracht. Door deze plaatsing en aanverwante techniek komt de motorruimte van de auto vrij, met als gevolg dat elek trische auto's met eWheelDrive nog compacter kunnen worden gebouwd. Nieuwe Porsche 911 Turbo en Turbo S breder en krachtiger De nieuwe topversies van de Porsche 911 Turbo en Turbo S staan in sep tember bij de dealer. Deze varianten hebben onder meer verbeterde vier wielaandrijving, actieve achterwielbe sturing, adaptieve aërodynamica en meer kracht. De achterzijde is ten op zichte van de Carrera 4 met 28 milli meter verbreed. Nieuw voor Porsche is de full led-verlichting. De 3.8 liter motor levert 520 (Turbo) en 560 pk (Turbo S). Prijs vanaf 186.700 euro. FIAT 500L Wat je ook van het uiterlijk van de Fiat 500L denkt, met de functionaliteit is weinig mis. foto Automedia Lelijk Italiaans eendje? door Tony Vos Een lengte van nog geen 4 me ter, plaats voor 6 personen en design dat tongen losmaakt: dat waren de belangrijkste kenmer ken van de Fiat Multipla. De ruimtelijke 500L is met 4,15 me ter een stuk langer, maar mag nog steeds compact worden genoemd. De link die met de bolle 500 wordt gelegd, is wel erg gezocht. Alleen de opstelling van de koplampen en het logo op het front leg gen de noodzakelijke verbinding. Fiat bouwt de 500L in de voormalige Zasta- va-fabriek in Slovenië. De auto is feitelijk de opvolger van de Idea, Fiats vorige po ging in het segment van de compacte ruim tewagens. De uitstraling van de hoekige 500L doet nog het meest aan de Panda den ken. De carrosserie is behoorlijk hoog, want daaruit haalt dit model zijn interieur ruimte. Op bescheiden wijze kan aan de buitenkant met kleur worden gespeeld. Het dak kan namelijk in de contrastkleu ren zwart of wit worden uitgevoerd. Wat betreft deuren, achterklep en de opstelling in het interieur is de 500L niet verrassend. In de detaillering herkennen we duidelijk de Italiaanse stijl. Een deel van het dashboard is in een glan zend gespoten kunststof uitgevoerd, in het geval van de testauto in de witte carrosse- riekleur. Op de stoelbekleding is op speelse wijze de typenaam te lezen. Die stoelen hebben overigens een erg korte zitting en een behoorlijk harde rugleuning, niet be vorderlijk voor het comfort op lange ritten. Wel prettig is de opklapbare armleuning voor de bestuurder. Been- en hoofdruimte achterin zijn ruim voldoende voor maxi maal drie volwassenen. Uiteraard kan de bank in twee ongelijke delen worden neer geklapt, maar Fiat verzuimt hierbij een han dig systeem toe te passen, zodat het geheel niet in de vloer verdwijnt. Het bagagevolu- me van 343 liter is gemakkelijk te vergro ten tot 400 liter door de bank iets naar vo ren te zetten. Helemaal voorover geklapt groeit dit naar 1.310 liter. Motorisch biedt Fiat diverse mogelijkhe den, waaronder de 1.3 liter Multiijet-diesel- motor. Een overbekende machine, die de 1.290 kilogram wegende 500L maar met moeite op gang krijgt. Vooral na een koude start geeft de motor niet bepaald thuis. Na opwarming wordt dat gelukkig wat beter, maar nog steeds is een vermogen van 85 pk bescheiden. Het koppel van 200 Nm maakt gelukkig iets goed. Het sprintje naar 100 ki lometer per uur duurt toch nog 14,9 secon den, terwijl de topsnelheid met 165 even eens bescheiden is. Wie rustig aan doet met de Multijet wordt wel beloond met een schappelijk brandstof verbruik van ongeveer 1 op 16. De onder stelafstemming is aan de stugge kant. Niet verwonderlijk, de hoge carrosserie moet immers in bochten stabiel blijven. Fiat begint de prijslijst van de 500L bij 18.695 euro (TwinAir benzine). Wie gaat voor de Multijet-diesel, is minimaal 22.495 euro kwijt, terwijl de complete Lounge-uit voering al op 25.995 euro zit. Forse bedra gen, die niet helemaal in overeenstemming zijn met de wat plastic uitstraling van het interieur. FIAT 500L EN DE CONCURRENTIE Fiat 500L Bagage 343-1.310 liter, gewicht 1.290 kg. Diesel 1.3 liter 85 pk. Vanaf 18.695 euro, 1.3 liter Multijet Lounge 25.995 euro. Citroen C3 Picasso Bagage 385-1.506 liter, gewicht 1.293 kg. Diesel 1.6 liter 112 pk. Vanaf 17.990 euro, HDi 110 Exclusive 25.665 euro. Dacia Lodgy Bagage 827-2.617 liter, gewicht 1.180 kg. Diesel 1.5 liter 107 pk. Vanaf 15.990 euro, dCi 110 Prestige 21.990 euro. Kia Venga Bagage 440-1.486 liter, gewicht 1.256 kg. Diesel 1.6 liter 128 pk. Vanaf 16.595 euro, 1.6 liter CRDi Super Pack 24.395 euro. Renault gaat gamma aanpassen met stadsauto en kleinere SUV Renault komt dit jaar met concepten van een achterwielaangedreven stads auto en de opvolger van de Espace. De stadsauto deelt zijn basis met de nieuwe Smart en wordt ontwikkeld met Mercedes. Volgens bronnen staat door maatschappelijke ontwik kelingen het formaat van ruimtewa gen Espace onder druk. De nieuwko mer krijgt een 'SUV-karakter'. Het ac cent zou meer op veiligheid liggen. Mazda plakt prijskaartje van 32.990 euro op MX-5 Hanabi Mazda heeft voor de MX-5 Hanabi een instapprijs van 32.990 euro be paald. Het betreft de van een bruine softtop voorziene Roadster. De Road ster Coupé - met een in de carrosse- riekleur gespoten, elektrisch bedien- bare hardtop - is er vanaf 35.490 eu ro. De speciale versie van de MX-5 heeft 17 inch aluminium wielen en is leverbaar in vier speciale kleuren. Ook het interieur is opgewaardeerd. 911 Turbo: verbeterd, foto Porsche

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15