Landen binnen de EU nemen elkaar voortdurend de maat. Maar niet over democratie of mensenrechten. VERDIEPING 11 EUROPA Voormalig Joegoslavië VRIJDAG 10 MEI 2013 Ethische meetlat ontbreekt door onze correspondent Petra Janbroers illustratie Jos Diender Lid van de EU-club word je niet zomaar. Een EU-wannabe gaat door een strenge ballota ge heen. Lidstaten moeten po litiek stabiel te zijn, hun huis houdboekje op orde hebben, hun burgers fatsoenlijk behan delen en zich als goede buren gedragen. Het ligt allemaal vast in de zogenaamde Ko penhagen-criteria. Er is wel een probleempje: er is niks gere geld als landen het niet zo nauw meer ne men met democratische principes of men senrechten als ze eenmaal lid zijn van de happyfamily. „De Kopenhagen-criteria zijn na toetre ding niet meer van toepassing. Je ziet dat er in sommige landen dan al snel een ach teruitgang optreedt. Denk aan Hongarije, Bulgarije of Roemenië", zegt Harry Hum mel, directeur van het Nederlandse Helsin ki Comité voor Mensenrechten in Den Haag. „Er is geen mechanisme binnen de EU om daar effectief mee om te gaan." De toetredingscriteria werden in 1993 in Kopenhagen door de leiders van de toen twaalf lidstaten opgesteld vanwege de om wenteling in Oost-Europa. Zij verwachtten een enorme toestroom van ex-communisti sche landen; heel andere koek dan de wes terse markteconomieën met hun opvattin gen over democratie en rechtsstaat. En in derdaad, binnen een decennium was het oude Europa al uitgebreid met acht voor malige Oostbloklanden: in 2004 mochten in één klap Tsjechië, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Polen, Slowakije en Slo venië erbij, gevolgd door Bulgarije en Roe menië in 2007. Het was prima in orde allemaal. Nadat Hongarije in maart wetswijzigingen invoerde die onder meer de rechterlijke macht en politieke campagnes in de media aan banden leg den, dakloos zijn illegaal maak ten en het huwelijk als uitslui tend tussen man en vrouw defini eerden, stak een storm van protest op in Europa. Verschillende regeringsleiders, on der wie Mark Rutte en de Luxemburgse eu rocommissaris voor Justitie Viviane Re ding, lazen premier Viktor Orban publieke lijk de les. „Mevrouw Reding bezigde forse taal, maar daar bleef het bij", zegt Hummel. De EU heeft geen instrumenten om dit soort gevallen aan te pakken. Het enige middel is diplomatieke druk. Als het echt hopeloos blijft, is er nog een uiterste maat regel: artikel 7 uit het EU-verdrag biedt de mogelijkheid een dwalende lidstaat tijde lijk zijn (stem)rechten te ontnemen. „Je moet wel twee of liever drie keer naden ken voor je dat middel gebruikt", vindt Re ding. Het wordt niet voor niets de 'nucleai re optie' genoemd. De enige keer in de geschiedenis dat de EU iets ondernam tegen een eigen lidstaat was in 2000 tegen Oostenrijk. De andere (toen veertien) lidstaten bevroren de diplomatie ke betrekkingen uit protest tegen regerings deelname van de extreemrechtse FPÖ van Jörg Haider. Parijs maakte na zeven maan den een einde aan het Oostenrijkse isole ment. Het Kopenhagen-dilemma' wordt al jaren genegeerd. „En dat terwijl de EU-landen het normaal vinden dat we bij elkaar in het binnenste van de keuken binnendringen", stelt een diplomaat in Brussel. „We toetsen het functioneren van instellingen als de douane, we beoordelen eikaars begrotings beleid." Minister Frans Timmermans (Bui tenlandse Zaken) gooide het heikele onder werp vorige maand in de groep. „Als we el kaar de maat nemen over vis en financiën, dan kunnen we dat toch ze ker ook over onze ge meenschappelijke fun damentele waarden?" vroeg hij zijn collega's tijdens een minister- De Kopenhagen-criteria gelden ook voor het uiteengevallen Joegoslavië. Door de oor logen hebben de toetredingsonderhandelin gen een ander karakter dan die met de vroe gere Oostbloklanden. Kroatië is na Slovenië (2004) het tweede land uit het voormalige Joegoslavië dat zich, per 1 juli, de (28e) lidstaat van de Euro pese Unie mag noemen. Brussel was jarenlang niet te spreken over het terugkeerbeleid voor de oorlogsvluchte lingen zoals in 1995 in het vredesverdrag van Dayton was overeengekomen. Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden wilden dat Zagreb eerst generaal Ante Gotovina, die de moord op 150 Servische bur gers op zijn geweten zou hebben, aan het Joegoslavië-tribunaal zou uitleveren. In 2005 werd hij gearres teerd en naar Den Haag gestuurd. Daarmee was de weg vrij voor de daadwerkelijke start van de toetredingson derhandelingen. Het tribunaal sprak Gotovi na en medeverdachte Mladen Markac eind vorig jaar in hoger beroep overigens vrij van etnische zuivering. In haar laatste voortgangsrapport meldt de Europese Commissie: 'Kroatië vertoont goed gedrag, heeft een democratische rege ring en gaat goed om met mensenrechten'. Onderhandelingen met Servië kunnen ook worden geopend, sinds Belgrado vorige maand een historisch akkoord sloot met Kosovo over het normaliseren van de betrekkingen. In 2011 leverde het al voormalig opperbevelheb ber van de Bosnisch-Servische troepen Ratko Mladic uit aan het Joegoslavië-tribunaal, een voorwaar de die Nederland en België stelden. Het proces is inmiddels voor onbe paalde tijd geschorst wegens ziekte van Mladic. raad in Luxemburg. Timmermans is een van de mede-onderte kenaars van een gezamenlijke brief van Ne derland, Duitsland, Denemarken en Fin land aan de voorzitter van de Europese Commissie, José Manuel Barroso. Daarin vragen zij de Commissie een 'aanvullend instrument' te ontwikkelen 'om de rechts staat en de fundamentele waarden binnen de EU effectief te waarborgen en te verster ken'. Brussel moet 'een sleutelrol' krijgen en snel en zinvol kunnen reageren als een lidstaat zich niet houdt aan de basisprinci pes. Het viertal stelt voor dat Brussel een lid staat die uit de bocht vliegt al in een vroeg stadium moet kunnen aanspreken en, als de andere EU-leden het ermee eens zijn, het betrokken land moet kunnen manen de situatie te herstellen. Dit zou moeten kunnen worden afgedwongen door sanc ties, inclusief het korten op subsidies. „Dit wordt een project van lange adem", voor spelt een diplomaat die er in Luxemburg bij was. „Door er over te praten, is wel een taboe doorbroken." Volgens Hummel van het Helsinki Comité is het ook tijd om te erkennen dat het niet alleen om voormalige Oostbloklanden hoeft te gaan. Terwijl Roemenië en Bulga rije doorlopend kritiek krijgen op de ma nier waarop daar met de Roma wordt om gesprongen, heeft Frankrijk honderden Ro ma uitgezet, inclusief vrouwen en kinde ren. Het gevangeniswezen in West-Europa is ook niet overal tiptop. België werd in de cember nog door de Raad van Europa op de vingers getikt vanwege de 'mens onterende' situatie in de gevangenissen van Vorst (Brussel) en Andenne (bij Namen). En een huwelijk of partnerschap tussen mensen van hetzelfde geslacht wordt lang niet overal in de EU als een fundamenteel mensenrecht be schouwd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 11