Trouwe Delta-klant krijgt bonnen I I I I I 26 ZEELAND Kleine lettertjes OMZETDALING HORECA Kansen en bedreigingen I-4 woensdag EF vragen over Tinkebells kunsthuis Steeds meer horecabedrijven vekeren in financiële nood, waarbij vooral de caféuitbaters de omzet zien dalen. Omzetontwikkeling re I'll lil 5 Guido van der Heijden w 1 e zijn in de su permarkt. Ik sta met een pak Tak- si Tropical in mijn hand. De kleine letterjes lezend. Mijn zoontje mocht iets te drinken uitkiezen. Zijn oog viel op het bontgekleurde pak vruchtendrank. En hoe bonter de verpakking, des te achter dochtiger ben ik. Bonte kleuren worden door reclamemensen gebruikt om lieve kindjes als mijn zoon te triggeren pappa of mamma met grote natte kinder ogen aan te kijken om vervol gens om het product te sme ken. Ik lees dus de kleine lettertjes. Dat doe ik sinds we thuis een paar seizoenen Keuringsdienst van Waarde aanschaften. Een fantastisch programma waar van ik heb geleerd dat er amper verschil is tussen euroshopper roomboter of de duurste goud- verpakte variant van Campina. Ik weet nu dat de meeste bron watertjes niet beter zijn dan het Nederlandse kraanwater en dat zout meestal gewoon zout is. Of ze het nu verkopen als do- dezeezout, als door echte sher pa's gewonnen bergkristalzout uit de Himalaya of als budget- merk tafelzout. Wie regelmatig naar de Keu ringsdienst van Waarde kijkt, kan niet anders dan een beetje achterdochtig worden. We wor den massaal voor de gek gehou den. Neem nu dat pakje Taksi Tropi cal. Een kleurige ananas en pas sievrucht op de verpakking. Weet u hoeveel van dat sap er inzit? Volgens de kleine letter tjes 0,8 procent ananas en 0,25 procent passievrucht. Dat is on geveer drie theelepels sap in het hele pak. Tenzij Taksi een homeopa thisch geneesmiddel is, waarbij een dergelijke mate van verdun ning juist deel van de therapie is, durf ik toch hier hardop te zeggen dat hier sprake is van bedrog. Maar redding is in zicht. Brus sel wil na de vleesfraude, waar bij een kleine partij paarden- vlees tussen het rundvlees te rechtkwam, dat fraude met voedsel strenger wordt aange pakt Mooi, ik hoop alleen dat ze dan ook een einde maken aan de ananas- en passievruch tensapfraude. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns 5 Het huis voor twee vluchtelingen in Vlissingen is op last van burge meester Roep afgebroken. Onno Bakker (Cultuurwerf) kijkt terug op het spraakmakende project. door Edith Ramakers De vluchtelingen Shirak uit Arme nië en Ezzedin uit Soedan zou den een maand op de Vlissingse Zeilmarkt wonen en verblijven. Maandag greep de gemeente al in. Kunstenares Tinkebell gaat de con frontatie niet uit de weg. ■t Had de Cultuurwerf als opdracht- gever dit niet kunnen voorzien Tinkebell vertelde ons 3 mei dat ze ons in het ootje had genomen. In het originele plan stond dat er asielzoekers in het huis zouden gaan wonen. Dat hebben we be sproken met de gemeente, en die zei dat ze dit waarschijnlijk niet voor elkaar zouden krijgen. Tinke bell wijzigde haar plan en zou met artiesten gaan werken. Toen is alles gaan lopen. Tinkebell overviel jullie dus ook? Ja, maar het is haar kunstpro ject en dan vinden we dat er ook veel mogelijk is als de veiligheid en integriteit van het project ge waarborgd zijn. We weten natuur lijk wel dat als we Tinkebell uitno digen we een kunstenares krij gen, die de grenzen opzoekt. Zo werkt ze altijd. Ze wilde aandacht vragen voor de situatie van uitge procedeerde asielzoekers. Daarin is ze geslaagd en de twee jongens hebben nu een huisje voor lange re tijd aangeboden gekregen van een vrouw uit Amsterdam. Tinke bell zei; ik kan niet alle asielzoe kers van Nederland helpen, maar deze twee in elk geval wel. 3 Vind jij het erg dat je door Tinke bell bent beetgenomen? Dat is een lastige vraag. Ik word natuurlijk niet graag voor de gek gehouden of in een ongemakkelij ke positie gebracht. We zijn niet uit op een slechte relatie met de gemeente. Je vraagt een geel schil derij en krijgt een groen schilde rij. Maar nogmaals: het is haar stijl en kunst moet uitdagen. We hadden met haar iets bijzonders kunnen verwachten en dat heb ben we gekregen. Ze is niet voor spelbaar. We zijn wel ruimden kend en vinden dat ze dit pro bleem op deze manier moet kun nen aantonen. Het past in de ge dachte van 't Bevrijdingsfestival. 4 Het bouwwerk is voortijdig afge broken omdat er uitgeproceerde asielzoekers in gehuisvest waren? Nee, het bouwwerk moest afge broken worden, omdat we er geen vergunning voor hadden. Die hebben we inderdaad niet ontvangen, maar dat gebeurt veel vaker. We zijn natuurlijk wel erg nieuwsgierig wat er gebeurd zou zijn als er geen asielzoekers in het huis hadden gezeten, maar perfor mers. 5 En hoe nu verder? We kunnen nu nog wel door gaan met 'hadden we dit, hadden we dat maar gedaan'. Ik snap de burgemeester wel en uit alles blijkt dat het een gevoelig onder werp is. Dat heeft Tinkebell toch ook maar mooi aangetoond. De klant bestelt een pilsje minder door Frank Balkenende MIDDELBURG - Vorig jaar kelderde de omzet in de horeca. Ook de vooruitzichten zijn niet al te roos kleurig. De consument is spaar zaam en als hij uitgaat, wil hij meer voor minder. Volgens het In stituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (IMK) raken steeds -meer horecaondernemers in nood. Vorig jaar stond 410 horeaonder- nemers het water aan de lippen. Het eerste kwartaal van 2013 zijn dat er 105. Aangezien er minder horecabedrijven zijn dan in 2012, De Rabobank noemt voor 2013 een aantal trends, kansen en be dreigen voor de horeca/recreatie. Trends: Consument wil lagere prijzen Kwaliteit, gastvrijheid en bele ving worden steeds belangrijker Mensen zoeken en boeken va ker op internet eet- en uitgaansge legenheden Maatschappelijke thema's zoals overgewicht, alcoholmisbruik en duurzaamheid spelen in de hore ca een steeds grotere rol Kansen: Samenwerking tussen horeca, detailhandel en recreatie biedt kansen Een groeiende groep ouderen is welvarend en wil van de vrije tijd genieten Bedreigingen: Steeds meer warenhuizen, su permarkten en sportaccommoda ties bieden ook horeca aan Aanhoudende economische cri sis tempert consumentenbestedin gen Horeca krijgt en behoudt moei lijk goed personeel is dat procentueel het hoogste aan tal ooit, stelt IMK. Banken helpen hen zelden meer uit de brand. Als ze willen investeren, moeten ze andere geldbronnen aanboren. Peter Arkenbout, de Zeeuwse re gioadviseur van Koninklijke Hore ca Nederland (KHN), herkent het probleem. Toch wil hij het niet opblazen. „Tenslotte hebben we het maar over één procent van de horeacondernemingen in Neder land. Bovendien is de horeca heel divers en zijn er lokale verschil len. In Vlissingen bijvoorbeeld is de leegstand bovengemiddeld." Restaurants en hotels doen het ge middeld redelijk tot goed. Cafés daarentegen hebben het moeilij ker. Ze krijgen minder volk over de vloer en/of de klant bestelt een een pilsje minder. Arkenbout: „Ook trends spelen mee. Jongeren gaan steeds later stappen. De tijdspanne waarin ze geld kunnen uitgeven, wordt daar door korter." Actuele cijfers voor Zeeland heeft Arkenbout nog niet. Het groeiend aantal horecagelegenheden dat te koop dan wel te huur staat, stemt tot nadenken. Zeeland telt 1500 horecabedrijven. Zeker zo'n tien procent daarvan staat te koop. „Het aanbod aan horecapanden is in zes jaar tijd wel gegroeid", zegt horecamakelaar Danny van Witte- ne van Horeca Traject Effect BV in Zoutelande. Wie zijn website bekijkt, denkt dat het wel los loopt. „Maar veel horecapanden staan er niet op. Die worden stil in de markt gezet." Dalende omzetten en hoge kos ten, ondernemers raken crisis moe, bespeurt Van Wittene. Ook is er, uitzonderingen daargelaten, minder geld om te investeren. „Banken geven nauwelijks kre diet, tenzij je een uitstekend plan voorlegt. Vergeet niet dat de on derpanden in de horeca een lage re waarde hebben dan tien jaar te rug. Dus moeten ondernemers dikwijls op zoek naar andere vor men van financiering. Dat is overi gens al jaren zo. Je ziet dat exploi tanten het pand eerder pachten of huren dan kopen." Arkenbout van Horeca Nederland vindt dat ondernemers zich moe ten instellen op de nieuwe situa tie. Wie niet uit een ander vaatje tapt, kan aan de grond raken. Ar kenbout: „Je moet blijven onder nemen, meebewegen met de ont wikkelingen. Kijken naar je prijs stelling en je kosten, slimme me nu's bieden, sociale media benut ten, et cetera..." 4 3 0 I. lla. I II III IV I II III IV I II III IV 1 II III IV I II III IV 2008 2009 2010 2011 2012 10 - 5 0 \QI w-10 -15 - 2005=100 I II III IV I II II! IV I II III IV I II III IV I II III IV 2008 2009 2010 2011 2012 120 110 100 90 80 70 volumeontwikkeling -waardeindex door Frank Balkenende MIDDELBURG - Energiebedrijf Delta lanceert na de zomer bonnenboek jes waarmee loyale klanten korting kunnen krijgen op Zeeuwse dien sten en producten. Het is één van de manieren van Delta om trouwe klanten te belo nen. Eind vorig jaar ontstond on rust onder klanten toen het ener giebedrijf het spaarsysteem Delta Plus afschafte. Klanten die ver schillende diensten afnemen, kon den daarmee sparen voor een bo nuskorting: gemiddeld was die 45 tot 50 euro. Klanten vroegen zich af of Delta zo snel een makkelijke bezuiniging binnenhaalde. Dat is niet het geval, laat woord voerder Manon van Ostendorf we ten. „We kiezen alleen voor ande re vormen om trouwe klanten Infographic Felix Binicewicz bron CBS een voordeeltje te geven. Bijvoor beeld een tablet cadeau als ie mand voor langere tijd een alles- in-eenpakket met bellen/televisie en internet neemt." Daar komt na de zomer het bon nenboekje bij. Dat deze nieuwe vorm van loyaliteitsbonus lang op zich heeft laten wachten, heeft volgens Van Ostendorf onder meer te maken met contracten d3 die moesten worden afgesloten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 78