ZEELAND 33
WOENSDAG 8 MEI 2013
kend, te eren met een monument op het Raadhuis
plein. Puype plaatste een groot bronzen borst
beeld van Willem I, op een sokkel. Eronder bracht
hij de voorstelling aan van de landing van de vorst
op Scheveningen, in 1813. Voor beide kunstwerken
baseerde hij zich op beeldmateriaal van toen, bij
voorbeeld de staatsieportretten van Willem I op la
tere leeftijd."
Maar ook de 'groten' van Apeldoorn kregen vol
gens Rem dezelfde 'vorstelijke' behandeling van
Puype. „Oud-burgemeester Tutein Nolthenius op
de stenen bank in het Wilhelminapark, maar ook
tal van ondernemers uit Puypes tijd, waarvoor hij
grafmonumenten ontwierp of beeldhouwde.
Puype bewees keer op keer dat hij uitstekend uit
de voeten kon met het omzetten van plat materi
aal in ruimtelijk werk. Maar misschien verwierf
hij in Apeldoorn wel de meeste faam met de over
bekende Kwartjesfontein. Op Koninginnedag 1932
stelde de jonge prinses Juliana de fontein in wer
king op zijn oorspronkelijke plek, de vijver in het
Oranjepark. Puype ontwierp een interessante com
positie van negen gestileerde zeedieren. Later
werd Puypes monumentale beeldhouwwerk naar
de gemeentewerf afgevoerd, maar sinds 2009
kan iedereen de fontein weer zien spuiten, maar
dan in de vijver voör Marialust."
„Die fontein is er destijds gekomen door de op
roep van Jo Wegener in 'zijn' krant: de Nieuwe
Apeldoornsche Courant", weet Rem.
„Wegener zeifis in CODA present met een magni
De overzichtstentoonstelling van Pieter Puype is tot en
met 30 juni in CODA Museum, Vosselmanstraat 299,
Apeldoorn. Openingstijden: di, wo., vrij. 10.00 -17.30
uur; do. 10.00 - 29.30 uur; zat. 10.00 - 17.00 uur en
zon. 13.00 - 17.00 uur.
Meer informatie: www.coda-apeldoorn.nl
fiek marmeren borstbeeld, dat Puype in 1928 maak
te. Het was nog een hele klus deze kolos in het
museum te krijgen. Dat geldt ook voor de herden
kingsbank uit het Prinsenpark. Een unicum, zo'n
groot stuk uit de openbare ruimte in een over
zichtstentoonstelling. Een groot contrast met
werk waar zijn liefde naar uitging: ingetogen kin
derkopjes in marmer, of prachtige aap-figuren in
de voor Puype zo kenmerkende, wat 'bonkige'
stijl."
Nu de Nieuwe Kunst, de Nederlandse stroming
binnen de Art Nouveau, weer veel belangstelling
geniet, houdt Paul Rem het niet voor onmogelijk
dat Puype postuum nog eens landelijk zal doorbre
ken. Wellicht levert de expositie waarop twee
Apeldoorners, de kunsthistoricus Paul Rem en his
toricus Frederik Erens hun stempel drukken, een
bijdrage aan die erkenning op nationaal niveau.
Herdenkingsbanken en grafmonumenten voor be
kende Apeldoorners van de hand van Puype: teke
nen van een destijds jonge stad van allure en met
prestige.
Si Vaak beeldde Puype mensen af van de zijkant (en profil).
PIETER PUYPE (1874-1942)
Pieter Puype werd op 13 september 1874 geboren in Oost-Souburg als
zoon van een boerenknecht, die later een scheerwinkel begon.
Hij trouwde op 9 januari 1901 met Francina Buys uit Arnemuiden. Zij kre
gen 7 kinderen, allen geboren in Apeldoorn.
Hij studeerde aan de Rijksschool voor Kunstnijverheid en aan de Rijksacade
mie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam.
Na zijn studie werkte hij op de ateliers van de firma Cuypers te Roermond.
In november 1900 vestigde hij zich op verzoek van burgemeester Tutein
Nolthenius in Apeldoorn.