ZEELAND 33 WOENSDAG 8 MEI 2013 kend, te eren met een monument op het Raadhuis plein. Puype plaatste een groot bronzen borst beeld van Willem I, op een sokkel. Eronder bracht hij de voorstelling aan van de landing van de vorst op Scheveningen, in 1813. Voor beide kunstwerken baseerde hij zich op beeldmateriaal van toen, bij voorbeeld de staatsieportretten van Willem I op la tere leeftijd." Maar ook de 'groten' van Apeldoorn kregen vol gens Rem dezelfde 'vorstelijke' behandeling van Puype. „Oud-burgemeester Tutein Nolthenius op de stenen bank in het Wilhelminapark, maar ook tal van ondernemers uit Puypes tijd, waarvoor hij grafmonumenten ontwierp of beeldhouwde. Puype bewees keer op keer dat hij uitstekend uit de voeten kon met het omzetten van plat materi aal in ruimtelijk werk. Maar misschien verwierf hij in Apeldoorn wel de meeste faam met de over bekende Kwartjesfontein. Op Koninginnedag 1932 stelde de jonge prinses Juliana de fontein in wer king op zijn oorspronkelijke plek, de vijver in het Oranjepark. Puype ontwierp een interessante com positie van negen gestileerde zeedieren. Later werd Puypes monumentale beeldhouwwerk naar de gemeentewerf afgevoerd, maar sinds 2009 kan iedereen de fontein weer zien spuiten, maar dan in de vijver voör Marialust." „Die fontein is er destijds gekomen door de op roep van Jo Wegener in 'zijn' krant: de Nieuwe Apeldoornsche Courant", weet Rem. „Wegener zeifis in CODA present met een magni De overzichtstentoonstelling van Pieter Puype is tot en met 30 juni in CODA Museum, Vosselmanstraat 299, Apeldoorn. Openingstijden: di, wo., vrij. 10.00 -17.30 uur; do. 10.00 - 29.30 uur; zat. 10.00 - 17.00 uur en zon. 13.00 - 17.00 uur. Meer informatie: www.coda-apeldoorn.nl fiek marmeren borstbeeld, dat Puype in 1928 maak te. Het was nog een hele klus deze kolos in het museum te krijgen. Dat geldt ook voor de herden kingsbank uit het Prinsenpark. Een unicum, zo'n groot stuk uit de openbare ruimte in een over zichtstentoonstelling. Een groot contrast met werk waar zijn liefde naar uitging: ingetogen kin derkopjes in marmer, of prachtige aap-figuren in de voor Puype zo kenmerkende, wat 'bonkige' stijl." Nu de Nieuwe Kunst, de Nederlandse stroming binnen de Art Nouveau, weer veel belangstelling geniet, houdt Paul Rem het niet voor onmogelijk dat Puype postuum nog eens landelijk zal doorbre ken. Wellicht levert de expositie waarop twee Apeldoorners, de kunsthistoricus Paul Rem en his toricus Frederik Erens hun stempel drukken, een bijdrage aan die erkenning op nationaal niveau. Herdenkingsbanken en grafmonumenten voor be kende Apeldoorners van de hand van Puype: teke nen van een destijds jonge stad van allure en met prestige. Si Vaak beeldde Puype mensen af van de zijkant (en profil). PIETER PUYPE (1874-1942) Pieter Puype werd op 13 september 1874 geboren in Oost-Souburg als zoon van een boerenknecht, die later een scheerwinkel begon. Hij trouwde op 9 januari 1901 met Francina Buys uit Arnemuiden. Zij kre gen 7 kinderen, allen geboren in Apeldoorn. Hij studeerde aan de Rijksschool voor Kunstnijverheid en aan de Rijksacade mie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Na zijn studie werkte hij op de ateliers van de firma Cuypers te Roermond. In november 1900 vestigde hij zich op verzoek van burgemeester Tutein Nolthenius in Apeldoorn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 33